Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Jeg synes egentlig ikke den debatten er spesielt sauset sammen. Det innlegget som dro i gang diskusjonen handlet primært om de tollfrie kvotene, så er det noen motstandere av forslaget som forsøker å gjøre det til en debatt om butikker på flyplassene.

"Tax free-ordningen" og "de tolfrie alkohol- og tobakkskvotene" er i praksis samme sak.

Så kan man sikkert forsøke å gjøre det til en debatt om tax free-butikker i avgangshallen, men jeg opplever det mest som et forsøk på å spore av debatten å bringe inn disse.

Men samtidig henger alt litt sammen, og vi risikerer fort at enkelte handelspartnere (les EU) da kan begynne rynke på nesen og potensielt kan enkelte norske produkter til EU plutselig ikke lenger bli tollfrie den veien, hvis ikke vi kan ta med noen tollfire produkter fra dem. Den milliarden man kanskje får inn i ekstra avgiftskroner forsvinner da rask hvis det plutselig blir toll på norsk laks.

Det er vel en grunn til at UK nå gleder seg til å kunne tilby taxfree varer til reisende til EU når de nå snart er utenfor deres tollområde. Hadde det vært en dårlig butikk, hadde de neppe ivret sånn
 
Forskjellen er minimal. Om butikkene i avgangshallen heter "Tax free-shop", "duty free store" eller "tollfri butikk" er i grunnen det samme.

Skal man se på det formelle, så er butikkene "tollager C". Selvfølgelig kan man fortsatt tillate tollager C på flyplassene, selv om man endrer på kvotene. Og motsatt. Men det er og blir to ordninger som henger meget tett sammen.

Nei, det er ikke det. Taxfree/avgiftsfritt dreier seg kun om hvor mye du betaler for varen når du kjøper den. (Man sparer moms og spesialavgifter).

Tollfritaket bestemmer hvor mye man kan ta med seg inn i landet av noe uten å måtte fortolle det, helt uavhengig av om dette noe er betalt med eller uten de lokale skatter og avgifter. Under kvoten, ingen toll. Over kvoten, toll på overskytende. Det går fint an å handle taxfree i utlandet utover kvoten, for så å fortolle varene inn til Norge. Fortolling foregår ved tollgrensene og har ingen ting med stedet varene er kjøpt å gjøre.

(Ett av vilkårene for å drive taxfree-salg ved ankomst på flyplassene i Norge, er at de ikke skal selge mer enn tollkvoten til hver enkelt kunde. Den kontrollen er nok mye av grunnen til surret med avgiftsfritt kontra tollfritt. I praksis kunne Heinemann ha solgt deg en palle med vin avgiftsfritt, og så måtte du gå på rødt og fortolle hele skiten, minus seks flasker som er tollfrie om du ikke handler tobakk)
 
Last edited:
Det er
derfor et godt tidspunkt for en samlet omlegging
som kan innebære at taxfree-ordningen avvikles.
En avvikling må følges av en ny finansieringsmodell for Avinor som ikke avhenger av salg av
avgiftsfri alkohol og tobakk på norske flyplasser.
Dersom pandemien medfører en varig reduksjon i
utenlandstrafikken, er det også uklart om dagens
modell vil være økonomisk bærekraftig. Avvikling
av tax free-ordningen vil også redusere inntektene
til de private lufthavnene i Norge, som da må finne
alternative finansieringskilder.
Utvalget tilrår at tax free-ordningen avvikles.
https://www.regjeringen.no/contenta...e66351f/no/pdfs/nou202120210004000dddpdfs.pdf side 82


Hva vil dette i praksis ha å si? Dette medfører vel bare at passasjerer handler alkoholen før de reiser fra Malaga, og ikke når de lander på OSL? Altså masse tapte arbeidsplasser i Norge? Kvotesystemet blir neppe endret - det ligger vel ikke inne i NOU å nekte folk å ta med alkohol inn i landet, slik det er i dag?
 
Kvotesystemet blir neppe endret

Er det ikke dette som er "taxfree-ordningen"?

Skroter man taxfree/kvoter så behøver det ikke å bli forbudt å ta med alkohol og tobakk, man vil bare være pliktig til å betale avgifter ved innførsel.
 
Husk at dette var et utvalg, som hadde i oppdrag å se på veldig mye, og taxfree var bare en liten del av det. Stort sett "hele" skattesystemet skal ses på, og hovedkonklusjonen var faktisk at det anbefales å settes ned et nytt utvalg :p
 
Taxfree på OSL ankomst er nå mer eller mindre stengt av, men en kan scanne en QR-kode og bestille over telefonen, plukke opp varene i kassen 10-15 min. etterpå, hvis ikke allerede forhåndsbestilt.
 
Hørte ikke dax18 igår (har'n klar på podkast), men snakker man om alle varer, eller bare noen få, som for eksempel alkohol og tobakk? Skal man nekte folk å ta med noe som helst, blir det jo det komplette kaos i tollen og/eller politiske opptøyer.

Ser ut som Tollvesenet er enig med deg

https://www.dn.no/innlegg/taxfree/p...-utlandet-ma-fortolles-ved-ankomst/2-1-988582

Innlegg fra tolldirektøren: Å «fjerne taxfree» kan innebære at alt du har kjøpt i utlandet må fortolles ved ankomst

Og link til Konvensjon om tollettelser for turister, en traktat Norge underskrev i 1954

https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/1954-06-04-2
 
Skulle tro det var bedre at folk kjøpte med 2 flasker vin hjem enn å kjøpe sigaretter for venner og kjente i stedet?

Er det dette Støre regjeringen kaller "nå er det vanlige folks tur"??
 
Skulle tro det var bedre at folk kjøpte med 2 flasker vin hjem enn å kjøpe sigaretter for venner og kjente i stedet?

Er det dette Støre regjeringen kaller "nå er det vanlige folks tur"??

"Nå er det vanlige røykere på tur sin tur" ellårno :rolleyes:
 
Enig. Burde kuttes helt og heller finne andre finansieringskilder til flyplassene.

Da har du i realiteten valget mellom å øke avgiftene (øke billettprisen, parkeringsavgifter, serveringspriser osv.) eller mer statsfinansiering (økte skatter). Avinor prøver å unngå begge deler, de jobber iherdig med å komme seg ut av statsbudsjettet og prøver å holde avgiftsnivået for flyoperatørene så lavt som mulig. Problemet med statsfinansiering er mindre egenstyring av driften og konkurranse med andre «gode saker» om skattepengene.

Debatten om dette blir hovedsaklig et politisk valg.
 
Så lenge alkohol og sigaretter er betydelig billigere i utlandet enn i Norge, vil nordmenn på tur til utlandet ta med seg disse varene hjem. Hvis vi velger å ikke selge dem selv til folk som har vært eller skal til utlandet, har vi jo bare flyttet det salget ut av landet, og flyplasser må finansieres på midler som egentlig skulle vært brukt annet steds.
 
Da har du i realiteten valget mellom å øke avgiftene (øke billettprisen, parkeringsavgifter, serveringspriser osv.) eller mer statsfinansiering (økte skatter). Avinor prøver å unngå begge deler, de jobber iherdig med å komme seg ut av statsbudsjettet og prøver å holde avgiftsnivået for flyoperatørene så lavt som mulig. Problemet med statsfinansiering er mindre egenstyring av driften og konkurranse med andre «gode saker» om skattepengene.

Debatten om dette blir hovedsaklig et politisk valg.
Helt klart et politisk valg. Både økt flytrafikk og alkoholforbruk er samlet sett negativt for samfunnet, så politikerne har en jobb å gjøre.
 
Back
Top