Tollvesenet står på sitt.

Status
Not open for further replies.
Re: Tollvesenet står på sitt.

Forskjellen i Sverige er vel blandt annet at mengden bagasje som skal tollklareres er svært mye mindre, all den tid EU-bagasje tross alt er OK.

(Mener forøvrig at ARN nå har utvidet det til å gjelde alle/ihvertfall DY også?)

Selvom det er en stor hassle for passasjerne, kan man jo skjønne tollvesenets syn -- å utplassere tollere på en hver småflyplass i Norge ville være særdeles kostnadskrevende. En løsning tilsvarende ARNs med tollklarering uten pax og med stikkprøver er nok hakket verre å få til med volumet bagasje på OSL kontra ARN.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

I Norge forstår jeg egentlig ikke hvor det ikke kan lade sige gøre at toldbehandle bagage
når du flyver via OSL til f.ex TRD....
TRD har jo udlandsruter hvor der er toldbehandling i TRD....Om toldere i Norge ikke har samme mulighed som toldere i Danmark, skal jeg ikke kunne sige, men problemet er absolut ikke eksisterende...synes jeg...
Det er i alle fald ikke psgr der tilgodeses ses,,,tværtimod....
Hilsen Ole
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Kan ikke OSL se hvordan de gjør det feks. flere steder i USA? Der kan du levere bagasjen rett etter du har gått igjennom tollen.Da slipper en i hvertfall å drasse med seg bagasjen opp igjen til innsjekk på OSL.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

I Norge forstår jeg egentlig ikke hvor det ikke kan lade sige gøre at toldbehandle bagage
når du flyver via OSL til f.ex TRD....
TRD har jo udlandsruter hvor der er toldbehandling i TRD....Om toldere i Norge ikke har samme mulighed som toldere i Danmark, skal jeg ikke kunne sige, men problemet er absolut ikke eksisterende...synes jeg...
Det er i alle fald ikke psgr der tilgodeses ses,,,tværtimod....
Hilsen Ole

Et system med unntak for "store flyplasser"/int'l flyplasser gir jo ytterligere sorteringsarbeid -- og ytterligere muligheter for feil, som vi jo ser at flere i denne tråden ofte har opplevd med slik sortering allerede...

Kan ikke OSL se hvordan de gjør det feks. flere steder i USA? Der kan du levere bagasjen rett etter du har gått igjennom tollen.Da slipper en i hvertfall å drasse med seg bagasjen opp igjen til innsjekk på OSL.
Det er nok det beste og mest realistiske ja -- og sånn det var ved åpning... Ligger vel fortsatt tre-fire skranker bak Peppes Pizza?
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Not anymore. Peppes er jo bygget ut og blitt rimelig stort ift. det det var for noen år siden. Alt av transferskranker på ankomst er såvidt jeg kan erindre, long gone.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Not anymore. Peppes er jo bygget ut og blitt rimelig stort ift. det det var for noen år siden. Alt av transferskranker på ankomst er såvidt jeg kan erindre, long gone.

OK, mulig -- men skulle vel tro dersom viljen lå der at det kunne latt seg gjenåpnes igjen. Issuet er vel kombinasjonen flyplassen/leieinntekter, flyselskapene som kunde, og hva de ønsker å betale for ift. handling. Krever jo ekstra bemanning.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

OK, mulig -- men skulle vel tro dersom viljen lå der at det kunne latt seg gjenåpnes igjen. Issuet er vel kombinasjonen flyplassen/leieinntekter, flyselskapene som kunde, og hva de ønsker å betale for ift. handling. Krever jo ekstra bemanning.

Jeg har sittet der mange ganger. Det fungerte ikke. Enten satt du å dingla med beina eller så var det lang kø og du måtte sende folk opp til andre etasje. Og ditt skal jo alle uansett.

SK931 said:
I Norge forstår jeg egentlig ikke hvor det ikke kan lade sige gøre at toldbehandle bagage
når du flyver via OSL til f.ex TRD....
TRD har jo udlandsruter hvor der er toldbehandling i TRD....

