"sykdom" (?) i Røyken igjen

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic '

Originally posted by Cedlind

Egentlig ikke så merkelig hvis man tenker seg litt om.
Joa, jeg tenker meg om!!!!!

Gjør du?

Hadde du giddet å tøye / bryte grenser for en arbeidsgiver som har bestemt seg for at din jobb skal flyttes til en helt annen kant av landet?

Tøye grenser? Det kommer litt an på hva man definerer som "å tøye grenser". Men som nevnt tidligere; -jeg har vært såpass mange år i denne (til dels råtne) bransjen, at jeg kan skilte med en erfarning når det gjelder nedleggelser og/eller endirnger, og det opp til flere ganger.

En ting er å få rede på at arbeidsplassen din skal flyttes om x antall år (jeg vil understreke at du fortsatt vil ha mulighet til jobb), en helt annen ting er å få rede på at du ikke har jobb fra 1. februar og at denne meldingen kommer 2 dager før juleferien. Sistnevnte har jeg nemlig opplevd! Hva er værst?
Jeg synes overhodet ikke synd på meg selv, men du bør for all del ikke påstå at jeg ikke har medfølelse for personer som blir berørt av endringer i denne bransjen. Jeg har vært ute en vinternatt før, og det med stormende vind og lav temperatur. Jeg er ingen flygelder (forresten glad for det - for de er IKKE godt likt om dagen), men jeg vil påstå at jeg forstår sakens kjerne her. Beklager på forhånd hvis jeg skulle ta feil!

----------------------------------
Wake up, this is the real life!

Replying to Topic '

Å få vite at jobben din kanskje skal flyttes om4 år tror jeg ikker så stressfult...men tatt i betraktning hva Avinor og de ansatte har av samarbeid så tror jeg dette var en utløsende faktor og dråpen som fikk begeret til å flyte over.....for å si det slik.

Har forståelse for at man blir svært oppgitt om man opplevde noe slikt som deg BEF, bare sånn at det er sagt.

Replying to Topic '

Originally posted by BEF
Tøye grenser? Det kommer litt an på hva man definerer som "å tøye grenser". Men som nevnt tidligere; -jeg har vært såpass mange år i denne (til dels råtne) bransjen, at jeg kan skilte med en erfarning når det gjelder nedleggelser og/eller endirnger, og det opp til flere ganger.
BEF, bare for å presisere. Dette handler ikke om hvor erfaren du er, hvor mange vinterdager du har vært ute, eller hvor mange jobber du har mistet. :sarc Hvis du leser innleggene i denne tråden bør det være mulig å forstå hva dette dreier seg om.

Replying to Topic '

Det som er nesten verdig respekt er hvordan Avinor har unngått å havne i medias søkelys enda, og hvor ensidig vinkelt itng er i pressen enda. Skulle nesten tro Avinor utøvde tankestyring i pressen...

Replying to Topic '

Flyvelederne gjorde den fatale feilen at de la ned det operasjonelle arbeide etter at de fikk vite at røyken skulle legges ned om fire år. At de bruker begrunnelsen at det utgjør en fare for sikkerheten synes jeg fortsatt er som å si at jeg glemte sukker til kaffen og mangler nok energi til å sikkert gjøre jobben min. Det er en belastning som den yrkesgruppen skal og bør takle uten at sikkerheten settes på spill.

Derimot har jeg full forståelse for at folk ikke påtar seg overtid. Særlig når det tydelig er i strid eller på kanten av arbeidsmiljøloven.

Men folk vil trekke konklusjonen fra det førse avsnittet over i det andre, fordi det ga så utrolig store konsekvenser for så mange uten at noen kom med noen vettug forklaring annet enn at når de først kom på jobb så holdt man hverandre i hånden for at alt skulle gå så bra?????

