Til/fra/transfer/stopover i Doha

Re: Stopover i Doha

Snakket med en kollega på ticketing, og han sa at det er O, Q og G som ikke kan gi STPC. V ga ikke tidligere, men det var før omleggingen i forbindelse med oneworld.

OK. Da forstår jeg det slik at V faktisk vil gi tilbud om STPC! Flotte greier. Takk for hjelpen.

Er det da noe man ordner direkte med QR etter bestilling? Spiller det noen rolle om billettene er bestilt på QRs hjemmesider eller hos andre reisebyråer i forhold til STPC.

Beklager alle spørsmålene, men QRs hjemmesider er ikke utfyllende når det gjelder STPC...

Espen

Re: Stopover i Doha

Tror ikke det har noe å si, det er QR som gjør det til slutt uansett. Og hvor billetten er kjøpt (av hvem) skal ikke ha noe å si.

Om du ser litt lenger opp, så har du en e-postadresse du kan benytte.

QR - lang stop-over hotell og visum....

Er det noen som i detalj kjenner QRs policy på langt stop-over (14 timer) OSL-DOH-HKT
Hvordan er det med hotel og visum ?
Bruker de et hotel i nærheten av DOH ?
Vurderer en booking i I-klasse (Business), men det er som nevnt over 14 timer connection fra OSL på lør/søndager i juli...

Re: Transfer/stopover i Doha

Det er forklart ganske godt i denne tråden allerede, men det viktigste er:

* Gjelder transit mellom 8 og 24 timer.
* Gjelder ikke dersom det finnes en forbindelse under 8 timer den dagen, selv om den avgangen er full.
* Skal forhåndsbookes 72 timer før avgang, men dersom plass finnes kan det som regel ordnes i DOH ved ankomst.

Dersom du får STPC inngår:
* Hotell (5-stjerner for business, 3-stjerner for økonomi)
* Transitvisa til Qatar
* Transport til/fra hotell
* Mat alt etter ankomsttid og lengde på opphold

Oryx Rotana brukes ofte for business, men også andre hoteller benyttes.

Litt mer info her:
http://www.qatarairways.com/global/en/transit-accommodation.page

http://support.qatarairways.com/ent...booked-the-transit-accommodation-service-then

Re: Nye Doha airport

Såvidt jeg vet får dere dekket opphold i Doha ved transit på mer enn 8 timer, men dette er forutsatt at dette er korteste mulige ventetiden da dere booket. Altså, dersom dere kunne ventet 3 timer, men heller ønsket en annen avgang, får dere ikke denne muligheten. Da dekker QR visum, transport og mat. Hotellet er vanligvis Oryx Rotana, ikke langt unna. Mulig de har endret hotell etter de flyttet til Hamad, men i følge tråder på FT er det Oryx Rotana som fortsatt brukes. Dette er forøvrig et flott hotell etter min standard. De har til og med ei norsk dame som jobber i resepsjonen/inngangsområdet. Fikk en hyggelig velkomst av henne tidligere :-)
Gjelder dette også økonomi? Har 8:55 transit som var korteste tilgjengelig når jeg kommer til Doha med det flyet. Selskapet jeg kjøpte pakken gjennom påstod jeg selv måtte stå for overnatting.

Ser forresten at transfer andre veien antagelig blir over 12 timer da flighten jeg ble booket på ikke ser ut til å finnes lengere.

Last edited:

Gjelder dette også økonomi? Har 8:55 transit som var korteste tilgjengelig når jeg kommer til Doha med det flyet. Selskapet jeg kjøpte pakken gjennom påstod jeg selv måtte stå for overnatting.

"korteste tilgjengelige" betyr korteste mulige transfertid basert på rutetidene, det vil si uavhengig av om flyene er fullbooket.

Last edited:

"korteste tilgjengelige" betyr korteste mulige transfertid basert på rutetidene, det vil si uavhengig av om flyene er fullbooket.
I tillegg har de denne som det er veldig vanskelig å forholde seg til:
"Transit accommodation is up to the discretion of Qatar Airways. Not all fares are eligible for this stopover service, please contact your local Qatar Airways office to confirm whether this service is available for your journey, charges may apply."

