Streik i Norwegian (statustråd)

Status
Not open for further replies.
Re: Streik i Norwegian (statustråd)

Nå er også XL Airways France på vei nordover med 737-800 F-HAXL (posisjoneringsflight), så da kan vel de også legges til listen.

Espen

Den går på XLF flightnummer, så den er muligens i annet oppdrag. Alle som pos'er for DY har brukt deres flightnumre. Nå har vel enkelte turoperatører selv sørget for erstatning selv, og i de tilfellene er det ikke streikebryteri. XLF ser ut til å lande i SVG eller HAU ..

Last edited:

Den går på XLF flightnummer, så den er muligens i annet oppdrag. Alle som pos'er for DY har brukt deres flightnumre. Nå har vel enkelte turoperatører selv sørget for erstatning selv, og i de tilfellene er det ikke streikebryteri. XLF ser ut til å lande i SVG eller HAU ..

Ser på Avinor den skal gå charter til LPA i steden for DY på eget rutenummer.

Nå er også XL Airways France på vei nordover med 737-800 F-HAXL (posisjoneringsflight), så da kan vel de også legges til listen.

Espen

- Avion Express
- Small Planet
- DAT
- Czech
- HiFly
- EuroAtlantic
- Jet2
- White
- Privilege Style
- Aegean
- Air Berlin
- Germania
- SmartLynx
- Titan

... har jeg glemt noen? Så WestAir fløy dansk innenriks, men det var vel muligens for DAT ..

Nå er jeg ikke jeg noen ekspert på dette, men for en legmann høres dette veldig veldig kostbart ut?

OM-FEX fra Air Explore ankommer nå Værnes, er det enda ett selskap i den stadig økende lista over innleide selskaper?

Ser DY1266/1267 tur/retur Værnes - Antalya skal gå som normalt idag så de skal kanskje ta seg av den turen for Norwegian.

Ellers må jeg si at jeg føler meg som kjerringa mot strømmen denne uka, ved at jeg har booket billett med Norwegian om ikke så altfor lenge. Tenker som så at denne streiken nok er over innen jeg skal reise, og er ikke spesielt bekymret for å ikke komme meg avgårde.

Enn så lenge :-)

Ser DY1266/1267 tur/retur Værnes - Antalya skal gå som normalt idag så de skal kanskje ta seg av den turen for Norwegian.

Har en mistanke om at den har steppet inn for DY-charteren t/r Las Palmas

Espen

Og i morgen kommer Neos for en TFS rundtur.... Listen blir lengre...

Kan og hive på ...

Corendon Dutch Airlines på OSL (ref Flightradar24)
XL Airways France på SVG i dag (avbildet)

Og i morgen kommer NEOS til SVG

Kommer en Fokker 100 (9A-BTE) fra Trade Air til OSL nå.
Flys inn som DY8955 ZAG-OSL.

Noen som våger seg på en liste? Har tatt utgangspunkt i MOW sin liste, og lagt på noen til.

- Avion Express
- Small Planet
- DAT
- Czech
- HiFly
- EuroAtlantic
- Jet2
- White
- Privilege Style
- Aegean
- Air Berlin
- Germania
- SmartLynx
- Titan
- Corendon Dutch Airlines
- Trade Air
- XL Airways France
- NEOS

Husk at man må skille mellom de som DY leier inn materiell for å dekke egen produksjon og de som DY flyr på kontrakt for, eksempelvis Star Tour. Der kan det godt være turoperatør har funnet andre selskapet for å dekke flygningene som ikke kan flys av DY pga streiken. Dette gjelder vel i all hovedsak 9XXX-nummer uten st jeg er spesialist på det.

Noen som våger seg på en liste? Har tatt utgangspunkt i MOW sin liste, og lagt på noen til.

- Avion Express
- Small Planet
- DAT
- Czech
- HiFly
- EuroAtlantic
- Jet2
- White
- Privilege Style
- Aegean
- Air Berlin
- Germania
- SmartLynx
- Titan
- Corendon Dutch Airlines
- Trade Air
- XL Airways France
- NEOS

Ihvertfall NEOS, Privilege Style og XL Airways flyr charterturer så de har Startour leid inn.

Ja, jeg har selv slektninger som kommer til Stavanger med Neos i morgen fra Kanariøyene. De fløy ned med et fly fra Norwegian, og det er turoperatøren Ving som har ordnet dem hjem igjen med Neos.

Ja, XLFrance og Neos er 'lovlige' og flyr på egne flightrnumre. Privilege har jeg sett på DY flightnummer.

Correndon Dutch er vel EuroAtlantic .... CS-ettellerannet ...

Oppdatert ... charterene er IKKE med .. de er leid inn av turoperatørene og flyr på egne rutenumre.

Sun Adria er kommet i tillegg .. ser ut som de skal flt to rundturer i morgen med F-100 9A-BTE.

- Avion Express
- Small Planet
- DAT
- Czech
- HiFly
- EuroAtlantic
- Jet2
- White
- Privilege Style
- Aegean
- Air Berlin
- Germania
- SmartLynx
- Titan
- SunAdria (Trade Air)

Nå er jeg ikke jeg noen ekspert på dette, men for en legmann høres dette veldig veldig kostbart ut?

Billig er det uansett ikke, selv om man ikke skal se bort fra at de på en eller annen måte har blitt lagt ut på anbud, uten at jeg på noen som helst måte har kjennskap til det.

Det kan være flere grunner til at man likevel har valgt å gjøre en såkalt wet-lease av andre selskaper. For det første kan man isolert tjene penger (eller rettere sagt: redusere kostnadene) på dette ved å få passasjerene av gårde. For det andre vil trolig omdømmetapet bli noe svekket.

Hvorvidt det er streikebryteri er det mer opp til juridisk ekspertise å si noe om.

Kostbart blir det, som du sier, uansett.

Billig er det uansett ikke, selv om man ikke skal se bort fra at de på en eller annen måte har blitt lagt ut på anbud, uten at jeg på noen som helst måte har kjennskap til det.

Noen av disse selskapene, som f.eks. EuroAtlantic og Hi-Fly, har de antagelig avtalepriser med, men ellers blir det som å kjøpe en fullprisbillett en halvtime før avgang ..

Noen selskaper har sikkert betakket seg også.

Noen av disse selskapene, som f.eks. EuroAtlantic og Hi-Fly, har de antagelig avtalepriser med, men ellers blir det som å kjøpe en fullprisbillett en halvtime før avgang ..

Noen selskaper har sikkert betakket seg også.

Billig blir det uansett ikke, noe som jeg prøvde å bekrefte.

Men er det noen dom vet hva som er prioteringene i forhold til hvem som får plass i en slik situasjon? La oss hypotetisk si at DY kan fly på wet lease-materiell, (og gitt at alle betalende passasjerer møter opp for å reise). Vil prioriteringene være først kjøpt billett (vanligvis billigste billettklasse) eller dyrere billetter (som er kjøpt nærmere aktuell avgangstid) gitt at man ikke har plass til alle?

Eller er det gitt "check in-order"?

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back