United solgte setet vårt!
Vi var tre stykker som reiste på DM tur nå i vinterferien, min samboer og jeg, samt svigerinne. Hadde booket med DM poeng, LH til Orlando, og en litt kreativ rute hjemover grunnet lite seter ledig på business denne dagen (i går søndag). Derfor ble det MCO-DCA med US, IAD-LHR med UA, og SK LHR-SVG-OSL.
Reisen og ferien gikk som smurt, helt til vi skulle gå ombord på IAD-LHR flighten. Akkurat i det de scanner boardingpasset mitt, blir jeg ropt opp i gaten. Så kom det en kvinnelig UA Supervisor bort til meg, og fortalte at en av oss tre i følget ble nedgradert, valgfritt hvem. Jeg spør hva grunnen til dette er, og hun svarer med "equipment change". Flyet vårt, som hadde stått i gaten i fire timer før dette, var en 777, slik det skulle være. Da påpekte jeg at jeg fant denne forklaringen lite plausibel, da det vitterlig stod et 777 utenfor, og setene våre var fremdeles de samme som jeg hadde reservert for tre mnd siden. Det ble det noe surmuling og mumling, og hun prøvde å bortforklare det med noe svada hun bare fant på. Vel, jeg ga meg ikke så lett, og sa at dette godtok jeg ikke uten videre, og forlangte å få en skikkelig forklaring på hva som hadde skjedd. Det ble småampert da jeg ikke ga meg, og til slutt kom sannheten frem. Det var blitt gjort en "business decision" på at de med de billigste billettene var blitt downgraded til fordel for passasjerer som betalte top dollar i siste liten. Dette gjaldt altså totalt tre stykker i business kabinen. De skulle få 1000 dollar hver i vouchers, som må brukes hos United, og selvfølgelig ikke er transferable.
Da jeg skjønte at hun hadde løyet meg rett opp i ansiktet, ble jeg kraftig forbannet, og det kom til en heftig diskusjon. Denne damen var ekstremt uhøflig og uprofesjonell, og avbrøt meg hver eneste gang jeg prøvde å si noe. Hun sa også at hun gjerne kunne rive i stykker voucherene hvis vi ikke var fornøyd, og gjorde utfall mot hånda til min svigerinne som holdt dem, for liksom å demonstrere at hun skulle rive dem i to. Til slutt fant jeg ut at jeg heller burde gi meg, og vi boardet flyet før det hele endte i et "Hulk Moment". Vil helst ikke havne i noe trøbbel over there, hadde det vært hjemme så ville nok diskusjonen eskalert betraktelig!
Mens jeg satt i setet og ventet på at dørene skulle lukkes, så skjedde det flere ting lenger bak i kabinen. En av de andre uheldige som var blitt downgraded, hadde fått utdelt et crew rest sete i Eco+ av Supervisor damen. Hun var av en eller annen grunn bak i kabinen hos ham og laget kvalm, og sa at der kunne han ikke sitte, og at han måtte flytte seg. Han repliserte med at han nettopp hadde fått setet av henne, og lurte på hva i all verden hun holdt på med. Dette var en amerikaner som tydeligvis ikke hadde til hensikt å bli plukket på nesen, så han sa at hvis de skulle ha ham vekk, så måtte noen bære ham, og det var det! Damen sa at da gikk hun og hentet Security, hvorpå Amerikaneren svarte "yeah, you just go ahead and do that"! Å si at stemningen var amper er å underdrive kraftig.
I neste øyeblikk dukket Purseren opp. Han hadde tydeligvis fått med seg opptrinnet, og lurte nok på hvem det var som laget bråk i kabinen hans. Etter en del diskusjoner frem og tilbake, ble det gått canossagang frem til cockpit, både Supervisor, Purser og etpar stewarder. Hva som ble diskutert der kan det jo bare spekuleres i, men at Purseren var mer enn lettere irritert kunne jeg se. Da hele gjengen kom ut igjen, svingte supervisoren rett ut døra, og strente opp jetbridgen i en viss fart. Dørene ble lukket, og det var pushback.
Da vi kom opp i marsjhøyde, kom Purseren bort til meg, ganske overraskende. Han sa at han hadde fått med seg både diskusjonen min og det andre opptrinnet, samt et tredje som jeg ikke visste noe om. Han beklaget veldig på vegne av United, og aktet og skrive en rapport på Supervisoren. Han sa at han håpet at jeg ville skrive en complaint til United, og ga meg businesskortet sitt, så skulle han backe opp historien min hvis jeg nevnte navnet hans i klagen. Han sa at hun hadde vært ekstremt "rude and unprofessional", og fant seg overhodet ikke i det. Crewet var fantastisk hele reisen, kjempeservice og veldig hyggelige, og jeg hørte det ble småpratet mellom dem lenge etterpå om Supervisoren.
Nå ble dette innlegget himla langt, men jeg lurer jo egentlig mest på om United har lov til å selge et sete igjen på denne måten, når det allerede er kjøpt? Da er det jo gambling å bestille C på poeng, siden man da selvfølgelig er den første som bumpes? Kunne dette skjedd i Europa? kan liksom ikke se for meg dette på LH eller noen av de andre store europeisk selskapene...
Og disse voucherene...de må jo brukes på United. Men kan man bestille Star Alliance flighter med dem gjennom United? Hvis ikke så er de jo bortimot ubrukelig, da jeg sannsynligvis ikke kommer til å fly United det neste året de er gyldig?
Uansett vil jeg skrive en klage på oppførselen til Gate Agent/Supervisoren. Noen som vet hvor det er mest hensiktsmessig å rette denne til?
