"sykdom" (?) i Røyken igjen

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic '

Hmmm... Kan ikke unngå å legge merke til at tonen er og blir den samme mellom "frontene" som den gangen da jeg jobbet nært opp mot LTT... :naughty:

Og controller-gutta (og -jentene) - dere har min sympati. Noen har tydeligvis gjort en elendig jobb med å formidle til oss andre hva dette egentlig handler om.

Replying to Topic '

Som sagt før, falske sykemeldinger har jeg ingenting til overs for, uansett yrkesgruppe, men overtidsnekt er et effektivt virkemiddel, og jeg har faktisk forståelse for at man ikke gidder å jobbe overtid helg etter helg for en arbeidsgiver som opptrer slik Avinor gjør. På denne måten for folk ihvertfall øynene opp for hvordan Avinor drives, selv om jeg er redd flyvelederne gjør seg selv en bjørnetjeneste. Folk ser ikke flyvelederne der de sitter i fjellhulen sin, de bare vet at de tjener masse penger og har betalt utdannelse, og da er det sikkert vanskeligere å ha noen medfølelse med dem, spesielt hvis man står midt i kaoset. Dette er rett og slett Avinors feil, ingen andres.

Replying to Topic '

Takk for fremlegging av fakta - om enn paa en noe 'utradisjonell' maate .. :D

En liten pressemelding hadde kanskje ikke vaert dumt? Hvis folkets virkelighetsoppfatning er forskjellig fra den reelle situasjon, er det ikke dumt aa opplyse om hvordan staaa virkelig er. Flyvelederne har et imageproblem ....

Replying to Topic '

Det kan du vel trygt si! En PR rådgiver kankje hadde vært tingen!:p

Replying to Topic '

I rekken av velmente råd: Bli kvitt Rolf Skrede. Han forbindes med alle elendigheten tidligere som gjør at mange forbinder flygeledere med arrogante drittsekker.

Replying to Topic '

Originally posted by LCH

Det kan du vel trygt si! En PR rådgiver kankje hadde vært tingen!:p

RH, hvor er du?;) :D

PS! Jeg kan forstå at man blir forbannet når det insinueres at man ikke gidder å ta i et tak (dvs. jobbe overtid) når det trengs, dersom virkeligheten er en ganske annen. Det er klart at flygelederne har rett til å si nei til overtid. Det er ikke flygeledernes ansvar å sørge for at det er nok mannskap til å ta unna perioder med sykefravær - det er faktisk arbeidsgivers ansvar, så her er det Avinor man skal forbanne og ikke flygelederne.

...men flygelederne har kanskje, gjennom aksjonen for en tid siden, bidratt til å skape noe mistro til årsakene til fraværet selv om dagens sykemeldinger kan være så legitime som bare det.

Jan Y

Replying to Topic '

Samme hvordan dette er, oppfattes det av den menige mann som en aksjon. Som flere sier, dette er et STORT IMAGE PROBLEM for flygelederne.

Jeg støtter på ingen måte Avinors beslutning vedr. Røyken. Så er DET sagt.

Replying to Topic '

Originally posted by LN-MOW

Takk for fremlegging av fakta - om enn paa en noe 'utradisjonell' maate .. :D

En liten pressemelding hadde kanskje ikke vaert dumt? Hvis folkets virkelighetsoppfatning er forskjellig fra den reelle situasjon, er det ikke dumt aa opplyse om hvordan staaa virkelig er. Flyvelederne har et imageproblem ....

