USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Hei,

Leker litt med tanke om å dra et sted med mine DM, etter 2 kampanjer.
Har tenkt på et sted varmt, og det ser ut som om at det er mulig å dra til Mombasa, via Etiopia. Det er Ethiopean Airways som flyr fra Addis Ababa til Mombasa.

Det jeg lurer på er om dette er mulig, siden det står i innledningen her på del 1, at stopover må være på en Star Alliance hub.

Addis er en hub, men det er ikke Mombasa. Derfor lurer jeg på om de vil nekte et 5 dagers opphold der nede? Noen som vet?

Hei,

Leker litt med tanke om å dra et sted med mine DM, etter 2 kampanjer.
Har tenkt på et sted varmt, og det ser ut som om at det er mulig å dra til Mombasa, via Etiopia. Det er Ethiopean Airways som flyr fra Addis Ababa til Mombasa.

Det jeg lurer på er om dette er mulig, siden det står i innledningen her på del 1, at stopover må være på en Star Alliance hub.

Addis er en hub, men det er ikke Mombasa. Derfor lurer jeg på om de vil nekte et 5 dagers opphold der nede? Noen som vet?

Mombasa som destination og Addis som stoppover er en lovlig routing

Har hatt en hyggelig samtale med DM og reservert en 30 årsgave til meg selv. Så gjenstår det å se om jeg tar til fornuft og ikke booker, eller om ufornuften seirer. Er jo litt surt å ha booket alle feriedagene allerede i midten av januar.

Følgene ble bestilt relativt raskt, selv om damen trykket noe seint på dataen. Ikke kunne hun helt reglene med stopover/destinasjon heller. Men fikk vite det av meg.

SVG - CPH - CDG med SK MD80 og A321 i C

CDG - BKK med TG A380 i F

BKK - SIN med TGA346 i C

Noen dager i Singapore

SIN - BKK med SQ B772 i C

BKK - HND med TG B77W i F

Så noen dager i Tokyo

NRT - LHR med NH B77W i F

LHR - SVG med SK B737 i C

Så til dere så kan det:
Hvis en kommer inn med Thai til BKK i F, har man kun tilgang til F-loungen hvis en flyr videre med Thai, eller er det også tilgang om jeg heller flyr videre til Singapore med SQ?

Hvis du flyr videre med SQ F/C: ja.
Hvis du flyr videre med SQ Y: YMMV. Offisielt ikke, men en del har fått tilgang likevel, etter det jeg har sett på FT.

Fin rute, har et par av de samme flightene som deg i mai (valgte stopover i SEL og OZ F fremfor NH F). Når reiser du? Lurer på å endre til FRA-BKK for å være sikker på å få A380 (som allerede har blitt usatt én gang med halvannen måned på CDG-BKK). Bakkepersonell, lounge og catering ut av FRA skal også være bedre i følge flere TG-rapporter på FT, så jeg angrer "litt" på at jeg ikke valgte det i utgangspunktet.

--

Har noen tanker om "taktikk" for kjøp av miles nå fremover, med tanke på AA+US? Er 11 øre pr AAdvantage-mile like bra verdi som USDM-miles? Har inntrykk av at det er dyrere å bruke Oneworld-miles pga fuel charges (i hvert fall med BA), men vet ikke om uttakstabellene tar hensyn til dette...? Skal i hvert fall kjøpe 75 000 pga en C-tur til Afrika (med stopover blir det jo billigere enn vanlig, kjøpt Y!), men er usikker på om jeg skal benytte anledningen til å kjøpe 25 000 ekstra.

Ble DM-medlem for noen par dager siden, og vurderer å kjøpe 110000 miles for å få tatt en DM-tur. Først tilbudet med å kjøpe 50000 miles og så få 50000 miles ekstra, og deretter kjøpe 10000 miles til vanlig pris. Det går vel?

Tenker avreise i midten av juli en gang; Oslo - MUC - NRT (blir der et par dager), og så videre til BKK. Når jeg søker på ANA verktøy så får jeg opp svært få award-seter, og nesten ingen i F. Er det pga at det er for langt fremme i tid, eller tiden på året som er populært, eller er det bare vanskelig å finne award-seter i F?

