Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

Re: Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

Nå er det vel ikke de rene fuel emergencies som skaper irritasjonen, de er det lite å gjøre med og kan selvfølgelig hende alle. Det jeg (som mange andre) har intrykk av og som er nevnt tidligere, er at noen selskap(er) oftere enn andre prøver seg med "we need priority/straight in approach/hvis-vi-må-vente-erklærer-vi-nød" uten å formelt sett erklære nødsituasjon. Det blir som om du står i køen til sikkerhetskontrollen, og den samme personen gang etter gang når du er ute å reiser ber om å få komme først i køen fordi han er sent ute til flyet. Det blir et lite irritasjonsmoment for deg som har planlagt bedre og vært tidligere ute, selv om vedkommende er innenfor reglene og sjekker inn i siste minutt.

Poenget er at det går et skarpt skille mellom emergency og non-emergency, det vedkommende selskap(er) gjør er vel å kile emergency-knappen uten å trykke den helt inn. Det finnes ikke noe som heter prioritert landing utenom ved mayday og syketransport, selv om noen flygeledere er "dumsnille" og gir det. Heldigvis har ATC i noen land blitt flinke til å kreve erklæring av nødsituasjon, jamfør noen poster lenger opp.

Det jeg (som mange andre) har intrykk av og som er nevnt tidligere, er at noen selskap(er) oftere enn andre prøver seg med "we need priority/straight in approach/hvis-vi-må-vente-erklærer-vi-nød" uten å formelt sett erklære nødsituasjon.

Men dersom vi ser på innlegget til Turtle, #38 om jeg husker rett, så forteller han at han enda ha tilgode å høre noen FR piloter be om prioritet i køen, og han flyr vel daglig på kanskje flere større FR destinasjoner i Irland og Storbritannia. Siden han jobber for selskapet som FR forsøker å kjøpe opp, så antar jeg at han ikke har noe ønske om å fremstille selskapet i noe bedre lys enn hva sant er.

Jeg vet ikke, for jeg sitter veldig sjelden i den spisse enden...

Men dersom vi ser på innlegget til Turtle, #38 om jeg husker rett, så forteller han at han enda ha tilgode å høre noen FR piloter be om prioritet i køen, og han flyr vel daglig på kanskje flere større FR destinasjoner i Irland og Storbritannia. Siden han jobber for selskapet som FR forsøker å kjøpe opp, så antar jeg at han ikke har noe ønske om å fremstille selskapet i noe bedre lys enn hva sant er.

Jeg vet ikke, for jeg sitter veldig sjelden i den spisse enden...

Det skinner tvers gjennom hva du ØNSKER skal være utfallet av denne diskusjonen, når du nå argumenterer med en annens argument. Det har kommet flere argumenter som taler mot Turtles argument, og siden du ikke kan basere argumentasjonen din på egen erfaring, skjønner jeg ikke hvorfor du gidder... samtidig som du argumenterer for sansynligheten i korrektheten av Turtles post, antar jeg da at du mener de andre lyver om sine erfaringer for å sverte FR?

Personal politikken til FR samkjørt med at man må skrive rapport på seg selv for å ta med 300kg (7,5 min) mer enn flight plan required, høres ut som en farlig mix syns nå jeg. Er vel en sansynlighet for at få kontraktspiloter vil stikke frem navnet sitt på en slik rapport, og kanskje enda mer sansynlig vil man ikke være en gjenganger på en slik rapport...

Det har iallefall vært en "snakkis" så lenge jeg kan huske at "FR lander på fumes", men nå har jo jeg ingen erfaring fra FR, og det er vel sikkert noen her inne som er av den oppfatning at piloter fra "seriøse selskap" kun tenker subjektivt om denne saken...

Det skinner tvers gjennom hva du ØNSKER skal være utfallet av denne diskusjonen, når du nå argumenterer med en annens argument. Det har kommet flere argumenter som taler mot Turtles argument, og siden du ikke kan basere argumentasjonen din på egen erfaring, skjønner jeg ikke hvorfor du gidder... samtidig som du argumenterer for sansynligheten i korrektheten av Turtles post, antar jeg da at du mener de andre lyver om sine erfaringer for å sverte FR?

