Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

Re: Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

...blir som å henge opp hvem som er den dårligste selgeren denne uka, i et firma som driver med salg..., selvfølgelig i håp om at vedkommende "tar seg sammen".... synd at dette overføres til sikkerhetsrelaterte områder, der Commander uansett har det endelige ansvar etter såvel internasjonale lover, nasjonale lover, samt etter selskapets interne regler (OM).

Skal bli interessant om MOL bli slepet inn til havarikommisjon og i byretten den dagen det aktuelle fly "går tomt for fuel"..., eller om en eventuell overlevende fartyøyssjef må stå der alene...?

Godt dette bare er en Ryanair-opplegg! Men det "positive" er jo at det tydeligvis er ok for flere av pilotene i firmaet at man holder på slik, da har de underordnet seg systemet!

Tally-Ho

Det er jo nettopp dette du sier som illustrerer hvor godt du misforstår hele greia! Om du misforstår med vilje, eller om det rett og slett er et så komplisert tema for dere som gjør det på en annen måte, så skal jeg prøve å utdype enda litt til...

Vi har jo ingen påvirkning på verken vær, atc preferanser eller rutetildeling, så hva kan vi "ta oss sammen" med? Fuellistene beskriver ikke hvor mange titalls tonn ekstra fuel man har dratt rundt med den siste tiden, men hvor mye mer fuel som er brent av i forhold til Taxi/apu/trip. 10 runder i hold, en spansk flygeleder på lønnssteroider eller en diversion gjør jo sitt med fuelstatistikken, uten at det betyr at kapteinen har vurdert feil ut ifra et sikkerhetsaspekt.

Som det påpekes opp i tråden her, har vi vel fraktet noe sånt som 550 mill. pax fra A-B de siste 27 årene uten frafall, så helt halvgærnt er det vel fortsatt ikke?

Jeg klarer ikke helt å tolke om du kollegialt prøver å hjelpe eller om du bare irriterer deg over at ikke alle gjør som dere gjør i DK. Du mer en antyder jo at en ulykke kommer til å skje på grunn av dårlig dømmekraft - det burde du med din faglige innsikt holde deg for god til i mine øyne.

Last edited:

Få inn ordet overflødig i setningen så gir den mening

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men etter mitt syn er det ikke fullt så enkelt. Dettte fordi det ikke uten videre er så lett å definere "overflødig".

Enkelte ganger kan 2 tonn over minimum være i grenseland lite, mens andre ganger kan 300 KG over minimum være for mye.

Man kan altså ikke alltid definere hva som er overflødig.

Derfor er det, som jeg har vært inne på tidligere, mange andre måter å angripe problemstillingen på.

Hvis noen mener disse fuel listene kan gå ut over sikkerheten, vil dere si det samme om punktlighetslister? Det finnes jo i mange (sansynlig vis i alle) flyselskap?
Vil da ønsket om å være gode på punktligheten teoretisk sett gjøre at det går ut over sikkerheten? Eller gjelder det KUN fuel statistikk?

Hvis noen mener disse fuel listene kan gå ut over sikkerheten, vil dere si det samme om punktlighetslister?

Det finnes punktlighetslister definert per kaptein? Det ville bekymret meg ja.

Det finnes punktlighetslister definert per kaptein? Det ville bekymret meg ja.

Nei sikkert ikke.
Men pr selskap. Pr stasjon i selskapet, pr avdeling i selskapet. Blir ikke det samme sak?

Understreker at jeg selv ikke tror verken den ene eller den andre statistikken gir grunn til bekymring om sikkerheten. Men ser at andre mener den ene er problematisk, og lurer derfor på om den andre er uproblematisk.

Last edited:

Ulykkesstatistikkene burde jo gi en god pekepinn, både ulykker med og uten tap av menneskeliv. Ser du på disse, så er det vel ikke mange selskaper foran Ryanair, så helt galt kan det jo ikke være?

Uten at jeg vil ta si noe om Ryanaiar er trygt eller utrygt, så kan slike statistikker være utrolig lite verdt.
F.eks. var Concorde lenge verdens sikreste fly, med null dødsfall. Over natta var det plutselig veldig utrygt, med høy dødsrate pr passasjerkm.
Nå er selvsagt statistikkgrunnlaget til Ryanair vesentlig større enn Concorde, men likevel. Statistikk forteller oss om fortiden, ikke noe om hva fremtiden bringer.

Uten at jeg vil ta si noe om Ryanaiar er trygt eller utrygt, så kan slike statistikker være utrolig lite verdt.
F.eks. var Concorde lenge verdens sikreste fly, med null dødsfall. Over natta var det plutselig veldig utrygt, med høy dødsrate pr passasjerkm.
Nå er selvsagt statistikkgrunnlaget til Ryanair vesentlig større enn Concorde, men likevel. Statistikk forteller oss om fortiden, ikke noe om hva fremtiden bringer.