Nå er TRD kanskje et dårlig eksempel. Avinor har over 40 flyplasser og kun et fåtall av disse har internasjonale ruter. Skal man bygge en tollbu på alle disse?
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

I Norge forstår jeg egentlig ikke hvor det ikke kan lade sige gøre at toldbehandle bagage
når du flyver via OSL til f.ex TRD....
TRD har jo udlandsruter hvor der er toldbehandling i TRD....Om toldere i Norge ikke har samme mulighed som toldere i Danmark, skal jeg ikke kunne sige, men problemet er absolut ikke eksisterende...synes jeg...
Det er i alle fald ikke psgr der tilgodeses ses,,,tværtimod....
Hilsen Ole

Filosofien rundt det med tollbehandling er nok noe forskjellig i de forskjellige landene. EU er vel i særklasse avslappet til hele saken, og eks. Australia m.fl. er vel helt i den andre enden. Norge er vel omtrent midt på skalaen sammen med en drøss andre land.

Eksempler:

a) Man går rett fra international til domestic i Oslo: tollfrie/ulovlige varer kan bare overleveres til noen andre på domestic

b) Man må gjennom toll ved ankomst OSL men bags tolles i TRD: Åpner for å få med dobbel kvote, en i håndbagasje og en i innsjekket bagasje. Det må også bygges tollsone i en egen transfer på OSL ellers er jo vitsen borte (dvs. hvis man må gå gjennom den vanlige tollen må man rundt hele bygget som i dag)
 
Nå er TRD kanskje et dårlig eksempel. Avinor har over 40 flyplasser og kun et fåtall av disse har internasjonale ruter. Skal man bygge en tollbu på alle disse?

Det er vel tollbuer på alle stamruteflyplassene, så det burde vel ikke være noe problem å bruke disse. Typisk norsk å ikke være løsningsorientert, men bare se problemer som uoverkommelige. Spark gjøken i Tolldirektoratet og få dem til å forstå at de også skal være en serviceorganisasjon.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Det er vel tollbuer på alle stamruteflyplassene, så det burde vel ikke være noe problem å bruke disse. Typisk norsk å ikke være løsningsorientert, men bare se problemer som uoverkommelige. Spark gjøken i Tolldirektoratet og få dem til å forstå at de også skal være en serviceorganisasjon.

Men disse tolbuene er vel neppe bemannet hele dagen - iallefall ikke på alle disse plassene? I Tromsø er det vel utelukkende bemanning når det er ankommende flighter fra utlandet? Jeg antar at tollerne i Tromsø har andre gjøremål resten av dagen, så det er vel muligens et kostnadsspørsmål.

Poenget er vel som andre trekker frem at det å skille mellom ulike innenlandsflyplasser, hvor man har et sett hvor man ikke trenger å tollbehandle ved ankomst OSL og et annet sett hvor man må tollbehandle, blir nokså uoversiktlig.
 
Poenget er vel som andre trekker frem at det å skille mellom ulike innenlandsflyplasser, hvor man har et sett hvor man ikke trenger å tollbehandle ved ankomst OSL og et annet sett hvor man må tollbehandle, blir nokså uoversiktlig.
Men ikke mer uoversiktlig enn at det kan gjøres i andre land.....
Dette fører jo til at flere velger direkteruter hjem til distrikts-Norge, og at bemanningen likevel må økes på tollsiden disse plassene.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Men ikke mer uoversiktlig enn at det kan gjøres i andre land.....
Dette fører jo til at flere velger direkteruter hjem til distrikts-Norge, og at bemanningen likevel må økes på tollsiden disse plassene.

Men har andre land slike høy tetthet av flyplasser som i Norge? Hvor praktiseres et slikt skille? Mitt poeng var at det kan være problematisk å skille mellom et sett flyplasser som har tollbehandling og et sett som ikke har det når man ankommer via OSL.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Men har andre land slike høy tetthet av flyplasser som i Norge? Mitt poeng var at det kan være problematisk å skille mellom et sett flyplasser som har tollbehandling og et sett som ikke har det når man ankommer via OSL.

