Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

Re: Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

MEN når jeg leser artikkelen, så virker det som FR pilotene har gjort en god jobb med faktisk å ta med seg fuel. De har tross alt holdt rundt 60 min før de var nede på "final reserve"

Det at man må begrunne hvorfor man tok med fuel sier meg ganske mye!
Det er i min verden uheldig overvåkning og sier ganske mye om selskapets måte å operere på. Hadde hatt tillitt til sine commanders så hadde dem stolt på at de ikke tok med extra fuel hvis det ikke behøvdes- altså ikke nødvendig å måtte forklare hvorfor fuel ble tatt med.

Jeg er glad for 3 ting:

1. Jepp, jeg er kaptein og fuel bestemmer jeg!

2. Jeg trenger ikke gi en forklaring til selskapet mitt hvordan jeg bedømmer fuel to be carried

Det skulle bare mangle at en ikke må kunne begrunne hvorfor en gjør det en gjør. Kapteinen er tross alt ansatt av et selskap og satt til å gjøre en jobb og bør holdes ansvarlig for sine valg. Hvis kapteinen føler at det å fortelle selskapet som ansetter og betaler vedkommende en begrunnelse for å ta med ekstra drivstoff er en undergraving av autoriteten er man på ville veier.

Denne tankegangen er jeg vel kjent med og vil i den forbindelse si at der er kapteiner som tar med ekstra drivstoff kun for å ta med ekstra drivstoff. Det å forsinke en flyging med bortimot en time for 1000kg ekstra drivstoff når der var bortimot 1000kg ekstra ombord på flyet i forhold til minimumskravet i utgangspunktet en godværsdag vitner ikke om annet enn utrolig dårlig dømmekraft. Det skulle bare mangle at ikke et flyselskap har en rett til å vite hvordan deres ansatte bruker/sløser med deres ressurser.

Så har fag-forening i Tyskland udtalet sig:

Ryanair is pressuring pilots on kerosene: union

Ryanair is putting undue pressure on its pilots to cut fuel consumption, a practice that forced three Ryanair jets to make emergency landings in Spain recently, a German labour union said Thursday.

A spokesman for the pilots' union Vereinigung Cockpit, Joerg Handwerg, told AFP that the three Ryanair airplanes were compelled to land in Valencia rather than Madrid because their kerosene tanks were almost empty..............................

"Fuel is the biggest cost factor, particularly with budget airlines," Handwerg said......

mere her ........................

http://uk.news.yahoo.com/ryanair-pressuring-pilots-kerosene-union-172323523--finance.html?

ulf

Ser ut som han har konsultert enkelte her på forumet .. :lol:

Ser ut som han har konsultert enkelte her på forumet .. :lol:

Gleder meg til fagforeningen i Myanmar skal uttale seg også :) Først da får vi jo belyst de viktige sider av denne intrikate saken....

så har vi fagforening på irland

The Irish Airline Pilots Association (IALPA)

Ryanair has denied that the use of fuel league tables led to three mayday calls by pilots on three separate flights on July 26th over dwindling fuel supply.

The Irish Airline Pilots Association (IALPA) made the accusation today after Spain's aviation safety agency said it was investigating three emergency landings at Valencia airport.

mere her......................

http://www.irishtimes.com/newspaper/breaking/2012/0816/breaking48.html?

ulf

Det er flott at fagforeningene kommer med sine uttalelser på saksfakta og ikke generelt grunnlag og antakelser. IALPA er vel den første av disse som er i nærheten av tilgang til fakta. Som noen av våre andre profesjonelle bidragsytere har skrevet lengre oppe i denne tråden har FR hatt med mer enn minimum flightplanfuel i denne hendelsen, for de har holdt betydelig lengre over Valencia enn minimum flightplanfuel tilsier. Hvor mye lengre måtte spansk ATC holde flyene i lufta før dere hadde vært tilfreds? Hadde det vært ok å melde mayday hvis de hadde holdt i 30 minutter til? Eller kanskje 40? Hvor lenge må Ryanair holde før det er greit å melde fuel emergency?

Jeg venter fortsatt på feedback fra kritikerne på hva dere tror grunnen til at de spanske selskapene som var involvert i maydays den samme dagen ikke er nevnt i media?

Igjen - jeg forsvarer ikke Ryanair i alt de gjør, men skyt heller mot selskapet der det trengs; namely fagforening - eller mangelen på! Eller evt. den fullstendig manglende prosedyren for seniority/baseplassering etc...

Skyt iallefall ikke på det som operasjonelt faktisk fungerer godt! Det skal vel også nevnes at alle flyene landet med mer enn minimum final reserve, noe som betyr at de kun har brukt av contingency, alternate og commanders discretion. Siden contingency består av ca 3% av trip (lovlig redusert fra 5% på grunn av ERA's), og alternate på som regel 30 minutter har alle kapteinene hatt med mer enn 300 kg i commanders discretion hver seg.

