SFJ var vel 767 rute, gjennom 90-tallet?
Hovedsaklig, men MD ble også brukt.
Det har garantert vært tema tidligere.
Men på hvilke ruter ble disse 2 MD83 maskinene benyttet? TLV* osv? Og var det slik at A319 iallfall var tenkt til å kunne brukes på noen av de samme rutene?
De ble anskaffet for å gå til Jeddah og Ryiadh. Det var ingen suksess, så de gikk der det passet seg etter det.
Hovedsaklig, men MD ble også brukt.
SAS hadde en egen 767 som gikk på SFJ. Den hadde økonomi-seter i alle 3 kabinene, mener jeg å huske. Den gikk som oftest som nattflyvning.
I sommersesongen ble det av og til fløyet CPH-SFJ-CPH med MD-80, men da var det lagt inn mellomlanding i Keflavik på vei tilbake for refueling og crew-bytte.
Grønlands versjonen av 767-300ER hadde 1 Business Kabin, den første kabinen hadde samme Business Konfigurasjon som de «andre» - denne maskinen ble også brukt en del på Seattle.
SAS kjøpte vel 2 767-300ER fra Air Europa ? Disse hadde ren turist klasse konfigurasjon - gikk vel mye i Europa. Disse hadde også en annen kabin konfigurasjon med en kabin ?
Jeg mener å huske SAS hadde 2 stk 767 som var litt "odd bird"og gikk hovedsaklig på Europa. Den ene gikk for det meste mellom CPH/OSL/ARN-LHR og den andre gikk SFJ. Den ene hadde helt annerledes setekonfigurasjon og tok "svimlende" 248 pax mens vanlig 767 konfigurasjon var for SAS sin 767 188 pax(da med de 2 første kabinene med CC-seter).
@MOW: Hva var egentlig rekkevidden på MD83? Fra SFJ er det jækla langt til et vettugt alternate og CPH - Riyadh/Jeddah er rundt 4500 km.
Hvordan var økonomien i å ha disse maskinene gående på vanlig europeisk trafikk sammenlignet med MD82? Det var kanskje mer verdi i å selge dem videre til selskaper som hadde bruk for rekkevidden?
Sent from my iPhone using Tapatalk
SE-DKZ og -DKY (B767-3Y0ER) var de to flyene som hadde anderledes dørkonfigurasjon. Og derfor helt anderledes setekonfigurasjon også. De fløy på LHR fra ARN/CPH/FBU. Jeg trodde at det var andre -383ER som ble benyttet på SFJ, det virker i alle fall slik når man blar i gamle tidtabeller, som viser setekart for flytypene og de forskjellige konfigurasjonene for B767-300ER. Det var minst 4 forskjellige konfigurasjoner.
SE-DKZ og -DKY (B767-3Y0ER) var de to flyene som hadde anderledes dørkonfigurasjon. Og derfor helt anderledes setekonfigurasjon også. De fløy på LHR fra ARN/CPH/FBU. Jeg trodde at det var andre -383ER som ble benyttet på SFJ, det virker i alle fall slik når man blar i gamle tidtabeller, som viser setekart for flytypene og de forskjellige konfigurasjonene for B767-300ER. Det var minst 4 forskjellige konfigurasjoner.
Dise to kom ikke før i 1996. Før det hadde de to 'standard' 767-er (OY-KDH + 1) som gikk ARN-LHR-FBU-LHR-ARN eller CPH-LHR-CPH-LHR-CPH eller en variant .. Disse hadde 242 seter og redusert MTOW ettersom de kun fløy korte ruter. Under Fotball-VM i USA i 1994 måtte disse 'resertifiseres' til full MTOW og det førte til litt styr da ingen hadde tenkt på det før det nesten var for sent ...![]()
Dette var forøvrig samme seteantall som BU hadde på sine to -200'er ... Men nå er vi vel på villspor (igjen) ..
Her begynner en jo å huske noevar det 242 seter i Grønlands konfigurasjon - den med en Business Kabin ? Og var det 219 seter i den originale konfigurasjonen? (Eller 209 ?) husker også tallet 207, men det er # biler på Bainbridge fergene :lol:
Malmø hadde flyplass allerede i 1923 på Bulltofta. !
Denne tråden blir jo bare bedre og bedre og en av de beste vi har hatt.
Apropos lange MD80-ruter, ble de brukt på Kuwait også? Mener å erindre at SAS hadde en rute dit en gang i tiden?
De lengste turene jeg hadde var rundt 3400 km, rett under fem timer blokktid. Det var med LN-RMB og LN-RMF, de to eneste MD83 i SAS-flåten.