SAS Norge Kabinstreik fra 23 august

Mye av argumentasjonen gjennom mediene legger vekt på at de gjerne vil ha mer og bedre av mye, men er det kanskje noen goder som de kabinansatte har som kan ofres for noen prosent bedre lønn?
F.eks vet jeg om bekjente som har tilgang på ID-biletter pga at slektninger jobber i kabinen. Å fylle opp innenriksnettet med folk som får sterkt rabatterte priser koster jo, isteden for at de betaler prisen vi dødelige må ut med. Er dette noe de ansatte kan være villige til å ofre?

ID biljettsförmånen är knappt värd någonting idag med load factors på 80+% Är flyget fullt står du där och med nog oflax kostar det betydligt mer i extra hotellnätter än vad en vanlig biljett hade kostat. Så det är INTE på bekostnad av andra pax dessa personer sitter ombord. Jag är inte kvar i branschen sedan LÄNGE men redan på min tid valde jag ofta vanliga biljetter framför ID. Crew får sina schedules 15 i månaden före och då är ID många gånger enda chansen att få en biljett (med tidigare nämnd risk).

Det blir samma som att attackera bankanställda för att dessa betalar mindre för sina bolån på bekostnad av mig som kund i banken eller bilförsäljaren som får rabatt på sin bil på min bekostnad. :old

Last edited:
ID biljettsförmånen är knappt värd någonting idag med load factors på 80+% Är flyget fullt står du där och med nog oflax kostar det betydligt mer i extra hotellnätter än vad en vanlig biljett hade kostat. Så det är INTE på bekostnad av andra pax dessa personer sitter ombord. Jag är inte kvar i branschen sedan LÄNGE men redan på min tid valde jag ofta vanliga biljetter framför ID. Crew får sina schedules 15 i månaden före och då är ID många gånger enda chansen att få en biljett (med tidigare nämnd risk).

Det blir samma som att attackera bankanställda för att dessa betalar mindre för sina bolån på bekostnad av mig som kund i banken eller bilförsäljaren som får rabatt på sin bil på min bekostnad. :old

Det var ikke meningen å «angripe» ordningen. Spørsmålet jeg bare stilte/prøvde å stille var om det er «rett» at f.eks utflyttede barn/stebarn (eller mer fjerne slektninger hvis de har tilgang) skal få tilgang til ID-biletter når de er ute og reiser alene uten den som er ansatt i selskapet. Det er noe annet at en som er ansatt i selskapet skal få tilgang til dette, med evt samboer/kjæreste eller hjemmeboende barn når de sammen skal på tur.

Og hvis det er slik at denne ordningen er verdt lite lenger, kan den da kuttes ned på til f.eks kun ID-biletter for en selv mot f.eks 1-2% ekstra i lønn?

Det var ikke meningen å «angripe» ordningen. Spørsmålet jeg bare stilte/prøvde å stille var om det er «rett» at f.eks utflyttede barn/stebarn (eller mer fjerne slektninger hvis de har tilgang) skal få tilgang til ID-biletter når de er ute og reiser alene uten den som er ansatt i selskapet. Det er noe annet at en som er ansatt i selskapet skal få tilgang til dette, med evt samboer/kjæreste eller hjemmeboende barn når de sammen skal på tur.

Og hvis det er slik at denne ordningen er verdt lite lenger, kan den da kuttes ned på til f.eks kun ID-biletter for en selv mot f.eks 1-2% ekstra i lønn?

Ordningen koster selskapet null. Og 2% av veldig lite er fortsatt veldig lite.

Hvorfor skal det kuttes i den ordningen i det hele tatt, jeg skjønner ikke poenget. Det koster ikke selskapet noenting, og går ikke på bekostning av fullt betalende passasjerer, og er som flere nevner her så sjansespill at mange velger å kjøpe fullprisbilletter likevel.

