Truet med å stenge SAS ute fra russisk luftrom

Re: Truer med å stenge SAS ute

Retter på overskriften din fra truer til truet....da saken er løst i følge artikkelen

Re: Truet med å stenge SAS ute fra russisk luftrom

Såpass ja. Men helt hypotetisk, hvis SAS sine interesser angående overflyvning av Sibir hadde blitt nektet, kunne vel Norge, Sverige og Danmark gått inn for å nekte russerne å passere skandinavisk luftrom?

Dette forklarer jo ogsaa hvorfor det var endel frem og tilbake med Aeroflots nye avganger. Litt artig at Aeroflots representant bruker ordet "kjipt" i denne sammenhengen. :lol:

Det korrupte maktvesenet i Russland slår til igjen ser jeg. En boikott av deres ruter til Moskva burde være på sin plass. De er jo forresten ikke billige, så får håper markedskreftene tar liv av deres rutetilbud.

Det korrupte maktvesenet i Russland slår til igjen ser jeg. En boikott av deres ruter til Moskva burde være på sin plass. De er jo forresten ikke billige, så får håper markedskreftene tar liv av deres rutetilbud.

Aeroflot er ofte billigste alternativ til Asia. Men både Aeroflot og SAS tar seg jo ofte godt betalt for direkteruten til SVO, det er ofte mye billigere å fly via et eller annet sted i Europa.

Vel synd at russerne skal true og få gjennomslag for det de vil. Blir nok flere nederlag for Norge i fremtiden når det gjelder olje/gass, fiske og land/havområder i nord.

Aeroflot er ofte billigste alternativ til Asia. Men både Aeroflot og SAS tar seg jo ofte godt betalt for direkteruten til SVO, det er ofte mye billigere å fly via et eller annet sted i Europa.
SAS kan ikke prise seg ut iforhold til Aeroflot - og kan f.eks. aldri kjøre kampanjer under deres prisnivå.

Men både Aeroflot og SAS tar seg jo ofte godt betalt for direkteruten til SVO, det er ofte mye billigere å fly via et eller annet sted i Europa.

Ja, kan du gjette hvorfor? Det er en grunn til at Norwegian har startpriser/fastpriser på 900 kr. en vei til St. Petersburg og SAS på 795 kr. en vei til Moskva.

Last edited by a moderator:

Vel synd at russerne skal true og få gjennomslag for det de vil.

Her er vi enig, russiske myndigheter oppfører seg som noen bøller, bare fordi de vet at SAS er avhengig av å fly i deres luftrom.

Ja, kan du gjette hvorfor? Det er en grunn til at Norwegian har startpriser/fastpriser på 900 kr. en vei til St. Petersburg og SAS på 795 kr. en vei til Moskva.

De får vel ikke lov til å ta lavere pris kan jeg tenke meg, slik var det også når de fløy til DME om jeg husker rett. Forskjellen er at de ikke konkurrerer med noen til St. Petersburg, så jeg kan ikke skjønne hvorfor russiske myndigheter skal blande seg inn her. Vil de ikke ha flest mulig turister til landet sitt?

Last edited:

Hadde vel også blitt vanskelig for Aeroflot å gjennomføre mye flytrafikk, uten tilgang til Skandinavisk luftrom, men vi er heldigvis litt mer løsningsorientert enn å begynne på trussel-nivå slik som russsiske myndigheter.

Forskjellen er at de ikke konkurrerer med noen til St. Petersburg, så jeg kan ikke skjønne hvorfor russiske myndigheter skal blande seg inn her. Vil de ikke ha flest mulig turister til landet sitt?

Det korte svaret er nei, det handler ikke om turister, og de blåser i utenlandske selskapers bunnlinje. I tillegg kan vel et russisk flyselskap alltid komme på tanken å fly LED-OSL.

I øvrigt interessant at erfare, at SAS mener at der er grundlag for at flyve to gange dagligt mellem CPH og SVO - forudsat at de får brugbare slots!

De gangene jeg har flydd SAS mellom Moskva og CPH/ARN har det vært mer eller mindre smekkfullt (vet ikke hvordan OSL-ruten går, men den er da ny jeg har heller aldri fløyet den). Det er vel ganske mye trafikk mellom Russland og Skandinavia, og i tillegg erfarer jeg at SK er rimelig populær blant russere som skal til destinasjoner i Nord-Europa som f eks AMS og LON, da først og fremst via CPH.

Er det en spesiell grunn til at SAS flyr til Sheremetyevo og ikke Domodedovo som de fleste andre Star selskaper? LH åpner jo også flighter til Vnukovo som har vært under utbygging de seneste årene og nå fremstår som en moderne flyplass. Kanskje SK skulle vurdert å fly til en annen flyplass og da kunnet få bedre slotter der, når en ikke flyr til samme flyplass som Aeroflot har hovedbasen sin kan en kanskje få litt andre tider.

Er det en spesiell grunn til at SAS flyr til Sheremetyevo og ikke Domodedovo som de fleste andre Star selskaper? LH åpner jo også flighter til Vnukovo som har vært under utbygging de seneste årene og nå fremstår som en moderne flyplass. Kanskje SK skulle vurdert å fly til en annen flyplass og da kunnet få bedre slotter der, når en ikke flyr til samme flyplass som Aeroflot har hovedbasen sin kan en kanskje få litt andre tider.

Jeg har undret mig over det samme.
SU og SK har codeshare, vistnok nærmest statsdikteret. Måske det kunne være en del af årsagen?

Vnukovo er vel en privat utbygd flyplass? Kan vel oppstå visse utfordringer å flytte dit. Dette er vel kanskje også en indirekte del/trussel angående den pågående konflikten…

Nå ligger vel en liberalisering av luftfarten i Russland endel tiår etter resten av Europa, og de styrer foreløpig etter endel andre kriterier enn hva vi er vant med. Og det er vel heller ikke slik at man kan regne med alt ting skal bli like lettvint som her over nattet

Men noe bedring er det å spore, og en bi-effekt av Russland nå er på vei inn i WTO er en fjerning av særavgiften utenlandske flyselskaper har betalt i overflygningsavgift over Sibir

http://www.reuters.com/article/2011/11/24/eu-russia-airlines-idUSL5E7MO49120111124
The European Union and Russia have agreed to phase out the fees paid by EU air carriers in order to fly trans-Siberian routes, potentially reducing the cost of flying from Europe to East Asia.

Jeg har undret mig over det samme.
SU og SK har codeshare, vistnok nærmest statsdikteret. Måske det kunne være en del af årsagen?

Jeg lurer også på hvorfor SAS går til sengs med russerne, men det kan være frivillig tvang! De er jo så store der at de ikke begrenser seg til å gjøre hva de vil i eget land. Men det er flere code share avtaler SAS har som jeg skjønner svært lite av.

Men noe bedring er det å spore, og en bi-effekt av Russland nå er på vei inn i WTO er en fjerning av særavgiften utenlandske flyselskaper har betalt i overflygningsavgift over Sibir

http://www.reuters.com/article/2011/11/24/eu-russia-airlines-idUSL5E7MO49120111124

Virkelig? Det er jo kjempegode nyheter! Den avgiften er vel ganske kraftig. Kanskje vi kan håpe på Aeroflotnivå på billettprisene til Asia fra flere selskap da? :)

Back