Jeg tror både den spredte beliggenheten, antallet, og volumet av bagasje dette dreier seg om (all international vs. non-EU i resten av Europa) taler for svært store kostnader ved dette, og rent faktisk kan gå ut over muligheten tollvesenet har til en effektiv grensekontroll, og i siste rekke "rikets sikkerhet".

Selvom det er klart at vi alle ønsker oss mer convinience, bør det helst ikke gå på bekostning av behovene man har som et selvstendig land.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

På ARN gör Tullen numer stickprovskontroller inne i transferbagagehallen. Det är främst knark/droger svenska Tullen letar efter och man använder sig av hundar och röntgenutrustning när transferväskorna ska undersökas.

Det vanligaste tullbrottet i Norge antar jag är mängden alkohol som pax tar med sig från utrikesdestinationer?


Det brottet finns inte i Sverige. Det finns ingen övre gräns för hur mycket alkohol du får föra in i Sverige , men det ska vara för ditt eget eller din familjs behov. Detta gäller vid resor från andra EU länder till Sverige.

http://www.tullverket.se/innehallao...annateuland.4.4ab1598c11632f3ba928000525.html
 
På ARN gör Tullen numer stickprovskontroller inne i transferbagagehallen. Det är främst knark/droger svenska Tullen letar efter och man använder sig av hundar och röntgenutrustning när transferväskorna ska undersökas.

Det vanligaste tullbrottet i Norge antar jag är mängden alkohol som pax tar med sig från utrikesdestinationer?

Norske tollmyndigheter har samme fokus og det er ikke småskala hjemmesmuglere av alkohol de primært fokuserer på, men langt kraftigere snacks. Storsmugling av alkohol per fly er et ikke-problem pga vekt

Så det kunne blitt organisert akkurat som i Sverige. De som må klarere får gjøre det et eller annet sted også får man gjøre stikkprøver på resten, hvilket i stor grad gjøres idag uansett. Da kunne de også brukt mer ressurser på dette istedet for å bry seg om de store masser. Uansett er den viktigste metoden å ta narko på gjennom etterretning og andre metoder, ikke stikkontroller

Da ville også transfer på OSL og andre norske flyplasser gå smidigere, hvilket bør kunne spare samfunnet for millioner av kroner hvert år.

Alkohol har uansett nordmenn smuglet til eget forbruk i mangfoldige generasjoner, og noe man aldri får slutt på ;) :stir
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Mulig prøveprosjekt på gang. Fra Avinors intern-nett:

"Ukens leder

Knut Holen, OSL Forenklet transfer
av Knut Holen
17. september 2012 kl. 07:00 Konsern
Hjertesukk fra passasjer: "Hvordan vil fremtiden bli for oss som kommer inn fra ”utlandet” og skal videre til f.eks. Haugesund?"
«Må vi fortsatt ta vår bagasje gjennom sikkerhetskontrollen, for så å sjekke inn en etasje opp, eller kan vi få en ordning som gjør at vi slipper dette i fremtiden? Er utrolig frustrerende, og stressende. Dette gjør faktisk at vi foretrekker å bruke Stavanger både ut og inn av landet. Hadde vært fint om dere kunne gi oss et håp om ikke noe annet.»

Dette er et hjertesukk vi mottok på OSL denne uka, og hvis du har reist transfer via OSL fra utlandet videre til en annen norsk flyplass, antar jeg at du kjenner deg igjen. Pga. tollregler må alle passasjerer fra utlandet hente bagasjen og gå igjennom tollfilteret. Skal du videre til en annen destinasjon i Norge må du deretter gå opp en etasje, sjekke inn bagasjen på nytt og gjennomføre en ny sikkerhetskontroll før du endelig kan gå på flyet.

