Man kan gjerne diskutere norsk alkoholpolitikk, men nå har vi altså en situasjon der flyplasseierne må argumentere for høye alkoholavgifter, fordi det er den eneste måten flyplassene kan overleve på. Det er ganske absurd. Det er også noe spesielt å ha en alkoholpolitikk der det som anses som noen av de viktigste virkemidlene (pris, salgsmonopol og tildels tilgjeneglighet) oppheves bare man reiser nok utenlands.
Skulle norsk alkoholpolitikk liberaliseres slik at den blir, for eksempel, lik den som er i Danmark, vil jo også flyplassene trues minst like mye.
For min del hadde jeg gjerne sett en mer liberal alkoholpolitikk med lavere priser i Norge, og gjerne kombinert med at varer reisende tar med seg likestilles mest mulig med varer som selges via andre kanaler. Det vil selvfølgelig ha fordeler og ulemper, men det er veldig underlig at man ikke kan ha en slik diskusjon uten å risikere nedleggelse av flyplasser.
Sovjetstaten Norge! Flytt til utlandet før det er for sent![]()
Forstår ikke at folk tillatter at politikere (og andre..) skal sitte å bestemme hva voksne folk gjør med sine penger og lovlige varer. Skulle mange ganger tro at enkelte partier helst vil bygge et gjerde rundt Norge og bestemme alt nordmenn gjør, sier og bruker.
Kan minne litt om Nord-Korea kanskje?
Jeg vil nå si at å overføre taxfree salget til vinmonopolet ikke er utelukkende en dårlig idé.
Vinmonopolet har gode innkjøpere og handler i større grad enn heinemann kvalitet over kvantitet.
Og mens Heinemann kan gå til en produsent og kreve en pris må Vinmonopolet legge ut et ønske om en vare på anbud etter visse kriterier (druetype, område, korktype, pris, flasketype, dyrkemåte - men ikke produsent) og velge den de selv synes er best etter en blindsmaking av de flaskene som importørene sender inn.
Taler ikke dette til fordel for Vinmonopolet? Anbud for så å kunne velge produkt mot pris. De overlater til andre, kanskje mer kompetente, til å finne produktet og forhandle pris. I tillegg kan sikkert prisen polet får av leverandør presses med tanke på volumet, ihvertfall på basisutvalget som sikkert ville blitt dominerende også på lufthavnene.
Har ikke polet også politisk styrt fortjeneste?
Og Heinemann kan vel neppe gå til en produsent og kreve en pris...
Må si jeg får litt angst når jeg hører arbeiderpartiets representanter titulerer kortbanenettet som "småflyplasser". Dette i diskusjonen om å fjerne eller forandre taxfree ordningen. Som kjent tjener Avinor ca. 1.2 milliarder kr. På taxfree salg , som tilsvaret det Avinor taper på driften av kortbanenettet.
For meg virker det som om de ikke har kunnskap om hva denne delen av luftfarten betyr for landet vårt utenfor de store byene.
Synes det er trist at disse blir en salderingspost når det gjelder alkoholpolitiske spørsmål.
Bare noe jeg mener .....
Sovjetstaten Norge! Flytt til utlandet før det er for sent![]()
Må si jeg får litt angst når jeg hører arbeiderpartiets representanter titulerer kortbanenettet som "småflyplasser". Dette i diskusjonen om å fjerne eller forandre taxfree ordningen. Som kjent tjener Avinor ca. 1.2 milliarder kr. På taxfree salg , som tilsvaret det Avinor taper på driften av kortbanenettet.
For meg virker det som om de ikke har kunnskap om hva denne delen av luftfarten betyr for landet vårt utenfor de store byene.
Synes det er trist at disse blir en salderingspost når det gjelder alkoholpolitiske spørsmål.
Bare noe jeg mener .....
Anbud fører til at de som gidder å delta har en sjanse å vinne. Taxfreepol vil være en såpass liten aktør at kostnadene med å være leverandør (siden leverandøren må stå for kostnadene med transport fram til butikken - via grossist) vil være mye høyere enn å levere til f.eks. Heinemann (der alt skippes via Hamburg og Heinemann selv står for samlet transport). Og det å ha et innkjøpslag for et helt konsert vil naturlig nok være billigere enn å ha et hundretalls importører som jakter på varer til et bittelite marked.
Polet at en politisk bestemt fortjeneste, noe som i all hovedsak gjør at dyre varer blir billige da avansen begrensen. For å kunne drive på flyplassen må dette endres da det er urealistisk at samme avanse er i nærheten til å dekke husleia til Avinor (mange av Vinmonopolets butikker i dag sponses heftig i form av lav husleie da kjøpesentra knives om å få et pol da dette trekker kunder). TRN hadde i 2013 et overskudd tilsvarende 5% av omsetninga - så et Taxfreepol vil ikke ha noe særlig rom til å gjøre det billigere.
Heinemann, som et privat aktør, kan gjøre hva de vil. Og om produsenten ikke vil/kan levere til den prisen så kan de kastes ut av butikkene. Dette ble gjord med Wm Grant & Sons (Glenfiddch, Balvenie, Kininvie, Grants, Hendricks osv) for en del år tilbake da de ønsket å sette opp prisen mer enn det Heinemann kunne akseptere. Samtlige produkter forsvant fra alle Heinemanns butikker og ble vel borte et halvt års tid og når de kom tilbake hadde ikke prisene økt mer enn tilsvarende varer.
Uansett er det lenge til noe slikt kan skje da dagens kontrakt med TRN ikke går ut før i 2021 eller deromkring. Tror ingen regjering er lystne på å betale ut flefoldige millioner (evt. milliarder) til TRN for kontraktsbrudd. Like greit da heftige regel- og lovendringer må vel finne sted før et eventuelt Taxfreepol blir realitet.
Selv reagerer jeg på den xenofobiske/populistiske instillingen mange politikere har når de snakker om tax-free som dominert av utenlandske aktører og at det er bedre at pengene havner hos Vinmonopolet enn i utlandet. Nå domineres jo tax-free i Norge av norske aktører. Ser man på flyplassene er TRN størst og de er 50% norske, Airport Retail Group har RYG og TRF og er 100% norske og i tillegg driver jo Avinor selv tax-freebutikkene på de flyplassene som har lite utenlandstrafikk. Fjord Line og Color Line er også begge 100% norske mens Stena Line og DFDS er henholdsvis svenske og danske og vil dermed ikke kunne omfattes av en norsk regelendring uansett - Fjord Line og Color Line flagges vel kjapt ut om politikerne prøver å gjøre noe med tax-free butikkene deres.
Dermed blir i ordningen enda mer merkelig i mine øyne, polet skal finnes i to utgaver - en dyr for de som ikke flyr, og en billig for de som tar fly...
Hvorfor er det merkeligere med polet + polet enn polet + Heinemann?Da har Ap vedtatt å opprettholde taxfree-ordningen, men ønsker at Vinmonopolet skal ta over fra 2022. Dermed blir i ordningen enda mer merkelig i mine øyne, polet skal finnes i to utgaver - en dyr for de som ikke flyr, og en billig for de som tar fly...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.