Replying to Topic '

ok, nå vet vi litt mer. Godt at vi fikk skremt ut noen reaksjoner fra flygelederne her i landet også. En PR-kampanje hadde nok vært på sin plass, for nå kan Avinor lene seg tilbake og regne med at alle reagerer på samme måte som meg når det er bemanningsproblemer i flykontrollen. "Gutta i Røyken" gjorde en KJEMPETABBE da de "aksjonerte" etter at varselet om mulig flytting (om fire år, folkens!) og lammet flytrafikken i to dager. Vips! NULL sympati fra 99% av Norges befolkning. Når det kan bli så ille - jeg er redd for at dette er ting vi må bli vant til i de kommende fire årene - sider det jo elvsagt noe om den bemanningssituasjonen som er i Røyken allerede, og den blir neppe bedre i årene som kommer. Nyrekrutering til Røyken er vel så godt som null vil jeg tro.

Men, hva er årsaken til at det ikke er nok folk? Er det Avinor som ikke har ansatt nok folk, eller er det fagforeningspampene som ikke har villet åpne for flere folk? Jeg kjenner til en faktisk situasjon fra en arbeidstaker gruppe som har en del til felles med flygelederne (når det gjelder makt iallefall), nemlig typografene i Aftenposten. De klaget følt på 1990-tallet, nektet å ta overtid etc etc. Ledelsens svar ble dermed å foreslå at det ble ansatt flere typografer, slik at man kunne unngå overtid. Svaret fra fagforeningen da var NEI. Det betød jo at deres godt betalte overtid (som var det som gjorde typografene til lønnsadelen i Akersgata), ble mindre....

Jeg sier ikke at det er slik det er i Røyken også, men jeg tror nok at det ikke er så svart-hvitt, men eller ganske mange nyanser av grått ute og går. Fagforeningspampene skal ha sitt tupp bak, og det samme skal ledelsen i Avinor. Slik det er nå får jo ikke flyselskapene den varen de har betalt (dyrt) for, og på sikt kan dette føre til nye reisemønsker og nye problemer for norsk luftfart. Mens NSB gnir seg i hendene...

Replying to Topic '

Og der tikket meldingen inn at det blir forsinkelser på Østlandet (med andre ord hele landet) pga mangel på flygeleder ("mangel på flygeledere" var en bra beskrivelse synes jeg...litt stolt over den!).
Står på www.osl.no, NRK txtTV og ble sagt i nyhetsendingene.

Replying to Topic '

Noe som også er verdt å få med seg..:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/10/31/412981.html

Replying to Topic '

Originally posted by LN-ATC

BEF, bare for å presisere. Dette handler ikke om hvor erfaren du er, hvor mange vinterdager du har vært ute, eller hvor mange jobber du har mistet. :sarc Hvis du leser innleggene i denne tråden bør det være mulig å forstå hva dette dreier seg om.

Whatever!!!

God bedring! ;)

Replying to Topic '

Originally posted by CK

ok, nå vet vi litt mer. Godt at vi fikk skremt ut noen reaksjoner fra flygelederne her i landet også. (...)

Men hvorfor kunne man ikke bare ha spurt om hva som foregår? Å lire av seg flåsete kommentarer for å «skremme» flygelederne til å komme med en «reaksjon» som forklarer situasjonen forekommer meg bare utrolig barnslig. Jeg sikter ikke til deg nå, men kommentarene fra andre presumptivt voksne mennesker her er på et lavmål.

Replying to Topic '

Edit: Og det skal legges til at jeg har vært *meget* kritisk til flygelederne, og hvordan de oppfører seg. Noe jeg i grunn er ennå.

Artig det at du er kritisk til oss. Nøyaktig hva er det du er kritisk til egentlig?
- Synes du vi skulle gått over overtidsgrensene og ignorert pålegget fra LT?
- Synes du vi skulle jobbet med flytrafikk når vi er enten syke eller utilpass?