MVH
Tommy
Vi var tre stykker som reiste på DM tur nå i vinterferien, min samboer og jeg, samt svigerinne. Hadde booket med DM poeng, LH til Orlando, og en litt kreativ rute hjemover grunnet lite seter ledig på business denne dagen (i går søndag). Derfor ble det MCO-DCA med US, IAD-LHR med UA, og SK LHR-SVG-OSL.
Reisen og ferien gikk som smurt, helt til vi skulle gå ombord på IAD-LHR flighten. Akkurat i det de scanner boardingpasset mitt, blir jeg ropt opp i gaten. Så kom det en kvinnelig UA Supervisor bort til meg, og fortalte at en av oss tre i følget ble nedgradert, valgfritt hvem. Jeg spør hva grunnen til dette er, og hun svarer med "equipment change". Flyet vårt, som hadde stått i gaten i fire timer før dette, var en 777, slik det skulle være. Da påpekte jeg at jeg fant denne forklaringen lite plausibel, da det vitterlig stod et 777 utenfor, og setene våre var fremdeles de samme som jeg hadde reservert for tre mnd siden. Det ble det noe surmuling og mumling, og hun prøvde å bortforklare det med noe svada hun bare fant på. Vel, jeg ga meg ikke så lett, og sa at dette godtok jeg ikke uten videre, og forlangte å få en skikkelig forklaring på hva som hadde skjedd. Det ble småampert da jeg ikke ga meg, og til slutt kom sannheten frem. Det var blitt gjort en "business decision" på at de med de billigste billettene var blitt downgraded til fordel for passasjerer som betalte top dollar i siste liten. Dette gjaldt altså totalt tre stykker i business kabinen. De skulle få 1000 dollar hver i vouchers, som må brukes hos United, og selvfølgelig ikke er transferable.
Da jeg skjønte at hun hadde løyet meg rett opp i ansiktet, ble jeg kraftig forbannet, og det kom til en heftig diskusjon. Denne damen var ekstremt uhøflig og uprofesjonell, og avbrøt meg hver eneste gang jeg prøvde å si noe. Hun sa også at hun gjerne kunne rive i stykker voucherene hvis vi ikke var fornøyd, og gjorde utfall mot hånda til min svigerinne som holdt dem, for liksom å demonstrere at hun skulle rive dem i to. Til slutt fant jeg ut at jeg heller burde gi meg, og vi boardet flyet før det hele endte i et "Hulk Moment". Vil helst ikke havne i noe trøbbel over there, hadde det vært hjemme så ville nok diskusjonen eskalert betraktelig!
Mens jeg satt i setet og ventet på at dørene skulle lukkes, så skjedde det flere ting lenger bak i kabinen. En av de andre uheldige som var blitt downgraded, hadde fått utdelt et crew rest sete i Eco+ av Supervisor damen. Hun var av en eller annen grunn bak i kabinen hos ham og laget kvalm, og sa at der kunne han ikke sitte, og at han måtte flytte seg. Han repliserte med at han nettopp hadde fått setet av henne, og lurte på hva i all verden hun holdt på med. Dette var en amerikaner som tydeligvis ikke hadde til hensikt å bli plukket på nesen, så han sa at hvis de skulle ha ham vekk, så måtte noen bære ham, og det var det! Damen sa at da gikk hun og hentet Security, hvorpå Amerikaneren svarte "yeah, you just go ahead and do that"! Å si at stemningen var amper er å underdrive kraftig.
I neste øyeblikk dukket Purseren opp. Han hadde tydeligvis fått med seg opptrinnet, og lurte nok på hvem det var som laget bråk i kabinen hans. Etter en del diskusjoner frem og tilbake, ble det gått canossagang frem til cockpit, både Supervisor, Purser og etpar stewarder. Hva som ble diskutert der kan det jo bare spekuleres i, men at Purseren var mer enn lettere irritert kunne jeg se. Da hele gjengen kom ut igjen, svingte supervisoren rett ut døra, og strente opp jetbridgen i en viss fart. Dørene ble lukket, og det var pushback.
Da vi kom opp i marsjhøyde, kom Purseren bort til meg, ganske overraskende. Han sa at han hadde fått med seg både diskusjonen min og det andre opptrinnet, samt et tredje som jeg ikke visste noe om. Han beklaget veldig på vegne av United, og aktet og skrive en rapport på Supervisoren. Han sa at han håpet at jeg ville skrive en complaint til United, og ga meg businesskortet sitt, så skulle han backe opp historien min hvis jeg nevnte navnet hans i klagen. Han sa at hun hadde vært ekstremt "rude and unprofessional", og fant seg overhodet ikke i det. Crewet var fantastisk hele reisen, kjempeservice og veldig hyggelige, og jeg hørte det ble småpratet mellom dem lenge etterpå om Supervisoren.
Nå ble dette innlegget himla langt, men jeg lurer jo egentlig mest på om United har lov til å selge et sete igjen på denne måten, når det allerede er kjøpt? Da er det jo gambling å bestille C på poeng, siden man da selvfølgelig er den første som bumpes? Kunne dette skjedd i Europa? kan liksom ikke se for meg dette på LH eller noen av de andre store europeisk selskapene...
Og disse voucherene...de må jo brukes på United. Men kan man bestille Star Alliance flighter med dem gjennom United? Hvis ikke så er de jo bortimot ubrukelig, da jeg sannsynligvis ikke kommer til å fly United det neste året de er gyldig?
Uansett vil jeg skrive en klage på oppførselen til Gate Agent/Supervisoren. Noen som vet hvor det er mest hensiktsmessig å rette denne til?
MVH
Tommy
Last edited: