Tragisk ulykke med Norsk Hercules

Allerede i løpet av året håper Forsvaret at de har fått erstattet Hercules-flyet som styrtet i Sverige i mars.

- Hvis vi bare hadde bestilt flyet fra fabrikken, hadde leveringen tatt oss tre år. Nå håper vi å overta ett av flyene USA har bestilt eller nettopp har fått levert, sier forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) til VG Nett.

- Vi er ganske optimistiske, og håper at flyet kan være på plass allerede i løpet av året eller tidlig i 2013, sier forsvarsministeren.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10053570

Men hvorfor i %%%!!?? kjøper de ikke fler. Vi hadde 6 før, men i det siste så har vi bare hatt 4 ...

Fordi man har funnet ut at det er fire fly man har behov for og har budsjett for. Itillegg skal det også sies at Norge idag har en betydlig C-17 kapasitet ved at de gjennom et NATO-samarbeid disponerer et antall stort antall flytimer i året med C-17

Det at man hadde seks før er vel også en sannhet med modifikasjoner da det slik jeg skjønner aldri hadde alle i operativ drift samtidig de siste tiårene?

Fordi man har funnet ut at det er fire fly man har behov for og har budsjett for. Itillegg skal det også sies at Norge idag har en betydlig C-17 kapasitet ved at de gjennom et NATO-samarbeid disponerer et antall stort antall flytimer i året med C-17

Det at man hadde seks før er vel også en sannhet med modifikasjoner da det slik jeg skjønner aldri hadde alle i operativ drift samtidig de siste tiårene?

Jeg er selvsagt klar over at ikke alle fly er operative til en hver tid pga tekniskt vedlikehold. Dessto større grunn til å ha flere av de. Også fordi Norge opererer mer og mer utenlands, og en C17 ikke kan operere fra alle stedene en c17 kan.

Fordi de operative behovene har endret seg. Vi hadde enda flere Dakotaer og Box Cars.

Men disse hadde vel en mindre lastekapasitet enn C-130? Det skulle vel bety at man trenger færre fly for å løfte samme mengde last.

Vidar

Jeg er selvsagt klar over at ikke alle fly er operative til en hver tid pga tekniskt vedlikehold. Dessto større grunn til å ha flere av de. Også fordi Norge opererer mer og mer utenlands, og en C17 ikke kan operere fra alle stedene en c17 kan.
Poenget var vel at vi trengte 6 før for å klare det samme som vi idag klarer med 4 herkules og deler av en C17.

Det er ikke lenge siden, dvs helt opp til 2004-2005 at man fortsatt brukte 335 skvadronen til å ukentlig transportere vernepliktige til og fra perm, samt fly gods til og fra flystasjoner i det ganske land. (Både for luft, hær og sjø)

I dag går all (i praksis) pax transport med sivile charter eller rutefly, og godset går i det store og det hele på landevei.

Luftforsvaret sa selv på flyoperativt forum i fjor at C-130J skal levere taktisk transportkapasitet til alle våpengrener, ikke være en buss i fredstid.

Noen svar gir den nok men har større tro på at et endelig svar kommer når de finner Flight Data Recorderen.

Om de får ut data fra CVR har jeg større tro på at de finner svaret der enn FDR, men det er nå meg.

Basert på det som kom frem i den foreløpige rapporten er jeg helt enig i at CVR bør kunne gi svaret.

Back