Tragisk ulykke med Norsk Hercules

Re: Norsk Hercules forsvunnet!

Ser det sto C130J på nrk.no men er det den gamle versjonen det er snakk om?

Bekymret her ja.
Kjenner flere på skvadronen, og i lufta der.
Både piloter og lastemestere.
Dette blir en lang natts flyvning hjem fra USA.

Ganske sprøtt, for i Narvik har det knapt vært vind i det hele tatt. Hørte dog at det var målt 35 m/s på Tjeldsundbroen.

Nja, det stemmer ikke helt. Det har vært litt variabelt med vind her i dag men i forbindelse med bygene har det vært over 40kt og i høyden godt over 70kt. Det har også vært windshear warning ute med severe turbulence for området.

F-16 maskinene på retur til Bodø nå. Sannsynligvis bare refuel, men kan også bety at de har funnet noe.

Det skal nok mer enn et mirakel til for å finne overlevende, er jeg redd for. (Jeg håper jeg tar feil...)

Er det "Siv"? Jeg har ikke sett noe om hvilket fly det er. Selv har jeg fløyet med "Idunn", og det var en fantastisk tur!

Trist melding, offisielt:
Fem offiserer mistet livet da et Hercules-fly styrtet torsdag, opplyser forsvarsminister Espen Barth Eide.

Men lenger nede i artikkelen skriver de at det i teeorien kan vere noen i live om nødpeilesenderen ble utløst manuelt. Synest det er litt drøyt selv om ja sannsynlightene er store for at det er omkommet, men og skrive at de er omkommet før de i de hele tatt er funnet er vel drøyt uansett?

Det ligger en pressemelding på regjeringen.no, hvor forsvarsministeren bekrefter at 5 personer er omkommet.

Hvilken artikkel?

NRK/VG melder at Forsvarsministeren kom med opplysningen, så den er nok dessverre korrekt, selv om informasjonsflyten fra redningssentralen i Sverige ikke sier mye om dette :(

Tankene går til de pårørende

EDIT: Forsvarsdepartementet trekker medlingen - flyet er ikke funnet. (TV2)

Last edited:

Men lenger nede i artikkelen skriver de at det i teeorien kan vere noen i live om nødpeilesenderen ble utløst manuelt. Synest det er litt drøyt selv om ja sannsynlightene er store for at det er omkommet, men og skrive at de er omkommet før de i de hele tatt er funnet er vel drøyt uansett?

Jeg tror problemet er at de har oppdatert artikkelen underveis slik at de nederste delene ikke er up to date.

Jeg ser at de skriver først i artikkelen at forsvardept. opplyste 20:15 at alle har mistet livet, så sannsynligvis har de funnet flyet men ikke gått ut med mer informasjon utover at de er bekreftet omkommet, uten at nyhetsmediet har oppdatert resten av artikkelen.

Jeg tror problemet er at de har oppdatert artikkelen underveis slik at de nederste delene ikke er up to date.

Jeg ser at de skriver først i artikkelen at forsvardept. opplyste 20:15 at alle har mistet livet, så sannsynligvis har de funnet flyet men ikke gått ut med mer informasjon utover at de er bekreftet omkommet, uten at nyhetsmediet har oppdatert resten av artikkelen.

Det kan sikkert vere tilfelle, uansett så er det fryktelig leit :/ håper de finner alle.

Tragisk mediehåndtering i Forsvaret.

"Forsvarsdepartementet trekker meldingen om at fem offiserer er døde i en flystyrt. Flyet er fortsatt ikke funnet."

20:31: Forsvarsdepartementet har trukket tilbake meldingen om at de fem besetningsmedlemmene skal ha omkommet. (TV2 nyhetskanalen).

NTB melder at Forsvarsdepartementet trekker meldingen om at fem offiserer er omkommet, flyet er fortsatt ikke funnet.

Back