Det er selvsagt helt korrekt at statistikk er basert på historie, men hvor lenge har FR hatt sin fuel policy? Er det, som imm spør, rimelig å tro at kun denne typen ranking har en uheldig sikkerhetsmessig side? Vi har nå i denne tråden hatt vitnesbyrd fra en del piloter som sier at de har hørt at FR ønsker prioritet i køen, noen som refererer til "words on the street" om at FR ofte gjør dette, samt at vi har hørt fra piloter som sier at de aldri har hørt dette på radioen. Kan det da være rimelig å tro at denne fuel policy'en rent faktisk ikke påfører commanders en så stor begrensning som enkelte kanskje synes å mene, og at sikkerhetsargumentet dermed ikke har noen relevans?

Last edited:

Jeg ble litt overrasket over at disse listene faktisk eksisterte. Trodde det bare dreide seg om ondsinnede rykter som har florert i mange år.
Om dette har noe å si for sikkerheten eller ikke er vel ikke så lett å si noe konkret om, men jeg synes uansett opplegget er bøllete og unødvendig hos et seriøst flyselskap.

Nei sikkert ikke.
Men pr selskap. Pr stasjon i selskapet, pr avdeling i selskapet. Blir ikke det samme sak?

Selvfølgelig kan vel ALT påvirke sikkerheten i mindre grad, men når ting får en personlig natur så kommer man på et helt annet nivå, som også påvirker den enkelte. En ting er konkurranseinstinktet, som fort kan få enkelte til å ta fatale avgjørelser, en annen ting er at uten å være del av gruppe så har man ingen til å holde igjen når ting begynner å gå galt.

Skal man vurdere statistikk, så er ikke fortiden i seg selv så interessant, det er trenden framover man vil få fram. Og hva gjør man den dagen som et selskap setter 300 kg over minimum ned til si 200 kg.

Problemet, slik jeg ser det, er når man faktisk bryter krav til sikkerhet. Holder man seg innenfor regelverket så føler jeg meg trygg. Og håper at de som har satt opp regelverket har kompetanse på hva de driver med. Og som nevnt her, så har man lov, når det gjelder fuel, å fylle mer. Man må bare begrunne hvorfor. Jeg som jobber på bakken, ser jo de fyller mye mye mer enn nødvendig mange ganger. For eksempel for å spare tid på neste bakkestopp. Det ser ikke ut å være noe problem å gjøre dette slik jeg ser det. Det er vel heller enkeltes forutinntatte holdning som gjør dette til et større problem enn det er. Det ble nevnt av noen "når man stadig må vike plass for Ryanair fly som har erklært fuel emergency" (eller noe i den duren). Det får det ut til å høre ut som en daglig hendelse. Jeg tviler på det er virkeligheten.

Jeg setter min lit til at kravene innfris, at kapteinen ombord har dømmekraft, og er ansvarlig. Også hos Ryanair.

Den dagen sikkerhetskravene ikke holdes, så skal jeg være mer bekymret. Foreløpig har jeg ikke hørt at dette gjøres i stor grad. Ikke i Ryanair.

Det skal bli spennende å se resultatet av etterforskningen om disse tre fuel emergency sakene. Har de brutt regelverket, eller har de ikke? Når kommer svaret? Noen som vet?

Last edited:

Det skal bli spennende å se resultatet av etterforskningen om disse tre fuel emergency sakene. Har de brutt regelverket, eller har de ikke? Når kommer svaret? Noen som vet?

Jeg har tidligere i tråden utfordret piloter på forumet om å komme med deres selskaps oppsett for utregning av fuel. Ingen har vist hvordan de regner ut fuel, andre enn 73H som viste hvordan Ryanair gjør det.

Det skulle vel bety at alle andre selskaper gjør det likt med Ryanair, og man kan begynne spekulere hvorfor dette skaper slikt engasjement her på forumet når det åpenbart ikke er forskjell mellom selskapene hvordan fuel kalkuleres.

Vidar

Jeg har tidligere i tråden utfordret piloter på forumet om å komme med deres selskaps oppsett for utregning av fuel. Ingen har vist hvordan de regner ut fuel, andre enn 73H som viste hvordan Ryanair gjør det.

Det skulle vel bety at alle andre selskaper gjør det likt med Ryanair, og man kan begynne spekulere hvorfor dette skaper slikt engasjement her på forumet når det åpenbart ikke er forskjell mellom selskapene hvordan fuel kalkuleres.

Vidar

Det eneste du kan konkludere med ut fra at ingen piloter fra andre selskaper har lagt ut sine beregningsmetoder er at enten så:
-Gjør andre selskaper det på en annen måte enn Ryanair
-Gjør andre selskaper det på samme måte som Ryanair

At ingen gidder/ønsker/har lov til å legge ut slik informasjon skjønner jeg godt, siden de fleste som sitter i den spisse enden blir argumentert ihjel ved den minste anledning av forståsegpåere som har for god tid på kontoret, der eneste kilde til kunnskap er flyprat og SSB.

