• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trenger Norge SAS ?

Replying to Topic 'Trenger Norge SAS ?'

Originally posted by Jumper G5

Nå er det ikke alltid det publikum ser som er det fulle bildet. Et skift innsjekkingspersonell e.l. består av en viss mengde mennesker for å få trafikkprogrammet til å gå normalt, samt for å ta forutsigbare flaskehalser.

jeg har full forståelse av at man som passasjer ikke ser alt som foregår og at det kan være andre faktorer som har prioritet. I mitt tilfelle når jeg og "alle" ombord i mitt fly (iallefall de som skulle videre), samt neste fly som kom inn med transferpassasjerer osv., så var dette rundt kl. 00.15 om jeg husker rett slik at det nok neppe var snakk om å få sendt avgårde andre fly. Vi ble stående 1-1,5 timer i kø for å få oss en plass å sove, hvor hver enkelt fikk skrevet ut sin voucher av den ene stakkars damen som satt i skranken. Jeg unnet ikke henne den jobben.

Klart 1-2 timer i kø midt på natten ikke er noe særlig. My guess er at resten av teamet (som trolig skulle ha gått hjem for lenge siden) satt på bakrommet og koordinerte ledige hotellrom og transport til dere, samt sørget for ombookinger til fly med ledige plasser slik at alt var i orden når dere kom tilbake igjen neste morgen. Mye av dette var sikkert påbegynt staks man innså at dere ble forsinket inn, men allikevel er det mye arbeid. I situasjoner som dette har sikkert mange reisende mye å spørre den ene damen om også, slik at det går enda saktere. Har vært i denne situasjonen selv også, som betalende passasjer, og logget noen netter i ukomfortable flyplass-stoler.

Om Norge trenger SAS? Så er svaret å se hva som skjedde når det var streik, folk ble helt gale fordi det ikke gikk fly. Sammenlign med andre yrkesgrupper i streik.

Om SAS kan erstattes av andre selskaper? Over tid tror jeg nok det kan skje, men da vil man før eller senere uansett havne i samme situasjon som nå, og slik jeg ser satsingen til SAS Braathens tror jeg det er en bedre løsning.

Ellers så merker jeg at jobben i front er vanskeligere enn før fordi, alt er outsourcet. F.eks har vi ikke de mulighetene til å hjelpe passasjerene, fordi det heter ikke service lenger men SLA. Men det er slik blåmennene har sagt at er bra for oss, så da er jo det riktig... :spin:

Originally posted by Superhai

Ellers så merker jeg at jobben i front er vanskeligere enn før fordi, alt er outsourcet.

Ikke helt enig med deg der ... man kan gi en handling agent like mye 'friihet' til aa loese problemer som en egenansatt. Utfordringen ligger hos ledelsen - dette maa oppmuntres - og at det til en viss grad er vanskeligere aa faa en ikke-ansatt til aa ta ansvar enn en ansatt.

Jeg har god erfaring med dette scenarioet, og det er ikke uten utfordringer. Men det KAN gjoeres.

Trenger Norge SAS?

På kort sikt: JA, det sier seg selv at det ville bli fullstendig kaos dersom Norges største flyselskap forsvant over natten.

På lang sikt: NEI, den rollen SAS har i dag vil bli tatt over av et eller flere selskaper, og ingen kommer til å tenke noe særlig over det. (På mange måter har KLM allerede i dag tatt over den rollen SAS tidligere hadde på langdistanse fra Norge) Jeg tror rett og slett ikke den jevne nordmann føler noe eierskap til SAS, og brys seg mindre hvem han flyr med.

Eller se på KLM og deres hjemmemarked...overtatt av Air France! SAS kan på samme måte følge KLM og bli en del av et større Lufthansa -- men mye vil fortsatt være bygget på 60 års historie!

Originally posted by EB

Eller se på KLM og deres hjemmemarked...overtatt av Air France! SAS kan på samme måte følge KLM og bli en del av et større Lufthansa -- men mye vil fortsatt være bygget på 60 års historie!

KLM flyr da fortsatt helt fint fra Amsterdam. Går ut fra du ikke mener innenlandsmarkedet i Nederland.

Jeg tror at et selskap på størrelse med SAS Braathens helt fint hadde klart seg i Norge. Flyvningene til Europa ville fortsatt, og mulig dem hadde turt å satse på noe lengre også.

Originally posted by Jumper G5
... Tilsvarende historier finnes det nok mange av, men det er ikke de som skaper "headlines" -

Å jo! Hadde jeg kommet over en slik historie, hadde jeg laget sak på det tvert. Gla'saker er godt stoff, og jeg tror ikke jeg er eneste journalist som hadde fått rykninger i tabloiden av den historien! :spin:

KLM flyr helt fint og eiet av Air France...(..AF tok neppe over KLM fordi det gikk så veldig bra for KLM!!) SAS kan likeledes også fortsette med nye eiere utenfor de skandinaviske landene... Se på Swiss...

