Sympatiaksjoner ved ev. streik i DY

krølle

ScanFlyer Crusty
Legger denne som en egen tråd, men om noen vil den skal forsvinne inn i den store tråden, so let it be:

Ble litt overrasket når jeg leste dette i DN24

Sammen er de villige til å bruke de virkemidler som skal til for å sikre anstendige arbeidsforhold og hindre sosial dumping i luftfarten.

Det kommer frem i en pressemelding som ble sendt ut fredag kveld:

Norsk Flygerforbund og Parat ble i dag enige om å støtte pilotene i Norwegian, som i disse dager kjemper for at selskapet skal tilby de ansatte ordnede og ryddige arbeidsforhold gjennom fast ansettelse. De to organisasjonene organiserer samtlige piloter i Norge.

- Norwegian-flygerne står ikke alene. Deres kamp angår i realiteten alle flygere. Norsk Flygerforbund er beredt til å kjempe for faste ansettelser og ryddige arbeidsforhold sammen med våre kolleger i Norwegian. Vi vurderer nå hvilke virkemidler som er nødvendige for å nå frem, sier Aleksander Wasland, leder i Norsk Flygerforbund.

Han utelukker ikke sympatiaksjoner.

Viktig og stå samlet, men vil ikke eventuelt slike sympatiaksjoner ramme fremfor å gavne de stridene?
Skulle Parat f.eks ta ut WF og SK i en sympatiaksjon, risikerer en ikke da at staten vil gå inn med tvungen mekling, og vil en ikke da risikere at en ikke får gjennomslag får noen ting?
Mitt inntrykk fra tidligere kamper hvor tvungen mekling har vært brukt er at de stridene har oppnådd veldig lite utover det de gikk til brudd på.
 
Leste også denne saken og syntes det virket urimelig å true med streik i SAS, om forholdene det streiken mot er selskapsspesifike for Norwegian.

Effekten må da også bli dårligere siden målet jo må være å gjøre det for kostbart for DY å fortsette uønsket praksis. Om man da sympatistreiker i SAS vil jo det redusere DY sine tap.

Tror ikke de vinner noens hjerter med det, for å si det slik.
 
Jeg vil tippe at en ev. sympatistreik blir mest symbolsk, som de ofte er, f.eks 1 time streik for å markere støtte.
 
Last edited:
Jeg vil tippe at en ev. sympatistreik blir mest symbolsk, som de ofte er, f.eks 1 time streik for å markere støtte.

Da snakker du om politisk streik som er forskjellig fra sympatistreik.

Politisk streik (demonstrasjonstreik)
Man kan streike mot de politiske myndigheters beslutninger eller for å påvirke myndighetene til å ta et bestemt standpunkt i en sak. Demonstrasjonsstreik kan også være rettet mot ledelsen av en bedrift. Slike streiker blir ansett for lovlige når formålet med streiken ikke går ut på å endre tariffavtalene. Slike streiker er som regel kortvarige.

Sympatistreik
Arbeidstakere ved andre bedrifter enn dem som lønnsforhandlingene gjelder, streiker eller setter i verk andre tiltak til støtte for selve hovedkonflikten.

Hvor er forresten de bakkeansatte i Norge som handler DY organisert? Parat Luftfart?
 
Jeg vil tippe at en ev. sympatistreik blir mest symbolsk, som de ofte er, f.eks 1 time streik for å markere støtte.

Og er det noe SK trenger så er det en aksjon som vil ramme deres kunder. De ansattes organisasjoner synes kanskje det har vært stille for lenge i SK nå?



Vidar
 
Hvor er forresten de bakkeansatte i Norge som handler DY organisert? Parat Luftfart?
Røros Flyservice på OSL er organiserte i Fellesforbundet, vet ikke med de andre.
 
Politisk streik er kortvarig. Sympatistreik iverksettes for å utøve ekstra press i tarifforhandlinger og varer som regel til partene har kommet til enighet, det blir tvungen lønnsnemd osv osv. En sympatistreik krever også plassoppsigelse, og man sender ikke plassoppigelse for å gå inn på en 1-2 timers streik. Men dette blir definisjonsspørsmål og har kanskje ikke så mye med selve saken å gjøre :)
 
Politisk streik er kortvarig. Sympatistreik iverksettes for å utøve ekstra press i tarifforhandlinger og varer som regel til partene har kommet til enighet, det blir tvungen lønnsnemd osv osv. En sympatistreik krever også plassoppsigelse, og man sender ikke plassoppigelse for å gå inn på en 1-2 timers streik. Men dette blir definisjonsspørsmål og har kanskje ikke så mye med selve saken å gjøre :)

Den forige sympatistreiken jeg fant varte 1 time og det var IKKE like lenge som hovedstreiken.

