CPH nyheter (Interkontinentale ruter)

Originally posted by jb1

Da er vel snart diskusjonen igang om OSL og interkontinentalt igjen. Det kan jo hende at det må en T2 til før interkontinentale ruter kommer, pga kapasitetsproblemene på OSL.
Det er vel naturlig det.. OSL er vel den største flyplassen i Europa med bare to IC destinasjoner..

Og til slutt flyparken. SAS har en elendig flypark å jobbe med. En A330 med elendig rekkevidde som er for stor for mange ruter.

Den har ikke "elendig" rekkevidde. Den har dårligere enn f.eks 772ER, 332 og 762ER, men lik eller bedre enn f.eks 772A og 764ER. Den er optimalisert for kort longhaul, f.eks Europa til østkysten av USA, eller intra-asia ruter. 333 er veldig økonomisk for den typen flighter. At den er for stor kommer av SAS sin strategi om å ekspandere, 332 var for liten i forhold til hvordan SAS så på seg selv i fremtiden.

I tillegg en uøkonomisk A340 med fire unødvendige hårfønere som suger drivstoff.

Uøkonomisk er nok ikke helt riktig. Den gir ikke like lav CASM som 772ER, siden den er noe større og har kun to motorer, men dersom man ikke klarer å benytte den ekstra kapasiteten som en 772ER har, så vil en 343 være billigere i drift. 343 ble også valgt da oljeprisen var en helt annen, og må sees i lys av det. Ekstrakostnaden for en 772ER var stor, og 332 var for liten.

Selv om flyene er relativt nye, ble disse bestilt i en tid der det ikke fantes alternativer (bortsett fra 332, hvorfor man ikke bestilte den er for meg fantastisk....).

Det var på grunn av drømmen om ekspansjon. SAS skulle kapre kunder nedover i Europa, og lounghaul skulle feedes av 321 fra de store byene. 332 hadde for liten kapasitetsøkning i forhold til 763ER. I ettertid ville 15-18 332 vært et smartere valg enn miksen av 333/343, men å være etterpåklok er jo liten vits.

Ellers er jeg enig... 10stk 788 og 6-8stk 789 hadde vært gode greier.
Ekspander eller legg ned :wink

Originally posted by amatør

Originally posted by jb1

Da er vel snart diskusjonen igang om OSL og interkontinentalt igjen. Det kan jo hende at det må en T2 til før interkontinentale ruter kommer, pga kapasitetsproblemene på OSL.
Det er vel naturlig det.. OSL er vel den største flyplassen i Europa med bare to IC destinasjoner..

En og en halv vil jeg heller si..

Originally posted by Dag Viking

Og til slutt flyparken. SAS har en elendig flypark å jobbe med. En A330 med elendig rekkevidde som er for stor for mange ruter.

Den har ikke "elendig" rekkevidde. Den har dårligere enn f.eks 772ER, 332 og 762ER, men lik eller bedre enn f.eks 772A og 764ER. Den er optimalisert for kort longhaul, f.eks Europa til østkysten av USA, eller intra-asia ruter. 333 er veldig økonomisk for den typen flighter. At den er for stor kommer av SAS sin strategi om å ekspandere, 332 var for liten i forhold til hvordan SAS så på seg selv i fremtiden.

I tillegg en uøkonomisk A340 med fire unødvendige hårfønere som suger drivstoff.

Uøkonomisk er nok ikke helt riktig. Den gir ikke like lav CASM som 772ER, siden den er noe større og har kun to motorer, men dersom man ikke klarer å benytte den ekstra kapasiteten som en 772ER har, så vil en 343 være billigere i drift. 343 ble også valgt da oljeprisen var en helt annen, og må sees i lys av det. Ekstrakostnaden for en 772ER var stor, og 332 var for liten.

Selv om flyene er relativt nye, ble disse bestilt i en tid der det ikke fantes alternativer (bortsett fra 332, hvorfor man ikke bestilte den er for meg fantastisk....).

Det var på grunn av drømmen om ekspansjon. SAS skulle kapre kunder nedover i Europa, og lounghaul skulle feedes av 321 fra de store byene. 332 hadde for liten kapasitetsøkning i forhold til 763ER. I ettertid ville 15-18 332 vært et smartere valg enn miksen av 333/343, men å være etterpåklok er jo liten vits.