Problemet er ikke at det informeres nok om "ståa". Problemet er heller det faktum at ikke alle medier er interessert i å legge fram de informasjoner som kommer fra tillitsvalgte og NFF........fordi det passer jo ikke inn i bildet som Ola har av flygeledere som aksjonister/lønnsbaroner/aktivt syke etc.......Et annet faktum er at hvis man er litt oppegående og researcher litt så finnes det faktisk masse stoff på nettet som klart gir et bilde av hvilket uføre hele lufttrafikken i a/s Norge er i. De som tar seg tid til mere enn forsiden i Dagbladet har en god mulightet. For de som vil få noen "alternative" synsvinkler så kan jeg anbefale denne diskusjonen på veggavisen. Veldig god, selv om den er lang.......;)
Men nå må jeg løpe opp og jobbe igjen, 9 rushet kommer....

Replying to Topic '

Skyldig!!!!

jeg beklager, jeg slettet det siste innlegget i fra Atco ved en total feiltagelse....jeg skulle bruke quote....og poelsefingerne traff delete i stednfor....ogsaa er jeg moderator saa dermed ble innlegget slettet....beklager det var ingen mening i slette innlegget, kun fingertroebbel.......

Jeg er enig med ATco som skrev at "ta en Reagan /... og faa de militaere inn" er provoserende...og synes egentlig at Atco's innlegg satte et godt lys paa situasjonen...

men som mange andre her tror jeg at Gutta i Roeyken maa faa en markedsfoerings kampanje...(det skulle vaere mange ledige her i USA den 03 November...det er gutta som virkelig kan faa Avinor til aa se ut som den ubrukelige gjengen de er!!!)

Igjen beklager sletting!!

Replying to Topic '

Kan man spørre om hvorfor det nå er skadelig med overtid - når man tydligvis har hatt ordninger med alt for mye overtid i mange år?

Replying to Topic '

Originally posted by EB

Kan man spørre om hvorfor det nå er skadelig med overtid - når man tydligvis har hatt ordninger med alt for mye overtid i mange år?

Poenget er at NFF og flygelederene i "alle år" har påpekt at det har vært for mye overtid, og det er kun fordi det har blitt jobbet så mye overtid, som regel med dispensasjon for å overskride arbeidsmiljølovens bestemmelser, at hjulene har gått rundt. I fjor høst sa Avinor at vi var 80 flygeledere for mange, og de har stoppet utdanning av en del kull. En vesentlig forskjell i disse dager er det faktum at Luftfartstilsynet i tråd med europeiske regler har inført bestemmelser som tallfester hvor mye overtid vi kan arbeide innenfor en 4 ukers periode, og de fleste på Røyken i alle fall ligger hele tiden og "stanger" mot denne grensen. Jeg f.eks kan nå ikke jobbe overtid før 7 november. Avinor har den siste tiden fått avslag på flere søknader om dispensasjon fra disse reglene............men hvorfor skulle de trenge dispens, er vi kanskje for få nå da.......
Det som er viktig å forstå her er at ansvaret for at loven overholdes påhviler den ENKELTE flygeleder, d.v.s hvis jeg jobber overtid før 7 november, så er det mitt ansvar at jeg bryter norsk lov....believe me, selv et "spark bak" får ikke meg til å gjøre det.... :naughty: ;)

P.S DC 8-61.. No probs, fingertrøbbel vet jeg mye om :D

Replying to Topic '

Ja-ja... man kan jo flåse videre om reelle sykdommer, ferieavviklinger, kursing, etc. Men det kommer da på svært beleilige tidspunkter da, eller hur? Kan umulig bare være tilfeldigheter alt dette.

Til evt. ATC'ere her; dere er ikke de eneste i luftfarten som er nødvendige for at flytraffikken skal gå. Det er langt flere enn dere som har følt endringer og nedgangstider i denne bransjen på kroppen. Men dere er så og si de eneste som gidder å lage totalt kaos ut av det.

Merkelig at dette så og si aldri var et problem før "Røyken vs Sola" ble en sak.

Mulig flere av oss her på forumet er trangsynte, men mange av de som har uttalt seg på denne tråden, har faktisk vært ute en vinterdag før;
Trangsynte? muligens.
Dumme? nei!

