Det at man må begrunne hvorfor man tok med fuel sier meg ganske mye!
Det er i min verden uheldig overvåkning og sier ganske mye om selskapets måte å operere på. Hadde hatt tillitt til sine commanders så hadde dem stolt på at de ikke tok med extra fuel hvis det ikke behøvdes- altså ikke nødvendig å måtte forklare hvorfor fuel ble tatt med.
Jeg er glad for 3 ting:
1. Jepp, jeg er kaptein og fuel bestemmer jeg!
2. Jeg trenger ikke gi en forklaring til selskapet mitt hvordan jeg bedømmer fuel to be carried
Ser ut som han har konsultert enkelte her på forumet .. :lol:
I have absolutely no fears the Spanish government will withdraw our operating licence. It’s issued by the Irish Aviation Authority, not its Spanish equivalent.
O'Leary gjør som han vil med Irske CAA i lomma, ingen tvil om det. Han legger ikke betydelig skjul på det heller. Som i mange andre sammenhenger.
Kan en pilot i SK og en i DY kanskje vise hvordan de kalkulerer fuel for en tur? Jeg tror ikke det er standard i disse seskapene med fulle tanker, kanskje med unnak for de lengste flighter.
O'Leary gjør som han vil med Irske CAA i lomma, ingen tvil om det. Han legger ikke betydelig skjul på det heller. Som i mange andre sammenhenger.
Jeg har ikke registrert at noen piloter i SK eller DY har gitt ekempler på hvordan de kalkulerer fuel for en tur.
Konklusjonen må vel bli at FR mer eller mindre følger en bransjestandard og at de sure oppgulpene om hvordan FR kalkulerer fuel er slik også SK og DY gjør det.
Ja, det er fristende å tolke mangelen på innspill som nettopp at de gjør nøyaktig det samme hva angår fuelkalkulasjoner. Det eneste FR kanskje gjør forskjellig er at de avkreves en forklaring om kapteinen tar med seg mer fuel utover de 300 kg ekstra, og man skal vel ikke tulle med "pilots' rights" (for å vise til en uttalelse fra tyskeren som var referert til over her) har jeg et inntrykk av.
Var det noen andre fly som meldte low fuel og emergency enn FR den dagen? Fra hvilke selskaper? Eller er påstanden at FR blir prioritert sist av AENA sine flygeledere?
Det har stadig vært i nyhetene meldinger om FR sin restriktive holdning til ekstra fuel. Selv om det er klart at dårlig vær over MAD har påkrevd ekstra fuel, så vil også en intern driv på å holde fuelbruk lavt også bety at man også tar med mindre ekstra enn man ville gjort i et selskap med et annet "klima" i forhold til bruken.
Jeg har sett på flightplan på flere selskaper som vi handler, og det er sjeldent at jeg ser noen bare ta med bare 300 kg ekstra i forhold til minimum required. Selv på mindre fly enn 738 så er det som oftest fra 500 kg og oppover.
Du kan jo ikke si sånt! Med "tradisjonelle selskap" er det jo mange uforutsette hendelser som til slutt ledet til det og ikke likegyldighet til passasjerenes og ansattes sikkerhet satt i system![]()
Du kan jo ikke si sånt! Med "tradisjonelle selskap" er det jo mange uforutsette hendelser som til slutt ledet til det og ikke likegyldighet til passasjerenes og ansattes sikkerhet satt i system![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.