Nei, jeg mener ikke at noen lyver. Jeg har bare et inntrykk av at Turtle flyr i områder hvor FR er hyppig tilstede. Det er mulig det er det samme for de andre pilotene her, men det at folk oppfatter dette så forskjellig kan komme av forskjellig observasjonsgrunnlag og dermed kan folks oppfatninger være mer eller mindre representative for virkeligheten. Om man flyr på flyplasser der FR flyr en gang i året og observerer at FR erklærer en fuel emergency så har man selvsagt hørt dette, men det er ikke nødvendigvis representativt for FRs operasjoner. Flyr man veldig ofte, og kanskje daglig på slike destinasjoner og aldri opplever dette så er erfaringsgrunnlaget noe større, men man kan jo ikke konkludere at FR aldri gjør dette, for andre har opplevd det.

Det jeg ØNSKER av disse diskusjonene er at man diskuterer dette uten å legge sin aversjon mot FR til grunn for argumentene som legges frem. Derfor synes jeg det er på sin plass å vise til anders erfaringer når de er så stikk i strid med det som presenteres av andre. Riktigheten av argumentene får andre gjøre seg opp sin egen vurdering av.

Hva angår dette med å gidde så spør jeg jo meg selv det spørsmålet i mange av disse debattene. Jeg kommer imidlertid til den konklusjonen at det er godt for debatten at de tradisjonelle oppfatningene av hvordan ting alltid har vært og alltid må være bør og skal utfordres. Men jeg forstår jo at dere i mer "tradisjonelle" selskaper sikkert hadde hatt det kjempetrivelig her inne om alle var skjønt enige om at slik dere driver er slik det må drives, men det er for mye svartmaling i etterprøvbare dimensjoner så hvem vet hva som er tilfellet for de dimensjonene som ikke er etterprøvbare for oss på utsiden...

Last edited:

Nei, jeg mener ikke at noen lyver. Jeg har bare et inntrykk av at Turtle flyr i områder hvor FR er hyppig tilstede. Det er mulig det er det samme for de andre pilotene her, men det at folk oppfatter dette så forskjellig kan komme av forskjellig observasjonsgrunnlag og dermed kan folks oppfatninger være mer eller mindre representative for virkeligheten. Om man flyr på flyplasser der FR flyr en gang i året og observerer at FR erklærer en fuel emergency så har man selvsagt hørt dette, men det er ikke nødvendigvis representativt for FRs operasjoner. Flyr man veldig ofte, og kanskje daglig på slike destinasjoner og aldri opplever dette så er erfaringsgrunnlaget noe større, men man kan jo ikke konkludere at FR aldri gjør dette, for andre har opplevd det.

Det jeg ØNSKER av disse diskusjonene er at man diskuterer dette uten å legge sin aversjon mot FR til grunn for argumentene som legges frem. Derfor synes jeg det er på sin plass å vise til anders erfaringer når de er så stikk i strid med det som presenteres av andre. Riktigheten av argumentene får andre gjøre seg opp sin egen vurdering av.
----
TOS - du skal ha cred. for at du alltid er saklig i dine innlegg, og det er fint å ha noen "motsatte" synspunkter - ellers blir det jo ikke noen debatt. Du er åpen på at du ikke sitter i den "spisse ende" til daglig, og når du hører forskjellige synspunkter, så er det jo greit at du stille spørsmål med hva som er riktig.
Og du har helt rett i at det erfaringsmessig finnes en del "aversjon" og skepsis til FR fra piloter og andre luftfartsansatte som ikke jobber i selskapet - av naturlige grunner.

MEN - det betyr ikke at det som vi sier - som ikke jobber i FR - er usant. Det er min (og flere her) sin erfaring av at FR ved en rekke tilfeller har bedt om fuel priority - FORDI VI SELV HAR HØRT DET! Som en ATC-mann her sier i et tidligere innlegg, så vil man normalt ikke gi noen prioritet - what so ever - om de ikke sender "mayday" eller decleare'r en emergency. Men det at de sier setningen ...."fuel priority"...innebærer at de er short på fuel...og er et signal til ATC om prioritet.

Det er et faktum at en commander i FR normalt ikke skal ha mer enn max 300 kg fuel ekstra, i motsatt fall må han skrive om dette på flight plan eller andre steder. Dette sender et signal fra firmaet om at ...."pass på...vi har fokus på dette p.g.a. økonomi"....

Alle selskaper har fokus på økonomi, og 500 kg ekstra pleier normalt å være en rettesnor...men alle andre selskaper jeg kjenner gir commander en 100 % grad av frihet til å legge på det han/hun vil av fuel, om det kan forsvares. I FR har man et strengere regime på dette...og det har medført at noen har malt seg inn i et hjørne...