Ellers er jeg enig... 10stk 788 og 6-8stk 789 hadde vært gode greier.
Ekspander eller legg ned :wink

Klart det ikke nytter å være etterpåklok. Det endrer ikke fakta at valgene som ble tatt var feil. (som jeg skrev, var dette alternativene man hadde da valgene ble tatt)

Man har både penger og mulighet til å gjøre noe med dette nå. Men skjer det?? Ikke før oljeprisen er nærmere 100 bucks og A340en er det samme som å ha en gammel 4 liter Jeep Cherokee..

Originally posted by Tommy777

Originally posted by jb1

En og en halv vil jeg heller si..
Du har helt rett: Pakistan to ganger i uka via CPH er en "halv" IC rute.:devot:

Se på AY, de kjøper A340/A330-300 og beholder de inntil A350 er klar. Dette var den beste løsningen for de nå. Hadde de fått tak i flere MD11 hadde de tatt de og ikke kjøpt noe nytt før A350( som sjefen sjø sa) . Men i og med at Boeing kun støtter freighterkonvertering til og med 2010 hadde ikke AY noe valg. De måtte kvitte seg med MD'en for og få en fin pris for de og i tillegg operere en enhetsflåte på intercont. (A340/A330).

Det var intet alternativ for AY i og med at de fortsatt skal ekspandere på intercont.
Hva ser SAS på som alternativ til A330/A340?

Originally posted by MD11

Se på AY, de kjøper A340/A330-300 og beholder de inntil A350 er klar. Dette var den beste løsningen for de nå. Hadde de fått tak i flere MD11 hadde de tatt de og ikke kjøpt noe nytt før A350( som sjefen sjø sa) . Men i og med at Boeing kun støtter freighterkonvertering til og med 2010 hadde ikke AY noe valg. De måtte kvitte seg med MD'en for og få en fin pris for de og i tillegg operere en enhetsflåte på intercont. (A340/A330).

Det var intet alternativ for AY i og med at de fortsatt skal ekspandere på intercont.

Vel, det man spekulerte i var at SAS skulle legge inn en høvelig ordre på 787 og kjøpe/lease brukte 330 eller 340.

Nå ser det ut som at alt er skrinlagt til tidligst 2010...

Vel, det man spekulerte i var at SAS skulle legge inn en høvelig ordre på 787 og kjøpe/lease brukte 330 eller 340.

De har vel snakket om A 330-200, men fant ingen til attraktiv pris. De vurderte vel også å hente inn en B 767 igjen for å gjennåpne OSL-EWR etter at de la den ned sist, men den eneste grunnen til det var at CO åpnet linjen og gjør det meget bra. Men det ble også skrinlagt.:o

De har vel snakket om A 330-200, men fant ingen til attraktiv pris. De vurderte vel også å hente inn en B 767 igjen for å gjennåpne OSL-EWR etter at de la den ned sist, men den eneste grunnen til det var at CO åpnet linjen og gjør det meget bra. Men det ble også skrinlagt.:o

De var vel å lukta på diverse 340 i tillegg

De var vel å lukta på diverse 340 i tillegg
Ja, de har lukta på og vurdert, men ikke klart å få til noe som helst.

Originally posted by sk931

Originally posted by Someone

Originally posted by MartinL
Dessuten synes jeg du og spesielt PP er særdeles sarkastiske når det gjelder Osl. det virker som om dere beskriver osl som Ørsta volda flyplassen her, men Osl er og har blitt en stor flyplass som vokser med et tempo som neppe ARN eller CPH har sett maken til noen gang.

Våre danske venner er nok en smule sarkastiske, men husk at for oss nordmenn så kan "dansks sarkasme" og ironi virke slemmere enn den egentlig er og jeg er rimelig sikker på at det ikke er vondt ment av de, men snarere språklige misforståelser pga nyanser i språket;)

