Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

Re: Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

Det ser da ut som crewet har gjort alt riktig her, men ble sendt på sightseeing av spansk ATC. Man sender da ikke en maskin som har divertet fra sin destinasjon på ville veier - det ligger i sakens natur at de må lande relativt umiddelbart ...

Er det noen som har en formening om hvordan man skal tolke dette:
"A number of flights of various operators, that diverted due to the weather in Madrid all around Spain, needed to declare emergencies as result of their diversions as well in order to prevent further delays, that could have put the flights at risk of cutting into the required final fuel reserve."

Det høres jo ut som om det var mange flere som var i samme situasjon som de 3 FR flightene som er nevnt spesifikt. Finnes det noe informasjon om dette? Jeg ser at EasyJet og Lan Chile nevnes i kommentarfeltet.

Last edited:

Det ser da ut som crewet har gjort alt riktig her, men ble sendt på sightseeing av spansk ATC. Man sender da ikke en maskin som har divertet fra sin destinasjon på ville veier - det ligger i sakens natur at de må lande relativt umiddelbart ...

Det jeg stusser over, er at det er det flyet som tok av nærmest både i tid og distanse fra Madrid, var flyet som landet under minimum. De måtte da ha temmelig nøyaktige værmeldinger for de nærmeste 2-3 timene da flyet ble fuelet på Mallorca, og med fare for TS pleier man vel ta med rikelig drivstoff? Her hadde flyet kun drivstoff til destinasjon + ca en time (holding + diversion) + reserve på 30 min. Jeg kjenner selvsagt ikke detaljene, men synes det høres lite ut når man flyr til et område med TS, og de kan umulig ha tatt med mange kg ut over det som er i listen til 73H. Det kan selvsagt ha vært andre faktorer som gjorde at de brukte mer enn planlagt frem til missed approach.

Spørsmålet mitt her er i hvilken grad dette faktisk er en problemstilling. Hvis regelverket er laget slik at Ryanair ofte må be om prioritet er det faktisk regelverket som må endres. Det øyeblikket ATC konsekvent nekter sniking i køen vil det ratt bli dyrere å fylle for lite uansett.

Jeg lurer imidlertid på hvorfor Ryanair ikke kan løse dette med rapportering i stedet for å kreve begrunnelse hver gang. Hvis en pilot konsekvent fyller for mye tar man en prat for å diskutere dette, hvis ikke er det kapteinens beslutning uten å måtte rettferdiggjøre det hver eneste gang (hvilket jeg mistenker er ofte).

Det er ikke ofte i det hele tatt at det må bes om reell prioritet, m.a.o. PAN eller MAYDAY. Hadde det vært tilfelle ville det nok vært regelendringer på gang.

Nå er det vel en FR pilot som skrev her som indikerte at begrunnelseskravet og rapporteringen på langt nær er så dramatisk som det legges frem. Turtle indikerer vel det samme, om jeg forstår han rett (hans referanse til tidligere elever av han som flyr for FR).

Jeg vet ikke, men registrerer at det er tildels divergerende oppfatninger av dette.

Korrekt, ingen av de jeg kjenner som er kapteiner i Ryanair har noen sinne hatt problem eller ekstra spørsmål som følge av å ta med ekstra drivstoff og begrunnelsen for det.

Jeg kan ikke fatte og begripe aversjonen mot det å oppgi grunnen for at ekstra drivstoff medbringes. Det undergraver ikke autoriteten og det skader ikke at en blir holdt ansvarlig for hvordan en bruker selskapets penger, noe enhver under-leder innen en hvilkensomhelst bedrift må. Igjen, det med å måtte begrunne hvorfor det medbringes ekstra drivstoff er overhode ikke unikt for Ryanair og andre lavprisselskap men kreves også hos "tradisjonelle selskap".

Velkommen til Spania! Landet med de best betalte og mest inkompetente flygelederne du kan tenke deg. Send in the clowns :p Bør ikke overraske noen at dette skjedde nettopp der...