Uavhengig av hvordan du vil definere ord i mine innlegg så tipper jeg en eventuell NF-streik blir kort.
 
Og er det noe SK trenger så er det en aksjon som vil ramme deres kunder. De ansattes organisasjoner synes kanskje det har vært stille for lenge i SK nå?



Vidar

JADA, vi i SAS elsker jo å streike. Nå har vi endelig fått en god unnskyldning igjen :-)

Håper du selv ser det litt idiotiske i det du skrev. Jeg personlig er ikke for å streike, men det er faktisk et helt lovlig virkemiddel i samfunnet vårt. Og har faktisk vært med på å gi oss verdens beste land å bo i. Men vær så snill å slutt med det tullet om at fagforeninger ødelegger bedrifter. En bedrift som ikke kan følge arbeidslivets regler har ikke livets rett. Er ikke fagforeningenes skyld om økonomien går over styr, men heller produktene som ikke er gode nok.
 
Og er det noe SK trenger så er det en aksjon som vil ramme deres kunder. De ansattes organisasjoner synes kanskje det har vært stille for lenge i SK nå?



Vidar

Er vel ikke de ansatte's, snarere hoveforeningen?
Sånn litt snudd på hodet, hvor har de NAS ansatte vært, les sympati, når SK har streiket.

Her vil de dra inn andre for å legge press på hvem? Kjos gnir seg vel bare en plass om SK/WF og blir dradd med i dette sølet han selv har stelt istand
 
JADA, vi i SAS elsker jo å streike. Nå har vi endelig fått en god unnskyldning igjen :-)

Vel, det er ikke til å komme forbi at SK har hatt sin dose med streiker. Både lovlige og ville. Sågar noen helt uforståelige også.

En bedrift som ikke kan følge arbeidslivets regler har ikke livets rett.

Dersom det er tilfellet som du skriver at bedriften, i dette tilfellet DY, ikke følger reglene i arbeidslivet trekker man bedriften for retten og får slått fast der at man bryter regelverket. Det har man ikke valgt å gjøre. Samme diskusjonen har også vært rundt FR. Heller ikke de har tapt noen arbeidsrettsak på samme tema.

Slutningen av dette er at bedriften følger arbeidslivets regler. Dermed står man igjen med at dette er en aksjon for å endre en tariffavtale.

Når man ser på den diskusjonen inne på dette forumet så synes jeg den bærer mer preg av å være et fagforeningsmøte hvor man forsøker å støtte hverandre i å rope "fy" til arbeidsgiver.

Men for all del det er fullt lovlig å sloss for faglige rettigheter, men da får man også være voksen nok til å si det og ikke kamuflere det som noe annet. F.eks beskyldnigner om lovbrudd og regelbrudd.

Når det gjelder sympati streik/eller politisk streik så vil enhver aksjon ramme en tredjepart, uansett hva man kaller det. Og SK har ikke behov for å påkalle seg sine kunders vrede for å "utrykke" sin støtte til en faglig konflikt hos en konkurrent, etter mitt syn. men på den andre siden. Får ikke pilotene hos DY gjennomslag kan man også se at SK kanskje må begynne å se på fast ansettelser eller kontrakter, dersom man ikke satser på å "plaske rundt i andedammen" Skandinavia. Globaliseringen har tross alt også nådd oss. Ønsker man å gjøre noe med det går veien i første rekke gjennom EU/EØS, og ikke streiker. Man må der få gjennomslag for hvordan arbeidslivet skal fungere over landegrensene. Man har forsøkt felles valuta. Det er kanskje en stolpe i "byggverket" som burde ligge i bunn for at friheten med fri flyt av arbeidskraft skal fungere. Likeså bør en stolpe være en harmonisering av skatter og avgifter, f.eks slik at man betaler skatt i det landet man arbeider. En stolpe burde være lovverket som skal beskytte arbeidstakeren, men det må også balanseres med rettigheter for en arbeidsgiver. Alternativet er den utviklingen vi ser nå.
Men skal man få en slik harmonisering så står vel en del regler for arbeidslivet i Norge for fall. Tross alt er EU/EØS avtalen egentlig en avtale som skal fremme handelen landene mellom.




