Tollvesenet står på sitt.

Status
Not open for further replies.
Enig.

Bare for å ha sagt det (det er andre som har vært inne på det tidligere også): Tollvesenet gjør som de blir fortalt av de som bestemmer. Hvis tollvesenet mener noe, så mener de det innenfor rammer som er lagt av de som bestemmer. Hvis Tollvesenet selv stikker kjepper i hjulene, så er det fordi de skal passe på at de forskjellige ordningene ivaretar dagens regelverk.

Blir ting for tungvindt, har man to muligheter: 1) endre (forenkle) reglene, 2) lage nye og bedre ordninger som likevel ivaretar dagens regelverk. Grunnen til at man ikke endrer reglene er stort sett at flertallet mener at reglene er riktige. Grunnen til at man ikke laget nye og bedre ordninger, er at det koster mer enn det smaker. Optimalt blir det aldri.

Last edited:
Re: Tollvesenet står på sitt.

I Toulouse hadde de et system som virker litt likt det Martin snakker om for TXL (det er riktignok noen år siden jeg var der sist, men for alt jeg vet er systemet det samme). Baggasjen fra utlandet (jeg tror egentlig det var baggasje fra utenfor EU) kom på et eget bånd innerst i baggasjehallen adskilt med en glassvegg. Der var det også tollere tilgjengelig.

Når sant skal sies så tror jeg ikke systemet var helt vanntett, for det hendte at baggasjen vår kom på "innenlandsbåndet"...

I Toulouse hadde de et system som virker litt likt det Martin snakker om for TXL (det er riktignok noen år siden jeg var der sist, men for alt jeg vet er systemet det samme). Baggasjen fra utlandet (jeg tror egentlig det var baggasje fra utenfor EU) kom på et eget bånd innerst i baggasjehallen adskilt med en glassvegg. Der var det også tollere tilgjengelig.

Det er slik i Toulouse fortsatt ;)

Er jo i prinsippet samme system som mange steder i UK. F.eks i Edinburgh så kommer utenlandsk transferbagasje på et bånd i et eget rom

Og det burde vært relativt enkelt å innføre noe lignende i Norge, og dermed få transfer på norske flyplasser langt enklere.
Når sant skal sies så tror jeg ikke systemet var helt vanntett, for det hendte at baggasjen vår kom på "innenlandsbåndet"...

Samme gjaldt i EDI. Kom vel feil ca 1 av 3 ganger ;)

Dere nevner at man kan skille ut transfer bagasjen, men dette hjelper fortsatt ikke greia med at man må gjennom tollen, for så gå opp igjen for å sjekke inn bagen på nytt, da man har hatt tilgang til bagen så regnes man som uren, og må gjennom ny sikkerhetskontroll.

Dere nevner at man kan skille ut transfer bagasjen, men dette hjelper fortsatt ikke greia med at man må gjennom tollen, for så gå opp igjen for å sjekke inn bagen på nytt, da man har hatt tilgang til bagen så regnes man som uren, og må gjennom ny sikkerhetskontroll.

Men hvis bagen sendes videre innenlands er man da fortsatt ren og kan gå direkte til utgangen (evt med sikkerhetskontroll hvis man er kommet fra urene flyplasser som SVO eller BKK) uten å måtte sjekke inn på nytt (det er vel rettere å si at man må avlevere den på nytt, siden den er oftest sjekka igjennom uansett?). Eller?

Da har samferdselsdepartementet i det minste satt ned en arbeidsgruppe som skal se om transfer kan gjøres enklere på OSL

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4224312.ece
- Vi er veldig interessert i å få til en forenkling, og har jobbet med denne saken over tid. Det er en veldig komplisert sak. Forenklingen kan føre til at det blir lettere å smugle varer inn til Norge, og det ønsker vi selvsagt ikke. Derfor har vi nå satt ned en arbeidsgruppe som skal se på alle mulige tiltak som kan gjøre det mer effektivt på Gardermoen, sier Lars Erik Bartnes, statssekretær i Samferdselsdepartementet

Da kan vi forvente en innstilling i løpet av 2014...

Det var da optimistisk!

Husk at en komité eller to må komme i tillegg til denne arbeidsgruppen for å godkjenne hva de andre har gjort.

Tror vi skal være fornøyde hvis dette tar litt tid, fordi terminalen allerede er for liten for de passasjerene som reiser idag.
Dessuten vil nok mange "distrikts" passasjerer fortsatt foretrekke å reise via FRA, CPH eller AMS fordi OSL vil være en byggeplass de neste seks årene.:headbang

Re: Transfer OSL

Ok, takk for svar. Blir jo tight når transfertiden er 45 min.

Hva er den korte forklaringen på at det er slik på OSL?

Bra innlegg om dette særnorske fenomen i Adresseavisen for en tid tilbake:

Man må sannsynligvis bo ved Oslo eller jobbe i Tollvesenet for å ikke se hvor idiotisk upraktisk vår særordning med fortolling av bagasje for flypassasjerer er.

http://www.adressa.no/meninger/article3187726.ece#.T9KEdGk4vO8.facebook

Bra innlegg om dette særnorske fenomen i Adresseavisen for en tid tilbake:

Ordningen er ikke særnorsk, det finnes mange land som har samme ordning som oss, men i Europisk sammenheng er den jo en av de få.

Last edited:

Er det ikke sånn i nesten alle land da at man fortolle bagasjen sin på første flyplass man lander på i landet vist man skal videre innenlands?

Trodde det bare var Danmark som var unntaket.

Er det ikke sånn i nesten alle land da at man fortolle bagasjen sin på første flyplass man lander på i landet vist man skal videre innenlands?

Jo, men det er vanligvis tilrettelagt for at det skal kunne skje på en rask og smidig måte, noe det ikke er på OSL.

Trodde det bare var Danmark som var unntaket.

Man slipper det i Stockholm også.

Och I Finland...
De begynte vel med dette på ARN for noen år siden bare, så kommer sikkert innen 10år til OSL.

De fleste flyplasser i Tyrkia kan man også dette eks OSL-IST-KYA/AYT/DLM/ESB

De begynte vel med dette på ARN for noen år siden bare, så kommer sikkert innen 10år til OSL.

På ARN gjelder det vel kun ved reiser med SAS til visse utvalgte sluttdestinasjoner at man slipper å hente ut bagasjen.

På ARN skickas bagaget vidare till direkt till inrikes slutdestinationen om pax reser med SAS, Blue1, Estonian Air och Air China.

Status
Not open for further replies.
Back