Siden ingen vil si at den "fuel policy" som har blitt beskrevet som den som Ryanair benytter faktisk er i henhold til hva alle andre gjør, kan en jo sitere hva JAR-OPS 1 sier (jada, jeg vet det er EU-OPS i disse dager og snart EASA-OPS (eller hva det nå blir), men teksten er den samme)

OPS 1.255
Fuel policy
(See Appendix 1 and Appendix 2 to OPS 1.255)
(a) An operator must establish a fuel policy for the purpose of flight planning and in-flight re-planning to ensure that every flight carries sufficient fuel for the planned operation and reserves to cover deviations from the planned operation.

(b) An operator shall ensure that the planning of flights is at least based upon 1. and 2. below:

1. Procedures contained in the Operations Manual and data derived from:
(i) data provided by the aeroplane manufacturer; or
(ii) current aeroplane specific data derived from a fuel consumption monitoring system.

2. The operating conditions under which the flight is to be conducted including:
(i) realistic aeroplane fuel consumption data;
(ii) anticipated masses;
(iii) expected meteorological conditions; and
(iv) air navigation services provider(s) procedures and restrictions.

(c) An operator shall ensure that the pre-flight calculation of usable fuel required for a flight includes:
1. Taxi fuel; and
2. Trip fuel; and
3. Reserve fuel consisting of:
(i) contingency fuel (see OPS 1.192); and
(ii) alternate fuel, if a destination alternate aerodrome is required. (This does not preclude selection of the departure aerodrome as the destination alternate aerodrome); and
(iii) final reserve fuel; and
(iv) additional fuel, if required by the type of operation (e.g. ETOPS); and
4. extra fuel if required by the commander.

I punkt 3 (i) og contingency fuel er den normalt 5% eller 3% av trip fuel (punkt 2), avhengig av hvordan selskapet planlegger flygingene. I selskapet hvor jeg er brukes 3% contingency. Dette er en layout jeg vil anta en ser på 99% av alle planer som flyselskap i Europa bruker, og nok noe veldig tilsvarende for resten av verden.

Vidar

Jeg var svarte til en viss grad på dette i post #54:

Jeg tror heller ikke at FR lar være å ta med seg fuel man skulle hatt i.h.t. myndighetenes minimumskrav.

Forskjellen ligger nok hovedsaklig i holdningen til ekstra drivstoff utover dette, og det er en ikke helt uvensentlig del av operasjonen.Her er det forskjellige hensyn å ta.

Ønsker man å lese resten av innlegget er det bare å bla seg litt tilbake.

Statistikk kan si noe om risiko og sannsynlighet. Er grunnlaget godt og vurderingene edruelige, gir det oss bedre grunnlag for spådom om fremtiden enn synsing.

Ryanair har fløyet med en enorm frekvens i mange år. Det er helt opplagt at om Ryanair hadde drevet så farlig som mange her hevder, hadde det syntes på statistikken. Det er usannsynlig at tilfeldighetene kan spille på lag så hyppig og så lenge.

Aviation Herald har litt mer informasjon og den inneholder sitater fra IAAs rapport

The Irish Aviation Authority (IAA) released their result of their investigation into the fuel emergencies concluding:

- The aircraft in all three cases departed for Madrid with fuel in excess of Flight Plan requirements.

- The Crew diverted to Valencia with fuel in excess of the minimum diversion fuel depicted on the Flight Plan.

- Diverting with fuel close to minimum diversion fuel in the circumstances presented on the evening in question was likely to present challenges for the crew. Initial holding was to the Southwest of Madrid which increased the diversion time to the alternate.

- The Crew declared an Emergency in accordance with EU-OPS when the calculated usable fuel for landing at Valencia was less than final reserve.

- The Met conditions in Madrid were more significant than anticipated by the Crew when reviewing the Met Forecast. Consequently the additional fuel carried was influenced by the forecast.

- Operations into a busy airport such as Madrid in Thunderstorm conditions with the associated traffic levels can add significant delays to all traffic.

- Air Traffic Control in Valencia was under significant pressure with the number of diversions arriving in their airspace.

Jeg har gjort et par uthevinger som jeg synes er temmelig viktige fra et uavhengig organ. Jeg tror nok dette har vært en form for MOL/Ryanair-bashing.

Kilde: http://avherald.com/h?article=454af355/0000&opt=0

O'Leary gjør som han vil med Irske CAA i lomma, ingen tvil om det. Han legger ikke betydelig skjul på det heller. Som i mange andre sammenhenger.

Aviation Herald har litt mer informasjon og den inneholder sitater fra IAAs rapport

Jeg har gjort et par uthevinger som jeg synes er temmelig viktige fra et uavhengig organ. Jeg tror nok dette har vært en form for MOL/Ryanair-bashing.

Kilde: http://avherald.com/h?article=454af355/0000&opt=0

Vel det er visst ikke alle som mener at de er så uavhengig.

Vidar

Uansett hvordan man vrir og vender på dette nekter jeg å tro at det er en pilot i verden som tar av uten at han vet at flyet lander trygt på bakken, et eller annet sted.
Forutsatt at det ikke skjer noe teknisk med flyet.

Har flyskrekk, men hadde ikke hatt noe som helst problem med å booke en Ryanair flight kontra en SAS flight, dersom det skulle passe seg slik. SAS har jo tross alt mye styggere statistikk enn Ryanair. ;)

Back