Spain has ‘no power’ over Ryanair’s licence

Ryanair boss Michael O’Leary has rubbished claims that authorities in Spain could suspend his airline’s operating licence over a fuel row.
Ryanair has been heavily criticised since it emerged three of its planes made low-fuel emergency landings on the same day last month.

The Irish Aviation Authority and its Spanish equivalent are investigating the mayday calls made at Valencia Airport on Jul 26 after their diversion from Madrid because of storms. Consumer groups in Spain have accused Ryanair of jeopardising passengers’ safety.

However, Mr O’Leary told the Spanish newspaper El Mundo: "I have absolutely no fears the Spanish government will withdraw our operating licence. It’s issued by the Irish Aviation Authority, not its Spanish equivalent.

http://www.irishexaminer.com/ireland/spain-has-no-power-over-ryanairs-licence-204538.html?

I have absolutely no fears the Spanish government will withdraw our operating licence. It’s issued by the Irish Aviation Authority, not its Spanish equivalent.

O'Leary gjør som han vil med Irske CAA i lomma, ingen tvil om det. Han legger ikke betydelig skjul på det heller. Som i mange andre sammenhenger.

O'Leary gjør som han vil med Irske CAA i lomma, ingen tvil om det. Han legger ikke betydelig skjul på det heller. Som i mange andre sammenhenger.

Dette kan du selvfølgelig føre bevis for? Eller?

Vidar

Kan en pilot i SK og en i DY kanskje vise hvordan de kalkulerer fuel for en tur? Jeg tror ikke det er standard i disse seskapene med fulle tanker, kanskje med unnak for de lengste flighter.

Jeg har ikke registrert at noen piloter i SK eller DY har gitt ekempler på hvordan de kalkulerer fuel for en tur.

Konklusjonen må vel bli at FR mer eller mindre følger en bransjestandard og at de sure oppgulpene om hvordan FR kalkulerer fuel er slik også SK og DY gjør det.

Vidar

Det han sier er at spanske luftfartsmyndigheter ikke kan gjøre det de sier de kan gjøre, og ergo er det han sier helt ukontroversielt.

Jeg ser at mange stadig vekk trekker frem at omtrent hele myndighetsverket i Irland er i lommen på MOL og FR. Er det noen som faktisk tror på det de selv skriver i så måte, og som har mer belegg for det enn den vanlige anti-FR sutringen? Irland er faktisk ikke et u-land hvor kontrollmekanismer og styring er ikke-eksisterende, eller et land hvor korrupsjon er utbredt.

Jeg har ikke registrert at noen piloter i SK eller DY har gitt ekempler på hvordan de kalkulerer fuel for en tur.

Konklusjonen må vel bli at FR mer eller mindre følger en bransjestandard og at de sure oppgulpene om hvordan FR kalkulerer fuel er slik også SK og DY gjør det.

Ja, det er fristende å tolke mangelen på innspill som nettopp at de gjør nøyaktig det samme hva angår fuelkalkulasjoner. Det eneste FR kanskje gjør forskjellig er at de avkreves en forklaring om kapteinen tar med seg mer fuel utover de 300 kg ekstra, og man skal vel ikke tulle med "pilots' rights" (for å vise til en uttalelse fra tyskeren som var referert til over her) har jeg et inntrykk av.

Men så vidt jeg leser av denne tråden, så trenger ikke forklaringen (for drivstoff ut over 300kg ekstra) å være mer komplisert enn "meldt tåke ved destinasjon" eller andre faktorer som sansynliggjør forsinkelser ved annkomst (hold, ect). Forskjellen da mellom eksempelvis FR og SK blir jo da ikke værre enn at en SK-pilot ser på værmeldingen at det kan lønne seg med ekstra drivstoff, mens FR-piloten i tillegg må skrive et kjapt notat om nøyaktig hvorfor det ble tatt med ekstra drivstoff...

Ja, det er fristende å tolke mangelen på innspill som nettopp at de gjør nøyaktig det samme hva angår fuelkalkulasjoner. Det eneste FR kanskje gjør forskjellig er at de avkreves en forklaring om kapteinen tar med seg mer fuel utover de 300 kg ekstra, og man skal vel ikke tulle med "pilots' rights" (for å vise til en uttalelse fra tyskeren som var referert til over her) har jeg et inntrykk av.

Jeg tror du konkluderer relativt riktig. Jeg tror heller ikke at FR lar være å ta med seg fuel man skulle hatt i.h.t. myndighetenes minimumskrav.

Forskjellen ligger nok hovedsaklig i holdningen til ekstra drivstoff utover dette, og det er en ikke helt uvensentlig del av operasjonen.Her er det forskjellige hensyn å ta.

Pilotene bør (i mine øyne ´må´) ha fleksibilitet til å kunne ta med seg det man mener er nødvendig. Det er ikke alltid man kan begrunne ekstra fuel med "hard facts" som f.eks. tåke, snøbyger etc. Noen ganger følger man magefølelsen basert på mange forskjellige faktorer som vær, trafikk, tid på døgnet, tidligere erfaring osv. Skal dette begrunnes skriftlig så kan det fort fremstå som litt "ullent" .
Jeg har også opplevd at planleggingsverktøyet under visse omstendigheter kan beregne feil.

