Sviktende salg - SAS IC kansellerer rundt 40 avganger i jan og feb

Kutt fra to til en avgang på IC-turer medfører oftest kun noen timers endringer for paxen, ikke to dager som i SAS-tilfellene. SAS, BA m.fl. har annonsert reduksjoner i vinterprogrammet sitt på mange destinasjoner, slik de alltid har gjort. Det denne tråden startet med var at SAS i tillegg til annonserte reduksjoner har kansellert en god del avganger så det blir enda mer glissent mellom avgangene.

Fortsatt morsomt å lese en utflyttet nordmann i Chicago gråte over reduksjonen fra SEA og EWR...det bekymrer nok SAS mye. Ellers kan man vel gjøre som i Europa - går det ikke et SAS fly hjem den dagen man har planlagt så tar man kanskje Lufthansa hjem - samarbeid og codeshare har vi da hatt i mange år... I have a life...

Genialt.. Surt oppstoet istedetfor konstruktivt svar :rolleyes:.

CO flyr 7 dager i uka til OSL paa vinteren, 6 dager i uka til ARN paa vinteren og 5/6 dager i uka til CPH paa vinteren. Det er konkurransebildet/realitetene SAS har aa forholde seg til. De svarer med 6 ukentlige fra CPH og 5 ukentlige fra ARN.

Du kan jo gjette hvor de som betaler mest for billettene havner. Ett normalt bilde for de som reiser paa betalt business paa intercont er at man reiser fra OSL til NYC ene dagen, jobber litt ettermiddagen og etter aa ha jobbet hele paafoelgende dagen i NYC, evt en dag til, har man retur sent paa kvelden til Skandinavia igjen.

Hva var alternativene? Ut med Sk907, ankomst tidlig ettermiddag NYC, retur med 902 via CPH en eller to dager senere for aa faa en eller to fullstendige arbeidsdager i NYC. DET var et bra produkt, det.

Hva er realiteten naa: Ut via ARN paa morran til en passe bra ankomsttid i NYC (dessverre kun 5 ukentlige) eller CPH som ankommer saa sent at hele dagen er bortkastet og at man havner midt i rushtrafikken inn til Manhattan.

Returen gaar begge i 17-18 tiden til CPH og ARN fra EWR slik at man rett etter lunsj maa begynne aa tenke paa hjemveien.

CO alternativet er aa fly ut kl 1100ish og lande 1345ish i EWR. Klokka 1445 gaar helikopteret fra pad'n ankomst midtown 10 minutter senere. Helikopter transfer er inkludert naar du reiser i CO Business First.

Og paa returen gaar helikopteret kl 1800, etter at SAS har forlatt aastedet, ankomst 1810 til EWR slik at man har god tid til lounging frem til avgang kl 2000.

Samme bildet ser man til CPH og ARN.

Og igjen, du kan jo gjette hvem de som betaler mest for billettene velger..

Mitt poeng (som jeg haaper du forstaar) er at det er meget trist aa se hva SAS Intercont har blitt til: Ett charterselskap med 3-6 ukentlige avganger der det mest kostbare crew (med bransjens hoyeste ansenitet) ligger i dagesvis paa stort sett samtlige destinasjoner istedetfor aa vaere i produksjon/ hjemme.

Og det er jo synd at man er saapass arrogant at man har tapt kampen om USA's stoerste by til et amerikansk flyselskap.

At det bekymrer SAS saerlig hva hverken du eller jeg skriver paa forumet, vet vi jo svaret paa. Fakta og utviklingen til USA de siste aarene taler for seg selv. Men det er jo kjekt at de fortsatt har kunder som deg som synes det er greit aa bli booket om ett par dager senere og miste ett par arbeidsdager grunnet en kansellering.

Leste følgende i Eurobonusforumet på Flyertalk:

I guess all passengers that have booked the outbound trip for 02APR and now get 3 extra days in Thailand are happy. If you don't like it you can get a refund but NOT reroute to another airline.

Betyr det at de faktisk ikke booker deg om til LH en gang? Greit det, SAS.. Vet hva jeg hadde gjort, i så fall, om dette hadde gått ut over en av mine flighter.. (Hele denne suppa gjør at jeg faktisk skulle ønske jeg hadde booket BA istedenfor SAS, selv om mine flighter ikke er berørt av dette.. Blir bare irritert på SAS av dette her..)

http://www.flyertalk.com/forum/sas-eurobonus/900177-sas-winter-cancellations.html

Last edited:
Leste følgende i Eurobonusforumet på Flyertalk:

Betyr det at de faktisk ikke booker deg om til LH en gang? Greit det, SAS.. Vet hva jeg hadde gjort, i så fall, om dette hadde gått ut over en av mine flighter.. (Hele denne suppa gjør at jeg faktisk skulle ønske jeg hadde booket BA istedenfor SAS, selv om mine flighter ikke er berørt av dette.. Blir bare irritert på SAS av dette her..)

Hvor er denne traaden??

Men: Om dette hadde skjedd meg, og jeg hadde blitt satt på en Lufthans til FRA: Hvilken klasse hadde de plassert meg i når jeg opprinnelig hadde booket Extra?

Betyr det at de faktisk ikke booker deg om til LH en gang?

