Trykkfall i DY fly

Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Originally posted by BU9001/V2.0
Det du sier om at fly som er serifisert for 25000`ikke trenger masker er rett og slett feil.
Skal du fly over 10000`med passasjerer i en trykkkabin SKAL du ha oksygen.

Hva da med Dash-8 og Fokker 50 f.eks? De har ikke masker til passasjerene.
 
Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til de andre flytypene.
Når det gjelder 737 så må den jo flyes i henhold til hva den er godkjent for.

Som nevnt i andre poster KAN den fly opptil 25000`med oksygen for 10% av passasjerene tilgjengelig.+ en del andre forutsetninger.
 
Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Originally posted by HVI

Hva da med Dash-8 og Fokker 50 f.eks? De har ikke masker til passasjerene.

Dash-8 kan maks gå til 25.000 fot. På -100 er det 2 stk portable oxygen-flasker som hver har 2 uttak til masker. Det blir totalt 4 uttak/masker, noe som dekker 10% av passasjerene (max 39 pax i WF sine -100).
 
Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Slik som jeg kan tyde regelverket så kan de fortsette under 25.000ft med en velfungerende trykkabin. Skulle trykket falle er det nok tid til å desende ned til 10-13.000ft. Vil tro at Pilotene fant ut årsaken til trykkfallet og rettet på det, slik at en trygg flygning på 24.000ft kunne gjennomføres uten drop-down masker.
Kapteinen og besetningen har gjennomført en trygg flygning og fikk skryt av passasjerene!
 
Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Det jeg synes er merkelig, er uttalelsene til Taraldsen i tilsynet.

Fra vg.no:

"Direktør for operativ avdeling i Luftfartstilsynet, Gudmund Taraldsen som selv har 12 års flygererfaring fra Boeing 737, deler ikke Kjos' vurdering av situasjonen:

- Hvis man utløser maskene, har man brukt opp oksygenreserven sin, og all flyging over 12000 fot bør skje med en reserve av oksygen. Hvis man får et plutselig tilfelle av øyeblikkelig trykkfall i 24000 fots høyde, vil passasjerene ha noen svært ubehagelige minutter før flyet kommer ned i en høyde der man kan puste normalt. - Vi kommer til å se med særdeles stor interesse på den rapporten vi venter fra Norwegian, og synes episoden høres særdeles betenkelig ut, sier Taraldsen."

Det er fullstendig irrelevant med "hvor stor interesse" LT vil se på en innkommende rapport. Dette bidrar til å mistenkeliggjøre Norwegianpilotene før LT kjenner alle årsakssammenhenger. Det blir bare helt feil av en tilynsmyndighet å gå til pressen med slike uttalelser før de har alle fakta på bordet.

Om det er "svært ubehagelig" eller "litt ubehagelig" for passasjerer å descende fra 24000 til 13000 fot i tilfelle av en rapid decompression er helt uvesentlig i denne sammenheng, så lenge pilotene har fulgt alle prosedyrer. Jeg vil tippe at det ikke er særlig mye mer ubehagelig i en 737 med oksygenmasker hengende ned fra taket, enn i en Dash 8 som ikke har oksygenmasker i det hele tatt.
 
Back
Top