Tollvesenet står på sitt.

Status
Not open for further replies.
Re: Tollvesenet står på sitt.

Men på den andre side: til store tider av døgnet er OSL sprengt. Så jeg som har OSL som nærmeste flyplass ønsker ikke disse ekstra passasjerene før en eventuell utbygging er ferdig. Jeg foretrekker heller færre ruter og passasjerer fremfor det kaoset som er der idag

Poenget med toll er vel at man skal gå gjennom den med bagasjen(?); ergo er vel det enkleste å lage en slags passasje mellom utland (ved bagbelt) og innland (ergo snarvei), hvor man plasserer en ekstra toll og 2-3 baddrop som kan benyttes av alle, uavhengig selskap. Med en slik løsning forlater man aldri "restricted" area, mao; man slipper security, og det er vel her det meste av tiden forsvinner. Problem delvis løst.

Poenget med toll er vel at man skal gå gjennom den med bagasjen(?); ergo er vel det enkleste å lage en slags passasje mellom utland (ved bagbelt) og innland (ergo snarvei), hvor man plasserer en ekstra toll og 2-3 baddrop som kan benyttes av alle, uavhengig selskap. Med en slik løsning forlater man aldri "restricted" area, mao; man slipper security, og det er vel her det meste av tiden forsvinner. Problem delvis løst.

Du kan ikke blande pax og checked bags da bags er urene sikkerhedsmæssigt.

Forstår simpelthen ikke at man ikke på OSL som de fleste andre steder kan fortolde på slutdestinationen og checke bagage helt igennem. Hvis man flyver AMS-SVG kan man fortolde i SVG, men ikke hvis man kommer via OSL - det giver ingen mening...

Forstår godt hvorfor mange flyver udenom OSL og vælger AMS, CPH, FRA, LHR istedet...

Poenget med toll er vel at man skal gå gjennom den med bagasjen(?);

Akurat det å ta bagasjen gjennom tollen er det minste problemet. Det som irriterer folk er at de må

1. Vente på bagasjen skal komme
2. Gå en skikkelig omvei
3. Få levert fra seg bagasjen igjen
4. Må gjennom security

Problemet er at du kan ha sjekket inn to samuraisverd og 10L vann i kofferten din. Dette har du ikke lov å ha på sikker sone, så når du har vært i kontakt med din innsjekkede bagasje så er du usikker og må gjennom ny kontroll.

At passasjerer velger å fly feks TRD-AMS-MAD-AMS-TRD fremfor TRD-OSL-MAD-OSL-TRD bare fordi man må fortolle på OSL på sistnevte reiserute (ja da, reiseruten er bare et eksempel)? Tror jeg niks og nada på!

Sannsynligvis begge deler.

Bergensere og Stavangerfolk jeg kjenner er veldig opptatt av at dette er et problem. De betaler gjerne 1500 kr ekstra for aa unngaa dette.

Forstår simpelthen ikke at man ikke på OSL som de fleste andre steder kan fortolde på slutdestinationen og checke bagage helt igennem. Hvis man flyver AMS-SVG kan man fortolde i SVG, men ikke hvis man kommer via OSL - det giver ingen mening...
Problemet er jo at så lenge du sitter i kabinen med andre innenlandsreisende på ditt siste legg, være seg ENGM-ENZV f.eks., så kan du overlevere "utenlandske pakker" til dine medpassasjerer (som ikke blir tollsjekket på ENZV), og dermed komme inn i landet med potensielt ulovlig (eller for mye av noe lovlig) gods.

Nå har jeg ikke satt meg inn i hvordan den svenske løsningen fungerer, men en løsning kan vel være at utenlandspassasjerer må gjennom toll på sin første norske flyplass, f.eks. ENGM, sånn at passasjeren med sin kabinbagasje blir sjekket. Ved ankomst ENZV henter passasjeren sin "utenlandske" bag i eget område, og går gjennom ny tollbehandling der.

Problemer:
(1) Flyselskapet/handlingselskapene må dele de to bagasjestrømmene helt frem til sluttdestinasjonen
(2) 2 tollbehandlinger av samme person, det skaper vel noen ekstra kostnader skulle en tro
(3) Det må settes i verk et registreringsopplegg på "første havn", slik at man f.eks. ikke skal kunne ta med 2 x lovlig kvote sprit, f.eks. en kvote i innsjekket bagasje samt en kvote i kabinen - hvorav sistnevnte igjen kan "fordeles til medpassasjerer" straks man er på innenlandsavdelingen.