Fuel priority kan skje med alle selskaper, men fra en som har sittet 20 år i seterad 0, har jeg knapt hørt andre enn FR be om slik prioritet.

Tally-Ho

MEN - det betyr ikke at det som vi sier - som ikke jobber i FR - er usant. Det er min (og flere her) sin erfaring av at FR ved en rekke tilfeller har bedt om fuel priority - FORDI VI SELV HAR HØRT DET! Som en ATC-mann her sier i et tidligere innlegg, så vil man normalt ikke gi noen prioritet - what so ever - om de ikke sender "mayday" eller decleare'r en emergency. Men det at de sier setningen ...."fuel priority"...innebærer at de er short på fuel...og er et signal til ATC om prioritet.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så mener ikke jeg å insinuere at noen lyver - det er Earlybird som antydet at jeg gjorde det. Jeg betviler ikke at dere har hørt dette, men jeg stilte spørsmålstegn ved hvor representativt dette er når vi har en representant for et selskap som flyr mye på destinasjoner hvor FR flyr som aldri kan huske å ha hørt dette på radioen. Jeg vet ikke hvor dere andre flyr.

Observerer man en sort svane så kan man konkludere med at ikke alle svaner er hvite, men man kan ikke konkludere med at alle svaner er sorte - ei heller at sorte svaner er det mest representative. Observerer man mange nok hvite svaner i forhold til sorte svaner så er det nærliggende å tro at hvite svaner er det mest representative, og motsatt. Det var dagens logikkleksjon...;)

Hadde man bare klart å akseptere alt andre skriver hadde det vel heller ikke vært noe interessant med et forum...

TOS: Jeg er imponert over din evne til å ikke la deg lure av røyrsla som ensidig dømmer FRs fuelpolitikk nord og ned. OM-A definerer minimum reserve fuel (alternate + final reserve) til aldri mindre enn 2000 kg. Det gjelder også i de odde tilfellene man kan ta av uten alternate i flightplanen. Ryanair har uansett alltid med minimum 1100 kg i alternate fuel. Takk for dine reflekterte bidrag!

Earlybird: Jeg har ingen ide om hva du jobber med, eller evt hvor, men nei, det skrives ikke rapport hver gang man velger å ha med mer enn 300 kg. Det kommer derimot en rapport hvis man konsekvent tar med mer enn 300kg fuel uten å begrunne dette. Som sagt, har man indikasjoner på at det er nødvendig med ekstra fuel, så tar man med akkurat det man selv føler for og skriver tre ord om hvorfor man valgte å ta med ekstra fuel. Om det er 1000 kg eller 9000 kg er uvesentlig så lenge argumentasjonen henger på greip. Måten du skriver på får meg til å anta at du minimum er FO, med tanke på måten du sabler ned TOS ved å si at han bygger opp innleggene sine uten faglig erfaring. For å quote deg selv med tanke på FR fuelpolitikk: "siden du ikke kan basere argumentasjonen din på egen erfaring, skjønner jeg ikke hvorfor du gidder..." At du føler for å bygge oppunder snakkis policyen på Flyprat er vel neppe noe nytt for almuen her inne.

Tally-Ho: Jeg setter pris på din innsats for å bevare commander som øverste overhode i etthvert tilfelle, men min personlige mening er at fuelpolitikken i Ryanair ikke er der du bør sette din innsats. Vil du bevare pilotyrket som noe tilsvarende det er i dag, med spor fra fortiden, ville jeg heller satset litt på å få etablert en aksept for at FR piloter og andre lavprisselskap-piloter kommer til å definere standarden (evt mangel på) for din egen fremtid. Siden du sikkert er medlem av både NF, og derigjennom ECA, vet du sikkert at det pågår noe i kulissene. Vi blir ikke en bedre gruppe piloter om vi skal stå på hver vår tue og si at den andre tua er noe dritt.

Last edited:

Du verden, her går det unna en tidlig tirsdags morgen :p

For å ta det første først. I mine (relativt få sammenlignet med enkelte her) år har jeg enda til gode å høre en Ryanair flyging hinte om lite drivstoff og be om prioritet. Som TOS sier, har jeg nå i den senere tid kun flydd fram og tilbake over Irskesjøen flere ganger en jeg kan telle mellom Gatwick og Dublin, Cork og Knock, og normalt 4 ganger per dag (2 hver vei). De som har flydd inn til Dublin vet hvor tilfeldig ting kan være der! Vi deler også frekvens med de som flyr til andre London destinasjoner relativt ofte så RYR er et velkjent kallesignal for å si det sånn.