I tillegg har de denne som det er veldig vanskelig å forholde seg til:
"Transit accommodation is up to the discretion of Qatar Airways. Not all fares are eligible for this stopover service, please contact your local Qatar Airways office to confirm whether this service is available for your journey, charges may apply."

Ja, de kunne godt vært tydeligere på nettsiden, men The Ticketor har spesifisert hvilke klasser det gjelder i innlegg nr 40 i denne tråden.

Last edited:

En annen utydelighet fra Qatar:
"Qatar Airways may offer transit hotel accommodation for customers who face extended transit times (between 8 and 24 hours) in Doha, en-route to their final destination depending on the fare and route purchased."
Så det gjelder altså ikke på returen?

Jo, det gjelder også på returen. Send en e-post til adressen jeg har lagt inn et par ganger i denne tråden og oppgi bookingreferanse, så kan dem fikse det for deg (om du oppfyller kravene som nevnt tidligere).

Selv om man kan få STPC-hotell også uten å forhåndsbooke og bare gå til kundeserviceskranken i DOH, så anbefales ikke det av åpenbare grunner (det kan være fullt). Hotellet blir ikke booket for deg om du ikke sier fra minst 72 timer i forveien, så send dem en mail. Dog virker det som om det er mange som får hotell selv uten å ha booket i forveien, men hvorfor ta sjansen?

Takk for tips i tråden. Har sendt forespørsel, men jeg klarer ikke se hvilken bookingklasse billetten har og det er vel ingen info tilgjengelig om hvilke klasser som faller utenfor.

Takk for tips i tråden. Har sendt forespørsel, men jeg klarer ikke se hvilken bookingklasse billetten har og det er vel ingen info tilgjengelig om hvilke klasser som faller utenfor.

Nei, hvis du ikke stoler på svaret til The Ticketor, som jeg henviste til ovenfor, så tror jeg ikke du finner noe annen informasjon om hvilke klasser som faller utenfor... :)

Last edited:

Ser jeg leste tråden vel raskt. Trodde O, Q og G falt innenfor, men ser nå at de falt utenfor.

Er det noen enkel måte å se bookingklasse hos Qatar? De vises ikke når jeg får opp bookingen der og det vises heller ikke på checkmytrip.com.

Er det noen enkel måte å se bookingklasse hos Qatar? De vises ikke når jeg får opp bookingen der og det vises heller ikke på checkmytrip.com.

Det stod bookingklasse i klartekst i e-postkvitteringen jeg fikk fra dem da jeg bestilte. Men dersom du har bestilt via annet reisebyrå har jeg ikke noen gode løsninger annet enn å kontakte dem på kundservicen. De svarte ganske kjapt på kundeservicen og var riktig hjelpsomme (var for øvrig litt overrasket at det faktisk var skandinaver som svarte).

Har allerede sendt dem forespørsel om transferen så jeg får nok bare vise tålmodighet og vente på det svaret til i morgen.

Utrolig at flyselskapene gjør ting så kryptiske.

Fikk avslag med forklaringen at selv om det ikke var noen connection videre dit jeg skulle videre innen 8 timer så var det jo tilgjengelig andre flighter med under 8 timers connection mellom destinasjonene.

Kriteriet:
"There is no connection of less than 8 hours available;" gjelder altså ikke for flighten man kommer inn med, men for destinasjonen man reiser fra.

Det stemmer jo med det som er sagt over.
At mulig kortere connectiontid gjelder per destinasjon og ikke per flight man kommer inn med er en utdyping som ikke er foretatt tidligere i tråden. Men det er selvsagt mulig at noen har antatt det eller visst det uten å si det eksplisitt.

Kort summert, om du skal fly A-B-C så er det korteste mulige tiden mellom A-B og B-C som teller. Om det er ledige seter som gjør det mulig, eller passer din bookingklasse eller timeplan er irrelevant.

-A

Back