Fordeler:
Man slipper å ta ut innsjekket bagasje på første flyplass og slipper ny security..

Last edited:

OK, mao så er faktisk den løsningen man har pr idag den beste løsningen (tiltross for at den ikke er bra likevel)?

Er det i så fall noen som vet hvordan den svenske løsningen fungerer i praksis (gjerne litt bedre forklart enn i artikkelen til db)? Og hvordan gjøres det i andre land?
(Og nei, jeg har aldri vært ankommende utenlandsk-pax og derretter domestic-pax, hverken i Norge eller i utlandet).

Fløy KLM BCN-AMS-TRD i går med avgang fra BCN kl 17 og ankomst TRD 2240.

Jeg må bare si at det det er fantastisk og slippe venting på bagasje, tollklarering og ny innsjekk på OSL. Bye bye til kofferten i BCN og kjapp henting i TRD.

Dette er en uhørt holdning av en etat som Tollvesenet!
Det er det politiske nivå som skal lage lover, og da har tjenestemenn og kvinner i de ulike etater bare å utøve disse.
I andre land løses dette på en utmerket måte, og det er jo merkelig at ikke dette skal kunne løses her i Norge. På OSL kunne de ha løst dette med en Transfersluse for tollkontroll på "innsiden" slik at man slapp å gå den lange veien rundt med alle de ekstra momenter dette innebærer for pax, lufthavn og flyselskap. Innsjekket bagasje kunne da ha blitt sjekket helt fram til sluttdestinasjon, og Tollen kunne ha hatt en egen kontroll/gjennomlysning av slik bagasje på Oslo etter samme stikkprøveprinsipp som i dag. Jeg tror faktisk at kontrollen kunne ha blitt bedre og mer treffsikker, og den samlede ressursbruk på OSL hadde gått ned!

Bergensere og Stavangerfolk jeg kjenner er veldig opptatt av at dette er et problem. De betaler gjerne 1500 kr ekstra for aa unngaa dette.

Jepp. Ikke tvil om at dette forekommer blant en rekke av de mer "rutinerte" reisende og at OSL unngås så langt det er mulig dersom man har alternative routinger som gjør at man slipper å se bagasjen sin før man er ved endelig destinasjon.

Det vil i så fall bety at samtlige flyplasser i Norge må ha betjent toll når det lander fly som har passasjerer i transit fra utland. Det er kanskje ikke noe stort problem i Bergen eller Stavanger, men litt mer problematisk for Hasvik, Florø, Røros eller Svolvær.

De gangene jeg (evt) har en så kort connection som på 55 minutter så antar jeg at selskapet jeg reiser med tar vare på meg. Kan ikke annet å anta enn at jeg får en transfertid som holder når jeg booker med et selskap, hvis ikke står jeg gjerne og tar i mot hotell-voucheren :)

Det er sikkert rett (og det var delvis derfor jeg valgte å prøve denne korte transfertiden - fordi jeg hadde tillit til SK at det skulle håndteres uten problemer hvis noe skulle oppstå). Men midt på dagen kunne de bare tilby plass på det siste flyet hjem, og som sagt innebar det 6 timers venting.

I vårt tilfelle var dat iallefallåpenbart mange folk fra denne CPH-flyet på TOS-flyet, og avgangen ble forsinket med ca 10 minutter (kanskje for å få bags inn), men i Tromsø vi fikk de koffertene som vi rakk å få på OSL. Jeg er ganske fornøyd men håndteringen vi fikk fra SK (den siste bagasjen fikk vi neste dag), men situasjoner som dette oppstår pga tollreglene, og det bør de ikke.

Poenget er at feks KLM har sett at det er et marked feks mellom BGO og AMS. Det markedet vil være der uansett om man slipper å hente ut bagasje på OSL. Påstanden i artikkelen om at "Det er på det rene at norske flyplasser, spesielt OSL, taper passasjergrunnlag" blir dermed feil. Som nevnt tidligere, et tilbud i seg selv skaper etterspørsel, og dermed pax på norske flyplasser.

Jeg vil tippe på at de aller fleste som ikke sitter her på forumet forståt overskriften som "færre folk flyr gjennom OSL enn det eller kunne vært, og dette skjer pga tollreglene". Dette ser ut til å være korrekt. Teknisk sett er passasjergrunnlaget mer eller mindre det samme for både KL, LH og SK på en flyplass som BGO, men det ubestridig at SK mister noe av passasjerene nettopp pga at folk ikke vil fly gjennom OSL.

OK, mao så er faktisk den løsningen man har pr idag den beste løsningen (tiltross for at den ikke er bra likevel)?