De eneste jeg har hørt er hovedsaklig N-registrerte forretningsfly som har krysset Atlanterhavet og nå sist, et særdeles tradisjonelt charterselskap inn til Gatwick på forrige lørdag da Gatwick stengte for 20-30min p.g.a. skade på rullebanedekket. Det ble åpnet for trafikk med 15-20min holding og nevnte selskap ba om EAT (expected approach time) og sa at det var noen minutter for sent hvorpå ATC var meget behjelpelige og snek dem inn foran oss (vi hadde fortsatt 1-2min tenketid igjen før det ville blitt tur til Stansted.

På samme måte som Madrid hendelsen (som startet alt dette) var Gatwick hendelsen uforutsett. Joda, været i Madrid var nok "varslet" på vanlig spansk vis, men en vet jo aldri om det vil forekomme og i følge det som har vært publisert til nå hadde jo Ryanair nok av ekstra drivstoff. Hva som skjedde over Valencia og ved diversion inn der er nå mer uklart.

Jeg har også tidligere elever av meg som flyr for Ryanair (både kapteiner og f/o) og ingen av de sier noe som helst om at der er utilbørlig press hva drivstoff angår. Jeg kan jo ta med at i det "tradisjonelle selskapet" hvor jeg er, skal begrunnelse gis hvis ekstra drivstoff ut over hva selskapet "tilbyr" medbringes. Ikke noe stress overhode og ingen rynker på nesen av det (gjorde nok det i begynnelsen kjenner jeg dem rett). Det publiseres også jevnlig statistikker over drivstoff forbruk og når/hvor mye ekstra som medbringes i løpet av dagen og trender som observeres. Dette øker nøyaktigheten på planleggingen og folks bevissthet når avgjørelsene om drivstoff tas. Basert på dette ble f.eks. drivstoff til taksing på Gatwick økt til 400kg (fra 200kg) når RWY08R er i bruk da alle tok med et par hundre kilo ekstra for taksing og oppga det som grunn. Ellers er 4min (150kg eller så standard ekstra) i tillegg til lovpålagt minimum. Samarbeid mellom gruppene innad i selskapet er vel så viktig som at kapteiner hevder deres "rett" med "it's MY aeroplane and don't you think anyone will come here and tell me what to do and how to operate MY aeroplane" og gjør alt i hemmelighet siden alle er ute etter å ta dem og deres betingelser. Har hørt den flere ganger..."precious cargo" kaller vi dem på Gatwick ;)

Last edited:

Morning og mere Lack of fuel news :

Pilots forced to make 28 emergency landings because of fuel shortages:

Pilots have had to make 28 emergency landings*
because they were running low on fuel according to figures compiled by the UK Civil Aviation Authority.

The incidents led to the aircraft being given landing priority by airports over other flights were often triggered by planes facing difficulties after having been diverted because of bad weather.

A number of airlines have been involved including Virgin Atlantic when two jumbo-jets sought priority landing at Stansted in January and last month Ryanair was forced to seek an emergency l

mere her ................

http://www.independent.ie/travel/tr...dings-because-of-fuel-shortages-3207655.html?

ulf

Forstår jeg det rett, så har Ryanair holdt 40 min mer en de pålagte 30 min over Valencia? De må ha utnyttet de 300 kg de får ta med uten rapportering veeeelig godt. Eller :cool:

Eller tatt med noen kilo ekstra, med wx forecast som begrunnelse? Verre er det ikke, selv for RYR piloter i fölge piloter her inne...

Problemet er vel ikke at de sendte nødmelding, men det faktum at FR har som policy å tanke opp bare til absolutt tillatt minimum.

At FR tanker minimum, er vel ingen godt bevart hemmelighet. De overholder regler, selv om det er kapteinen som avgjør hvor mye mer han ønsker å ta med seg (eller ha jobb videre inn disse tilfeller).

Men her er det vel regelverket som bare kan bli bedre :banghead:

"piss poor flight planning" om en spør meg...

Men ifølge mange flere som har postet her gjør de ikke det

Har ikke lest hele tråden...
Men har opplevd (dengang RYR var store på Torp) på Farris APP at RYR har bedt om "prioritet" inn til Torp, da det har vært snøbrøyting der og litt holding (var max 15min delay, og ikke mer delay enn at de burde hatt nok).
PIC har ikke brukt "mayday", men har presset på ved å si:"We have only 8min of holding, then we have to divert..." etc.
Da har man tatt de foran i køen, for å være service minded.

