Tollvesenet står på sitt.

Status
Not open for further replies.
Re: Tollvesenet står på sitt.

Vel... det er ikke hva som det refereres til av trådstarter, riktignok en god stund siden.

Samferdselsdepartementet, OSL, Avinor og flyselskapene ønsker en enklere løsning, men det er tollvesenet som hindrer her. Det er vel en forskrift som de fritt har mulighet å endre på selv det står på.

De kan nok trenere en prosess...

Det er nok lett for folk som ikke helt vet hva som kommer innom landet å si hvordan ting kunne ha vært. Det er nok en grunn for at tollvesenet sier nei, og inntil de sier annet så er det vel ikke så mye mer å foholde seg til. Og nei, jeg vet ikke noe mer enn den gjennomsnittlige person i gata annet enn at jeg jobber med ground handling.

Det er nok lett for folk som ikke helt vet hva som kommer innom landet å si hvordan ting kunne ha vært.

Det store problemet er vel ikke at Tollvesenet mister kontrollen hvis de gir opp, men at det blir voldsomt mye dyrere, i og med at de vil måtte ha politi i beredskap på alle flyplasser fra SVG til SOG, SOJ eller SKN. I Danmark er det vil slik at man tollklareres på sluttdestinasjon (basert på det de sier når man lander i CPH), men de har la oss si endel færre flyplasser enn Norge.

Det store problemet er vel ikke at Tollvesenet mister kontrollen hvis de gir opp, men at det blir voldsomt mye dyrere, i og med at de vil måtte ha politi i beredskap på alle flyplasser fra SVG til SOG, SOJ eller SKN. I Danmark er det vil slik at man tollklareres på sluttdestinasjon (basert på det de sier når man lander i CPH), men de har la oss si endel færre flyplasser enn Norge.

Nei, det er bare å gjøre som man gjør med tollstasjonene på grensa. Har du noe å tolle så må du enten gjøre det på forhånd eller pent og pyntlig velge en overgang hvor det er betjent toll.
Mao, om jeg vil ha med tre flasker vin over kvoten, så må jeg gjøre det på siste betjente punkt, f.eks. TRD om jeg tar en MOW og reiser x-OSL-TRD-MJF.

Nei, det er bare å gjøre som man gjør med tollstasjonene på grensa. Har du noe å tolle så må du enten gjøre det på forhånd eller pent og pyntlig velge en overgang hvor det er betjent toll.
Mao, om jeg vil ha med tre flasker vin over kvoten, så må jeg gjøre det på siste betjente punkt, f.eks. TRD om jeg tar en MOW og reiser x-OSL-TRD-MJF.

Dette har vi vært inne før hvis jeg husker riktig: man må da kunne sluse "rene" og "urene" passasejerer og deres bagasje i knutepunktene som OSL, BGO, SVG, TRD, BOO, TOS osv, noe som ikke ser ut til å være lett med dagens løsninger.

Og hvor mange pax var det gjennom FBU sa du?
Det kan jeg selvfølgelig ikke svare på, men det var mange folk som hadde transfer fra uten- til innenriks på FBU. På den tiden var det dessuten færre linker fra distriktenes flyplasser til utlandet, så man var mer avhengig av bytte i Oslo uansett.
Spørsmålet ditt er forøvrig ikke relevant. Størrelsen på transferområdet må tilpasses antall pax som skal betjenes!

Dette har vi vært inne før hvis jeg husker riktig: man må da kunne sluse "rene" og "urene" passasejerer og deres bagasje i knutepunktene som OSL, BGO, SVG, TRD, BOO, TOS osv, noe som ikke ser ut til å være lett med dagens løsninger.
Tja. Som jeg ser det kan man jo bare gjøre som med dagens løsning. Hente bagasje, gjennom toll, droppe bagasje.

Hvilke løsninger bruker de i Sverige, Finland, England. Iom at disse er EU land, er det sikkert litt forskjellig, utenom UK som ikke er med i Shengen. Men lurer jo litt på hvilke løsninger som brukes. Folk skyr ikke OSL pga toll, og men pga den idiotiske løsningen med å dra med bag ut og igjennom halve terminalen for å sjekke den inn på ny.

Tja. Som jeg ser det kan man jo bare gjøre som med dagens løsning. Hente bagasje, gjennom toll, droppe bagasje.

