Så Norge skal bli det eneste (ser bort fra helt spesielle tilfeller) landet i verden uten en taxfree-ordning?
Så vidt jeg vet, er det ingen taxfree-ordning innen EU. Reiser du med fly mellom to EU-land får du ikke kjøpt «rabattert» alkohol, så Norge blir ikke det eneste landet i verden uten dette.
Saken er ikke så sort/hvit som mange her i forumet vil ha det til, men jeg synes kronikken i NRK er glimrende skrevet.
Da blir det vel lange køer i rød sone for å fortolle alt som medbringes inn til landet.
Man skal vel fortsatt ikke fortolle innenfor kvoten, så jeg kan ikke skjønne at køene skal bli særlig lengre.
...
Det finnes ikke et eneste argument for at folk som reiser til utlandet skal ta med seg alkohol, tobakk og andre varer avgiftsfritt inn i landet – bortsett fra at vi som reiser liker det, fordi vi sparer noen kroner på det der og da.
...
Det er feil å bruke uttrykket "taxfree". Det riktige er "dutyfree", noe det også står ved inngangen til butikkene på flyplassene.
"Tax" er skatt, og det betaler vi av inntekten vår. "Duty" er avgift, og det betaler vi på det vi kjøper i en butikk (mva).
https://www.toll.no/en/corporate/import/calculating-customs-duty-and-taxes/There are essentially three types of taxes on the import of goods from abroad – customs duty, VAT, and special taxes.
En del steder betaler man salestax evt value added tax (vat) ved varekjøp
Tollvesenet sier også:
https://www.toll.no/en/corporate/import/calculating-customs-duty-and-taxes/
Ja, jeg er klar over dette, men butikkene heter uansett «Dutyfree», og ikke «Taxfree», og det er fordi det er avgiftene på alkoholen vi kjøper som vi slipper å betale. (Hvorfor «alle» kaller det for «taxfree» vet jeg ikke…)
Uansett forstår jeg ikke hvorfor det er mulig å kjøpe avgiftsfri alkohol hvis du flyr fra Sverige til Norge, men ikke hvis du tar tog. Dette er vel som å banne i kirken blant oss flynerder, men det får så være.
Jeg antar at det i så fall må være opp til selskapene som drifter togstasjonene å legge opp til en internasjonal og en nasjonal del på stasjonene, og så søke om tillatelse til å selge taxfree i internasjonal sone. Jeg tror imidlertid ikke det er spesielt stor interesse for dette.
Blir jo uansett veldig tungvindt. Togene som krysser grensen til/fra Norge tar også med seg passasjerer lokalt i både Sverige og Norge. Hvordan skille en passasjer som skal til Halden fra en som skal til Gøteborg? Egne ingernasjonale vogner?
Vel, enkelte tar til orde for å fjerne tollfri kvote også.
Jeg antar at det i så fall må være opp til selskapene som drifter togstasjonene å legge opp til en internasjonal og en nasjonal del på stasjonene, og så søke om tillatelse til å selge taxfree i internasjonal sone. Jeg tror imidlertid ikke det er spesielt stor interesse for dette.
Spørsmålet i denne debatten som stadig blusser opp er da (1) om man skal få lov til å ta med alkohol inn i landet (2) om man skal selge taxfree-on-arrival
Er ikke det greieste å forby alt man ikke liker?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.