Last edited:

Ble DM-medlem for noen par dager siden, og vurderer å kjøpe 110000 miles for å få tatt en DM-tur. Først tilbudet med å kjøpe 50000 miles og så få 50000 miles ekstra, og deretter kjøpe 10000 miles til vanlig pris. Det går vel?

Tenker avreise i midten av juli en gang; Oslo - MUC - NRT (blir der et par dager), og så videre til BKK. Når jeg søker på ANA verktøy så får jeg opp svært få award-seter, og nesten ingen i F. Er det pga at det er for langt fremme i tid, eller tiden på året som er populært, eller er det bare vanskelig å finne award-seter i F?

Ja det går, precis så jag gjorde senast.

Kan snarare vara att det är för snart, lättare å finna platser i höst. Samt att det är som du säger i en populär tid att resa.

Lycka till!

LH F får man ikke med USDM-miles, så da er det ANA som gjenstår. De frigir i hvert fall noen F-seter fra FRA, men vet ikke hvordan det er fra MUC. Problemet er at man ofte får opp ANA-tilgjengelighet med ANA tool som ikke USDM-agentene kan se, så da er du like langt. Foreslår å reise med OZ via ICN i stedet, som er veldig lett tilgjengelig fra FRA, også gjennom hele juli.

Du kan for øvrig spare 10 000 miles om du overbeviser agenten om at TYO er destinasjonen, i stedet for BKK (da blir det North Asia i stedet for South/Central Asia). Det gjør ingenting om "stopover-en" i BKK er mye lengre enn stoppen i TYO.

Last edited:

Jeg skal også bruge 10000 miles ekstra til en planlagt rejse i august/september , men jeg chancer den lidt og venter på at der dukker et nyt tilbud op i februar.
Udover på MUC er der jo også ANA forbindelser til LHR, FRA og CDG.

LH F får man ikke med USDM-miles, så da er det ANA som gjenstår. De frigir i hvert fall noen F-seter fra FRA, men vet ikke hvordan det er fra MUC. Problemet er at man ofte får opp ANA-tilgjengelighet med ANA tool som ikke USDM-agentene kan se, så da er du like langt. Foreslår å reise med OZ via ICN i stedet, som er veldig lett tilgjengelig fra FRA, også gjennom hele juli.

Du kan for øvrig spare 10 000 miles om du overbeviser agenten om at TYO er destinasjonen, i stedet for BKK (da blir det North Asia i stedet for South/Central Asia). Det gjør ingenting om "stopover-en" i BKK er mye lengre enn stoppen i TYO.

Tusen takk for tips! Ser forøvrig at jeg ikke har tilbudet med å kjøpe 50K og få 50K ekstra, så jeg må vente til det kommer.
Forøvrig har jeg sett for meg følgende (turen ned):
OSL-> FRA-> ICN -> HKG - BKK
Blir overnatting både i Frankfurt, Seoul og Hong Kong, men bare i Hong Kong hvor tiden fra landing til avgang neste destinasjon er over 24t, og da går det?

Last edited:

Har inntrykk av at det er dyrere å bruke Oneworld-miles pga fuel charges (i hvert fall med BA), men vet ikke om uttakstabellene tar hensyn til dette...? Skal i hvert fall kjøpe 75 000 pga en C-tur til Afrika (med stopover blir det jo billigere enn vanlig, kjøpt Y!), men er usikker på om jeg skal benytte anledningen til å kjøpe 25 000 ekstra.

Uttkastabellen tar ikke hensyn til fueltillegget, husk også at det er heftige flyplassavgifter på LHR dersom du ikke finner ledig bonuskapasitet mellom Norge og LHR, og må starte turen på LHR (tillegget i avgifter ifht. å være i transit er fort på mer enn 1000 NOK og er en passasjeravgift myndigheten har lagt på der borte).

Tusen takk for tips! Ser forøvrig at jeg ikke har tilbudet med å kjøpe 50K og få 50K ekstra, så jeg må vente til det kommer.
Forøvrig har jeg sett for meg følgende (turen ned):
OSL-> FRA-> ICN -> HKG - BKK
Blir overnatting både i Frankfurt, Seoul og Hong Kong, men bare i Hong Kong hvor tiden fra landing til avgang neste destinasjon er over 24t, og da går det?
Ja, det skal være en tillatt rute. Det kan være lurt å begynne samtalen med at du vil "bestille en awardtur fra Europa til Nord-Asia", for å hjelpe dem litt på vei. ;) Ettersom OSL-BKK er marginalt lengre enn OSL-TYO og OSL-HKG, skal BKK egentlig bli destinasjon i stedet for stopover. Men det er mange som likevel har klart å få det priset som Nord-Asia - om du får oppgitt 110 000, er det bare å takke høflig for hjelpen og legge på, for så å prøve neste agent.

Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å prøve å få tak i NH F først (MUC/FRA-NRT), det er ikke umulig. Bare den siste uken er det to her i denne tråden som har fått det til, og det skal være et veldig bra produkt, så det kan være verdt forsøket. Vet ikke hvilke tanker du har om returen, men TG F ut fra BKK skal være fantastisk, med deres F-lounge, én time gratis spa m.m. Fra BKK til Europa har du en ganske stor sannsynlighet for å få TGs beste F-produkter (77W med suiter: http://goo.gl/i1RUH, eller A380). Begge går også mellom HND og BKK, men kun med F-tilgjengelighet på 77W-avgangen, etter det jeg har sett.

Uttkastabellen tar ikke hensyn til fueltillegget, husk også at det er heftige flyplassavgifter på LHR dersom du ikke finner ledig bonuskapasitet mellom Norge og LHR, og må starte turen på LHR (tillegget i avgifter ifht. å være i transit er fort på mer enn 1000 NOK og er en passasjeravgift myndigheten har lagt på der borte).
Kjedelig da, London er den eneste OW-huben jeg kommer meg direkte til fra BGO. Men AY kan jo være et alternativ etter posisjoneringsflight til OSL. Uansett vil det ikke vært bortkastede miles, har forstått at de har ganske grei verdi som oppgradering, f.eks fra WT+ til CW.

Last edited:

Da slo bookingtrollet i meg ut i full blomst, og denne turen er nå bestilt. Måtte forandre avreise til dagen før, men lenger ferie er ikke feil.

US Airways har ikke helt roen på dette med nord og sør-øst asia, for slapp unna med 100.000 miles. Tror at trikset her var å kalle Tokyo destinasjonen og Singapore for stop over, for begge de 2 agentene jeg snakket med sa samme antall miles.

Nå er det bare å spør sjefen om fri....

SVG - CPH - CDG med SK A321 og A320 i C

BKK - SIN med TG A346 i C

Noen dager i Singapore

Så noen dager i Tokyo

SVG - CPH - CDG med SK A321 og A320 i C
BKK - SIN med TG A346 i C
Noen dager i Singapore
Så noen dager i Tokyo

Pen routing der, når er dette for?

Pen routing der, når er dette for?

Dette er fra ca midten av september og mot slutten av samme måned. ANA har en del ledig rundt om disse datoen på NRT-LHR ruten, så det er bare å bestille.

Hei,
Skal på DM tur til lørdagen og ser nå at jeg ikke har fått E-ticket på mail fra US airways.
Har bare fått en mail med "Confirmation code" som ikke ligner en E-ticket i det hele tatt.

Problemet er at når jeg skal reise hjem i fra Manila trenger jeg en E-ticket til å vise frem før jeg får lov til å gå inn på terminalen.

Noen som kan gi meg litt informasjon om dette?

Mvh,
MB

Jeg har fløyet DM flere ganger med en "Confirmation code" e-mail printet ut. Ingen problem.

Sist fredag når jeg entret terminalen i MNL var det heller ingen som sjekket billett. Men det er første gang det ikke har blitt gjort, så om det er nye rutiner eller bare tilfeldig, si det......

Hei,
Skal på DM tur til lørdagen og ser nå at jeg ikke har fått E-ticket på mail fra US airways.
Har bare fått en mail med "Confirmation code" som ikke ligner en E-ticket i det hele tatt.

Problemet er at når jeg skal reise hjem i fra Manila trenger jeg en E-ticket til å vise frem før jeg får lov til å gå inn på terminalen.

Noen som kan gi meg litt informasjon om dette?

Mvh,
MB

Skal vel befinne seg et 037- nummer der et sted, som er e-ticket nummeret ditt? Hvis ikke kan du sjekke status på US Airways med confirmation code og avreisedato, så finner du det der.

Så lenge du viser et eller annet papir er alt ok. Tror ikke de i døra der bryr seg. Senest i okt og nov for oss..

Back