USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Har lige fået booket sommerferien.

Destinationen er Vietnam med udrejse til Hanoi og hjemrejse fra Saigon med et stopover i Seoul:

Udrejse:
CPH-FRA, SK i business, A319
FRA-BKK, Thai på First, 747-4
BKK-HAN, Thai i business,A330-3

Hjemrejse:
SGN-ICN, Asíana i business,A321
Stopover Seoul
GMP-HND, ANA i business, 777
NRT-LHR, ANA i First,777-300
LHR-CPH, SK i Business, A321

Pris 110.000 miles og 903 kr i afgifter.

Tip: Agent rouletten virker. Jeg var så ubetænksom at nævne ordet "Stopover" i forbindelse med hjemrejsen, og fik at vide at det ikke var tilladt samtidig med en open jaw."Its either one or the other, not both" oplyste agenten mig om. Da jeg ringede senere og talte med en anden var jeg omhyggelig med ikke at nævne ordet stopover og reservationen gik fint igennem.

Det er tredje gang jeg bestiller en Dividend Miles tur, men denne gang har det været lidt af en prøvelse, med agenter der mildt sagt ikke virkede til at være helt på højde med situationens alvor, for nu at sige det pænt. Men pyt med det, man skal bare have lidt tålmodighed så ordner det sig alt sammen

Et ekstra tip:
Det kan være meget praktisk at have Nato alfabetet ved hånden når man booker, som her: http://www.osric.com/chris/phonetic.html

Last edited:

Pussig dette, DM tilbyr ikke LH i F lenger. Har brukt litt tid på å finne LH i F på UA MP ( er ikke på jakt etter det, men kun nysgjerrig ) til Asia, men har ikke funnet noe , hverken på lang sikt eller kort sikt.... Mulig ikke brukt nok tid, vil fortsette...

Det stemmer sikkert. Jeg blev bedt om at "call back in a couple of days" for at bekræfte at alle reservationere var OK.

Står confirmed på alle flightene nå, så regner med at det er ok. En pussig ting er at det mangler en TG-flight i Amadeus, mens TG(Og US.A) har registrert den. Ser den bare via meal-choice, siden Check my booking ikke fungerer på TG´s sider. Da jeg reserverte seter på TG-flightene via LH sine sider bekreftes det ikke. Mulig at Det bare sendes en forespørsel til TG siden jeg snakket med SAS, og da viste reisen som en LH-bonusreise. Jada. Høres ut som det er flere agenter som holder på.

Dere som har reist mye DM, ringer dere TG direkte og reserverer seter?

Står confirmed på alle flightene nå, så regner med at det er ok. En pussig ting er at det mangler en TG-flight i Amadeus, mens TG(Og US.A) har registrert den. Ser den bare via meal-choice, siden Check my booking ikke fungerer på TG´s sider. Da jeg reserverte seter på TG-flightene via LH sine sider bekreftes det ikke. Mulig at Det bare sendes en forespørsel til TG siden jeg snakket med SAS, og da viste reisen som en LH-bonusreise. Jada. Høres ut som det er flere agenter som holder på.

Har samme "problemet" her; flyr SIN-BKK-CDG med TG sammen med en kompis. I Amadeus vises ikke min flight SIN-BKK, mens BKK_CDG flighten hans ikke vises. Men hos TG ligger alle inne.

Det er tredje gang jeg bestiller en Dividend Miles tur, men denne gang har det været lidt af en prøvelse, med agenter der mildt sagt ikke virkede til at være helt på højde med situationens alvor, for nu at sige det pænt. Men pyt med det, man skal bare have lidt tålmodighed så ordner det sig alt sammen

Et ekstra tip:
Det kan være meget praktisk at have Nato alfabetet ved hånden når man booker, som her: http://www.osric.com/chris/phonetic.html

Selv synes jeg det er blitt lettere å bestille DM turer, min første tur brukte jeg ca 45 min å bestille, mens nå går det på rett rundt 10min (er vel nr 5 eller 6 nå). Synes de har bltt flinkere til å finne det du ber om, og ikke virke bedrevitende og skal nevne alt slags kombinasjoner. At geografikunnskapene tidvis er ganske dårlige kan jo bare bli til ett pluss.