Last edited:

Er det noen som har en formening om hvordan man skal tolke dette:
"A number of flights of various operators, that diverted due to the weather in Madrid all around Spain, needed to declare emergencies as result of their diversions as well in order to prevent further delays, that could have put the flights at risk of cutting into the required final fuel reserve."

Det høres jo ut som om det var mange flere som var i samme situasjon som de 3 FR flightene som er nevnt spesifikt. Finnes det noe informasjon om dette?

Hiver meg inn nå, har valgt å ikke skrive tidligere, men klarer ikke la være. "Word on the street" har lenge vært at flere spanske selskaper også ble nødt til å declare emergency, men at ATC i Valencia, også kjent som "Air Nostrum og Iberia Fanklubb", bevisst har valgt å ikke frigi disse opptakene.

Jeg kan bekrefte opplysningene 73H har kommet med i denne saken, og vil også si at jeg aldri har vært noe som helst bekymret for fuelsituasjonen vi har i selskapet. Jeg har riktignok bare vært i Ryanair i 8 mnd, men på den tiden har jeg aldri vært borti at noen har prøvd seg på å få priority grunnet lite fuel. Du finner ikke mange kapteiner som med viten og vilje vil velge å ta med noe mindre enn det som anses som nødvendig og litt til. At det er noe big deal å få ta med seg noe ekstra utover de omtalte 300kg er helt feil. Man skriver en kort setning nederst på Voyage report, det er ikke snakk om å skrive en avhandling eller rapport. Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått etterprøvd disse valgene.

Når det kommer til Spania hvor denne hendelsen skjedde, vil jeg si at jeg har tilgode å få noe som helst prioritet. Det er faktisk så ille at ATC til tider ikke stoler på oss hvis vi ber om "20 degrees to the right to avoid weather, eller hvis vi ber om å få klatre for å unngå turbulens!! Derimot har ikke tall på hvor mange ganger de spanske selskapene får prioritet, f.eks når vi er klare til å takse, men ATC lar Vueling pushe og blokke oss inne, når de tilfeldigvis skal til same destinasjon, eller når vi er på 10 mil klare til å intercepte ILS´en, men blir vektorert videre, mens Iberia på 15 mil plutselig er foran oss.

Det jeg stusser over, er at det er det flyet som tok av nærmest både i tid og distanse fra Madrid, var flyet som landet under minimum. De måtte da ha temmelig nøyaktige værmeldinger for de nærmeste 2-3 timene da flyet ble fuelet på Mallorca, og med fare for TS pleier man vel ta med rikelig drivstoff? Her hadde flyet kun drivstoff til destinasjon + ca en time (holding + diversion) + reserve på 30 min. Jeg kjenner selvsagt ikke detaljene, men synes det høres lite ut når man flyr til et område med TS, og de kan umulig ha tatt med mange kg ut over det som er i listen til 73H. Det kan selvsagt ha vært andre faktorer som gjorde at de brukte mer enn planlagt frem til missed approach.

Det virker som de hadde ca. 30min ekstra siden det var tiden de ventet i Madrid området før de gikk til Valencia. Spørsmålet er jo hvor mye ekstra er det poeng å drasse på?

I dette tilfellet måtte de jo ventet i 2-3 timer virker det som, basert på værrapporten, og det er vel ikke spesielt godt anvendte penger... I tillegg vil jo de som har lenger flytid sannsynligvis ha spart opp mer drivstoff p.g.a. snarveier etc. enn de som kun har flydd i en times tid og dermed ha litt mer å rutte med.

Det virker som de hadde ca. 30min ekstra siden det var tiden de ventet i Madrid området før de gikk til Valencia. Spørsmålet er jo hvor mye ekstra er det poeng å drasse på?

I dette tilfellet måtte de jo ventet i 2-3 timer virker det som, basert på værrapporten, og det er vel ikke spesielt godt anvendte penger... I tillegg vil jo de som har lenger flytid sannsynligvis ha spart opp mer drivstoff p.g.a. snarveier etc. enn de som kun har flydd i en times tid og dermed ha litt mer å rutte med.