Dette er på vinterstid, hvor man forventer at flyselskapene har med et par kg. ekstra. De andre selskapene hadde ihvertfall greid det.
Så mitt inntrykk er at FR tar med så lite som mulig...
Heller ingen andre selskaper som maser så mye som de om direct routing osv som, FR.

Just my 0,2$.

PIC har ikke brukt "mayday", men har presset på ved å si:"We have only 8min of holding, then we have to divert..." etc.
Da har man tatt de foran i køen, for å være service minded.

Er ikke dette å gjøre bransjen en bjørnetjeneste? Selvsagt er det godt ment, det skjønner jeg.
Men hvis nå et selskap (selskap X, ikke nødvendigvis FR selv om tråden handler om de) konsekvent har med marginalt (minst lovpålagt mengde, selvsagt) med drivstoff. De "ber/hinter" ofte om prioritet i køen for å unngå å diverte, noe de også får. Vil de ikke da konsekvent ta med lite fuel, fordi de vet at det stort sett går uten å diverte, siden de får prioritet? Slik sett går dette ut over alle andre selskap, som kommer et hakk lenger bak i køen enn de egentlig burde være. De andre selskapene drar derfor med seg ekstra drivstoff, siden de liker å være på den sikre siden, og må dra med enda mer pga at noen "sniker" i køen. Slik blir hele systemet urettferdig, og noen må betale for andres "gjerrighet".

Beklager noe dårlig formulering her. Og for å presisere, dette er et prinsipielt spørsmål, jeg kjenner ikke til drivstoffrutinene i de enkelte selskaper og hvordan ATC behandler de ulike.

Joa, helt enig.
Men har bare opplevd det et par ganger.
Og de har vært nr.2 eller 3 i køen...blir max 2-5min ekstra delay for de andre flyene/selskapene.
På Oslo APP de verste vinterdagene, hvor man kan være nr.15 e.l. i holding gjør man ikke dette hvis det da ikke erklæres nød. Da må de diverte. Men har dog vært med på hvor selskapene internt har fått lov å bytte sekvens (eks. SAS fra Bodø er nr2 og har holding fuel for 1t, mens SAS fra London er nr 12 og har holding for 30min; fått lov å bytte internt...ATC "megler")

Så hadde dette skjedd ofte ville man måtte ta det opp på et høyere plan.

Og de har vært nr.2 eller 3 i køen...blir max 2-5min ekstra delay for de andre flyene/selskapene.

Hvert minutt er et par tusen kr i kostnader i snitt for et flyselskap. Men du sa det har bare skjedd et par ganger, var det ulike selskap eller bare Ryanair?

Spørsmålet mitt her er i hvilken grad dette faktisk er en problemstilling. Hvis regelverket er laget slik at Ryanair ofte må be om prioritet er det faktisk regelverket som må endres. Det øyeblikket ATC konsekvent nekter sniking i køen vil det ratt bli dyrere å fylle for lite uansett.

Jeg lurer imidlertid på hvorfor Ryanair ikke kan løse dette med rapportering i stedet for å kreve begrunnelse hver gang. Hvis en pilot konsekvent fyller for mye tar man en prat for å diskutere dette, hvis ikke er det kapteinens beslutning uten å måtte rettferdiggjøre det hver eneste gang (hvilket jeg mistenker er ofte).

Spørsmålet mitt her er i hvilken grad dette faktisk er en problemstilling. Hvis regelverket er laget slik at Ryanair ofte må be om prioritet er det faktisk regelverket som må endres. Det øyeblikket ATC konsekvent nekter sniking i køen vil det ratt bli dyrere å fylle for lite uansett.

Jeg lurer imidlertid på hvorfor Ryanair ikke kan løse dette med rapportering i stedet for å kreve begrunnelse hver gang. Hvis en pilot konsekvent fyller for mye tar man en prat for å diskutere dette, hvis ikke er det kapteinens beslutning uten å måtte rettferdiggjøre det hver eneste gang (hvilket jeg mistenker er ofte).

Nå er det vel en FR pilot som skrev her som indikerte at begrunnelseskravet og rapporteringen på langt nær er så dramatisk som det legges frem. Turtle indikerer vel det samme, om jeg forstår han rett (hans referanse til tidligere elever av han som flyr for FR).

Jeg vet ikke, men registrerer at det er tildels divergerende oppfatninger av dette.

Back