"Nato alfabet" er vel ganske normalt å bruke når en driver med bokstaver, hvis ikke blir det fort feil. Men US agentene har jo sin egen vri på enkelte bokstaver uten at det gjør noe.

Pussig dette, DM tilbyr ikke LH i F lenger. Har brukt litt tid på å finne LH i F på UA MP ( er ikke på jakt etter det, men kun nysgjerrig ) til Asia, men har ikke funnet noe , hverken på lang sikt eller kort sikt.... Mulig ikke brukt nok tid, vil fortsette...

Som nevnt for en del poster siden - LH har (skal) offisielt sperret F-stene for andre enn LH-bookinger.

Som nevnt for en del poster siden - LH har (skal) offisielt sperret F-stene for andre enn LH-bookinger.

Vil de kutte ALL F-tilgjengelighet for partnere? Eller vil de fremdeles slippe ledige seter to uker før? :(

Hm hm, har brukt litt tid i dag for å titte mer . Eneste til Asia jeg kan finne hos UA MP er TG og OZ. Ganske greit foreløpig ... så lenge BKK eller ICN. Men null niks til HKG og NRT ... Null ANA... Men dette er kun UA MP .. Aner ikke DM ..

Spørsmålet er hvor lenge blir TG og OZ ?? TG kontoret i Oslo var så vant med DM folk. Trodde min MP booking var DM ..

Hva om US blir OW ? Åpnes slusene igjen ?

Har nok MP poeng til nok en F tur, og valget er lett, OZ mens det er mulig..;). The best...

Det er en del ledige seter på ANA, men har aldri sett mer enn ett på hver flight.

Hm hm, har brukt litt tid i dag for å titte mer . Eneste til Asia jeg kan finne hos UA MP er TG og OZ. Ganske greit foreløpig ... så lenge BKK eller ICN. Men null niks til HKG og NRT ... Null ANA... Men dette er kun UA MP .. Aner ikke DM ..

Spørsmålet er hvor lenge blir TG og OZ ?? TG kontoret i Oslo var så vant med DM folk. Trodde min MP booking var DM ..

Hva om US blir OW ? Åpnes slusene igjen ?

Har nok MP poeng til nok en F tur, og valget er lett, OZ mens det er mulig..;). The best...

Jeg tror du overvurdrerer hvor utbredt Dividend Miles kjoep er. Lufthansa har kuttet tilgjengelig av helt naturlige grunner: For det foerste har de gaatt fra 16F seter paa 747 til 8. Dessverre kom A380 mitt i den verste finansielle krisen og kom derfor med kun 8 seter. Det er en reduksjon paa 50%, saa betraktelig. Akkurat derfor har de ekstra tilgjengelighet for sine status medlemmer og holder seter tilbake saann at deres mest lojale kunder har bedre sjans til aa faa F tilgjengelig. Det samme gjoer Mileage Plus for sine 1K medlemmer. Jeg har bedre tilgjengelighet paa UA metall enn det du og andre lavere status/ uten status.

Videre er Mileage Plus miles mer verdt for folk som er medlem i Mileage Plus, er du ikke mp statusmedlem, spiller det ingen trille, da skaffer du deg miles der de er billigst. Og MP er en av de daarligste verdiene der ute. Det koster 100K t/r Europa i biz, 60K paa kjipklasse. AA tar 40K for kjipklasse. MP er en av de dyreste programmene for redemption og kjipest paa opptjening og kjoep.