Ja, slikt vet man aldri på forhånd. Men fra 2116Z (9 minutter etter de lander i Valencia) begynner været å bli tålig bra i MAD, selv om en METAR ikke gir et fullstendig bilde for innflygings- og landingsforhold. Hadde de holdt 40-50 minutter lenger kunne de trolig landet. 20/20 hindsight :lol:

Hiver meg inn nå, har valgt å ikke skrive tidligere, men klarer ikke la være. "Word on the street" har lenge vært at flere spanske selskaper også ble nødt til å declare emergency, men at ATC i Valencia, også kjent som "Air Nostrum og Iberia Fanklubb", bevisst har valgt å ikke frigi disse opptakene.

Jeg kan bekrefte opplysningene 73H har kommet med i denne saken, og vil også si at jeg aldri har vært noe som helst bekymret for fuelsituasjonen vi har i selskapet. Jeg har riktignok bare vært i Ryanair i 8 mnd, men på den tiden har jeg aldri vært borti at noen har prøvd seg på å få priority grunnet lite fuel. Du finner ikke mange kapteiner som med viten og vilje vil velge å ta med noe mindre enn det som anses som nødvendig og litt til. At det er noe big deal å få ta med seg noe ekstra utover de omtalte 300kg er helt feil. Man skriver en kort setning nederst på Voyage report, det er ikke snakk om å skrive en avhandling eller rapport. Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått etterprøvd disse valgene.

Tack för det och tack också till 73H som på ett klargörande sätt redogjort för fakta. Under 16000+ timmar i luften har jag själv aldrig hört FR begära priority på grund av low fuel. I "mitt" bolag löstes liknande situationer på det sätt som Chaos Controller är inne på i posting nr. 67: "AA hinte om at man har lite fuel for prioritet funker ikke, det eneste som er mulig er aa bytte sin egen plass i koen med et annet fly fra samme company, forutsatt at piloten godtar det, og det ikke foerer til ekstra stress for flygeleder". Kontakt med egna bolagets operations som kontaktar ATC , "nothing heard on the radio , nothing happened ..."

Last edited:

Mulig det er forskjeller å gå ved de forskjellige basene, men nå kommer det påstander fra den tyske pilotforeningen Vereinigung Cockpit om at det henges opp lister hvor man er rangert utifra fuelforbruk. De 20% som har minst forbruk får skryt, mens de 20% som har høyest forbuk blir oppfordret til å holde seg til forskriftene Ryanair har. Noen som vet om det er hold i disse påstandene? Har litt vondt for å tro at dette er noe VC har tatt helt utav lufta.

Airportzentrale.de

Fuel league lister finnes de, og de henges opp på basen med jevne mellomrom, men det er ingenting på denne listen som får konsekvens for arbeidsforholdet til Ryanair. Man kan få et brev som kort og greit informerer deg om at du er på nedre del av listen, men hele listen er verdiløs når det ikke tas hensyn til hva slags sektorer man får og hva man opplever på disse sektorene. F.eks vil crew som flyr mer på destinasjoner som er preget av dårlig vær eller har mye trafikk (lite shortcuts og kanskje noe holding) generelt havne lavere på listen enn de som generelt flyr mye lange legs til øde flyplasser med straight inn approach og stabilt vær :) Hadde alle flydd den samme strekningen hver dag under de samme rådende forhold, så kunne kanskje listen gitt noe verdifull info. I brevet (standardskriv) står det ikke stort annet enn at man skal følge Ryanair SOP for å oppnå best mulig fuelsave. Om ATC, Tor med hammeren eller rostering vil det annerledes, så er det lite vi i vårt lille kontor får gjort med det ;)

Fuel league lister finnes de, og de henges opp på basen med jevne mellomrom, men det er ingenting på denne listen som får konsekvens for arbeidsforholdet til Ryanair. Man kan få et brev som kort og greit informerer deg om at du er på nedre del av listen, men hele listen er verdiløs når det ikke tas hensyn til hva slags sektorer man får og hva man opplever på disse sektorene. F.eks vil crew som flyr mer på destinasjoner som er preget av dårlig vær eller har mye trafikk (lite shortcuts og kanskje noe holding) generelt havne lavere på listen enn de som generelt flyr mye lange legs til øde flyplasser med straight inn approach og stabilt vær :) Hadde alle flydd den samme strekningen hver dag under de samme rådende forhold, så kunne kanskje listen gitt noe verdifull info. I brevet (standardskriv) står det ikke stort annet enn at man skal følge Ryanair SOP for å oppnå best mulig fuelsave. Om ATC, Tor med hammeren eller rostering vil det annerledes, så er det lite vi i vårt lille kontor får gjort med det ;)

