Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'
Det jeg synes er merkelig, er uttalelsene til Taraldsen i tilsynet.
Fra vg.no:
"Direktør for operativ avdeling i Luftfartstilsynet, Gudmund Taraldsen som selv har 12 års flygererfaring fra Boeing 737, deler ikke Kjos' vurdering av situasjonen:
- Hvis man utløser maskene, har man brukt opp oksygenreserven sin, og all flyging over 12000 fot bør skje med en reserve av oksygen. Hvis man får et plutselig tilfelle av øyeblikkelig trykkfall i 24000 fots høyde, vil passasjerene ha noen svært ubehagelige minutter før flyet kommer ned i en høyde der man kan puste normalt. - Vi kommer til å se med særdeles stor interesse på den rapporten vi venter fra Norwegian, og synes episoden høres særdeles betenkelig ut, sier Taraldsen."
Det er fullstendig irrelevant med "hvor stor interesse" LT vil se på en innkommende rapport. Dette bidrar til å mistenkeliggjøre Norwegianpilotene før LT kjenner alle årsakssammenhenger. Det blir bare helt feil av en tilynsmyndighet å gå til pressen med slike uttalelser før de har alle fakta på bordet.
Om det er "svært ubehagelig" eller "litt ubehagelig" for passasjerer å descende fra 24000 til 13000 fot i tilfelle av en rapid decompression er helt uvesentlig i denne sammenheng, så lenge pilotene har fulgt alle prosedyrer. Jeg vil tippe at det ikke er særlig mye mer ubehagelig i en 737 med oksygenmasker hengende ned fra taket, enn i en Dash 8 som ikke har oksygenmasker i det hele tatt.