(Etter å ha bodd 5 år av livet mitt i DK er det fortsatt ting jeg misforstår iblant pga dette:huh: )
Nu er der der jo ikke nogen som helst grund til at blive personlig her på forum.
Hverken PP eller jeg har noget som helst imod nordmænd.
Jeg har arbejdet sammen med nordmænd i al min tid i SAS og det er dog trods alt
37 år, min ven.
Og så vil jeg lige skrive at jeg ikke syntes mit indlæg hverken var ironisk eller særlig
sarkastisk.
Du har da sikkert ret i, at OSL er en hurtigt voksende lufthavn, men jeg tror at når flyselskaber undersøger markedet,kigger de altså ikke kun på, om hvor stor
betalings villighed der er i det pågældende område. De kigger også på hvilke
virksomhedstyper der findes....Nu ved jeg ikke så meget om hvilke store virksomheder,
der ligger i OSLO, men det er heller ikke det var er min pointe her...
Hilsen
Ole

jeg har da heller aldri påstått at dere er imot nordmenn heller. det er tatt ut fra løse luften. jeg kommenterer at jeg synes dere er særdeles nedlatene i forhold til Osl som flyplass. Hva der næringsvirksomhet anngår i nærheten av Oslo kan jeg ikke gi deg brede tall, men jeg kan nevne hva DN skrev om de fem største selskapene i Norge, Sverige, Finnland og Danmark. Her Omsatte de fem største selskapene i Norge for dobbelt så mye som de fem største danske. (da var Hydro statoil samlet som et selskap og den eneste oljerellaterte på topp 5 listen) Nesten dobbelt så mye som de fem største svenske, og det var bare Finnland som kom nære. Jeg sier ikke at dette betyr at det er mer næringsrellaterte virksomheter rundt Oslo, for jeg vet det er mer i Stockholm og København, men det er garantert nok til å rettferdigjøre flere intercontinentale ruter!

Norge og Oslo var i mange år en skikkelig Børs jumbo, men er nå litt større enn den danske selv om det er langt opp til Finland og Sverige. Den norske Børsen er også den som går desidert best av dem alle med størst avkastning til sine aksjonærer. Igjen dette sier jeg ikke for å spotte noen eller påstå at Norge er størst og best, men det burde være et lite spark til alle dere som i innleggene gir et intrykk av at Norsk Næringsliv er i en særklasse i Norden og så godt som ikke eksisterende!

PMI, Palma de Mallorca är större än OSL har inga reguljära långlinjer.

Hva der næringsvirksomhet anngår i nærheten av Oslo kan jeg ikke gi deg brede tall, men jeg kan nevne hva DN skrev om de fem største selskapene i Norge, Sverige, Finnland og Danmark. Her Omsatte de fem største selskapene i Norge for dobbelt så mye som de fem største danske. (da var Hydro statoil samlet som et selskap og den eneste oljerellaterte på topp 5 listen) Nesten dobbelt så mye som de fem største svenske, og det var bare Finnland som kom nære.

Jo, men hur ser listan ut? Statoil tillsammans med Hydro dominerar totalt bland dom 5 största norska företagen. Det långt ner till tvåan Telenor med sina knappa 100 miljarder i omsättning. Att det finns ett gigantiskt företag säger väl inte speciellt mycket om näringslivet i ett land och hur stor marknaden för långlinjer är. Ett mer rättvist fingermått torde i så fall vara hur många företag det finns över en viss storlek. Kolla Forbes The Global 2000. På den listan kommer Norge långt bakom både Finland och Sverige.

Originally posted by jikswoboB

PMI, Palma de Mallorca är större än OSL har inga reguljära långlinjer.

Jo, men hur ser listan ut? Statoil tillsammans med Hydro dominerar totalt bland dom 5 största norska företagen. Det långt ner till tvåan Telenor med sina knappa 100 miljarder i omsättning. Att det finns ett gigantiskt företag säger väl inte speciellt mycket om näringslivet i ett land och hur stor marknaden för långlinjer är. Ett mer rättvist fingermått torde i så fall vara hur många företag det finns över en viss storlek. Kolla Forbes The Global 2000. På den listan kommer Norge långt bakom både Finland och Sverige.

Det er en sinnsykt dårlig sammenligning PMI og det vet du! Det ser jeg ikke noen grunn til å argumentere en gang.

På denne liste (skal forsøke å finne den) er det IKKE langt ned fra statoil til Neste. Igjen viser dere som ikke er Norske at dere har særdeles lite innsikt til norske selskaper.
Dessuten vet jeg ikke hvor mange ganger jeg skrev at disse tallene ikke var veldig brede og at Sverige og Finland er og har mer og næringsliv! er rimelig dritt lei av å forsvare innlegg som ikke blir lest skikkelig. Dessuten er Forbes sin hennsikt å veilede investorer på jakt etter solide store selskaper med gode vekstmuligheter i tiden fremover og sier ingen ting om størrelsesorden på lands næringsliv.

