Ufrivillig endring av setereservasjon

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
I går reiste jeg hjem fra LHR til TRD via SVG. Fra London til Stavanger gikk ferden med SK 4630. Jeg var veldig fornøyd med å ha fått reservert to seter til meg og sønnen min på første seterad i GO, både siden jeg liker å sitte foran og fordi vi skulle komme oss av fort i tilfelle det ble snaut med tid til transfer i Stavanger.
Stor var forbauselsen da jeg sjekket inn på LHR og så at vi i stedet for rad 7, (eller om det var 8) A og B, var flyttet til 17 A og B. Jeg tenkte at dette sikkert var fordi det var gjort bytte av modell eller at det var solgt flere seter i pluss. Da vi kom til gate, så jeg at det sto en -800 der slik som det opprinnelig var satt opp. Siden jeg var interessert i å vite hva som hadde skjedd og hvorfor, spurte jeg damen bak skranken høflig om hvorfor plassene våre var endret. Hun kom med noe svada om at det måtte være bytte av flytype, men forsikret om at det var gode plasser (noe det i mine øyne ikke var).
Forbauselsen ble ikke mindre da vi kom om bord og det var boarding completed, for framme i PLUS satt det 2 eller 3 personer, og de setene jeg hadde reservert sto helt tomme, samt flere seterader rundt dem.
Jeg vil tippe at flyet var snaut 2/3 fullt.

Noen med forståelse om seating og slikt som vil prøve seg på å forklare hva som kan ha skjedd og hvorfor?! Det eneste jeg kan tenke meg er at det kan ha noe med balanse å gjøre, men samtidig virker det noe rart for en helt uten fagkunnskap, siden flyet var så godt som tomt de 10 første seteradene og rimelig fult bak over.

Jeg er fullstendig klar over at endring i setereservasjon kan forekomme og at det sikkert er gode forklaringer på dette, men i dette tifellet kan jeg ikke se noen gode årsaker, og som pasasjer føler jeg at jeg burde ha rett til en forklaring når slikt skjer!

VC-10 :fly
 
Jeg har ikke fasiten men:
  • De første radene i Go bør man konsekvent unngå, siden man da risikerer å bli flyttet og i verste fall havne på midtseter om flyet er fullt.
  • Flere passasjerer bak i flyet reduserer normalt drivstoff-forbruket, siden behovet for trim blir mindre.
  • Det kan også være at skillet ble satt der det ble med tanke på flighten videre fra Stavanger.

Kjedelig når det skjer! Jeg velger konsekvent ikke de 2-3 første radene hvis jeg flyr i Go.
 
Den vanligste grunnen til nytt sete er flybytte og/eller endring av konfigurasjonen ombord (les: utvidelse av Plus kabinen). Endring av konfig kan ha med vekt/balanse å gjøre.

Jeg vil tro at setene du hadde valgt (rad 7 eller 8) havnet i Plus-kabinen.
 
Jeg vil tro at setene du hadde valgt (rad 7 eller 8) havnet i Plus-kabinen.
Det stemmer nok det, PLUS var satt t.o.m. rad 8, men de visste jo at det var solgt minimalt med plasser slik at det ikke kom til å bli folksomt frammi der.
Da vi kom opp i lufta observerte jeg at PLUS-skiltet var flyttet fram til rad 4.:rolleyes:
 
Det kan ha vært flybytte eller konfig-bytte to ganger (f.eks. 738->737->738) og da vil man ikke bli flyttet tilbake, det kan være balanse om f.eks. man skal laste noe veldig tungt så må det i lasterommet foran.
 
Litt ot: Er ikke 17a (og f) regnet som de beste plassene i SAS' 738? Dvs nødutgang? Eller var det en annen versjon du fløy med kanskje? :) Skjønner at det er bra å sitte foran pga mindre støy, litt bedre utsikt, kortere vei til do, servering tidligere og raskere av, altså.

Når det gjelder raskt av, så har jeg testet det i det siste, og i praksis var det ikke store forskjellen på 5c (på fredag i en SAS 73G) og 18a (mandag i en SAS 738). Og det var mandag jeg hadde dårlig tid. Vi parkerte nøyaktig 0705 og jeg rakk bussen fra OSL 0710 ;) Kan ha vært tilfeldig da.
 
Last edited:
Litt ot: Er ikke 17a (og f) regnet som de beste plassene i SAS' 738? Dvs nødutgang? Eller var det en annen versjon du fløy med kanskje? :)

Det stemmer, så sant
-man ikke vil tidlig ut i flyet
-vil ha muligheten til å legge håndbagasjen under setet foran.
17A har mye benplass, 17B har også bra med plass da setet foran ikke kan legges ned. 17A var mitt sete tur/retur Alicante for noen uker siden, og jeg hadde en fin tur.
 
Litt ot: Er ikke 17a (og f) regnet som de beste plassene i SAS' 738? Dvs nødutgang? Eller var det en annen versjon du fløy med kanskje? :) Skjønner at det er bra å sitte foran pga mindre støy, litt bedre utsikt, kortere vei til do, servering tidligere og raskere av, altså.

Jo da - dersom man er ute etter god benplass, er 17A definitivt et gullsete (og det kan jo hende de satte oss dit for å være snill), men for en som meg som liker å sitte med kameraet klart under taxing på en flyplass som LHR hvor det kan være mye interessant å feste til linsen, er det kjipt å kvitte seg med sekken, og å sitte der med stort kamera med telelinse hadde neppe blitt sett på med blide øyne.
Men, men - ingen krise, vi kom oss trygt fram til både SVG og TRD (før rutetabell, som de er så glad i å påpeke), så vi har ingen ting å klage på.
Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor de trengte 8 rader PLUS til 3 pax, men verden går vider. I morgen er det Flyprattreff i Trondheim - hurra :drink
 
Jaja, da gikk jeg i amatørfellen på OSL-BCN i morgen..
Booket 17A+C for flere mnd. siden, men i går var 2A+C (Bulkhead på 738) ledig, og flyttet oss dit.
Selvfølgelig var jeg kastet ut av disse ved OLCI i dag og den fullstendig inkompetente gjengen på "nye" 05400 for oss med 10 år EBG på baken brøt tlf. forbindelsen x 2, og supervisor (Hun var det IKKE lett å få agenten til å sette over til) kunne heller ikke gjøre noe da rad 17 selvfølgelig er opptatt....
Med 2 stykk på 190 cm blir dette IKKE gøy.

Grrrr.....
 
Back
Top