Re: Tollvesenet står på sitt.
Mulig prøveprosjekt på gang. Fra Avinors intern-nett:
"Ukens leder
Knut Holen, OSL Forenklet transfer
av Knut Holen
17. september 2012 kl. 07:00 Konsern
Hjertesukk fra passasjer: "Hvordan vil fremtiden bli for oss som kommer inn fra ”utlandet” og skal videre til f.eks. Haugesund?"
«Må vi fortsatt ta vår bagasje gjennom sikkerhetskontrollen, for så å sjekke inn en etasje opp, eller kan vi få en ordning som gjør at vi slipper dette i fremtiden? Er utrolig frustrerende, og stressende. Dette gjør faktisk at vi foretrekker å bruke Stavanger både ut og inn av landet. Hadde vært fint om dere kunne gi oss et håp om ikke noe annet.»
Dette er et hjertesukk vi mottok på OSL denne uka, og hvis du har reist transfer via OSL fra utlandet videre til en annen norsk flyplass, antar jeg at du kjenner deg igjen. Pga. tollregler må alle passasjerer fra utlandet hente bagasjen og gå igjennom tollfilteret. Skal du videre til en annen destinasjon i Norge må du deretter gå opp en etasje, sjekke inn bagasjen på nytt og gjennomføre en ny sikkerhetskontroll før du endelig kan gå på flyet.
Til hjertesukket over vil mange ved første øyekast hevde at det ikke spiller noen rolle om de som bor i Haugesund kjører til Stavanger for så å ta fly derifra, men det gjør det. For det første mister Avinor netto en passasjer og inntektene fra denne, men det viktigste er at haugesunderen, og mange med han, velger vekk OSL fordi transferprosessene på flyplassen oppleves som «frustrerende og stressende». De som tjener på vårt dårlige transferomdømme er først og fremst København, Frankfurt eller Amsterdam. Transportøkonomisk institutt har i en grov beregning kommet fram til at den årlige samfunnsøkonomiske gevinsten ved å forenkle transfersituasjonen på OSL ligger på rett under 170 MNOK.
Flyselskapene SAS og Norwegian har gjennom flere år arbeidet for å få etablert en forenklet transferprosess etter modell fra Sverige. Der er det innført et system hvor passasjerene og bagasjen tollklareres hver for seg. Du går igjennom en ordinær tollkontroll, mens bagasjen tollklareres i bagasjeanlegget og sendes rett til neste fly. Du slipper å hente innsjekket bag og unngår dermed en ny sikkerhetskontroll (du blir automatisk securitymessig uren når du plukker opp innsjekket bagasje) og du slipper å sjekke inn på nytt – med andre ord en forenklet og svært passasjervennlig transferprosess. Tollvesenet her i Norge er derimot svært skeptisk til en slik løsning. Først og fremst fordi du med stor sannsynlighet vil ha et klart mer avslappet kroppsspråk dersom bagasjen, med eventuelle ulovlige varer, tollklareres for seg selv i bagasjeanlegget, framfor om du selv må ta det med gjennom tollen.
Dette var utgangspunktet for at Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet høsten 2011 opprettet en tverrfaglig arbeidsgruppe for å utrede om, og eventuelt hvordan, forenklet transfer kan gjennomføres ved norske lufthavner. Jeg har hatt den spennende og utfordrende jobben å lede arbeidsgruppen med medlemmer fra Toll, Politi, Mattilsynet, SAS, Norwegian og Avinor/OSL. Vi har innhentet erfaringer fra andre land og flyplasser, vi har fått innsikt i og forståelse for hverandres ståsteder og det har til tider vært friske diskusjoner. Nå har vi kommet så langt at vi snart kan levere en ferdig rapport til våre departementer. Tollvesenet og politiet er fremdeles bekymret for at innføringene av et forenklet transferkonsept vil medføre en vesentlig svekkelse av tollkontrollen. Derfor har arbeidsgruppen sett på en rekke tiltak som kan kompensere bortfallet av samtidig kontroll av passasjerer og innsjekket bagasje. Det er imidlertid usikkerhet knyttet til effekten av tiltakene, og arbeidsgruppen vil derfor anbefale at forenklet transfer startes opp som et prøveprosjekt på OSL.
Jeg har tro på at prøveprosjektet kan konkludere med at tollkontrollen inn i landet fremdeles er god, og at vi på sikt kan få en forenklet transfer på OSL og de andre store norske lufthavnene. Så svaret til haugesunderen er i korte trekk at det gjenstår mye arbeid og mange avklaringer før vi kan fjerne frustrasjonene og stresset ved transfer fra utland til innland, men jeg kan bekrefte at det er håp! "