Tragisk ulykke med Norsk Hercules

Re: Norsk Hercules forsvunnet!

Utrolig trist å få misstanken bekreftet! Mine tanker går til de pårørende.
Venter spent på å få vite hvem de omkomne er...

Edit: vet ikke hva man skal si om håndteringen,men får håpe det beste om besetningen.

Last edited:

Veldig dumt at det skjedde på denne måten. Og veldig uheldig at en slik melding kom ut. Og det er verdt og tenke seg om kanskje informasjonsarbeidere og journalister i medier og departementer rundt omkring burde vente med å skrive slike meldinger før man er sikker på at det man skriver virkelig stemmer.

De sa på nyhetene nå at det forelå flere ferdige mld , men de burde absolutt ha bedre kontroll når det gjelder en sak som denne. De pårørende må ha det ille nok, og burde slippe falske mld i en slik situasjon.

De sa på nyhetene nå at det forelå flere ferdige mld , men de burde absolutt ha bedre kontroll når det gjelder en sak som denne. De pårørende må ha det ille nok, og burde slippe falske mld i en slik situasjon.

Helt enig, det er flaut om ikke på randen til skammelig at man har valgt å gå ut offentlig med en slik melding så for å trekke tilbake denne. Spesielt når en minister er innblandet.

Den svenska flygvapen chefen intervjuades precis angående det troliga RNAF C-130J haveriet i Sverige. Man koncentrerar sökandet till ett område ungefär 8 mil väster om Kiruna. Det är svår terräng och väldigt dåligt väder i området, just nu snöblandat regn och det blåser 20m/s.

Troligen kommer vraket hittas imorgon när det blivit dagsljus igen.
Det vore ett otroligt mirakel om besättningen hittas levande.
Usch vilken tragedi.
Mina tankar finns hos anhöriga/familjer till den saknade C-130 besättningen.

Ser i artikkel som ble oppdatert på vg.no for seks minutter siden:
"- Dette er en av de verste beskjedene en forsvarsminister kan få. Først at et norsk fly er savnet og senere at det er bekreftet styrtet, sier Barth Eide."

Han har altså fått bekreftet at flyet er styrtet..

Synes dette er forferdelig trist, og mine tanker går til kollegaer og pårørende til crewet.

"Styrtet" i folk flest sitt vokabular kan jo bare bety "er på bakken utenfor rullebane og uten at det har landet på normal måte".

Men dette terrenget er noe av det mest ekstreme man finner i Norden og i så tøft vær... Men på den annen side, man må vel regne med at dette er ganske godt trente folk som også har en viss trening i å overleve under ekstreme forhold, så jeg vil ikke avskrive dem før man har en lege på bakken som kan bekrefte det.

Men det er klart at hvis de overlever så er det en enorm prestasjon.

Helt enig, det er flaut om ikke på randen til skammelig at man har valgt å gå ut offentlig med en slik melding så for å trekke tilbake denne. Spesielt når en minister er innblandet.

Brems nå litt. De har ikke valgt å gå ut med en melding, noen trykket feil. Noe som er tragisk i dette tilfellet men ikke annet en en menneskelig feil.

Tankene går til de pårørende. Jeg håper flyet blir funnet raskt.

Har slike fly samme type ferdsskrivere som sivile fly har?

Vi kan jo håbe på at flyet er kommet med i et stykke, og at crew har klaret det....og så bare ikke har kunne bruge radio eller andet kommunikation midler....Det er nok bare en tanke, men også et håb

Jeg har altid syntes at "flystyrt" er et ubehageligt ord...Ville håbe at et andet kunne bruges.
Men jeg har det ikke..
Hilsen Ole

Du må ikke ta sorgene på forskudd, fortsatt mulig at de har overlevd. Det finnes flere eksempler på at folk har landet i fjell og overlevd. Det gjelder å håpe.

Back