Sviktende salg - SAS IC kansellerer rundt 40 avganger i jan og feb

Ser i oversikten på Flyertalk at det bl.a. står følgende:

SK967 24JAN09 cancelled. Passengers will be given UN and no altn
SK968 25JAN09 cancelled. Passengers will be given UN and no altn

Hva betyr "Passengers will be given UN and no altn"?
 
Är dessa cancelleringar i tillägg till de cirka 90 flygningar som redan aviserats som inställda mellan 18 november och 31 januari ?
 
Ser ut som SAS sliter med å fylle opp EWR-maskinene.
Ikke så merkelig med de prisene som Sas har til EWR.

Sjekket litt og med utreise 20/1 og retur 21/1 så skulle Sas ha 15042kr, CO skulle ha 14161kr og LH skulle ha 13830kr.

Valgte CO og LH pga at CO flyr direkte og fordi LH er i *A

Andre positive/negative ting:

SK: Positivt: En halv arbeidsdag etter retur til OSL.
Negativt: Dyrest, mister hele avreisedagen, må stå opp tidligst av de tre alternativene

CO: Positivt: Får et par timer på jobb før avreise hvis nødvendig, får en halv dag etter retur på OSL, strømuttak til pc, AVOD for de som liker det, sen retur med tid til litt shopping etterpå, minst reisetid i fly, (sikkert mere også)
Negativt: B757(?) (kommer ikke på annet her og nå)

LH: Positivt: Billigst, kortest tid borte fra Norge med tid til arbeid både før avreise og etter ankomst, AVOD for de som liker det
Negativt: Lengst reisetid, CRJ for de som mener det er negativt (kommer ikke på mere her og nå)
 
Hva sparer SAS på å kansellere disse avgangene? Jeg antar at SAS ikke skal permittere folk, slik at utgifter til lønn er der uansett. Leasing-/finansieringskostnadene ved flyene påløper vel også uansett. Er innsparelsen kun (..) på drivstoff og landingsavgifter og kost/losji for crew? Hvis så er tilfellet, hvor mye utgjør dette på en enkelt flygning (f.eks. EWR)?
 
Kan det være at de benytter andledningen til å gjøre større vedlikehold som krever at et fly er ute av drift?
 
De har vel allerede et fly på vedlikehold i Shannon, eller er det tilbake i drift igjen?
 
Kan det være at de benytter andledningen til å gjøre større vedlikehold som krever at et fly er ute av drift?

Det er allerede bakt inn i rutetabellen og er normalt på den tiden av året. Dette er tilleggskanselleringer, og SAS har jo allerede sagt at det er pga lav ettersporsel.
 
Det er allerede bakt inn i rutetabellen og er normalt på den tiden av året. Dette er tilleggskanselleringer, og SAS har jo allerede sagt at det er pga lav ettersporsel.

Vil du spekulere i hva SAS sparer på å kansellere avgangene (gitt at lønn og leasing-/finanskostnader ved fly uansett er der)? I tillegg må vel SAS regne med litt utgifter i forbindelse med re-routing av passasjerer som ikke uten videre aksepterer å bli flyttet til neste tilgjengelige SK avgang?
 
Den største besparelsen er vel at de slipper drivstoff og vedlikeholdsutgifter til flyene de kan ha på bakken. Som jeg ser det er det største tapet at de skremmer vekk de aller beste kundene sine ved å oppføre seg slik. Uforutsigbarhet er beste måten å få ledige seter forran gardinen på, og det er jo disse setene som gir mye penger i kassen.

Om man skal i et møte i Seattle så betyr det MYE om man kommer 2 dager senere...
 
Og iflg. samme kilde på Flyertalk så kutter de rundt påsketider:

SK975/02APR rebooked to SK975/30MAR
SK976/03APR rebooked to SK972/03APR and 1416/03APR

SK975/04APR rebooked to SK1429/04APR and SK973/04APR / SK1427/05APR and SK973/05APR
SK976/05APR rebooked to SK972/06APR and SK402/06APR

SK975/06APR rebooked to SK1427/07APR and SK973/07APR
SK976/07APR rebooked to SK972/07APR and SK402/07APR

SK975/09APR rebooked to SK973/09APR
SK976/10APR rebooked to SK972/10APR and SK1416/10APR
 
Det virker jo litt merkelig at det er kun 27 januar som blir CNL. Hvis IC har så store problemer som det antydes så er det kanseleringer av en helt annen størrelse som må til.
 