Re: SAS Norge Kabinstreik fra 23 a

Hvorfor skal det kuttes i den ordningen i det hele tatt, jeg skjønner ikke poenget. Det koster ikke selskapet noenting, og går ikke på bekostning av fullt betalende passasjerer, og er som flere nevner her så sjansespill at mange velger å kjøpe fullprisbilletter likevel.
« og går ikke på bekostning av fullt betalende passasjerer», hmm vel den er vel ikke helt korrekt. Mulig det stort sett ikke går ut over fullt betalende pax men jeg har jo selv vært involvert i en episode hvor jeg hadde fått bekreftet oppgrad. til Pluss på en flyvning til PEK med SK(for noen år siden). Da jeg kom ombord ble jeg henvist til opprinneling kveg klasse fordi det hadde skjedd en feil(iflg de i skranken). Via litt etterforskning og lytting på vennineparet(de var høylytte), hvorav en hadde tatt min plass, fant jeg ut at hun ene var datter av kapteinen på flighten. Men det var flotte jenter og de drakk og koste seg. Vel fortjent tenker jeg. Jegi var dog betalende pax pluss betalt en bekreftet upgrade👍

Foruten det vil jeg vel tro at det koster noe i adm kostnader å holde styr på ulike former for ID. Før, mange år siden, reiste jeg jo mye med en kompis i SK og jeg husker ikke hvor mange navn han hadde på ulike typer ID billetter - det var ihvertfall en kat. Som så og si sikret deg plass(en ID pluss)for å evt trumphe de som var på vanlige ID billetter. Så var det ID biz - litt dyrere men dog kun en fraksjon av hva det egentlig koster. Og så var det ansienitet - dvs at ved ledig ID plass på flyet men for mange ID pax så går frontdekket foran kabinen og utover det så går det på hvor lenge du har jobbet. Slik var det før. Denne adm må jo om ikke annet ta endel årsverk vekk fra det som egentlig skulle bety noe - tjene penger.

Re: SAS Norge Kabinstreik fra 23 a

« og går ikke på bekostning av fullt betalende passasjerer», hmm vel den er vel ikke helt korrekt. Mulig det stort sett ikke går ut over fullt betalende pax men jeg har jo selv vært involvert i en episode hvor jeg hadde fått bekreftet oppgrad. til Pluss på en flyvning til PEK med SK(for noen år siden). Da jeg kom ombord ble jeg henvist til opprinneling kveg klasse fordi det hadde skjedd en feil(iflg de i skranken). Via litt etterforskning og lytting på vennineparet(de var høylytte), hvorav en hadde tatt min plass, fant jeg ut at hun ene var datter av kapteinen på flighten. Men det var flotte jenter og de drakk og koste seg. Vel fortjent tenker jeg. Jegi var dog betalende pax pluss betalt en bekreftet upgrade👍

Foruten det vil jeg vel tro at det koster noe i adm kostnader å holde styr på ulike former for ID. Før, mange år siden, reiste jeg jo mye med en kompis i SK og jeg husker ikke hvor mange navn han hadde på ulike typer ID billetter - det var ihvertfall en kat. Som så og si sikret deg plass(en ID pluss)for å evt trumphe de som var på vanlige ID billetter. Så var det ID biz - litt dyrere men dog kun en fraksjon av hva det egentlig koster. Og så var det ansienitet - dvs at ved ledig ID plass på flyet men for mange ID pax så går frontdekket foran kabinen og utover det så går det på hvor lenge du har jobbet. Slik var det før. Denne adm må jo om ikke annet ta endel årsverk vekk fra det som egentlig skulle bety noe - tjene penger.

Du har 100% rett, dette har skjedd og vil skje igjen siden LN-MOW ikke lenger styrer gaten :cool: Men disse (det er langt flere enn hva du har opplevd) er og forblir unntakene, selv har jeg opplevd det motsatte, jeg satt i Business Class og ble «elegant» flyttet til en av de siste radene (jeg hadde hva vi internt dengang klassifiserte som en Business Class Standby Billett fordi jeg var paa jobb).