Til hjertesukket over vil mange ved første øyekast hevde at det ikke spiller noen rolle om de som bor i Haugesund kjører til Stavanger for så å ta fly derifra, men det gjør det. For det første mister Avinor netto en passasjer og inntektene fra denne, men det viktigste er at haugesunderen, og mange med han, velger vekk OSL fordi transferprosessene på flyplassen oppleves som «frustrerende og stressende». De som tjener på vårt dårlige transferomdømme er først og fremst København, Frankfurt eller Amsterdam. Transportøkonomisk institutt har i en grov beregning kommet fram til at den årlige samfunnsøkonomiske gevinsten ved å forenkle transfersituasjonen på OSL ligger på rett under 170 MNOK.

Flyselskapene SAS og Norwegian har gjennom flere år arbeidet for å få etablert en forenklet transferprosess etter modell fra Sverige. Der er det innført et system hvor passasjerene og bagasjen tollklareres hver for seg. Du går igjennom en ordinær tollkontroll, mens bagasjen tollklareres i bagasjeanlegget og sendes rett til neste fly. Du slipper å hente innsjekket bag og unngår dermed en ny sikkerhetskontroll (du blir automatisk securitymessig uren når du plukker opp innsjekket bagasje) og du slipper å sjekke inn på nytt – med andre ord en forenklet og svært passasjervennlig transferprosess. Tollvesenet her i Norge er derimot svært skeptisk til en slik løsning. Først og fremst fordi du med stor sannsynlighet vil ha et klart mer avslappet kroppsspråk dersom bagasjen, med eventuelle ulovlige varer, tollklareres for seg selv i bagasjeanlegget, framfor om du selv må ta det med gjennom tollen.

Dette var utgangspunktet for at Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet høsten 2011 opprettet en tverrfaglig arbeidsgruppe for å utrede om, og eventuelt hvordan, forenklet transfer kan gjennomføres ved norske lufthavner. Jeg har hatt den spennende og utfordrende jobben å lede arbeidsgruppen med medlemmer fra Toll, Politi, Mattilsynet, SAS, Norwegian og Avinor/OSL. Vi har innhentet erfaringer fra andre land og flyplasser, vi har fått innsikt i og forståelse for hverandres ståsteder og det har til tider vært friske diskusjoner. Nå har vi kommet så langt at vi snart kan levere en ferdig rapport til våre departementer. Tollvesenet og politiet er fremdeles bekymret for at innføringene av et forenklet transferkonsept vil medføre en vesentlig svekkelse av tollkontrollen. Derfor har arbeidsgruppen sett på en rekke tiltak som kan kompensere bortfallet av samtidig kontroll av passasjerer og innsjekket bagasje. Det er imidlertid usikkerhet knyttet til effekten av tiltakene, og arbeidsgruppen vil derfor anbefale at forenklet transfer startes opp som et prøveprosjekt på OSL.

Jeg har tro på at prøveprosjektet kan konkludere med at tollkontrollen inn i landet fremdeles er god, og at vi på sikt kan få en forenklet transfer på OSL og de andre store norske lufthavnene. Så svaret til haugesunderen er i korte trekk at det gjenstår mye arbeid og mange avklaringer før vi kan fjerne frustrasjonene og stresset ved transfer fra utland til innland, men jeg kan bekrefte at det er håp! "
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Du verden - jeg tror det ikke før jeg får se det. Men for en lettelse det vil bli dersom de får ut fingeren og innfører dette!
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Det må jo bety at man fint kunne forsvare å styrke tollvesenet på OSL med nesten 170 mill.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Det må jo bety at man fint kunne forsvare å styrke tollvesenet på OSL med nesten 170 mill.

Må ikke andre tollstasjoner også styrkes om dette gjennomføres?

Håper de tar seg god tid, for vi trenger ikke enda mer transfer på OSL før pir nord står ferdig i 2017. :colgate:
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Må ikke andre tollstasjoner også styrkes om dette gjennomføres?

Poenget er at tollklarering fortsatt gjøres på OSL, men uten at passasjeren er i kontakt med bagasjen. Som i Sverige så vil det på de andre stasjonene bli som før ved utland-innland transfer.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top