Det er også viktig og støtte argumentet om at dette er et kostnadsspørsmål for selskapet. Som noen har vært inne på tidligere så finnes det piloter som nesten leker tankfly ved å konstant ha med mer enn man trenger. Disse er imidlertid definitivt i et mindretall. Jeg mener de fleste opptrer svært ansvarlig og forsøker å begrense unødvendig tanking. Det blir derfor litt feil å begrense handlingsrommet p.g.a. at enkelte tanker i stedet for å tenke.

Det beste og viktigste selskapene kan gjøre for å hjelpe pilotene å spare fuel er å gi kunnskap samt sørge for et godt og politlig beslutningsgrunnlag. Planleggingsverktøyet må være så presist som mulig.

I tillegg må man bli gjort i stand til å kunne velge mest optimale hastigheter, høyder, effektuttak av motorer osv. Dette er forhold som ikke uten videre kan beregnes av oss piloter ettersom mange faktorer som vi ikke har oversikt over spiller inn.
Eks.: Skal man klatre med full motorkraft for å komme fort opp på høyde og spare fuel, eller skal man klatre med redusert kraft for å spare vedlikehold? Det vil jo avhenge av fuelpriser, vedlikeholdskostnader o.l. Derfor vil dette også nødvendligvis endre seg over tid.

Det jeg i korthet vil frem til er at det er veldig mye som kan gjøres for å spare drivstoff før man kommer til det springende punktet om ekstra holding fuel.
Hva man trenger å ha når/om "the shit hits the fan" bør være opp til dem som skal håndtere situasjonen å vurdere. Man er tross alt satt der som ansvarlig for hundrevis av liv og matriell i mange hundre millionersklassen.

Det er greit nok å begrunne sine valg om man vet at det blir akspetert. Om det er slik at det underliggende klimaet tilsier at det egentlig ikke er greit å ta med ekstra så er det ytterst problematisk. Da hjelper det ikke at det står et sted i skriften at man har anledning til å tanke ekstra.

Var det noen andre fly som meldte low fuel og emergency enn FR den dagen? Fra hvilke selskaper? Eller er påstanden at FR blir prioritert sist av AENA sine flygeledere?

Det har stadig vært i nyhetene meldinger om FR sin restriktive holdning til ekstra fuel. Selv om det er klart at dårlig vær over MAD har påkrevd ekstra fuel, så vil også en intern driv på å holde fuelbruk lavt også bety at man også tar med mindre ekstra enn man ville gjort i et selskap med et annet "klima" i forhold til bruken.

Jeg har sett på flightplan på flere selskaper som vi handler, og det er sjeldent at jeg ser noen bare ta med bare 300 kg ekstra i forhold til minimum required. Selv på mindre fly enn 738 så er det som oftest fra 500 kg og oppover.

Var det noen andre fly som meldte low fuel og emergency enn FR den dagen? Fra hvilke selskaper? Eller er påstanden at FR blir prioritert sist av AENA sine flygeledere?

Det har stadig vært i nyhetene meldinger om FR sin restriktive holdning til ekstra fuel. Selv om det er klart at dårlig vær over MAD har påkrevd ekstra fuel, så vil også en intern driv på å holde fuelbruk lavt også bety at man også tar med mindre ekstra enn man ville gjort i et selskap med et annet "klima" i forhold til bruken.

Jeg har sett på flightplan på flere selskaper som vi handler, og det er sjeldent at jeg ser noen bare ta med bare 300 kg ekstra i forhold til minimum required. Selv på mindre fly enn 738 så er det som oftest fra 500 kg og oppover.

Precis min tanke. Om det nu var en olycklig omständighet beroende på vädret så borde det väl varit fler plan som behövde hänvisa till emergency. Om inte så borde man kunna dra slutsatsen att de andra bolagen haft bättre tilltagna reserver. För det är väl inte så att Ryanair planen gjorde som de gjorde för att prioriteras före andra flyg.

Du kan jo ikke si sånt! Med "tradisjonelle selskap" er det jo mange uforutsette hendelser som til slutt ledet til det og ikke likegyldighet til passasjerenes og ansattes sikkerhet satt i system ;)

Du kan jo ikke si sånt! Med "tradisjonelle selskap" er det jo mange uforutsette hendelser som til slutt ledet til det og ikke likegyldighet til passasjerenes og ansattes sikkerhet satt i system ;)

Slik er det med Lex Flyprat...;)

Jeg fant forøvrig denne saken fra 2008: http://online.wsj.com/article/SB120840281771422115.html

Men siden dette er et "tradisjonelt" selskap så er det vel en rekke andre forhold som styrer dette...;)

hehe ;)

+1 Like

Back