USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Partner awards, som sikkert er mest aktuelt for de fleste: https://www.aa.com/i18n/disclaimers/aadvantageAllPartnerChart.jsp#1

Er ikke kjempeimponert. F.eks. Europa-Afrika er 75 000 hos både USDM og AAdvantage, men med AAdvantage kommer YQ i tillegg til skatter/avgifter, så det totalprisen blir mye høyere. Fra BGO er BA det eneste alternativet, og BA er vel verstingen på fuel charges.

Leser jeg riktig at det er 40 000 poeng en vei Europa-Midtøsten i F? I så fall er det jo bare å kjøpe inn mer US-poeng. BA First er helt OK.

Men tycker att det såg ut att behövas mycket färre mil hos AA? Tex Europa-Australien som jag har funderingar på ligger ju på 80000 hos AA jämfört med 150000 hos US. Eller har jag missat något? Är det en väg 80000?

Vad är YQ?

Edit: first class priser jag pratar om här.

Men tycker att det såg ut att behövas mycket färre mil hos AA? Tex Europa-Australien som jag har funderingar på ligger ju på 80000 hos AA jämfört med 150000 hos US. Eller har jag missat något? Är det en väg 80000?

Vad är YQ?

Edit: first class priser jag pratar om här.

Det er én vei hos AA ja, å de fleste strekninger er dyrere.

YQ = fuel surcharge. US tar ikke dette for noen partnere. AA tar dette om du reiser med British Airways. Det kan være flere tusen kroner om du skal langt bort, så det tar bort en del av gleden med award travel.

Leser jeg riktig at det er 40 000 poeng en vei Europa-Midtøsten i F? I så fall er det jo bare å kjøpe inn mer US-poeng. BA First er helt OK.
Ja, men f.eks for LHR-DXB er det 40 000 pluss:

Code:
United Kingdom Air Passengers Duty (GB)	£ 130.00
United Kingdom Passenger Service Charge (UB)	£ 34.49
BA YQ surcharge (YQ)	£ 159.50

Nærmere 3000 kr i tillegg, hvis jeg har forstått det rett.

Ja, men f.eks for LHR-DXB er det 40 000 pluss:

Code:
United Kingdom Air Passengers Duty (GB)	£ 130.00
United Kingdom Passenger Service Charge (UB)	£ 34.49
BA YQ surcharge (YQ)	£ 159.50

Nærmere 3000 kr i tillegg, hvis jeg har forstått det rett.

De 130 pundene som er luksusskatt gjelder kun reiser som originerer på LHR

Verdt å merke seg at AA IKKE tillater stop over på mer enn 24 timer utenfor nord Amerika.

Jeg tviler på at det blir store endringer for redemption ratene til AA. De er ganske in line med konkurrentene. Det er heller at US sine er for billige enkelte steder.

Det store spørsmålet er om man vil fortsette å dumpe miles

Dersom noen lurer på hva YQ er, koster det meg 860 dollar t/r totalt i skatter og avgifter Chicago -Oslo i F, mens med LH i F er prisen 126 dollar

Men tilgjengeligheten i BA F er glimrende

De 130 pundene som er luksusskatt gjelder kun reiser som originerer på LHR
Aha. Men det er fortsatt 319 GBP for YQ t/r + YQ på tilslutningsflighter + skatter/avgifter.

Verdt å merke seg at AA IKKE tillater stop over på mer enn 24 timer utenfor nord Amerika.
Ja, synes det er en stor ulempe. Men ettersom prisene er enveis, kan man i det minste ha open-jaw (mot 2 x bookinggebyr?).

Det store spørsmålet er om man vil fortsette å dumpe miles

Dersom noen lurer på hva YQ er, koster det meg 860 dollar t/r totalt i skatter og avgifter Chicago -Oslo i F, mens med LH i F er prisen 126 dollar

Men tilgjengeligheten i BA F er glimrende
Jeg tviler på at nye AA vil kjøre tilsvarende 100% bonuskampanjer. Så vidt jeg husker har de kjørt 40% rabatt tidligere, men vet ikke hva prisen pr mile var i utgangspunktet. Håper at USDM kommer med flere kampanjer før sammenslåingen, men magefølelsen sier at det er slutt.