Kan jo lage en parallell spørsmålstilling:
- Synes du at en flyger skal gå over overtidsgrensen og ignorere påleggene fra LT?
- Synes du at en flyger skal gå på jobb hvis han er syk eller utilpass?

Vi vet vel alle hva som er svaret her. Forskjellen på Avinor og Sas-Braathens eller tilsvarende er at SAS-Braathens har tenkt på dette og derfor har flygere i backup og ansetter med tanke på at flyene ikke skal bli forsinket eller kansellert. For det er penger tapt.
Slik har ikke Avinors ledelse tenkt til nå. Og konsekvensene er at når en flygeleder er syk så er tida til alle de eventuelle andre flygeledere allerede disponert, enten ved at de jobber på prosjekt, operativt i en annen form, at de har brukt opp overtidskvoten, eller at de faktisk har avtalt med familien at de skal på hytta.

Grunnen til at problematikken med forsinkelser har "tilfeldigvis" dukket opp nå i høst er at 200/25-timers regelen har slått til for fullt, kombinert med at alle flygeledere skal gjennomføre Periodisk Faglig Oppdatering før 010105. PFO ligger til grunn for opprettholdelsen av rettighetene i sertifikatet til den enkelte flygeleder. Enheter som til nå har aaaakkurat klart å opprettholde vaktlista uten overtid har nå blitt påført et merarbeid som strekker seg fra ett månedsverk til f.eks Røyken, hvor dette utgjør sikkert et par årsverk. Hver flygeleder SKAL gjennomføre 2 dager i simulator, en dag med teoriundervisning samt 1 dag med praktisk PFO i hver sektor vedkommende jobber.
Dette ville selvsagt ikke vært noe problem hvis flygelederstokken var dimensjonert for denslags. Det er den jo ikke... Og det har den ikke vært siden 80-tallet.

Når det gjelder oss flygeledere så er vi skiftarbeidere. En skiftarbeider i Norge skal jobbe 34,5 timer. Vi har i flere år siden '95 jobbet opp til 38 timers arbeidsuker med nattevakter og ubekvem arbeidstid, altså rundt 200 ekstra timer i året, noe som i de fleste andre bedrifter ville blitt kalt planlagt overtid. Vi sa ja til dette for å redde LV/Avinor ut av elendet som oppstod etter kansellering av flygelederkull i begynnelsen av 90-tallet.
På toppen av disse 200 timene har man på flere enheter, blant annet min, ligget på 2-400 EKSTRA overtidstimer for å få hjulene til å gå rundt.
Kan du tenke deg hva skilsmissestatistikken er for flygeledere?

I januar 05 skal vi visst ned til 35,5 timer. På min enhet har vi grabbet til oss det vi kan av aspiranter og flygeledere og derfor er vi godt skodd for tiden som kommer. Like fullt klarer vi ikke å gjennomføre PFO, kursing og ferie uten bruk av overtid.

Grunnen til at du og Norge nasjonen først nå merker noe til hva Avinor har drevet med i alle år er at tilsynet er skilt ut og at de er lovpålagt å følge de europeiske bestemmelsene. Tilsynet har ikke anledning til å dishe ut disp i hytt og pine og derfor kommer Avinor i klemme fordi de ikke har disponert arbeidsstokken slik at man har nok folk til "å ta i et tak" når toppene kommer.

Å jobbe som flygeleder er å utføre et arbeid som sitter i ryggmargen. Vi har sagt fra til Avinor over lengre tid at det som er i ferd med å skje kommer til å å brenne så inni h... når det begynner å røyne på. For det er farlig. Vi kjenner at det kniper i muskler du ikke ønsker å tenke på når vi leser om tiltakene i forbindelse med Takeoff 05. Ikke fordi vi er redd for jobben. For som flygeleder har man alltid jobb, med tanke på at det mangler tusenvis av flygeledere i verden. Men fordi det kommer til å skje ting NÅR vi er på jobben. Fordi det ikke er nok folk, fordi folk jobber for lenge, fordi man får overload når utstyret ikke fungerer...
Vi har påpekt overfor ledelsen at planen deres ikke kommer til å fungere. Veritas plukket opp dette og sa fra i rapporten. Likevel fortsetter Avinor slik de hadde bestemt. Retreat is no option.
Og det er derfor Norge er forsinket hver helg nå i høst. Tro meg, dere har bare sett begynnelsen...