Kos dere i fjellhallen! :spin:

Replying to Topic '

Originally posted by EB

Det er vel ikke mere skadelig nå, men man gidder vel ikke stille opp i samme grad som før med tanke på den siste tidens hendelser.

Replying to Topic '

Originally posted by LN-ATC

Det overrasker meg litt at det er så jævla mange trangsynte og naive folk på dette forumet. :sarc

Prøv å se for dere at noen folk faktisk er syke (for det er fortsatt lov i Norge, rajt?), og at de som har fri ikke har lov å komme på jobb fordi de enten har fyllt opp sin 4-ukers overtidskvote, eller kanskje har nådd taket på hva de har lov til å jobbe av overtid i et kalenderår? Eller hva om folk kanskjer er på ferie, fordi det ikke er mulig for alle å ta ut ferie på sommeren?

Men som vanlig vet vel dere at dette er en aksjon. Stå på! :spin:

Er enig i at Avinor har gjort en alt for dårlig jobb.Dårlig planlegging. Forstår ikke at man kan planlegge med at alle flygeledere skal jobbe makismalt tillatt overtidskvote for at trafikken skal flyte normalt, da er man jo underbemannet i utgangspunktet.
Selvsagt kan man være syke, men litt merkelig at dette kun har skjedd etter at Avinor la frem at de foretrakk Sola og ikke Røyken. Men som sagt - dårlig jobb av Avinor som ikke har tatt høyde for normalt jobbfravær som sykdom, kurs, svangerskapspermisjon etrc. Har forståelse for at flygelederne ikke vil jobbe mer overtid. Hvorfor finnes det ingen vikarer? Hvorfor er det ingen beredskapsplan om 2 flygeledere på samme skift blir syke? Elendig planlegging!!

Replying to Topic '

Originally posted by DY
Er enig i at Avinor har gjort en alt for dårlig jobb.Dårlig planlegging. Forstår ikke at man kan planlegge med at alle flygeledere skal jobbe makismalt tillatt overtidskvote for at trafikken skal flyte normalt, da er man jo underbemannet i utgangspunktet.
Selvsagt kan man være syke, men litt merkelig at dette kun har skjedd etter at Avinor la frem at de foretrakk Sola og ikke Røyken. Men som sagt - dårlig jobb av Avinor som ikke har tatt høyde for normalt jobbfravær som sykdom, kurs, svangerskapspermisjon etrc. Har forståelse for at flygelederne ikke vil jobbe mer overtid. Hvorfor finnes det ingen vikarer? Hvorfor er det ingen beredskapsplan om 2 flygeledere på samme skift blir syke? Elendig planlegging!!

Når det gjelder beredskapsplaner eller lignende så kan jeg igrunn kun svare for min egen arbeidsplass, Sola tårn/innflygingskontroll. Vi har ei vaktliste som i utgangspunktet har rikelig med syke- og ferieavløsingsvakter. Nesten alle disse vaktene brukes for tiden til å dekke opp vakter fordi ansatte må bruke mye tid på prosjekter og forskjellig typer opplæring/kurs. Så når vaktlista er ferdigskrevet er det veldig sjelden ledige syke- og ferieavløsningsvakter som kan ta stille opp på en operativ vakt om noen må melde frafall pga sykdom. Dette fører til mye bruk av overtid, og man når fort taket for hva man har lov til å jobbe av overtid (ca 2-3 vakter pr. 4 uker er max). I en tid som dette, da vi føler av vi har en ledelse som skaper dårlig arbeidsmiljø, og som vi i tillegg føler jobber mot flysikkerhet i Norge er mange rett og slett ikke så veldig interessert i å tilbringe flere timer på jobb enn man må. Men det er på ingen måte snakk om noen organisert overtidsnekt blant flygelederne i Norge.