En ansatt av TG, LH, DM eller uansett Star program aner ikke at du har kjoept dine miles med mindre at du deler dette med den du snakker med. Det er sproyt at DM er mindreverdige kunder enn naar du bruker dine Mileage Plus poeng og ingen agenter tror dette. Det at du ble oppringt og bedt om aa skifte flight, var fordi du var paa miles, ferdig med det. De vil ikke ringe DM miles kunder foer MP kunder fordi DM er mindre verd. Faktum er at Thai faar AKKURAT den samme betalingen fra begge transaksjonene. Og DM er en mygg sammenlignet med MP, saa det er mange flere som redeemer MP miles enn DM miles

Jeg ser slett ikke paa megselv og min og damens mileage plus balanse som en hoeyere klasse poeng enn det DM er. Jeg tjener opp nesten like mye miles i MP paa ikke flightrelatert aktivitet, alt fra kredittkortbruk til MP mall, kampanjer etc. DM er ett helt vanlig lojalitetsprogram, akkurat som EB og MP der majoriteten ( 99.99%) har tjent opp poengene sine via flights, kredittkortbruk etc. gjort av sine egne medlemmer. Flyprat har noen hundre aktive medlemmer, Milepoint har rundt 5000, FT har rundt 30K, majoriteten er basert i USA og for oss er DM ubrukelig naa som LX og LH tilgjengeligheten er daarlig. Kanskje 2% av disse kjoeper DM poeng. Personlig har jeg stoppet aa kjoepe DM miles for en god stund siden, mange andre i USA har ogsaa gjort det av grunnen nevnt over.

Saa en TG agent i Oslo, snakker nok med 200-300 personer om dagen, det er totalt dobbelt saa mye som er aktive paa Flyprat, mens det realistisk sett er 20-30 som kjoeper miles, totalt kanskje 200 transaksjoner totalt stammer fra Flyprat kjoep..

Saa du overvurderer grovt hva mileskjoepere paa alle online forum staar for. Dette er en forsvinnende, ubetydelig liten andel av DM og kunder som brenner poeng paa Star flighter.

Og naar det gjelder OZ, proev ANA i Star.. Det er bedre enn Asiana. Seoul er en utrolig lite spennende destinasjon i Asia og ett upraktisk sted aa connecte i fra Europa.

Nei, det har de ikke. DM har valgt denne policyen. MP har fortsatt grei tilgjengelighet i F, dog kun 2 uker foer avreise, noen ganger 3-4 uker ut.

Som sagt, LH er tilgjengelig, men setene slippes sent. Tilgjengeligheten over atlanteren er meget god. Jeg bruker aa gjoere en biz booking foerst og deretter setter jeg en Expertflyer alert og da faar jeg beskjed naar LH blir tilgjengelig. Da gaar jeg paa united.com og booker F billetten og refunderer business billetten. Enkelt og greit.

Last edited:

Er det noen av dere som har lykkes i å booke 3.stk DM i First? Når jeg søker i ExpertFlyer(EF) kommer max 2 opp. Et alternativ kan jo være å booke 2 i F og 1 i C og sette på EF alert hvis de åpner opp et sete til i F. Er det slik at det noen ganger åpner opp flere F award seats nærmere avgangen, eller er det en maksgrense på award-seats?

Last edited:

Har lest flere ganger at det kan komme nye seter tilgjengelig senere, særlig med TG. Men har ikke selv erfaring med det.

Skjønner, da blir det nok mest aktuelt i C.

1. Stemmer det at det som regel er LX el SQ som har best C-produkt?

2. Ved booking av flere pers i en DM-reise, er det best å booke alle fra en konto eller går det greit å bruke tre forskjellinge DM-kontoer og samle i en PNR?

Har lest flere ganger at det kan komme nye seter tilgjengelig senere, særlig med TG. Men har ikke selv erfaring med det.

Jeg booket to awardseter på TG 930 fra BKK til CDG den 17. april, og der er det fortsatt to ledige, så det kan tydeligvis skje.
Jeg sjekket aldri om det var mer enn to seter ledige før jeg booket, som om de siste to setene har vært ledige hele tiden eller kommet til i ettertid vet jeg ikke.

Nei, det har de ikke. DM har valgt denne policyen. MP har fortsatt grei tilgjengelighet i F, dog kun 2 uker foer avreise, noen ganger 3-4 uker ut.

Beklager, da var det jeg som blandet litt her. Og til SQ777, generelt har jo de fleste selskaper flere seter til egne statuskunder enn til alliansepartnere, noen har også egne bookingklasser for egne kunder på eget metall med bedre tilgjengelighet.

Back