Tragisk ulykke med Norsk Hercules

Om de får ut data fra CVR har jeg større tro på at de finner svaret der enn FDR, men det er nå meg.

En FDR vil iallefall kunne vise om de blant annet fløy med terrain inhibit off, uten at jeg vet om dette er vanlig i militæret, men flyr man slik de gjør med et passasjer fly som har GPWS ville de fleste varsler gått av i cockpit. Har de fløyet med denne "off" kan jo dette tyde på taktisk flyving... Noen med innsikt i hva slags utstyr de bruker i Herc'en?

Den vil vel også vise hvilken høyde instrumentene viste i det de traff fjellveggen... kanskje de satt feil QNH.. hvem vet? uansett blir det nok lettere å komme til bunns i saken med dette funnet...

En FDR vil iallefall kunne vise om de blant annet fløy med terrain inhibit off, uten at jeg vet om dette er vanlig i militæret, men flyr man slik de gjør med et passasjer fly som har GPWS ville de fleste varsler gått av i cockpit. Har de fløyet med denne "off" kan jo dette tyde på taktisk flyving... Noen med innsikt i hva slags utstyr de bruker i Herc'en?

Den vil vel også vise hvilken høyde instrumentene viste i det de traff fjellveggen... kanskje de satt feil QNH.. hvem vet? uansett blir det nok lettere å komme til bunns i saken med dette funnet...

Det skal visstnok ha vært mye tull med EGPWS på disse nye maskinene. Blant annet mange nuisance warnings på marsjhøyder flere titalls tusen fot over terrenget. Det er vel ikke usannsynlig at dette er en faktor i havariet, om systemet har vært utkoblet eller ikke fungert som det skal.

Dra opp denne igjen. Så i går kveld på tv2 et svenskprodusert program om ulykken, sikkert fler som så det? Men det som var litt sjokkerende var at visstnok så virker ikke bakkeradaren på disse herculesene over den 60' breddegrad, som stort sett betyr hele norge. Er det faktisk tilfelle? Det var lederen av havarikommisjonen som kom med denne infoen.

Bra at hendelsen er blitt utredet på nytt med hensyn på brudd på MSA. Flygeledere på Kiruna ble i enkelte medier hengt kraftig ut på grunn av sin klarering, men Kiruna hadde jo ikke ansvaret for at MSA ikke ble overholdt.

Så det der på VG online.
Uansett hvordan man snur og vender på det så er skipperen ansvarlig for alt, inkludert å ikke fly inn i fjellvegger.

Husker dog godt DC-10 ulykken i Antarktis hvor dem fløy inn Mount Erebus fjellet på en sight seeing tur.
Visste seg at Air New Zealand hadde gitt flygerne en fligt plan med feil koordinater som tok dem rett i fjellet. Det ble prøvd å dekke over det og heller legge skylden på Kapteinen.
Det ble etter hvert oppklart og skandale.
Leste bok om den ulykken mange år siden. Mange Pax som hadde kamera og tok bilder. Når flyet smalt i fjellet gikk utløseren av og når filmene ble funnet og fremkalt senere så man bilder fra inne i kabinen når dem krasjet. Noen av de bildene var i boken. :cry:

Back