Hva som skjedde med deg skal aldri skje, aldri, men LN-MOW er ikke lengre i SAS - and shit deep shit will happen, men i det det store og det veldig hele har Semmern 100% rett (ok muligens 98.5% rett).

Det er fortsatt enkelte kapteiner som tror de er Gud og kan sette seg over instrukser og reglement .. Men med dagens systemer skal det ikke gå an. Ikke uten å skape bølger i etterkant ihvertfall.

Dagens ID-billetter administreres bortimot helautomagisk, kun med en beskjeden Helpdesk, og krever lite ressurser. De begynner også å bli kostbare. Du finner ofte billigere billetter på salg. Men verdien ligger i fleksibiliteten, som er verdifull for de personalgruppene som ikke kan planlegge sin fritid ….. Samt de som pendler til baser og arbeidsplasser unna bostedet ..

Flybransjen er som dop. Vanskelig å komme ut når man er inne ….

Det er fortsatt enkelte kapteiner som tror de er Gud og kan sette seg over instrukser og reglement .. Men med dagens systemer skal det ikke gå an. Ikke uten å skape bølger i etterkant ihvertfall.

Dagens ID-billetter administreres bortimot helautomagisk, kun med en beskjeden Helpdesk, og krever lite ressurser. De begynner også å bli kostbare. Du finner ofte billigere billetter på salg. Men verdien ligger i fleksibiliteten, som er verdifull for de personalgruppene som ikke kan planlegge sin fritid ….. Samt de som pendler til baser og arbeidsplasser unna bostedet .. :lol:

Flybransjen er som dop. Vanskelig å komme ut når man er inne ….

Helt klart dop med store avvennings prosedyrer - selv naa 20+ aar senere maa jeg sette meg i min lille bil (hmm ikke helt liten - CnausenClass) og putre opp til Vancouver International Airport, sjekke inn paa Klinikken Fairmont YVR Hotell - verden beste Airport Hotell (ferdig snakka) anbefalt av Bongo, sette seg ned i loungen med en Driftwood Fat Tire IPA (folk som drekker annet har aldri startet dagen med Jet-A1)…etter 24 timers kurs med stopp paa the Beaver Grill er man klar for retur til samfunnet igjen :cool::cool:

Lurer spesielt på hva pauser på bakken vil innebære i praksis. 40 min turnarounds blir umulig når samme crew skal ut som inn?

Aldri hørt en arbeidsgiverorganisasjon som skryter så mye av arbeidstakerene sine:-)

Godt streiken er slutt, en lengre streik kunne virkelig blitt ødeleggende for SAS. De kabinansatte fortjener bedre vilkår også.

Jeg forstår disse punktene:

https://www.vg.no/nyheter/i/EybJ63/eggum-jubler-et-historisk-oppgjoer

De kabinansatte har fått 24 helgefridager mot 12 i dag.
– De skal få planlegge spisepausene og spise på bakken, ikke i flyet, ved dokøen.
– Og vi har fått innfridd lønnskravene. Noe i år og noe senere, sier han:
– Alle får rundt 30.000 kroner, prosentvis har dermed de med lavest lønn fått desidert mest. Det bygger på et generelt kronetillegg på syv kroner for alle

Men hav menes med Flytillegg, er det per time i luften eller betyr det noe annet?

Det innføres et flytillegg til alle, som er nytt av året, opp kroner 10,60 og et enda større tillegg avtalt å bli tatt ut fra 1. januar 2026.

Lurer spesielt på hva pauser på bakken vil innebære i praksis. 40 min turnarounds blir umulig når samme crew skal ut som inn?

Dette er ikke noe nytt. Matpause er noe de mistet i forbindelse med effektivisering og innsparing lengre bak i løypa. Så de har ikke fått noe nytt, bare tilbake det «gamle». Matpauser er regulert med minimumstid mellom flyginger og vil naturligvis medføre at man ikke kan ha matpause under en kort turnaround.

Back