Vidar
 
Sympatiaksjoner blir brukt slik at ansvarlig myndighet våkner opp! I dette tilfelle ønsker man vel at myndighetene bruker litt flere ressurser på å kikke på hva som foregår på Rygge. Dette kan så igjen føre til at myndigheter i andre land gjør det samme ovenfor operatør på sekundærplasser. Det vil jo muligens føre til litt høyere billettpriser, men langt bedre og sunnere konkurranse og arbeidsforhold i bransjen.
NF kan også gjennom IFALPA anmode om en "hiring ban" i Norwegian, Parat har alene dessverre ikke muligheten til dette ettersom det er NF som har kontakten med dem.
Tror forresten NPF støttet og ville gjennomfør sympatiaksjoner når Skyways sa opp alle og ville gjeninnsette pilotene på kontrakt, heldigvis ble det ikke noe av Skyways-stuntet!
 
Men vær så snill å slutt med det tullet om at fagforeninger ødelegger bedrifter.

Det er STOR forskjell på fagforeninger - på same måte som det er stor forskjell på ledere.
Noen tenker kun kortsiktig på seg selv, mens andre tar ansvar og vil det beste for bedriften totaltsett på sikt.
I motsettning til ubrukelige ledere kan man desverre ikke kvitte seg med ubrukelige fagforeninger.

W
 
Last edited:
Her vil de dra inn andre for å legge press på hvem? Kjos gnir seg vel bare en plass om SK/WF og blir dradd med i dette sølet han selv har stelt istand

Blir det streik i DY, SK, WF er det trolig en gavepakke til Ryanair og andre som driver med utstarkt bruk av innleie. Taperne blir skandinavisk luftfart som vil miste ytterligere markedsandeler til 'the cowboys'. Jeg beklager utviklingen med så omfattende innleie som DY nå legger opp til. Samtidig tror jeg dessverre det er urealistisk å tro flyselskapene vil fortsette med nesten utelukkende bruk av fast ansatte piloter og CA. Globaliseringen, også av arbeidskraften, fortsetter med stor styrke. Og det er lite trolig at flyselskapene, som opplever en meget hard konkurranse, stiller seg utenfor denne trenden.
 
Røros Flyservice på OSL er organiserte i Fellesforbundet, vet ikke med de andre.

Må rette deg her. Rfly ansatte ihvertfall på checkin/gate er HK organiserte.
 
Last edited by a moderator:
Det er STOR forskjell på fagforeninger - på same måte som det er stor forskjell på ledere.
Noen tenker kun kortsiktig på seg selv, mens andre tar ansvar og vil det beste for bedriften totaltsett på sikt.
..og i SAS sitt tilfelle har vi sett en dramatisk kursendring fra foreningene de siste fem årene. Med unntak av DK er mitt inntrykk fra utsiden at de alle jobber hardt for bedriftens beste.

I motsettning til ubrukelige ledere kan man desverre ikke kvitte seg med ubrukelige fagforeninger.
Jeg har hatt et par ledere gjennom årene som motbeviser den teorien :)

For øvrig kan jeg også gjenta det Pilot1 sa litt lengre over - sympatistreiker trenger ikke nødvendigvis å vare lenge. Har selv vært i en streik i et par timer for støtte opp et annet forbund.
 
..og i SAS sitt tilfelle har vi sett en dramatisk kursendring fra foreningene de siste fem årene. Med unntak av DK er mitt inntrykk fra utsiden at de alle jobber hardt for bedriftens beste.

Øyensynlig ja, men om det er fordi de har kommet på bedre tanker eller om det rett og slett er fordi
situasjonen er prekær i SAS og kassa er tom vil tiden vise ;)

W
 
Leste også denne saken og syntes det virket urimelig å true med streik i SAS, om forholdene det streiken mot er selskapsspesifike for Norwegian.
Tror ikke du har forstått problemstillingen, den er ikke selskaps spesifikk. Hvis DY flagger ut alle arbeidsplassene sine, er de andre next. Tror ikke SAS pilotenene gleder seg til å jobbe for et kontraktsbyrå i Azerbajan uten pensjon, forsikring, jobbsikkerhet, oppsigelsesvern eller noen andre "frynsegoder" heller.
 
Tror ikke du har forstått problemstillingen, den er ikke selskaps spesifikk. Hvis DY flagger ut alle arbeidsplassene sine, er de andre next. Tror ikke SAS pilotenene gleder seg til å jobbe for et kontraktsbyrå i Azerbajan uten pensjon, forsikring, jobbsikkerhet, oppsigelsesvern eller noen andre "frynsegoder" heller.

Akkurat den ( sas ) tror jeg ligger som noe bortimot umulig.
Til det har konsernet vært igjennom for mange opprivende kontroverser, enten det gjelder LF/BU, kartell virksomhet eller hva det måtte være.
Er vel større sjangs for at KJOS tok i bruk det som Erik Braathen i sin tid ville, nemlig hente inn utenlandske piloter, og Braathen er vel med i styret enda? Eller?
 
Back
Top