Til/fra/transfer/stopover i Doha

Re: Stopover i Doha

Jeg bodde på The Torch i DOH det var STILIG. Alt ble styrt med nettbrett... koster ca 1000-1200 kr sjekk mellom de største søkemotorene før du bestiller. Det ligger ca 30 min fra flyplassen så det er muligens et minus. DOH er i seg selv ganske kjedelig. Det finnes mange digre kjøpesentere. Det er lurt å velge hotell nærme disse om man vil ha noe ut av en eventuell stopp over.

Du kan komme deg ut av flyplassen om du vil. Bare forklar på innsjekk at du skal overnatte i DOH, så får du et blått omslag til ombordstigningskortet som viser at du skal til ankomsterminalen. Husk dog at bagasjen gjennomsjekkes, så ta med det du trenger for natten i håndbagasjen din. Visum betales med kort i passkontrollen.

Taxi er det ingen store problemer med fra flyplassen. Det er litt dyrere fra flyplassen enn til/fra andre steder, det er et ekstra gebyr med i prisen. Taxi er fortsatt billig, selv om noen gjerne prøver seg på å kjøre uten taksameter og gi deg en "spesialpris". Ikke ta pirattaxi. Selv med "turistpris" har du fint råd til taxi.

Last edited:

Taxi er det ingen store problemer med fra flyplassen. Det er litt dyrere fra flyplassen enn til/fra andre steder, det er et ekstra gebyr med i prisen. Taxi er fortsatt billig, selv om noen gjerne prøver seg på å kjøre uten taksameter og gi deg en "spesialpris". Ikke ta pirattaxi. Selv med "turistpris" har du fint råd til taxi.

For ordens skyld, "ekte" taxi er ut og til høyre rundt hjørnet. Rett utenfor ankomst står det alltids noen titalls piratsjåfører og forsøker å overtale deg om at de de er de offisielle.

-A

Taxibilene er mintgrønne (omtrent) med forskjellig farge på taket som indikerer hvilket selskap som eier/opererer taxien. Så vidt jeg husker har alle ekte taxiene det fargeskjemaet.

Har en "Time between sectors: 10:35" i DOH, bør vel resultere i overnatting en plass siden det ikke er kortere connection så vidt jeg kan se. Kontakter man da Norgeskontoret via epost med bookingref?

Antar det ja: http://support.qatarairways.com/ent...-have-a-transit-time-of-over-8-hours-in-Doha-

Jeg og fruen skal reise til Dubai i Januar og har valgt en lengre stopover med tanke på å få hvile ut i DOH og reise til DXB på morgenkvisten istedenfor å lande midt på natta i Dubai.
Sieden reisen Fra DOH til DXB er i First så har vi visstnok tilgang til soverom der med senger. Noen som vet om disse kan bookes eller om det er først til mølla? Er First loungen døgnåpen?

Antar det ja: http://support.qatarairways.com/ent...-have-a-transit-time-of-over-8-hours-in-Doha-

Jeg og fruen skal reise til Dubai i Januar og har valgt en lengre stopover med tanke på å få hvile ut i DOH og reise til DXB på morgenkvisten istedenfor å lande midt på natta i Dubai.
Sieden reisen Fra DOH til DXB er i First så har vi visstnok tilgang til soverom der med senger. Noen som vet om disse kan bookes eller om det er først til mølla? Er First loungen døgnåpen?

Så vidt jeg vet er det ikke mulig å booke disse på forhånd (men det går jo an å sende en mail). Det er ikke så mange rom heller, og ingen bad på rommet. Enkle rom til å være på F siden i PT. Men de har jo det man trenger... Senger. De gangene jeg har "overnattet" der har jeg knapt sett andre folk, så tror det er ganske greit å få seg et rom.
Loungen er døgnåpen, men jeg tror all mat kommer fra C siden, i hvertfall om natten. Bare å si ifra til betjeningen, så ordner de noe for dere.

Lå på Oryx Rotana i sommer i forbindelse med 13 timers stopover i Doha ,helt greit hotell rett ved flyplass ,fine rom og bra frokost også gratis transport til og fra Premium terminal

Re: Transfertid DOH

QR endrer på avgangstider (faktisk på 3/4 flighter), og nå er det plutselig kun 20 min transfer i DOH på vei hjem til OSL. Det må da være (u)lovlig tight?

Må nevne at reisen gjelder mine foreldre som skal fly hjem fra DXB med vår datter på halvannet år. Selv om det er QR's ansvar om de ikke rekker flyet, tror jeg de synes det er stressende nok i seg selv å fly med henne for første gang, om de ikke i tillegg risikerer å bli stuck i DOH. Bør jeg kontakte QR for ombookning?