Originally posted by EB

KLM flyr helt fint og eiet av Air France...(..AF tok neppe over KLM fordi det gikk så veldig bra for KLM!!) SAS kan likeledes også fortsette med nye eiere utenfor de skandinaviske landene... Se på Swiss...

Var jo sånn for Braathens også en stund....og SAS Braathens flyr jo fint, men eid av SAS. Tror at et selskap i Norge hadde klart seg fint uten SAS.

Ja Norwegian hadde klart seg mye bedre uten SAS...;)

Driter vel egentlig i Norwegian i denne saken. Skulle mye heller sett ett godt norsk selskap som ble styrt i Norge og kunne operere utenom styringen fra Stockholm

Ja, Norge hadde fint klart seg uten SAS. Men ikke uten ett tilsvarende stort selskap som SAS Braathens er i dag. Det norske markedet er med sine ca 32mill. passasjerer og en vekst på 5% i 2005, såpass stort at 1/3 Norsk SAS skulle kunne klare å overleve. http://www.avinor.no/filestore/2005_mnedsstat_12_des05_utenkoblinger_siste.xls

Jeg tror SAS har utspilt sin rolle, i 1946, etter 2. verdenskrig, var hverken Danmark, Sverige eller Norge, i stand til å drive sterke lokale selskaper, ett 3 nasjonalt selskap var fornuftig, med tanke på at Skandinavia har sterke bånd som knytter oss sammen, språk, kultur etc.

I 2006, er det kundegrunnlag nok til at ett sterkt selskap kan eksistere alene i Norge, og grunnlaget, mener jeg allerede er lagt, med oppsplittelsen av SAS i tre seperate enheter, med evne til å kunne styre seg selv best for sitt hjemmemarked.

I dag virker ikke den trenasjonale tenkingen som en god grunn til å opprettholde SAS. Med bakgrunn i den senere tids konflikter, der forskjeller mellom de tre landene kommer frem som delgrunner til konflikten, og den økonomiske belastningen det må være å kjøre SAS etter tre lands forskjellige regelverk, er det blitt ett tungvint selskap å drive.

Tenkt eksempel:
DNL, DDL og ABA gjenoppstår i en oppsplittelse. DNL kalles Norway Airlines for enkelthets skyld.

Flåten av B737 og F50 blir beholdt, og NA går til innkjøp av B757/767 for å opprette en del langdistanse ruter. Markedet er helt klart til stede, med Continental, PIA og til en viss grad Icelandair på markedet. I dag blir alt kjørt gjennom hubene i CPH, ARN, LHR, AMS, CDG, FRA og HEL, ett godt selskap som klarer å skape ro i markedet, vil helt klart kunne spise godt av det markedet.

Som nevnt tidligere Icelandair og Finnair klarer det helt fint alene. Og vi har vist at markedet er stort nok for to operatører i Norge. Braathens gjorde det bra helt til de skulle bli store og kjøpte seg opp i Sverige, med milliardtap som resultat.

SAS Braathens og Norwegian lever godt side om side i dag, men SAS Braathens kunne kanskje ha godt av å starte med blanke ark og tegnestifter igjen.

Originally posted by TG923

Ministere skal drøfte SAS

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete skal møte sin svenske og danske kollega for å drøfte framtiden til SAS.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5721216.html

Ja, og Svenskene ville vel kjøpe den Norske biten, så da blir vel effekten litt motsatt av den Jenseguttens' lakeier kunne tenkte seg vil jeg tro.

For her i landet er utenlands eieskap farlig, vi vet best, og multinasjonale selskapert er farlig det.
Stordriftsfordelre finnes ikke (Ja SAS har driti seg ut, overfør SKBU til SAS AOC'et snarest og fjerne Braathens navnet fra Norsk luftfart en gang for alle). Igjen se på Scandinavia som
en unit, da har vi et hjemmemarket med litt størrelse.

/Geir

Originally posted by Hurum

Originally posted by jb1

Norge trenger SAS, men SAS trenger konkurranse, som monopolist er SAS ikke bra.

Forstår ikke hvorfor folk fortsatt går rundt og tror at SAS er monopolist? Det er MANGE år siden monpolet i luftfarten forsvant - våkn opp!

Nå virker det som du misforstår bevisst. Når skrev jeg at SAS ikke hadde konkurranse idag? Jeg mener at Norge trenger SAS, men da alltid i konkurranse med andre selskaper.

Icelandair og Finnair gjør det vel bra - med litt modifikasjoner. Nå står vel Finnair foran nye kutt - også i Skandinavia!

Back