• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trains and Boats and Planes

Discus

Galley Slave
Medlem
I april-utgaven av Highlife Magazone (BA's inflight-blad) står det en artig historie om hvordan man kom seg til Afrika pr. fly (og tog og båt) for snart 100 år siden. Artikkelen er "signert" BA Museet på LHR, så det er sikkert mer info å hente hvis man stikker innom der.

En kjapp oversettelse av høydepunktene:

16 juli 1926 ble Armstrong Whitworth Argosy biplane satt inn i trafikk mellom London/Croyden og Paris, fløyet av Imperial Airways. Flyet hadde tre motorer og kunne fly 400 miles, sjelden høyere enn 6000 ft. Det var plass til 20 pax ombord i "kurvstoler" uten setebelter. Pilotene (to stk) satt "fully exposed to the weather".

I 1931 ble Argosy satt inn på Kairo - Kartoum-ruten, og man kunne da komme seg fra London til Kartoum (stort sett) via luften. Man fløy London-Paris og deretter to netter på nattog mellom Paris og Brindisi (Italia). Dette fordi italienerene laget krøll for overflyginger. Fra Brindisi var det flybåt til Aten, dagen etter videre til Kreta og Alexandria. Så tog til Kairo. Fra Kairo og sydover fløy man med Argosy, det kostet £67 for en vei og hver langt fra non-stopp.

Etter ankomst Kairo (hvordan man nå kom seg dit), og en natt på et femstjerners hotell fløy man til Assuit for re-fueling. Videre til Aswan for enda en fuel-stopp. Enkelte ganger var man nedom Luxor og Wadi Halfa for litt ekstra fuel og/eller overnatting. Etter Aswan bar det til Kareima eller Atbara i Sudan og deretter Kartoum. Skulle man sydover fra Kartoum var det et annet fly og flytype som tok over (Overs.mrk: historien ikke noe om hva som fløy sydover)

Man dro fra London onsdag og kom frem til Kartoum mandag, fem dager og 3450 miles, hovedsaklig i luften. Det var kun flyging på dagtid.

Imperial Airways brukte Argosy-flåten from til midten av 1930-tallet, da de gikk over fra bi- til monoplanes.
 
Back
Top