Tragisk ulykke med Norsk Hercules

Re: Norsk Hercules forsvunnet!

Dette er meget triste nyheter, håper for all del at det ikke er noen omkomne.
Hold håpet oppe.

Ta det litt med ro nå. Det er sjølsagt ikke usannsynlig at dagens og nattas nyheter vil ende opp i en sak om en fatal flystyrt. Samtidig har det skjedd mye rarere ting enn at folk overlever en styrt/nødlanding med Hercules. Vent og se

Sant nok. Trekker denne litt tilbake. Så bare overskriften og første avsnitt i VG, og antok siden det stod omkomne! Ser at de endret det rett før klokken 01.00 i natt. :72:

Det er (var) helt utrolig hvordan mediene, og særlig TV2, bestemte seg for hva som hadde skjedd. Allerede på 18:30-nyhetene hadde et norsk fly "styrtet i fjellet" i Sverige, og nettavisene var fulle av "dyp sorg over de tapte" og "Hercules-fly var helt nytt". Det gjorde det selvfølgelig ikke bedre at Forsvarsdepartementet klarte å sende ut en feilmelding. Bra de trakk den tilbake raskt og beklaget, men at mediene helt ukritisk sender ut en hel haug ubekreftet informasjon er uheldig, særlig i en fase der informasjonen er begrenset både for pårørende og andre.

Registrerer at det er visse modifikasjoner på det som skrives i morgentimene i dag, selv om det er mest sannsynlig at dette har gått veldig galt.

Forrferdelige nyheter, noe en helt klart kan være foruten. Har selv et spesielt forhold til disse flyene da jeg var tilstedet ved annkomsten til både Nanna og Siv.
Fikk også en fin gjennomgang av Siv av manskapet da hun annkom stasjonen for første gang.
Håper virkelig på et positivt utfall på en trist dag.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=70587 fra dåpen.

Dette er en helt jævlig dag.
Siw Robertsen er en nær veninne, håper å håper. Men det ser jo ikke lyst ut.

Noget nyt ???

Hilsen Ole

Visstnok fortsatt dårlig vær og sikt i området, og stor snøskredfare.

Det står at ndøpeilesenderen normalt sett skal utløses automatisk når krefter på over 9G inntreffer, og at man håper at flyet har klart en kontrollert nødlanding siden man ikke har fanget opp slike signaler (jeg tror det var i Aftenposten dette stod skrevet).

Visstnok fortsatt dårlig vær og sikt i området, og stor snøskredfare.

Det står at ndøpeilesenderen normalt sett skal utløses automatisk når krefter på over 9G inntreffer, og at man håper at flyet har klart en kontrollert nødlanding siden man ikke har fanget opp slike signaler (jeg tror det var i Aftenposten dette stod skrevet).

Man håper på det beste, men hadde det vært en kontrollert nødlanding ville man kunne aktivert denne manuellt i etterkant.

Man får krysse alle fingre man har!

Ser at det rapporteres i media om en "Hawkeye" fra England.
Storbritannia har vel ingen av denne typen.
Frankrike er vel eneste i Europa som bruker de.

USS Enterprise er på veg over Atlanteren.
Kan det være en fra dette skipet, forhåndslokalisert i UK?

Noen oppe i nord som kan avklare?

Ser at det rapporteres i media om en "Hawkeye" fra England.
Storbritannia har vel ingen av denne typen.
Frankrike er vel eneste i Europa som bruker de.

USS Enterprise er på veg over Atlanteren.
Kan det være en fra dette skipet, forhåndslokalisert i UK?

Noen oppe i nord som kan avklare?

Jeg vet ikke om det media melder stemmer men i følge det svenske sjøfartsverket og min ADSB er det i hvertfall en E-3D Sentry AEW som deltar, nærmere bestemt denne http://www.planepictures.net/netshow.php?id=996292

Uff, såvidt jeg klarer å se av kartet er det nesten ingen deler av leteområdet hvor man ikke må igjennom utløsningsområde for å komme inn. På skredfare grad 4 er det ekstremt farlig å gå igjennom utløsningsområde... Man kan kanskje klare å fly folk inn til stedet som er markert som siste radarkontakt, som så må gå på ryggen i resten av leteområdet, men med kast på opptil 35 m/s er også dette meget ekstremt. For å ikke snakke om at hvis man skulle klare det, så er det ikke sikkert man kan hentes...

Vi vet ikke hva de har klart å dekke av leteområdet, men hvis Siv har klart å komme seg ned i nogenlunde et stykke på Rabotsbreen eller Storbreen bør de ha en god sjangse, Rabotsbreen vil jeg anta har veldig lite sprekker nede på flata, og Storbreen ser ikke veldig skummel ut heller.

Det høres ut som de har funnet noe på Bjørlingsbreen, selve breen bør være grei hvis de klarer å få folk opp dit, men lia opp dit vil sannsynligvis også være skredfarlig.

(jeg har kurs i navigering i skredfarlig terreng, og deler av breførerutdannelse)

Utrolig tragisk det her.. Krysser alt jeg har. Siste turen jeg var med hercen var det ståle som satt i venstre-sete..

Dette er en helt jævlig dag.
Siw Robertsen er en nær veninne, håper å håper. Men det ser jo ikke lyst ut.

Jeg kjenner også Siw godt etter tiden i Luftfartstilsynet. Det er bare å krysse fingrene og holde motet og håpet oppe.....!

Espen

Back