Kun 27. januar? Det er jo en hel haug som er CNL hvis du kikker på kilden. Eksempelet i første post var plukket ifbm. "The Julebord trip to SEA"
 
Det er jo ikke så veldig rart at folk ikke kjøper turer med SAS i samme grad som før. Nå har jeg drevet i lengre tid å sjekket opp priser for min vårtur til LAS 17.-26-april, og det billigste jeg har funnet med SAS er 7500 T/R. Nå er billetten i rundt 8200 T/R, i bookingklasse W (25% opptjening). De billigste turene som ligger ute på samme datoer nå, er med LH/UA for ca. 6500, og med KL/NW for det samme. Jeg endte opp med AC T/R LHR med 100% opptjening og BA Club Europe T/R OSL-LHR for tilsammen 9300.

I dagens verden er det faktisk så enkelt at en må kunne levere et eksepsjonelt tilbud for å kunne ta priser som ligger 30-40% over konkurrentene. Det gjør på ingen måte SAS i Y, i mange tilfeller snarere tvert i mot.
 
Det er jo soleklart at dersom man bruker portaler som Expedia, Hotwire eller Wideroe paa andre siden av atlanteren finner man ikke SAS paa top 10 lengre paa intercont. Naar SAS naa ikke en gang har daglige til NYC og er mye mindre enn CO til den destinasjonen er realtiteten at de ikke kan charge en premium for aa fly direkte naar andre gjoer det samme.

SAS er naa saa out of touch med realitetene naar det gjelder prising til og fra USA at dette kan jeg garantere deg kommer til aa bli verre.

Leste i Scanorama paa vei over dammen og la merke til en skryterubrikk bakerst paa intercont sidene. SAS har ikke EN ENESTE destinasjon de server daglig lengre... Fra aa ha 4 flighter til EWR, har de naa 5 ukentlige fra ARN og 6 ukentlige fra CPH..

Ingen tvil om at hadde SAS International vaert et UANSETT annet selskap hadde styret aldri akseptert hvordan de har servert skandinavia paa ett soelvfat til konkurrentene sine og fortsetter med aa gi vekk markedsandeler.
 
Ingen tvil om at hadde SAS International vaert et UANSETT annet selskap hadde styret aldri akseptert hvordan de har servert skandinavia paa ett soelvfat til konkurrentene sine og fortsetter med aa gi vekk markedsandeler.

Pass deg nå Tommy;)
 
KLM, Lufthansa og ikke mins Finnair smører med klister i det skandinaviske markedet.
Jeg synes det begynner å bli vel bakglatt for SAS IC nå!

Når det er dårlig føre er det et godt preppe grunnlag som gir feste og gli. Dette blir ikke pent og aktørene har ikke en gang beynt på Mördarbakken! Gjett hvem som skal få slite....

Hilsen en som skal på ski i morgen....
 
Du verden hva en reduksjon av 20 flighter i måneden, 5 i uken eller 0,71 flighter pr dag kan få av utslag her på forumet. Get a life!
 
Tja, dette kommer jo i tillegg til det tidligere nedskårne tilbudet på SEA, det fjernede tilbudet på SFO (som var annonsert, men som aldri startet opp), samt annen ugli SAS IC har bedrevet det siste halvåret. Her kan jo f.eks. det 12 flyet de skulle få tak i, som plutselig ikke var behov for likevel, nevnes.Jeg er redd dette totalt koker ned i langt mer enn 0,71 færre flighter pr.dag.

Ellers er jo 0,71 pr.dag en ganske stor prosentmessig reduksjon når de ikke har særlig mer enn 20 pr. dag. Jeg synest dette faktisk er så pass drastisk at det er verdt å nevne på et forum som dette.

Rent bortsett fra dette: GOD JUL! :)
 
Du verden hva en reduksjon av 20 flighter i måneden, 5 i uken eller 0,71 flighter pr dag kan få av utslag her på forumet. Get a life!

Dette kommer i tillegg til de allerede planlagte sesongkuttene, så totalen er faktisk litt dramatisk. Det er f.eks. ingen SEA-flight man-ti-on - det er mye
 
Back
Top