(Jeg klippet istykker posten din, da den var litt voldsom og quote hele greia)
Uansett, Spot on..
Det er ikke til å komme unna at vi for det første bor i kongeriket Norge, som er et relativt høykostland, om vi hever blikket litt utover Norden, selv om vi ligger høyt her også.
For det andre, så står vi utenfor EU, med de ulemper og fordeler det har.
Ut fra det du skriver, så konkluderer jeg med at det jo ikke er en optimal løsning her, alt kommer med fordeler og ulemper. Så er det opp til politikerne og til slutt oss selv, å bestemme hva fremtiden bringer, ved å bruke stemmesedlene våre litt senere i år.
Korrekt - det er opp til våre folkevalgte, som vi alle er med og bestemmer sammensetningen av den 11. september, å finne et kompromiss som får flertall. Tok et kjapt søk i partiprogrammene:
Følgende parti vil la ting fortsette as-is: H, FRP (FRP vil avvikle Vinmonopolet)
Følgende parti vil avvikle taxfreeordning: SV, V, MDG (bare på flyplasser)
Følgende parti vil gi Vinmonopolet jobben: AP (mrk – vil vurdere å…), KRF, SP
Samlingsregjering med H vil mest sannsynlig la Avinor bestemme selv.
Samlingsregjering med AP vil mest sannsynlig komme til kompromiss om å gi Vinmonopolet jobben.
Kildedata og kommentarer:
AP – «Vurdere å la Vinmonopole overta driften»
Min kommentar: en vag formulering som antyder at dette er åpent for diskusjon hvis AP skal gå i samarbeidsregjering etter valget. Generelt er AP for nasjonalisering da de mener dagens ordning lekker penger ut av landet og i lommen til Heinemann.
AP har ingen andre referanser til ‘flyplass’ i sitt program
H – Ingen programformulering vedrørende taxfree eller Vinmonopolet, men nevnt at «Høyres mål er å sikre et godt flyplasstilbud i hele landet og gode rammevilkår for å opprettholde sysselsetting og bosetning»
Min kommentar: Høyre ønsker ikke slitasje på partiet ved å diskutere Vinmonopolet som ordning. Faktisk politikk er å beholde både Polet og taxfree as-is.
FRP – Har ikke programmet som søkbar PDF, men vil fjerne flyseteavgiften, avskaffe åpningstidsreglement for butikker etc, oppheve importbegrensning for lovlige varer (tolk dit du vil), fjerne handelsmonopoler (inkl Vinmonopolet), tillate salg av lovlige varer i hele butikkens åpningstid, likebehandle kiosk og butikk vedr alkoholsalg, … (redusere avgifter, fjerne «plain packagin», fjerne salgs/åpningsreglement). FRP har også eget kapittel om luftfart, i stikkordsform; åpne for private flyplasser, avvikle Avinor’s monopol, selge Norge ut av SAS, …
Min kommentar: FrP sitt program på disse områdene er lite relevant dersom et borgerlig regjeringssamarbeid fortsetter etter valget. Høyre sin politikk på disse områdene vil vinne frem i forhandlingene. Hvis FRP er i opposisjon etter valget vil de i større grad følge eget program ved avstemninger og forslagsstilling – men ikke få flertall.
KrF – «at Vinmonopolet skal overta taxfree salget» og «reversere ordningen med at taxfreekvoten av tobakk kan byttes med alkohol». Flyplasser nevnt en gang og gjelder «legge til rette for grønne avganger og landinger».
Min kommentar: KrF benytter enhver mulighet til å begrense tilgangen til alkohol som byr seg. Eksempler er redusert skjenketid på BGO fra start 06am til 08am…
Skal KrF inn i regjering (på høyre- eller venstresiden) vil de ofre mye annen politikk for å få gjennomslag som begrenser tilgang til alkohol. Hvilket vil gjøre samarbeid med FRP svært vanskelig men kan la seg gjøre med Høyre sine programformuleringer da Høyre er pragmatisk og vil være villig til å tilstå KRF noen seire alkoholpolitisk for å sikre flertall for andre saker på skatt/arbeidsliv/utdanning etc.
MDG – «flytrafikkens kostnader må dekkes gjennom billettprisene, ikke subsidieres ved sprit- og tobakksalg gjennom taxfreeordningen» og «avvikle taxfreesalg på flyplasser»
Min kommentar: MDG er ikke imot alkohol, men de er imot alt som kan påståes å forurense og er villig til å gjøre nesten hva som helst for å redusere forurensing uten hensyn til samfunnsøkonomi. Hvis taxfreeordning stimulerer til økt antall flyreiser så skal den fjernes, etc…
SV – «avskaffe taxfreeordningen. Kortbanenettet må sikres statlig finansiering» og «Redusere flytrafikken. Vi går mot kapasitetsutvidelse på flyplassene ved de store byene»
Min kommentar: SV er heller ikke imot alkohol, men de er imot alt som synes å gi fordeler til «de rike» - altså «de som har råd til å fly». De er også i likhet med MDG lite interessert i samfunnsøkonomisk effekt, alt kan finansieres med økte skatter.
SP – «At Vinmonopolet skal overta taxfreesalget av alkohol» og «Senterpartiet vil opprettholde Norges store nett av lufthavner og finansiering av disse gjennom flyplassavgifter/kryss-subsidiering, og mener at det er Avinor som hovedregel skal drive lufthavner i Norge», «styrke finansiering av kortbanenettet», «styrke rutetilbudet til flyplasser i distriktene…», gå mot en tredje rullebane på Oslo Lufthavn Gardermoen»
Min kommentar: SP liker statlige monopoler på næringsmidler enten det er alkohol eller brunost og er generelt uforstående til at noen faktisk ønsker å bo i byer og følgelig ønsker de å legge til rette for å reversere nasjonal migrasjon. Folk skal gjøre «som de egentlig ønsker, de bare vet det ikke selv» nemlig flytte tilbake til bygdene.
V – «avvikle taxfreesalget» og «innføre samme CO2-avgift på luftfart til utlandet som innenlandsflyvninger», «bruke avgiftssystemet for å stimulere til å legge om til en miljøvennlig luftfart» og «videreføre Vinmonopolet»
Min kommentar: Jeg ble faktisk litt overrasket, men burde jo ha lært. Venstre mister alt gangsyn og pragmatisme når det kommer til miljøsaker. At MDG nå stjeler velgere og dermed kan dra V under sperregrensen (uten at MDG selv kommer over sperregrensen – nisjepartiers eneste faktiske effekt er å redusere oppslutningen til mer etablerte småpartier) motiverer V til å være enda mer radikal hva miljøvern angår.