Turkish-ulykke i Amsterdam 25FEB09

Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Ifølge ekstrabladet.dk er det 7 døde. Dagbladet.no melder nå at flere omkomne bæres ut av vraket.

Tragisk og trist!

BF:(
 
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Lidt officielt nyt..

En spokesperson fra Schiphol Airport siger nu live på BBC, at der er omkomne, men at han hverken kan eller vil bekræfte et antal.

Der er pressemøde i AMS kl. 13.30, hvor der skulle komme mere info...
 
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Det er ikke første gang det skjer en ulykke i selskapets 75 årige historie, se bare her.
Første ulykke skjedde i februar 1959 da et Vickers Viscount Type 793 kræsjlandet i kraftig tåke på London Gatwick. Om bord var den tyrkiske statsministeren som var en av de ti som overlevde ulykken.
I mars 1974 omkom alle 346 om bord etter en eksplosjon i en DC-10.
I januar 1983 tok en Boeing 727 fyr etter at den skled av rullebanen, totalt 47 personer omkom.
29. desember 1994 omkom 57 mennesker etter at et Boeing 737-400 maskin kræsjet like før landing ved Van Ferit Melen Airport.
7. april 1999 kræsjet nok en 737-400-maskin åtte minutter etter avgang fra Adana Sakirpasa flyplassen. Her var det kun mannskap om bord, alle de seks døde.
8. januar 2003 kræsjet et Avro RJ-100 fly under innflyvning til Diyarbakir Airport. 75 av 80 personer døde.

Totalt skal det ha vært 18 ulykker med selskapet innenlands i tillegg til dagens og de nevnte.

Hentet fra:

http://twin8.blogspot.com/2009/02/flystyrt-i-nederland.html
 
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Uten sammenligning forøvrig så gjorde Sas dette på Gottøra i 1991 uten omkomne.
VG har allerede funnet fram den saken:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=547462

Som vanlig er det mest spekulasjoner i timene etter en slik ulykke, men jeg tror på at de aller fleste har kunne "walk away" fra denne "landingen."
 
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Det sies at EHAM er åpen for trafikk igjen, men på IPPC står dette:

NEW TODAY TIL 0902261030EST
CTR EHAM CLSD EXCEPT FOR TFC EXEMPTED BY ATC. : NOTAM EH/A0170/09

Hva vil dette si? At flyplassen er i utgangspunktet stengt til i morgen kl 10:30, med unntak av trafikk som har fått spesiell tilatelse av ATC til å fly til/fra EHAM?

Og i såfall, hvorfor er det slik så lenge når flyplassen i seg selv ikke skal være rammet av ulykken?
 
Last edited:
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

på bildene ser det jo ikke ut som en 737, spanske nyheter sier at det var 8 i mannskapet.. pleier jo bare være 6. Tallene om omkomne er også usikkert, men det er et mindretall bekrefter de.
 
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Det sies på TV2 Nyhetskanalen at en motor skal ha falt av flyet før ulykken inntraff.

Noen spekulerer i at pilotene skal ha frigjort motoren fra vingen før sammenstøtet med bakken. Er det i det hele tatt noe som går an å gjøre?
 
Last edited:
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Det sies at EHAM er åpen for trafikk igjen, men på IPPC står dette:

NEW TODAY TIL 0902261030EST
CTR EHAM CLSD EXCEPT FOR TFC EXEMPTED BY ATC. : NOTAM EH/A0170/09

Hva vil dette si? At flyplassen er i utgangspunktet stengt til i morgen kl 10:30, med unntak av trafikk som har fått spesiell tilatelse av ATC til å fly til/fra EHAM?

Og i såfall, hvorfor er det slik så lenge når flyplassen i seg selv ikke skal være rammet av ulykken?

Ja lurte faktisk på om det der selv, hvorfor i all verden det er slikt...
 
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Det sies på TV2 Nyhetskanalen at en motor skal ha falt av flyet før ulykken inntraff.

Noen spekulerer i at pilotene skal ha frigjort motoren fra vingen før sammenstøtet med bakken. Er det i det hele tatt noe som går an å gjøre?

Nei, det går ikke an å frigjøre en motor fra flyet, slik at den detter av. Ofte misforstås en del i oversettelsene eller fortolkningene. Et utsagn som "they lost an engine" eller "de mistet en motor" kan tolkes både av ikke-fagfolk og oversettere som at en motor fysisk falt av, mens man mente at man mistet motorkraften fra (eller bruk/nytte av) en motor.

Hadde motoren virkelig falt av, ville fagfolkene trolig brukt uttrykk som at "the engine seperated from the aircraft" eller mer folkelig "the engine fell off". Selv erfarne pressekontakter kan være uheldig ved oversettelsene her, ikke minst mens situasjonen fremdeles pågår.
 
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

på bildene ser det jo ikke ut som en 737, spanske nyheter sier at det var 8 i mannskapet.. pleier jo bare være 6. Tallene om omkomne er også usikkert, men det er et mindretall bekrefter de.

Ut i fra bildene er det overhodet ingen tvil om at det er snakk om en Boeing 737-800.

At det var ekstra mannskap ombord forklares lett ved at de hadde folk under opplæring med. F.eks. var de tre i cockpit, ikke to.
 
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Det sies at EHAM er åpen for trafikk igjen, men på IPPC står dette:

NEW TODAY TIL 0902261030EST
CTR EHAM CLSD EXCEPT FOR TFC EXEMPTED BY ATC. : NOTAM EH/A0170/09

Hva vil dette si? At flyplassen er i utgangspunktet stengt til i morgen kl 10:30, med unntak av trafikk som har fått spesiell tilatelse av ATC til å fly til/fra EHAM?

Og i såfall, hvorfor er det slik så lenge når flyplassen i seg selv ikke skal være rammet av ulykken?

CTR EHAM CLSD kan tolkes dithen at kontrollsonen over Amsterdam (normalt et par tusen fot høy og 10-15 NM radius rundt flyplassen, avhengig av ymse) er stengt med mindre man er gitt lov til å fly inn og ut av lufttrafikktjenesten. Rutefly som flyr IFR er uansett på klarering, og får komme inn om redningsarbeidet og havariberedskapen tillater det. At CTR (kontrollsonen) er stengt betyr nok i praksis at med mindre man har forhåndsklarering er det liten vits å komme med pressefotografer i helikopter og småfly for å prøve å fly over vrakstedet. Aktiviteten i luften over flyet vil normalt være forbeholdt ambulansehelikoptre og helikoptre som kommer med eksperter eller spesialutstyr til bruk i redningsarbeidet, og deretter forbeholdt rutetrafikk og trafikk i annen sammenheng med havariet - eksempelvis recovery teams fra flyselskapet og tyrkiske myndigheter.
 
Last edited:
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Ett trist tillegg til historien til et flyselskap med meget frynsete rykte.
 
Back
Top