På vei til DXB er det også endringer, men der har vi gått fra ca en times connection til 2,5 time, noe som gjør at en bedre forbindelse er mulig. I mitt hode mener jeg at QR bør kunne booke oss om da vi selvfølgelig hadde booket den beste forbindelsen i første omgang hadde den vært tilgjengelig.

Billetter er booket i billigste monkey, men det gjør vel ikke at vi står uten rettigheter?

Re: Transfertid DOH

QR endrer på avgangstider (faktisk på 3/4 flighter), og nå er det plutselig kun 20 min transfer i DOH på vei hjem til OSL. Det må da være (u)lovlig tight?

Må nevne at reisen gjelder mine foreldre som skal fly hjem fra DXB med vår datter på halvannet år. Selv om det er QR's ansvar om de ikke rekker flyet, tror jeg de synes det er stressende nok i seg selv å fly med henne for første gang, om de ikke i tillegg risikerer å bli stuck i DOH. Bør jeg kontakte QR for ombookning?

På vei til DXB er det også endringer, men der har vi gått fra ca en times connection til 2,5 time, noe som gjør at en bedre forbindelse er mulig. I mitt hode mener jeg at QR bør kunne booke oss om da vi selvfølgelig hadde booket den beste forbindelsen i første omgang hadde den vært tilgjengelig.

Billetter er booket i billigste monkey, men det gjør vel ikke at vi står uten rettigheter?

Jeg ville tatt kontakt med Qatar i Norge. Det der er helt klart en ulovlig connection. Nei man er ikke uten rettigheter i monkey. En billett er en billett

Hei!

Når det gjelder gratis overnatting/transport/visum ved transitt i Doha, så skriver QR på sine hjemmesider følgende: "Not all fares are eligible for this stopover service"

Er det noen (f.eks. the Ticketor) som kjenner til hvilke klasser som er aktuelle for dette? Jeg vurderer å booke en reise i V-klasse med 9,5 time transitt i Doha på vei hjemover.

Skal det dukke opp tilbud om denne pakken ved gjennomføring av bookingen på QRs hjemmeside, eller er det noe man ordner i ettertid?

Espen

V klasse dekkes ikke mener jeg, da det vel er en promo-klasse... Tror det bare er ordinære klasser, fra S og oppover som er dekket

V får du nok ikke STPC på nei, dessverre. Du kan for så vidt kjøpe en STPC-pakke (dersom det finnes ledige rom) til den klassen, men ikke helt sikker på hva prisen er. Tror den ligger på USD125.

Om jeg husker det, så skal jeg sjekke detaljene, men det blir tidligst på fredag.

Reiser som nevnt med QR i C til DXB neste helg. Vi har en stopover i DOH på 7,5 time. Hva skjer med innsjekket baggasje? Vil vi måtte hente den ut og vente med innsjekking eller kan vi bare hoppe av i premiumterminalen og slappe av?

V får du nok ikke STPC på nei, dessverre. Du kan for så vidt kjøpe en STPC-pakke (dersom det finnes ledige rom) til den klassen, men ikke helt sikker på hva prisen er. Tror den ligger på USD125.

Om jeg husker det, så skal jeg sjekke detaljene, men det blir tidligst på fredag.

Hadde vært veldig fint om du kunne få sjekket detaljene :) Regner med at jeg booker noe en av de nærmeste dagene. Foreløpig er planen QR, men ikke helt sikker ennå.

Reiser som nevnt med QR i C til DXB neste helg. Vi har en stopover i DOH på 7,5 time. Hva skjer med innsjekket baggasje? Vil vi måtte hente den ut og vente med innsjekking eller kan vi bare hoppe av i premiumterminalen og slappe av?

Den gjennomsjekkes til DXB.

Snakket med en kollega på ticketing, og han sa at det er O, Q og G som ikke kan gi STPC. V ga ikke tidligere, men det var før omleggingen i forbindelse med oneworld.

Hei!

Når det gjelder gratis overnatting/transport/visum ved transitt i Doha, så skriver QR på sine hjemmesider følgende: "Not all fares are eligible for this stopover service"

Er det noen (f.eks. the Ticketor) som kjenner til hvilke klasser som er aktuelle for dette? Jeg vurderer å booke en reise i V-klasse med 9,5 time transitt i Doha på vei hjemover.

Skal det dukke opp tilbud om denne pakken ved gjennomføring av bookingen på QRs hjemmeside, eller er det noe man ordner i ettertid?

Espen

Back