Originally posted by Dag Viking
Og til slutt flyparken. SAS har en elendig flypark å jobbe med. En A330 med elendig rekkevidde som er for stor for mange ruter.
Den har ikke "elendig" rekkevidde. Den har dårligere enn f.eks 772ER, 332 og 762ER, men lik eller bedre enn f.eks 772A og 764ER. Den er optimalisert for kort longhaul, f.eks Europa til østkysten av USA, eller intra-asia ruter. 333 er veldig økonomisk for den typen flighter. At den er for stor kommer av SAS sin strategi om å ekspandere, 332 var for liten i forhold til hvordan SAS så på seg selv i fremtiden.
I tillegg en uøkonomisk A340 med fire unødvendige hårfønere som suger drivstoff.
Uøkonomisk er nok ikke helt riktig. Den gir ikke like lav CASM som 772ER, siden den er noe større og har kun to motorer, men dersom man ikke klarer å benytte den ekstra kapasiteten som en 772ER har, så vil en 343 være billigere i drift. 343 ble også valgt da oljeprisen var en helt annen, og må sees i lys av det. Ekstrakostnaden for en 772ER var stor, og 332 var for liten.
Selv om flyene er relativt nye, ble disse bestilt i en tid der det ikke fantes alternativer (bortsett fra 332, hvorfor man ikke bestilte den er for meg fantastisk....).
Det var på grunn av drømmen om ekspansjon. SAS skulle kapre kunder nedover i Europa, og lounghaul skulle feedes av 321 fra de store byene. 332 hadde for liten kapasitetsøkning i forhold til 763ER. I ettertid ville 15-18 332 vært et smartere valg enn miksen av 333/343, men å være etterpåklok er jo liten vits.
Ellers er jeg enig... 10stk 788 og 6-8stk 789 hadde vært gode greier.
Ekspander eller legg ned :wink