Se for deg at det kommer et fly fra OSL til TRD. Noen er kommet fra Oslo eller Kristiansand og må dermed ikke fortolles, noen er kommet hjem fra New York og noen er kommet fra Paris og skal videre til Namsos. Hvordan sluser man disse? Enten så må det bygges toll ved utgangen og alle må derigjennom (inklusive domestic pax), eller man har to porter (egentlig tre - domestic, grønt og rødt), eller så har man separate bagasjehaller og stuerne sorterer bagasjen. Det første er vel uakseptabelt, mens de to siste krever i det minste ombygging og betjening.

Hvorfor kan det ikke gjöres som på ARN, der går all bagasje som skal videre innenlands(om du flyr med SAS) bortsett fra jeg tror det er 4 destinasjoner direkte til connecting innrikesfly mens pax må selv gå gjennom tollen med håndbagasje og fortolle eventuellt det som behöves, for så å gå videre til gate på innlandsterminalen. Da sparer mann jo en del tid.

Se for deg at det kommer et fly fra OSL til TRD. Noen er kommet fra Oslo eller Kristiansand og må dermed ikke fortolles, noen er kommet hjem fra New York og noen er kommet fra Paris og skal videre til Namsos. Hvordan sluser man disse? Enten så må det bygges toll ved utgangen og alle må derigjennom (inklusive domestic pax), eller man har to porter (egentlig tre - domestic, grønt og rødt), eller så har man separate bagasjehaller og stuerne sorterer bagasjen. Det første er vel uakseptabelt, mens de to siste krever i det minste ombygging og betjening.

Det blir vel egentlig litt som i dag med det siste, men i tillegg en mulighet for å gå rett til transfer uten å hente bagasje om man ikke skal/vil fortolle.
Og la oss si at jeg kommer fra utlandet via OSL og TRD og så skal videre, og velger å fortolle det jeg har på TRD, så må jeg selv ta kontakt med tollerne.

Om tollen ønsker å utføre stikkontroller, så tror jeg nok det også skal la seg løse, f.eks. ved å tvinge enkelte fly eller enkeltpax over i dagens løsning.

... eller så har man separate bagasjehaller og stuerne sorterer bagasjen.

I UK har jeg hvertfall sett dette (EDI tror jeg det var), med et eget bånd for bags som kom fra utlandet med innenriksfly.

Fløy WAW-DUS-TXL for et par uker siden, og da var det "vanlig" toll etter bagasjebåndet i TXL. Kun ett bagasjebånd, og man kunne gå på rødt eller grønt når man gikk derfra.
dog gikk de aller fleste (og de hadde sikkert ikke kommet fra et annet land en gang) under det røde skiltet, uten at tollerne brød seg nevneverdig.

I UK har jeg hvertfall sett dette (EDI tror jeg det var), med et eget bånd for bags som kom fra utlandet med innenriksfly.

Joda, det er mulig å få det til, men for de aller fleste norske lufthavner ville dette bety ombygging? F eks i TOS er det vanlige bagasjebåndet i motsatt ende av terminalen iht "utenriksavdelingen" som har tollsluser. For ankommende pax vil dette bety at de vil måtte velge om de skal til høyre eller til venstre når de først er ut av flyet, som er en utmerket respet for krøll og forvirrelse.

Skulle hatt pr-Giske i riktig departement, så ville dette vært ordnet opp i. Han ville spurt tollvesenet om det er flere narkiser i Sverige enn i Norge pr innbygger, også bedt dem holde kjeft for deretter å implementere svensk løsning.

Dette er kun snakk om å ville. Tollvesenet er en typisk nei nei organisasjon.

Tollvesenet er en merkelig organisasjon. Personlig har jeg aldri blitt stoppet på sola og det er som regel kun en toller å se de gangene jeg har reist. Når danskebåten legger til kai med pensjonister på billigtur derimot, da er de der i stort antall.

Tollvesenet er livredde for ekstraarbeid. Som min gamle far sa da han jobbet i Fred Olsen spedisjon: verdens mest sjeldne stoff er tollersvette:colgate:

Tollvesenet er en merkelig organisasjon. Personlig har jeg aldri blitt stoppet på sola og det er som regel kun en toller å se de gangene jeg har reist. Når danskebåten legger til kai med pensjonister på billigtur derimot, da er de der i stort antall.

Hvem tror du smugler mest? Du når du kommer med fly til Sola eller pensjonistene på billigtur med danskebåten?

Hvem tror du smugler mest? Du når du kommer med fly til Sola eller pensjonistene på billigtur med danskebåten?

Det er nok ikke billig kjøtt fra slakteren i hirtshals som ødelegger samfunnet vårt.

<mod>
Tråden handler om transfer utland -> innland på OSL, skal vi dra oss tilbake til temaet etter hvert, kanskje?
</mod>

Status
Not open for further replies.
Back