Stord med utenlandsrute

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
Etter litt tilfeldig surfing i går, fant jeg ut at Stord har fått seg en ny utenlandsrute nå i sommer. Den går fra Færøyene til Stord ! Ser ut som det er en ukentlig avgang hver vei, og flyet går innom Stavanger på veien. Nå er vel neppe stort trafikkgrunnlag fra Stord til Færøyene som er grunnlaget for denne ruten, men heller at flyet må flyes fra Færøyene til Stord før det tar fått på charterturene fra Stord til Alta for Aker-Stord. Men positivt er det jo at det det åpnes for trafikk på flyvningene fra Færøyene til Stord og tilbake. Ruten ligger også inne i amadeus.

Ser også at Stord Lufthavn i samarbeid med RC også selger turer fra Stord til Alta for 1800 t/r og turer fra Stord til Stavanger for 850 t/r. Disse flyvningene fant jeg imidlertid ikke i Amadeus.

Slik jeg har forstått det, flyr Atlantic Airways på en del kontrakter, herunder Statoil. De flyr Vagar/Stord/Stavanger - Stavanger/Alta/Stord - Stavanger/Vagar.

Dermed kan det være at en del av kapasiteten kan kjøpes av tilfeldige i h t til en eller annen avtale. Basis for ruten er kontraktsflyvning. Jeg antar at Hammerfest flyplass er ikke stor nok (mht rullebane) for Atlantic maskinene siden de bruker Alta. Om de er andre grunner vites ikke....

Flygesjefen/Sjefsflyveren til Atlantic Airwats, HH, var i mange år ansatt hos Petter Ringvold & Co; Paralift senere Partner Air Servcies AS. En fantastisk herremann...:)

Rullebanen er definitivt ikke lang på Hammerfest for å ta ned RC sine fly, så da blir Alta nærmeste lufthavn for Snøhvit arbeiderne. Det vi si Banak ligger nesten nøyaktig like langt unna som Alta, men Alta og jo bittelitt nærmere Stord enn det Lakselv er.

Tror det bare er i sommersesongen de har passasjertrafikk mellom Vagar og Stavanger/Stord. Tror flyvningne mellom Vagar og Vestlandet var ferry flighter i vinterhalvåret. Men jeg er ikke helt sikker.

Back