SAS sent ute med MD80

Inspirert av tråden vurderes det å bygge en MD80 modell med drageskjema anno 1981.

Spørsmålet er om den skal lages i det vanlige klassiske skjemaet àla DC-9 eller en lettere modifisert versjon àla A300. Altså med litt knekk opp foran på stripen og tykk hvit stripe under den blå stripen langs vinduene.

Hva mener forumistene her?

SAS DC-9-80 var vel kanskje den maskinen i SAS flåten med flest Farge varianter, de 2 (3 ?) Grafitti maskinene - den blå og den røde- mener at det skulle være en grønn også men den ble kanskje aldri malt ?

Så var det Lillehammer OL flyet, som min kollega Molly i Norge tegnet og som fikk hennes design (jeg var it duden og hjalp Molly med farge laser printeren og så alle utkastene ;) )

Og så var det Vegard Viking som skulle hente OL Vinnerne i Geneve, dog hadde ikke stakkars Vegard Viking rekkevidden med full last, så i hast ble en annen DC-9-80 døpt til Vegard Viking….

SAS DC-9-80 var vel kanskje den maskinen i SAS flåten med flest Farge varianter, de 2 (3 ?) Grafitti maskinene - den blå og den røde- mener at det skulle være en grønn også men den ble kanskje aldri malt ?

Så var det Lillehammer OL flyet, som min kollega Molly i Norge tegnet og som fikk hennes design (jeg var it duden og hjalp Molly med farge laser printeren og så alle utkastene ;) )

Og så var det Vegard Viking som skulle hente OL Vinnerne i Geneve, dog hadde ikke stakkars Vegard Viking rekkevidden med full last, så i hast ble en annen DC-9-80 døpt til Vegard Viking….

Det var 6 MD80 som skulle males om i ulike farger. Rødt og blått ble som sag gjennomført, men gule, grønne, orange og violette ikke ble noe av. Det var vel noe med at disse flyene skulle være rene innenriksfly, men det var lite fleksibelt å binde dem opp kun til innenriks.

Jeg synes vi også skal ta med ex Compass-varianten. De maskinene fløy jo en godt stund med Compass-farger og SAS-logo i halen.

MD-83 i Scanair maling- og regi fløy oss hjem fra Tenerife i 1993 (DC-10 `Baloo´på utreisen). Mener at jeg hadde en tur med den som Sas-maskin på FBU-HAU en gang og.

MD-80: på tampen av 80-tallet hadde vi en tur CPH-FBU i en maskin med helt nye, grå seter, kan det stemme at dette var tiltenkt hele MD-flåten, men at Sas etter kort tid forkastet ideen og beholdt de blå´ ?

MD-83 i Scanair maling- og regi fløy oss hjem fra Tenerife i 1993 (DC-10 `Baloo´på utreisen). Mener at jeg hadde en tur med den som Sas-maskin på FBU-HAU en gang og.

Det kan godt tenkes, den ble 'wetleaset' fra tid til annen.

Litt usikker på hvorfor den gikk fra norsk til svensk register, men den fløy for Scanair et halvt års tid før den ble omregistrert. Den beholdt SE-DPI inntil den ble solgt til Allegiant i 2003 etter 9 år i SAS-tjeneste.

I 1994 var den tilbake i SAS, skal man tro Planespotters. Den fløy hvit en stund etter at den kom tilbake fra utleie til Venus.

Man begynner jo å fundere på om man kanskje kan ha MD83 i loggen uten å være klar over det, sannsynligheten er vel heller lav.

Men var i de å se på norsk innenriks og rutene til Kastrup regelmessig?

Sent from my iPhone using Tapatalk

De var konfigurert for utenlandstrafikk mens de var i SAS-farger, så de var kun unntaksvis på innland. Med lite lasterom bak var de også uegnet på f.eks. Nord-Norge hvor det er mye frakt.

Jeg hverken så eller fløy den til Alta noen gang. Derimot fløy jeg med MD83 fra CPH til OSL rundt år 2000.

De var konfigurert for utenlandstrafikk mens de var i SAS-farger, så de var kun unntaksvis på innland.

Jeg husker det var forskjell på AFT galley på de MD-80 som gikk innenriks og utenriks. Det var et lite trangt galley ved service-døren bak(left side). Det var klemt inn 2-3 rader med "2-setere" bak galley.
På SAS sin MD-80 utenriks konfigurasjon var det 2 små galley plassert etterhverandre der bak ved service døren og dermed ingen seter rett bak galley på venstre side, kun på høyre side. Og et crew-medlem satt på utsvingbart-jump-seat("strykebrett") på galleyveggen i kabinen under take-off og landing.

Var aldri noe populært å sitte der bak for andre enn de som liker å høre lyden av flymotor.

Attachments

• IMG_2906.jpg
    IMG_2906.jpg
    196 KB · Views: 77
  • IMG_2905.jpg
    IMG_2905.jpg
    184.2 KB · Views: 75
Last edited:
MD-80: på tampen av 80-tallet hadde vi en tur CPH-FBU i en maskin med helt nye, grå seter, kan det stemme at dette var tiltenkt hele MD-flåten, men at Sas etter kort tid forkastet ideen og beholdt de blå´ ?

Det stemmer meget godt, SAS sine nye 767-300ER ble levert med gråe seter som faktisk var meget stilig i en større kabin. Godt mottatt av kunder så noen tenkte at dette kunne bli en oppgradering av resten av flåten, men de gråe setene var langt fra stilig i MD-80 - det virket bare ikke…

En nokså fargerik SAS purser - kommenterte tørt at med nesten alle passasjerene i grå Boss Dress i disse setene - ser vi ikke hva som er sete og hva som er passasjer ! (Fifty Shades of Grey - lenge før ……. (Now a Banned Book) ;) )

Back