Keypoint
ScanFlyer Airborne
Re: Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag
Nå er det vel ikke de rene fuel emergencies som skaper irritasjonen, de er det lite å gjøre med og kan selvfølgelig hende alle. Det jeg (som mange andre) har intrykk av og som er nevnt tidligere, er at noen selskap(er) oftere enn andre prøver seg med "we need priority/straight in approach/hvis-vi-må-vente-erklærer-vi-nød" uten å formelt sett erklære nødsituasjon. Det blir som om du står i køen til sikkerhetskontrollen, og den samme personen gang etter gang når du er ute å reiser ber om å få komme først i køen fordi han er sent ute til flyet. Det blir et lite irritasjonsmoment for deg som har planlagt bedre og vært tidligere ute, selv om vedkommende er innenfor reglene og sjekker inn i siste minutt.
Poenget er at det går et skarpt skille mellom emergency og non-emergency, det vedkommende selskap(er) gjør er vel å kile emergency-knappen uten å trykke den helt inn. Det finnes ikke noe som heter prioritert landing utenom ved mayday og syketransport, selv om noen flygeledere er "dumsnille" og gir det. Heldigvis har ATC i noen land blitt flinke til å kreve erklæring av nødsituasjon, jamfør noen poster lenger opp.
Nå er det vel ikke de rene fuel emergencies som skaper irritasjonen, de er det lite å gjøre med og kan selvfølgelig hende alle. Det jeg (som mange andre) har intrykk av og som er nevnt tidligere, er at noen selskap(er) oftere enn andre prøver seg med "we need priority/straight in approach/hvis-vi-må-vente-erklærer-vi-nød" uten å formelt sett erklære nødsituasjon. Det blir som om du står i køen til sikkerhetskontrollen, og den samme personen gang etter gang når du er ute å reiser ber om å få komme først i køen fordi han er sent ute til flyet. Det blir et lite irritasjonsmoment for deg som har planlagt bedre og vært tidligere ute, selv om vedkommende er innenfor reglene og sjekker inn i siste minutt.
Poenget er at det går et skarpt skille mellom emergency og non-emergency, det vedkommende selskap(er) gjør er vel å kile emergency-knappen uten å trykke den helt inn. Det finnes ikke noe som heter prioritert landing utenom ved mayday og syketransport, selv om noen flygeledere er "dumsnille" og gir det. Heldigvis har ATC i noen land blitt flinke til å kreve erklæring av nødsituasjon, jamfør noen poster lenger opp.