M.a.o kan man egentlig fjerne listene ettersom de ikke har noen særlig annen funksjon enn en potensiell gapestokk for dem som står nederst?

M.a.o kan man egentlig fjerne listene ettersom de ikke har noen særlig annen funksjon enn en potensiell gapestokk for dem som står nederst?

Det samme tenkte jeg og.

Det er også i andre deler av verden fokus på hvor mye drivstoff man har med øker. I et større amerikansk selskap må kapteinen ta en telefon til en supervisor dersom man ønsker mer enn det som i utgangspunktet er planlagt. Det er en metode som virker mer tungvindt enn Ryanair sin metode.
Som regel er det ikke noe problem, siden flyene tankes med noen ekstra liter (lag i fyllesystemet) og taxifuel alltid er rikelig.
Selvsagt bra det er fokus på å ta med minst mulig, men hvis terskelen for å ta med det erfaring tilsier blir høyere, så er det ikke bra.

...eller rett og slett ta listene for det de er. Så lenge alle vet at dette dreier seg om hvilke ruter man får og hva slags vær man møter, så er det ingen gapestokk i mine øyne. Hvis whitehouse har det bra om de henger opp noen lister med fueltall på, så greit for meg :)

...blir som å henge opp hvem som er den dårligste selgeren denne uka, i et firma som driver med salg..., selvfølgelig i håp om at vedkommende "tar seg sammen".... synd at dette overføres til sikkerhetsrelaterte områder, der Commander uansett har det endelige ansvar etter såvel internasjonale lover, nasjonale lover, samt etter selskapets interne regler (OM).

Skal bli interessant om MOL bli slepet inn til havarikommisjon og i byretten den dagen det aktuelle fly "går tomt for fuel"..., eller om en eventuell overlevende fartyøyssjef må stå der alene...?

Godt dette bare er en Ryanair-opplegg! Men det "positive" er jo at det tydeligvis er ok for flere av pilotene i firmaet at man holder på slik, da har de underordnet seg systemet!

Tally-Ho

Blir det så mye annerledes enn de fleste større salgsorgnisasjoner som har løpende oversikter på tv-skjermer over hvilke selgere som ligger best an denne måneden osv.

Min erfaring er svært få opplever dette som noen gapestokk.

Skal bli interessant om MOL bli slepet inn til havarikommisjon og i byretten den dagen det aktuelle fly "går tomt for fuel"..., eller om en eventuell overlevende fartyøyssjef må stå der alene...?

Tally-Ho

Bare lurer, er det noen som helst indikasjoner på at Ryanair er mindre trygt enn andre selskaper? Spør siden man hele tiden kommer med disse hentydningene ovenfor dette selskapet, og ikke ovenfor selskaper som er på konkursens rand.

Bare lurer, er det noen som helst indikasjoner på at Ryanair er mindre trygt enn andre selskaper? Spør siden man hele tiden kommer med disse hentydningene ovenfor dette selskapet, og ikke ovenfor selskaper som er på konkursens rand.

Ulykkesstatistikkene burde jo gi en god pekepinn, både ulykker med og uten tap av menneskeliv. Ser du på disse, så er det vel ikke mange selskaper foran Ryanair, så helt galt kan det jo ikke være?

Blir det så mye annerledes enn de fleste større salgsorgnisasjoner som har løpende oversikter på tv-skjermer over hvilke selgere som ligger best an denne måneden osv.

Min erfaring er svært få opplever dette som noen gapestokk.

I mine øyne er det veldig stor forskjell.

En konkurranse i å ha med minst mulig drivstoff? Skeptisk, ja.

Back