Chicago-Oslo for 860 USD + 125 000 miles? Å kjøpe 125 000 DM-miles koster ca 2350 USD med 100%-kampanje, så det blir nærmere 18 000 kr totalt. Synes ikke det er en enormt bra deal med tanke på at man ikke tjener miles, ikke jobber mot status osv. Da har jeg heller is i magen og leter etter gode tilbud/feilprisinger, f.eks. LX F+LH F (300% opptjening) for 22 000 til flere steder i USA, som jeg så i forrige uke.

Aha. Men det er fortsatt 319 GBP for YQ t/r + YQ på tilslutningsflighter + skatter/avgifter.

Korrekt

Jeg tviler på at nye AA vil kjøre tilsvarende 100% bonuskampanjer. Så vidt jeg husker har de kjørt 40% rabatt tidligere, men vet ikke hva prisen pr mile var i utgangspunktet. Håper at USDM kommer med flere kampanjer før sammenslåingen, men magefølelsen sier at det er slutt.

Chicago-Oslo for 860 USD + 125 000 miles? Å kjøpe 125 000 DM-miles koster ca 2350 USD med 100%-kampanje, så det blir nærmere 18 000 kr totalt. Synes ikke det er en enormt bra deal med tanke på at man ikke tjener miles, ikke jobber mot status osv. Da har jeg heller is i magen og leter etter gode tilbud/feilprisinger, f.eks. LX F+LH F (300% opptjening) for 22 000 til flere steder i USA, som jeg så i forrige uke.

Enig med alt du sier her

Ja, kan ikke forstå noe annet, men det finnes vel ingen offisiell liste. Det må vel være en av få gode Europa-Europa-redemptions med USDM, i så fall. Hva med Kapp Verde? Også en del av Portugal, men geografisk i Afrika.

Kapp Verde er en selvstendig stat, og regnes som en del av Afrika både politisk og geografisk.

Cabo Verde løsrev seg fra Portugal i 1975. Utdatert kunnskap avslører folks alder her...

Haha, litt av en bom. Jeg er nok født på 80-tallet, så vet ikke hvorfor jeg har fått det for meg. Geografi var aldri mitt sterkeste fag. ;)

Før jeg skulle ut på DM-tur til Asia hadde jeg lest på denne tråden at en har samme rettigheter med en rewardsbillett som en som er betalt. Det er jo betryggende i utgangspunktet, men hva innebærer det reelt og mot hvem skal en rette rettigheten?

Jeg hadde en tur OSL-BRU-BKK, hvor første leg var med SN i Y og andre med TG i F. Dagen før avreise ringte jeg både Brussels Airlines og USAirways og bekreftet at alt var i orden.

Ved innsjekking kl 5 fikk vi melding om at navnene våre ikke var registrert. Vi ble derfor sendt den tunge veien over til billettskranken. Den unge mannen der kunne fortelle at billettene våre var «kansellert av systemet». Han sa vi måtte kjøpe nye billetter. Det ville vi selvsagt ikke da jeg hadde bekreftet billettene senest dagen i forveien, og spurte derfor hvilke rettigheter jeg hadde til ny billett.

Han svarte da at det måtte jeg ta opp med de som hadde utstedt billetten, dvs USAirways. Jeg ringte deres UK nummer, men møtte kun en svarer om at de ikke åpnet før kl 7 UK time. Det var på tide å bli forbannet..

Redningen ble at jeg fikk den unge mannen til å sjekke hva som var status på BRU-BKK med TG. Det viste seg at den ikke var kansellert, hvilket han måtte innrømme var merkelig om USAirways hadde kansellert billetten. Han kontaktet derfor sine overordnede i Brussels, hvor han fikk OK for å utstede nye billetter på C uten betaling. Han syntes tydeligvis han var snill som ordnet det, men jeg skulle gjerne visst om det var i henhold til våre rettigheter.

Det viste seg at Y var helt full. Sannsynligvis var det overbooking som gjorde at de fjernet oss rett før avreise. Jeg mistenker at SN sitt system først fjerner de med bonusbilletter og de med DM står kanskje ekstra lavt i kurs.

