Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Hva med noe så enkelt som at man etter toll har en korridor tilbake til området utenfor Taxfree, hvor man kan ha bagdrop og adgang til "airside" direkte? Det vil ikke ta mye plass å få til og vil løse hele problemet med baggasje og at man må tilbake igjennom sikkerheten?
-A
Du må også huske at bagasjen din er uren. Du kan f.eks. ha våpen i bagasjen, så du må uansett sjekkes på nytt etter at du har vært i kontakt med den.
Du må uansett gjennom ny sikkerhetskontroll hvis du har vært i kontakt med inn-sjekket bagasje eller blandet deg med "uren pax". Det er dette som er til hodebry, hvordan ordne dette på en fornuftig måte?
Edit - OK, ser hva du mener, men dette er ressursbruk OSL neppe vil aksptere.
Du må uansett gjennom ny sikkerhetskontroll hvis du har vært i kontakt med inn-sjekket bagasje eller blandet deg med "uren pax". Det er dette som er til hodebry, hvordan ordne dette på en fornuftig måte?

 De trenger heller ikke mer enn ca 5,5% årlig vekst frem til åpningen av T2 før den er sprengt allerede før åpning.
 De trenger heller ikke mer enn ca 5,5% årlig vekst frem til åpningen av T2 før den er sprengt allerede før åpning.Hva om vi lager et flyselskap som flyr alle nordmenn igjennom enten Køben eller Amsterdam, og så videre til den innenriksdestinasjonen de ønsker? Da blir det jo bare utland-utland ved transfer?
Knallidé! Du snakker vel nederlandsk, så kanskje vi skulle ta en tur til Amsterdam og lufte forslaget om et selskap med base der, som kan satse på norske passasjerer.
Knallidé! Du snakker vel nederlandsk, så kanskje vi skulle ta en tur til Amsterdam og lufte forslaget om et selskap med base der, som kan satse på norske passasjerer.
Det vil ikke ta mye plass å få til og vil løse hele problemet med baggasje og at man må tilbake igjennom sikkerheten?
Da kan man vel like gjerne bruke de eksisterende transfer-bagdrop skrankene. Men ulempene med de var jo at i peak så var det vanskelig å ta unna, ettersom paxen ikke var sjekket inn, ikke visste om de var sjekket inn, bagasjen var bare merket til OSL eller regnet med at bagasje som var merket igjennom bare kunne sendes på båndet. Dessuten så kom kapasiteten inn tilsvarende en skranke på øy 2, så selv når alle var sjekket inn og gjennommerket så stoppet anlegget opp i køen.
Og likevel så vil ikke dette alternativet gi en like smidig flyt som man ville ha ved en int-int forbindelse.
På FBU hadde de jo egen transfer innsjekk som etter min erfaring fungerte bra - man skulle ikke tro det skulle være så vanskelig å få det til på OSL også.
På FBU hadde de jo egen transfer innsjekk som etter min erfaring fungerte bra - man skulle ikke tro det skulle være så vanskelig å få det til på OSL også. Det må jo selfølgelig være en forutsetning at bags allerede er merket til bestemmelsesstedet!
De hadde det på OSL, men så har vel noen med excel i flyselskapene funnet ut at det er billigere å droppe det. Da fikk også OSL plass til Peppes Pizza der bag-drop var og kan hanke inn penger på det. Win-win-situasjon for alle parter minus transferpax.
Og når det gjelder det praktiske med transfer desk, kapasitet, bagasje som er taget osv så får man jo det til i USA og andre steder så helt umulig er det ikke.
 
 Det er ene og alene Tollvesenet som kan ordne opp i dette.
Nei, Tollvesenet kan ikke ordne opp i dette. OSL kan lage en enklere transferløsning og lovgiverne kan endre reglene.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.
 
	