• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Thai's mest succesfulde rute

Da bør vel CPH ruta være en naturlig rute for A380?

Ikke nødvendigvis. A380 slik Thai kommer til å utstyre dem er ikke nødvendigvis riktig å bruke på CPH. Det at CPH går bra har jo også litt å gjøre at jeg tror deres 747-400 i "Skandinavia"-versjonen er ideell på denne ruten. Deres A380 er planlagt med litt for mye First og Business.

Der var i flere år rygter om 2 daglige ture med 747. Løsningen blev lancering af OSL-BKK og CPH-HKT-BKK-CPH, der på den måde aflastede TG950/951. Jeg tror også mere på flere 747-afgange end A380 til CPH.

profitable fordi de bruger ældgamle fly på CPH, de burde opgradere snart med flere afgange og tidsvarende fly mht underholdningsystemer og layout..

profitable fordi de bruger ældgamle fly på CPH, de burde opgradere snart med flere afgange og tidsvarende fly mht underholdningsystemer og layout..

Hvorfor? Hvis de tjener gode penge på ruten idag er der vel ingen grund til at ændre det.

Ikkje for å vere vrang, men dei seier at CPH er den mest suksessfulle ruta men blant dei tre mest profitable. Korleis kan den evt vere mest suksessfull utan å vere mest profitabel?;-)

Ikkje for å vere vrang, men dei seier at CPH er den mest suksessfulle ruta men blant dei tre mest profitable. Korleis kan den evt vere mest suksessfull utan å vere mest profitabel?;-)

Forklaringen er vel enklere ved å spissformulere: et flyselskap gir bort billetter gratis - da vil ruten være en veldig stor suksess men overhodet ikke profitabel...

Hvorfor? Hvis de tjener gode penge på ruten idag er der vel ingen grund til at ændre det.

Nettopp dette er det vel SAS har tenkt de siste 10 årene også, før de innså realitetene.
Det er ekstremt farlig å "hvile på laurbærene". Da vil man tape i lengden...

Bangkok-ruten er jo en rute der koster ret meget flytid for SAS. Kunne man også her forestille sig et joint venture mellem Thai og SAS, for eksempel ved at Thai opgraderer til A380 og SAS nedlægger sin rute? Andre europæiske selskaber har jo ogsåmkig på deres ruter til Bangkok. Og SAS kan, siges det jo herinde, godt bruge flyene andre steder som Hong Kong.

Gratulerer til thai og køben for det. Finnes det tall noen sted på hvordan oslo-ruta ligger an i løypa da? Er nysgjerrig både på den de og andre langrutene fra OSL.

Gratulerer til thai og køben for det. Finnes det tall noen sted på hvordan oslo-ruta ligger an i løypa da? Er nysgjerrig både på den de og andre langrutene fra OSL.

OSL-BKK ruta hadde vel ca 130000 passasjerer ifjor + masse cargo, så ruten går nok meget bra.

130.000 passasjerer er vel 356 i snitt pr dag, og man regner med at de flyr 365 dager i året til BKK. Er ikke dette litt høyt?

Ikke bare det, men i perioder av året går ikke torsdagsavgangen.

Da det kom tall sist endte jeg på 234 passasjerer per fly med Thai som gir et belegg på nær 80 %. Jeg vet ikke hva som er bra eller dårlig på longhaul jeg... Men iom at de setter inn helt nytt materiell på OSL - BKK (300ER) så kan man vel anta at ruta går veldig bra? Dette er andre gang de setter inn større fly på ruta etter at de etablerte i 2009.

Skulle likt å se de to andre destinasjonene Thai snakker om også. Svenskenes umettelige appetitt på Thailand gjør vel at Arlanda står sterkt?

Mener å ha lest at i forbindelse med Thais oppgradering av sine 747 til 744 (bort med de gammeldagse setene de bruker til ARN/CPH inkl Premium Economy) at ARN og CPH i fremtiden vil bli betjent med 777 maskiner. Dvs Premium Eco forsvinner, og det blir få biz seter og ingen F seter på disse rutene.

Spørsmålet er bare når dette starter? Skulle tro Thai kunne tjene penger på PE klassen, men at det kanskje er vanskelig å opprettholde på de to rutene. De har jo også en PE klasse på deres rute til LAX med A345 men den er nok mer a la SAS sin Extra klasse enn den Biz Light versjonen deres PE er i dag til ARN/CPH.

Mener å ha lest at i forbindelse med Thais oppgradering av sine 747 til 744 (bort med de gammeldagse setene de bruker til ARN/CPH inkl Premium Economy) at ARN og CPH i fremtiden vil bli betjent med 777 maskiner. Dvs Premium Eco forsvinner, og det blir få biz seter og ingen F seter på disse rutene.

Det tror jeg ikke, at der er planer om. Her er hvad TG's salgschef siger:

Antallet af Business Class og Premium Economy pladser er gået ned på de nye fly fra tidligere 15 på Business Clas til 10, og fra 50 til 40 på Premium Economy.
"Nogle gange kunne vi godt bruge flere pladser på de to klasser," siger Flemming Sonne som oplyser at belægningsprocenten på Business Class er omkring 80, mens den er omkring 70 på Premium Economy.
På Economy er der uændret 325 sæde
http://www.tic.travel/news/08062012/nye-sæder-til-thai

Antallet af Business Class og Premium Economy pladser er gået ned på de nye fly fra tidligere 15 på Business Clas til 10, og fra 50 til 40 på Premium Economy.
"Nogle gange kunne vi godt bruge flere pladser på de to klasser," siger Flemming Sonne som oplyser at belægningsprocenten på Business Class er omkring 80, mens den er omkring 70 på Premium Economy.
På Economy er der uændret 325 sæde

I bedriften jeg jobber er det i alle fall et generelt problem at C alltid er full på OSL-BKK. Dette medfører at folk enten reiser i M, evt velger Qatar eller SAS. Samtidig greier vi å få relativt rimelige M-billetter når C er full.

Vet ikke om vårt reisemønster er gjennomgående for andre bedrifter, men jeg opplever i alle fall at Thai tilbyr alt for lite premium-seter i forhold til behovet.

Back