Cedlind, jeg driter i om du er "skeptisk" til flygeledere. Jeg aner ikke hva du jobber med, men jeg ville uansett satt meg inn i enhver arbeidsgruppes situasjon før jeg i det hele tatt gikk ut og kritiserte...

Med Vennlig Hilsen,
En som sammen med sine kolleger faktisk gjør alt han kan for at flytrafikken skal gå så sikkert og effektivt som praktisk mulig i en vanskelig tid.

Kyrre Ingebrethsen
Flygeleder, Evenes.

Replying to Topic '

Originally posted by Cedlind
Det jeg er noe kritisk til, er i all hovedsak at "utilpass" kan defineres så mangt, både fra flygelederne og Avinor sin side, og at mange har en sutrete holdning til hele situasjonen.
Joda, det er selvfølgelig kjipt at hele greia flyttes til Stavanger, når folk er etablert med kjerring, unger, volvo 245 og 3 bikkjer i Røyken, men det er sånne ting som skjer her i livet, og noe vi bare må finne oss i.

Hvor har du det da fra at mange er "sutrete" i sin holdning? Flygelederne i Røyken jobber da. Som andre har indikert på både Veggavisen og VG så har man faktisk vært ganske mye på jobb.
The Black Monday oppstod på grunn av en rekke omstendigheter. Det var folk som i utgangspunktet ikke hadde noe problemer med å jobbe operativt den dagen. Det finnes mange på Røyken som egentlig ikke bryr seg om hvor de jobber. Ut fra det jeg har skjønt ble den opphetede stemningen på Røyken så amper at det ikke var forsvarlig å drive flykontroll. Selvfølgelig var det også folk som opplevde sorg.
Summen var at det ikke var mulig å sette sammen hele skift som kunne jobbe sammen. Man må huske på at det er flere sektorer og at ikke alle flygeledere kan jobbe alle steder.
Leste du om SAS maskinen som endte opp uten flaps under takeoff? Med flygere som helt tydelig ikke skulle satt i noe hotseat?
Slik vi ser det var ikke situasjonen noe annerledes i Røyken den skjebnesvangre mandagen. På grunn av mangel på folk fikk man da heller ikke satt igang trafikken utover ettermiddagen.
Og tirsdagen var det jo ingen fly som var på rett sted så enda det var halv rate på Røyken så jeg likevel nesten ingen fly i lufta den morgenen. Flygelederne var altså igang med jobbinga igjen så fort det praktisk lot seg gjøre. Men det er ikke så interessant å skrive i avisene.

Sutrete? Du finner ikke så mange sutrete flygeledere. Men du finner ganske mange forbanna flygeledere.
Tro meg, jeg har urettmessig blitt skjelt ut av en Kaptein fra et herværende større flyselskap på grunn av at han hadde fått tildelt slot. Det var nok best at det ikke kom fly før en god stund etterpå. For det er ikke lett å tenke flykontroll når man har blitt forulempet...

Nåh.. SUMMEN av alt det som skjer nå i Avinor er at det kommer til å bli en KJEMPE oppvask. Vi som jobber ute i periferien ser med glede på at fokus endelig har kommet på hvor galskapen ligger. Vel har ledelsen en finger med i spillet, men det stedet man må begynne for å få en orden på flytrafikken er ikke i Avinor.
Det er i stortinget.

Mvh

Kyrre

Replying to Topic '

Stortinget og ledelsen i Avinor... Jeg tror man bør ta med alle parter...

Back