• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default En helt meningsløs reiseberetning

Tjab

Upgrade me....
Siden jeg nå er ferdig, stort sett i alle fall, med all denne innenriksreisingen så tenkte jeg at jeg burde bidra noe i Trip Report delen.
Dette er så lite eksotiske turer som man faktisk kan forestille seg, kanskje til og med mindre eksotisk enn det også. Turen er en helt ordinær jobbreise der man må gjøre noe på et kontor borte hjemmefra.

Hjemreise fra BGO til KSU via OSL.
SK262 & SK2303. SAS Eco. (SAS Link med Embraer 195)

Åkay, reisebrevet starter på hotellet. Alt som er bra å kjekt med disse hotellene er nok dokumentert opp å ned i mente, men her er nå litt hverdagslige kjedsomheter som jeg irriterer meg grenseløst over.

Bergen Børs, altså, det er et super hotell, men også der har de dessverre begynt å ta snarveier. Noen eksempler følger.

Vær ikke allergiker... jeg er allergiker. Hotellenes rengjøring blir ikke bedre med årene...

Noen veggbuser(?) finner man også på rommet

Lampen er jo helt grei, men senskadene etter siste julebord henger jo tydeligvis i..

Teppet i gangen... Nummer 1, det stammer sannsynligvis fra 90 tallet, nummer 2, det blir nok heller aldri renset...

Så skal man ta taxi å sånn. Og av og til så har man lyst til å sitte i den taxien å bare se seg omkring, taste litt på mobilen etc. Men vær du trygg, i minst 25% av tilfellene så får du høre om Swing-Kurs på danskebåten og alt mulig annet. Du har faktisk ikke valg.

Så kommer man da til Flesland, og Flesland er grei den altså. I alle fall om du bare ELSKER gulvplass. MASSE GULV, sånn ca over alt. Vær også helt sikker på at det skjer rare ting på Flesland. Stikkord her er all aktivitet som omhandler kontakt med mennesker ansatt i service-yrker. Fasttrack stoppet opp denne dagen, årsaken var at superspesielsjekk og uber-runthgenfhurer fant mistenkelige ting i absolutt all håndbagasje. Så det ble helt fult på supersjekkebåndet. Dessverre er det ikke lov å ta bilde i sikkerhetskontrollen, og jeg kødder minst mulig med den gjengen der.

Jeg følte meg dog litt spesiell denne dagen så jeg kjøpte en øl på en flyplass. Det er det uhyre lenge siden jeg har gjort. Frydenlund i Bergen, selvfølgelig.

Så bars det om bord på flyet. Knyttnevetesten var ikke gjennomførbar. 24C på SE-RRS, som er en Embraer 195, var helt greit.

Last edited:
Et lite underinnlegg for fremtiden til Flyhistorisk delen av forumet. Noen drar denne tråden opp av hatten i en fremtidig diskusjon om inflight service nivået hos SAS. «er dette før eller etter Janne?»

Dette var da menyen og safetybooklet hos SAS på E195 SAS Link flyene de fløy i det herrens år 2025. 18.12.2025 for å være nøyaktig. Merk. Menyen var dog helt overflødig da man sjelden, eller aldri, kunne kjøpe noe som helst derifra. Årsakene var mange, men i all hovedsak var mesteparten ikke tilgjengelig på noen av flyvningene operert av disse eller så var det sjelden tid til å kjøpe noe som helst.

De hadde også ladeuttak til den tidens mobilladere. Den lille het USB-C og den store USB-A. USB-C var for øvrig en revolusjon når den kom! Fotnote. Strengt forbudt å bruke ladern under taxi, takeoff og landing.

Last edited:
Tilbake til nåtiden. Så ankom jeg Gardermoen. Kort connection, så det var bare å gå fra C9 og bort til A14 med en gang. Koselig med juletrær og julestemning

Men hjelpes det begynner å bli bra fullt til tider på denne flyplassen!

Litt gåing på flyplassgulv har det jo blitt gjennom årene. Jeg er den flinkeste jeg kjenner.

Som Diamant og Gull hos SAS har man jo prioritert Boarding. Dette innebærer at du får stå som en av de første ute på flybruene rundt om. I anslagsvis 30 % av tilfellene, og hele 90% av tilfellene om du er i Bergen.

Last edited:
Et velkjent syn. Gardermoen i Grått, vått og rått.

Nok en Embraer 195. Denne gangen SE-RSI og nok en gang ikke mulig å gjennomføre knyttnevetesten, men det går jo. Liker disse bedre en de gamle 737 for eksempel.
Dødsfet dialekt på CC denne gangen. Hun hørtes ut som Günther Kampfhahnen i pondus! KLASSE!

Taxi bort for å lette mot KSU. SK2303

En ting som er fint med å fly er at det stort sett aldri regner over skyene, og om det gjør det så er du ihvertfall på tur. Noen som forresten vet hvilken flyplass/stripe det er?

Fin tur, men setebeltelyset var på hele veien. Turbulens. Helt ok, for lydbøkene fungerer uansett.

Last edited:
  • Like
Reactions: jb1
Innflyvning nordfra mot Kvernberget, alltid like kjekt

Ofte litt klonk og klank ved landing med disse flyene. Denne gangen var vi helt der oppe med gode gamle LN-BUD (se egen tråd. LN-BUD Ei skranglekasse?)

Tårnet på Kvernberget (i stort sett alle andre byer er det der å regne som et hundehus)
Med Julepynt å greier.

Bakkemannskapet står klart, vi har jo fått ny trapp i Kristiansund. Veldig tøff, og blåser ikke over ende heller. Den forrige var vanvittig mye større, men kunne være skummel i sterk vind.

Så er vi til veis ende ved den nye bagasjekarusellen på Kvernberget. Denne går da i ring ute i ankomsthallen med matebånd fra bakom veggen. En artig funfact er at ankomsthallen i Kristiansund er tilgjengelig for absolutt alle. Så halve byen står jo der inne å venter på familie og venner ved ankomst. Blir bra fullt inn mot jul når det er fulle A320 og en Dash-8 400 samtidig!

Kommer jeg til å savne dette? Tja, mjo, jeg tror faktisk jeg kommer til å savne det litt 😊

Last edited:
En ganske greit oppsummert hverdagsrapport. Skuffende teppestatus på Bergen Børs, men mulig Sud har sølt noe mimosas, bacon og speilegg i forbifarten. Du får trøste deg med at bagasjebåndet på Kvernberget i hvert fall ikke har den idiotiske «vent bak linjen» -merkingen.

En ganske greit oppsummert hverdagsrapport. Skuffende teppestatus på Bergen Børs, men mulig Sud har sølt noe mimosas, bacon og speilegg i forbifarten. Du får trøste deg med at bagasjebåndet på Kvernberget i hvert fall ikke har den idiotiske «vent bak linjen» -merkingen.

Tror du er inne på noe Knut. @SudCaravelle
har vært der mellom mine 2 siste opphold!

Dette var en fin rapport. Beretninger med rå norsk hverdagsrealisme fra flyreiser og hotell burde langt flere tatt seg tid og anledning til her på forumet - som et lite korrektiv til alle boblene, den fine maten og ligge-flatt-seter på oversjøiske destinasjoner.

Fin rapport!

Men når du laster opp som vedlegg, kan du velge mellom thumbnail og full sise ved å holde musepekeren over øvre venstre hjørne av bildet når du laster opp.

Du kan også dra bildene rett inn (eller velge fra bildegalleri) ved å bruke ctrl+p (Insert image) knappen i verktøylinjen. ;)

Back