Er det i så fall noen som vet hvordan den svenske løsningen fungerer i praksis (gjerne litt bedre forklart enn i artikkelen til db)?

Spør her i forumet, gir ofte bedre svar enn noen journalister kan gi!
Når leverer bagasjen for et fly til Arlanda må man si i fra om man har noe å fortolle. Da blir bagasjen kun merket til Arlanda så man kan kontakte tollerne ved ankomst. For alle andre er bagasjen merket igjennom og tollvesenet foretar tollkontrollen på bagasjen i transitt, uten at de reisende er i nærheten.

Så hvorfor ikke den svenske løsningen? Problemet er at da får ikke tollvesenet inn sine kroner når man har med mer enn kvota.

Husk at Tollvesenet ikke bare er der for å beslaglegge for mye innført sprit og sigaretter. Norge flommer over av narkotika og andre uhumskheter. Hvordan skal de kunne kontrollere det?

Et moment som ikke har vært oppe her er at for veldig mange destinasjoner til ARN så er tollkontroll uvesentlig pga. EU-medlemskapet.

En annen ting er at det er Tollvesenet som får kjeft for ikke å endre opplegget, men Tollvesenet er en etat som er underlagt et departement som forholder seg til lover og regler fra de folkevalgte. Min erfaring fra innsiden i en del slike etater er at det faktisk er slik at etaten ikke kan endre systemet pga. føringer fra departementet eller lovverket. Til tross for det blir de sittende med svarteper fordi politikere skyter fra hofta og ikke vet hva de snakker om.

Et moment som ikke har vært oppe her er at for veldig mange destinasjoner til ARN så er tollkontroll uvesentlig pga. EU-medlemskapet.

En annen ting er at det er Tollvesenet som får kjeft for ikke å endre opplegget, men Tollvesenet er en etat som er underlagt et departement som forholder seg til lover og regler fra de folkevalgte. Min erfaring fra innsiden i en del slike etater er at det faktisk er slik at etaten ikke kan endre systemet pga. føringer fra departementet eller lovverket. Til tross for det blir de sittende med svarteper fordi politikere skyter fra hofta og ikke vet hva de snakker om.

Gode poenger, gode poenger. Dersom den nye tollmetoden er i strid med lov el. forskrift de ikke har myndighet til å gjøre noe med, kan man ikke godt skyte de i Tollvesenet. Noen som har sett grunnlaget og begrunnelsen fra Tollvesenet i en juridisk kontekst?

Det vil i så fall bety at samtlige flyplasser i Norge må ha betjent toll når det lander fly som har passasjerer i transit fra utland. Det er kanskje ikke noe stort problem i Bergen eller Stavanger, men litt mer problematisk for Hasvik, Florø, Røros eller Svolvær.

Du deklarerer innholdet - hvis du da har noe du ikke har oppgitt, får du ta turen til nørmeste tollsted og henter ut bagasjen der. Too bad ... ;)

(3) Det må settes i verk et registreringsopplegg på "første havn", slik at man f.eks. ikke skal kunne ta med 2 x lovlig kvote sprit, f.eks. en kvote i innsjekket bagasje samt en kvote i kabinen - hvorav sistnevnte igjen kan "fordeles til medpassasjerer" straks man er på innenlandsavdelingen.

Jeg tror du er inne på et viktig poeng med akkurat det forslaget der. I de andre landene som har tollbehandling på bestemmelsesstedet er ikke kvoter det store problemet (hverken av sprit eller andre varer), og majoriteten av bagasje er nok EU-EU-bags. Her hjemme er man jo opptatt av at alt skal være pinlig nøyaktig og alt og alle skal behandles likt.

Et opplegg som du skisserer er vel delvis innført ifbm. forsinket bagasje(?) - mener å ha skrevet under på et papir en gang om at jeg ikke hadde noe fortollingspliktig i bagasjen. Men jeg vil tro at å innføre et slik registreringssystem over hele linja medfører et så stor potensielt smutthull at politikere ikke tør å gjøre det, samt et system/byråkrati for å holde orden på registreringene. Hadde vi her i landet hatt et like avslappet forhold til kvoter som i resten av Europa hadde ikke dette vært et stort problem.

Jeg tipper Tollvesenet mener det er viktigere ting å holde på med enn å bruke stramme budsjetter til enn å forsøke å hjelpe noen få transfer-pax til et bedre liv.

Hvordan er opplegget på ARN med Sverige-connection? Er det samme opplegg om man kommer fra EU som fra USA/Østen?

Status
Not open for further replies.
Back