Det endte godt, men jeg har skjønt at jeg egentlig kan lite om hvordan jeg påpeker rettigheter og ovenfor hvem det skal gjøres. Vi skal ut på ny DM-tur i påsken, hvor første leg er med SN OSL-BRU, så det hadde vært fint med tips.

Før jeg skulle ut på DM-tur til Asia hadde jeg lest på denne tråden at en har samme rettigheter med en rewardsbillett som en som er betalt. Det er jo betryggende i utgangspunktet, men hva innebærer det reelt og mot hvem skal en rette rettigheten?

Jeg hadde en tur OSL-BRU-BKK, hvor første leg var med SN i Y og andre med TG i F. Dagen før avreise ringte jeg både Brussels Airlines og USAirways og bekreftet at alt var i orden.

Ved innsjekking kl 5 fikk vi melding om at navnene våre ikke var registrert. Vi ble derfor sendt den tunge veien over til billettskranken. Den unge mannen der kunne fortelle at billettene våre var «kansellert av systemet». Han sa vi måtte kjøpe nye billetter. Det ville vi selvsagt ikke da jeg hadde bekreftet billettene senest dagen i forveien, og spurte derfor hvilke rettigheter jeg hadde til ny billett.

Han svarte da at det måtte jeg ta opp med de som hadde utstedt billetten, dvs USAirways. Jeg ringte deres UK nummer, men møtte kun en svarer om at de ikke åpnet før kl 7 UK time. Det var på tide å bli forbannet..

Redningen ble at jeg fikk den unge mannen til å sjekke hva som var status på BRU-BKK med TG. Det viste seg at den ikke var kansellert, hvilket han måtte innrømme var merkelig om USAirways hadde kansellert billetten. Han kontaktet derfor sine overordnede i Brussels, hvor han fikk OK for å utstede nye billetter på C uten betaling. Han syntes tydeligvis han var snill som ordnet det, men jeg skulle gjerne visst om det var i henhold til våre rettigheter.

Det viste seg at Y var helt full. Sannsynligvis var det overbooking som gjorde at de fjernet oss rett før avreise. Jeg mistenker at SN sitt system først fjerner de med bonusbilletter og de med DM står kanskje ekstra lavt i kurs.

Det endte godt, men jeg har skjønt at jeg egentlig kan lite om hvordan jeg påpeker rettigheter og ovenfor hvem det skal gjøres. Vi skal ut på ny DM-tur i påsken, hvor første leg er med SN OSL-BRU, så det hadde vært fint med tips.

En billett er en billett uavhengig av hva man har betalt billetten med. Om man har billett i C og betalt for det med enten cash eller poeng skal man med. Her er det SN som roter og man har rettigheter i hht EUs regelverk (i og med at SN er EU selskap).

USAirways bonusprogram (del 3)

Bra det ordnet seg. Du har som nevnt alle rettigheter, også også re-routing om det hadde vært aktuelt, på SN's regning.

Hvor sannsynlig er det at poengtilbud dukker opp igjen i mars? Lurer på å hoppe på for siste gang...

Det har vært diskutert litt tidligere i tråden. Magefølelsen min sier dessverre at det ikke kommer mer, nå når AA+UA er offisielt. Tipper at AA har krevd det, billigsalgene har ikke akkurat vært populære innen *A i hvert fall. Men man vet aldri, krysser fingrene for at jeg tar feil.

Haff. Var inne på LH for å velge seter til mine 3 LH legs, da jeg tilfeldigvis så at OZ har downgraded meg fra first til business på FRA-ICN. Alternativene mine er da enten å ombooke via ZRH og BKK med Thai, eller å troppe opp til innsjekk i FRA og forvente en ok kompensasjon. Hva tror folk er lurest? Ombookingen er litt mer ugunstig når det gjelder tider, samt at jeg jo allerede skal fly Thai hjem igjen - grunnen til at jeg booket OZ østover. På den annen siden er jo halve poenget med turen å fly First begge veier… :/

Under på om OZ har byttet flytype ... Tviler på downgrade at noen har tatt F setene dine. Har hatt en del turer nå , og F har aldri vært full.

I høst var det ofte bytte. Vanligvis har de en av de to combiene annenhver dag på ruta, "21" og "23"... Tallene referer seg til de to siste siffer i reg'en.

Vanligvis til trippel seven..

Back