Det lukter litt Ryanair av nettopp den der. Når SAS selv roter det til for kundene sine, er det ikke mye forlangt at de opptrer ryddig og rydder opp på best mulige måte. En ting er av lcc'ene kan gjøre det på denne måten, men SAS er ingen lcc.

, har man mange eksempler på at kunden ikke er fornøyd med den ombookingen man har endt opp med ?

Eller er det bare hylekoret som fyrer opp ?

, har man mange eksempler på at kunden ikke er fornøyd med den ombookingen man har endt opp med ?

Eller er det bare hylekoret som fyrer opp ?

Vi får følge med på VG og andre skandinaviske tabloidaviser i tiden fremover, så får vi se....;) For å være noe mer seriøs så er det vel nokså vanskelig for oss å vite, for jeg vil anta at SAS ikke vil gå ut med slik informasjon på eget initiativ. Det er vel heller ikke så mange av forumets medlemmer som reiser med SAS IC at man kan få et inntrykk av hvor store problemer dette egentlig innebærer. Hva ville du sagt om du plutselig ble booket om til to dager tidligere (og om man skal tro det som blir hevdet på flyertalk, ingen ombooking til andre selskaper...)? Jeg vil tro at dersom dette var et annet selskap enn SAS så ville nok enkelte her inne vært mildt sagt kritisk....;)

Men: Om dette hadde skjedd meg, og jeg hadde blitt satt på en Lufthans til FRA: Hvilken klasse hadde de plassert meg i når jeg opprinnelig hadde booket Extra?

Du hadde havnet i Economy, men mottat Extra poeng.

Det lukter litt Ryanair av nettopp den der. Når SAS selv roter det til for kundene sine, er det ikke mye forlangt at de opptrer ryddig og rydder opp på best mulige måte. En ting er av lcc'ene kan gjøre det på denne måten, men SAS er ingen lcc.

Vel, naa sendte jeg en mail til kontakter i SAS og de avviser paastanden paa FT, den posten faar derfor staa for Mr. Vikings regning.

Det er INGEN nye policyer om ombooking som sier at man ikke booker om til andre carriers i situasjoner som dette. Han har lest policyen paa SAS Sales info websiden som oppfordrer agenter/ansatte om aa presse paa aa faa folk over til SK materiell, men sier ingenting om at man ikke har lov..

Ser ikke ut som den danske stat er happy med SAS IC-tilbud, kun Washington og Beijing som er nevnt av langruter:

Økonomistyrelsen har valgt SAS i Danmark og vore partnere, Lufthansa, Austrian Airlines og Swiss International Air Lines Ltd, som leverandør af en række af statens flyrejser de næste to år.
...
De 12 destinationer som SAS og partnere er blevet valgt til er både indenrigs, i Skandinavien, Europa og Intercontinentale. Blandt andet ruterne til Ålborg, Stockholm og Oslo, London, Bruxelles, Washington DC og Beijing.
http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release_n.asp?id=177823

(Iflg. rykter på Flyertalk er det Icelandair som har fått EWR og Finnair som har fått BKK. Har ikke funnet noen kilder på det)

He he... Baade Icelandair og Finnair er jo kjent for aa hore seg til saa det holder for aa vinne kunder. ett typisk bud der bean countere som aldri reiser tar avgjoerelsen KUN paa oekonomisk grunnlag. Staar at man skal ta hensyn til miljoe i budet noe som blir helt feil naar det baade er lengre og at man trenger to climb til cruise med baade Icelandair og Finnair

Du kan banne paa at SAS og Continental kommer til aa bli brukt ofte til EWR foran Icelandair via KEF og til JFK uansett av danske staten. Kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at den danske stat har tid til aa fly via KEF og sitte i koe inn til Manhattan naar man kan fly direkte fra CPH til EWR

Hva skal den danske stat gjøre når Finnair kutter en tredjedel av rutenettet sitt?

He he... Baade Icelandair og Finnair er jo kjent for aa hore seg til saa det holder ....

Tommy, jeg tror det rekker na.

Tar deg en time out, og kom tilbake med en sprakbruk som passer til denne forum! Hver har rett a ha sin mening, mens hver har ogsa oppgave a skrive dette pa en höflig mate.

Det du har skrivet er litt over tops av hva jeg oppfatter som fair og höflig.

Nå spørs det hva de kutter også., da .... men med to daglige til BKK har de fortsatt et godt tilbud hvis de kutter 50% ...

Tror nok imidlertid at det er europarutene som får merke kniven best ...

And the story goes on:
SAS har valgt i perioden april til oktober at aflyse omkring 200 interkontinentale afgange som følge af negativ passagerudvikling og ændringer i trafikprogrammet.
...
  • København-Beijing-København (10 afgange)
  • København-Tokyo-København (30 afgange)
  • København-Bangkok-København (70 afgange)
  • København-New York-København (6 afgange)
  • København-Chicago-København (10 afgange)
  • København-Washington-København (10 afgange)
  • Stockholm-Chicago-Stockholm (30 afgange)
  • Stockholm-New York-Stockholm (36 afgange)

http://www.travelbroker.dk/index.ph...ail,0&cntnt01articleid=605&cntnt01returnid=52

Steike, det var ikke rent få avganger heller, mon tro hvor stor andel av rutene til disse destinasjonene dette egentlig utgjør? Anyone?

Back