Luftfartstilsynet har endelig blitt interessert i hva som foregår på operativt plan i Avinor. Da Luftfartsverket var tilsyn for seg selv var alt mye løsere og ingen førte en slik kontroll som det gjøres i dag. Det kan virke som at tidligere var det ikke så nøye om man jobbet mer enn man hadde lov til.

En vikarordning vil neppe fungere særlig effektivt. For at man skal kunne arbeide operativt som flygeleder må man jobbe relativt regelmessig (på den aktuelle enhet, i de aktuelle arbeidsposisjonene) for å holde papirene gyldig, så å kalle inn vikarer som f.eks. kun skal jobbe noen spredte vakter i året blir veldig ressurskrevende og dyrt. Det som løser slike problemer er økt bemanning. Og som Atco skriver har man i en lengre periode nå stoppet inntaket av flygelederaspiranter fordi vi visstnok er så altfor mange. Jeg er redd for at kundene våre i lang tid framover vil lide av Avinors kortsiktige "planlegging". I løpet av få år er det mange som kommer til å nå operativ aldersgrense (60 år), samt at en del yngre flygeledere er lei og har søkt jobber utenlands. Neste kull vil tidligst påbegynne utdanning neste høst, og vil da in best case være klar for operativt arbeid høsten 2007, så dere blir nok snart vant til forsinkelser og CTOT'er! :spin:

Replying to Topic '

WOW! Nå har debatten kommet inn på et nytt og bedre spor... Begynner faktisk å få litt mer forståelse (venter litt med sympatien) for dagens situasjon.

Replying to Topic '

Joda...har hele tiden ment at dette ikker flygeledernes feil. Avinor har ikke dimensjonert arbeidsstokken sin utfra hva den skal levere. Man kan jo ikke planlegge med at alle skal ha max overtid, gå på kurs, prosjekter uten at man fyller inn med andre....
På andre arbeidsplasser er dte vel vanlig at når det er prosjekter og planlagt langvarig fravær så ordnes "hullene" i vaktplanen...men man kan jo ikke bruke overtidskvoten hos alle flygelederne...da har man jo ingen "slakk" og fleksibilitet i systemet. Slik det høres ut med reduskjon av flygeledere og dagens flygeledere ikke klarer å gjennomføre all trafikk uten å bruke overtid så er jo dette helt bak mål. Ovrtid skal vær een nødløsning. Det tragiske er vel at når flygelederne har vært "snille" og brukt overtidskvoten til ekstravakter, prosjekter, kurs etc så er det først når de blir syke og ingen kan erstatte vaktene at det blir synlige for oss andre. Ingen av oss hadde reagert om en flygeleder ikke kunne delta på et kurs eller prosjekt. Flygelederne er vel litt mellom barken og veden her. Det burde selvsagt vært tid for begge deler, kurs og aktiv flykontrolltjeneste i den normale arbeidstiden....og sykdom selvsagt.
For oss reisende hadde det nok vært langt bedre om flygelederne hellerl ot være å gå på kurs etc og kun brukte overtidskvota til å fylle inn når kollegaer ble syke. Men det skal som sagt være tid og plass til både kurs og flykontrolltjeneste vil jeg anta.
Men når det er sagt så er jeg selvsagt imot at man bruker en evt mulighet for sykdom for å aksjonere mot sin egen ledelse. Man bør være så profesjonell at man gjør dette i andre fora som ikke rammer tredjepart.

Replying to Topic '

Men når denne forståelsen synker inn hos oss brukere...så er det også på tide at flygeledere begynner å snakke/forklare skikkelig. Her må det gjøres noe alvorlig med informasjonen...Ellers blir de satt i samme bås som piloter, heismontører og typografer!!! Få fokus på sikkerhet og slutt med sytingen i media...det skal nok hjelpe!

Replying to Topic '

Man skal vel uansett ikke tøye/bryte grenser...

Replying to Topic '

Det stemmer! Men virker helt bak mål at Avinor ikke ser svakheter i dette systemet slik det er i dag.

Back