Forbes har har blant annet sett på salgs- og inntjeningsvekst, avkastning, analytikernes inntjeningsforventninger for tiden fremover samt siste års aksjeutvikling. på denne listen kommer fire norske selskaper blandt de Topp 200. det finnes 1 svensk der.

Fortune 500 derimot viser de fem hundre største selskapene i verden. Her er en liten oppsumering om hvordan Norge kommer ut
http://www.ugpulse.com/forum/ShowPost.aspx?PostID=4649

Men denne diskusjonen begynner å gli veldig ut fra sitt opprinnlige spor.
Jeg sammenfatter derfor mine poeng. Det er at Norge og Oslo har et større næringslivsgrunnlag for langruter enn spesielt hva dansker og Svensker her mener. det vises gjennom særdelse lite kunnskap om Norske bedrifter og selskaper. Vi er klart mindre enn Sverige og Finland, men alle tall tilsier at Norsk og dansk næringsliv er rimelig simuntale i størrelse og omsetning. Det er derfor ikke et dødene argument å benytte mangel mot opprettelse av langruter.

Kan årsaken være at både ARN og CPH har mye mer tradisjon for langlinjer enn OSL?
Nordmenn er vant med å feedes inn til hubene og det vet flyselskapene. Se på KLM's ekspanjon i Norge. Et godt eksempel.

Kan årsaken være at både ARN og CPH har mye mer tradisjon for langlinjer enn OSL?
Nordmenn er vant med å feedes inn til hubene og det vet flyselskapene. Se på KLM's ekspanjon i Norge. Et godt eksempel.

Helt klart et meget viktig poeng:clap

Tradisjonen med feed til hubs er jo der, men man skal ikke se bort fra at de neste IC ruter som kommer ut fra OSL blir veldig godt mottatt, uansett om de går østover eller vestover. Både Norwegian og SasBraathens har jo hatt stor suksess med direkteruter innen Europa, som har gitt den Norske kundegruppen smaken på enkelheten og fordelene med direkteruter. Så hvis bare noe seskap finner rette rute og konsept mht pris og tidtabell så skal vi ikke se bort fra at Ola Nordmann vil strømme til disse rutene. Se bare på CO`s OSL-EWR!

Det er en sinnsykt dårlig sammenligning PMI og det vet du! Det ser jeg ikke noen grunn til å argumentere en gang.

Jag jämför inte dom båda. Konstaterar bara att PMI är större och saknar över huvud taget långlinjer.

På denne liste (skal forsøke å finne den) er det IKKE langt ned fra statoil til Neste. Igjen viser dere som ikke er Norske at dere har særdeles lite innsikt til norske selskaper.

Jag har inte sett listan, men mätt i försäljning är Statoil enskilt störst med en omsättning dubbelt så stor som tvåan Hydro som i sin tur är dubbelt så stort som trean Telenor. Ganska stora avstånd om du frågar mig.

Dessuten er Forbes sin hennsikt å veilede investorer på jakt etter solide store selskaper med gode vekstmuligheter i tiden fremover og sier ingen ting om størrelsesorden på lands næringsliv.

Självklart inte, men Forbes sammanställningar är en bättre indikator än Dagens Næringslivs topp 5-lista.

Men denne diskusjonen begynner å gli veldig ut fra sitt opprinnlige spor.
Jeg sammenfatter derfor mine poeng. Det er at Norge og Oslo har et større næringslivsgrunnlag for langruter enn spesielt hva dansker og Svensker her mener. det vises gjennom særdelse lite kunnskap om Norske bedrifter og selskaper.

Jag motsäger inte att det kan finnas underlag för upprättandet av långlinjer till och från Norge. Men omsättningen på ett fåtal företag är inget bra mått på ifall det finns en marknad eller ej för långlinjer. Inte heller utvecklingen på aktieindex. Det var bara det jag ville säga.

Her er oversikt over alle de største selskapene i Norden i tall!

http://www.largestcompanies.no

Back