Sterling klynker

Klart det gir oekt lojalitet! Men kun 2% av Eurobonus sine kunder er EBG, 7% EBS. Det vil ikke ha noen effekt paa markedet i Norge og derfor ikke konkurranse hindrende

Tar kritikk for ikke å ha sett det opplagte "ja, men ikke så mye at det betyr noe for markedet".

Hva som ville skjedd med ulike varianter av forbud eller ikke blir i stor grad spekulasjon, selv med en del erfaringer fra Sverige. Hvor sterke virkemidler som skal taes i bruk for å sikre konkurranse blir i stor grad et politisk spørsmål.

Så mye lenger tror jeg ikke vi kommer nå. Det blir uansett spennende å se hva som skjer innenriks i Danmark.

Og her i anneledeslandet så skal man selvsagt ikke se lengre enn til Svinesund , og heller ikke se at SAS må ha dette for å kunne tilby konkurrerende produkter med BA, KLAF osv.

Dette vil jeg gjerne at du utdyper litt.

SAS har da vitterlig både en meget sterk stilling på utenrikstrafikk i Skandinavia og mulighet for å ha bonusprogram på all utenrikstrafikk?

SAS har da vitterlig både en meget sterk stilling på utenrikstrafikk i Skandinavia og mulighet for å ha bonusprogram på all utenrikstrafikk?

Jo, men her virker det som om enkelte ønsker å forby bonusprogrammer helt

Dette vil jeg gjerne at du utdyper litt.

De er svakere naa enn noen gang, og da snakker jeg ikke kun om DY, men KLM. Siden SAS har mistet mange av sine gull og soelvkunder, ligger terskelen for aa velge andre nettverkselskaper mye lavere internasjonalt. "jeg er jo ikke EBG lenger saa da spiller det jo ingen rolle om jeg velger KLM eller ikke". Saa statusoppgjeningsforbudet hemmer i hoyeste grad SAS paa internasjonale flygninger

De er svakere naa enn noen gang, og da snakker jeg ikke kun om DY, men KLM. Siden SAS har mistet mange av sine gull og soelvkunder, ligger terskelen for aa velge andre nettverkselskaper mye lavere internasjonalt. "jeg er jo ikke EBG lenger saa da spiller det jo ingen rolle om jeg velger KLM eller ikke". Saa statusoppgjeningsforbudet hemmer i hoyeste grad SAS paa internasjonale flygninger

Jeg er ikke det minste i tvil om at bonsuforbud innenriks har svekket SAS sin stilling på utenriks. Å hindre at man bruker markedsdominans i et marked (inneriks, slik det var da forbudet kom) til å dominere et annet marked (utenriks) var vel også et viktig argument da forbudet ble innført. Jeg vil gjette at KLM vil merke det like mye som Norwegian dersom innenriks bonuspoeng gjeninnføres.

Det jeg reagerte på var at SAS skal være avhengig av innenriks bonuspoeng for å kunne konkurrere mot KLM og BA. Det konkurransen synes jeg de klarer seg bra i nå.

Misunnelse ? av en eller annen snikende grunn har jeg en følelse av at man som så ofte i Norge mest er opptatt av at om jeg ikke får Eurobonuspoeng så skal søren meg heller ikke naboen få noen glede av de . Bare noe som slo meg.
Og her i anneledeslandet så skal man selvsagt ikke se lengre enn til Svinesund , og heller ikke se at SAS må ha dette for å kunne tilby konkurrerende produkter med BA, KLAF osv.

SAS MÅ ikke ha bonus for og klare seg i konkurransen med de du nevner. KL har jo ikke et innenlandsmarked i det hele tatt! SAS Norge har aldri hatt så gode resultater som de to siste årene og det skyldes bla ny prispolitikk ( som følge av DY's inntreden ) som har gitt en eksplosiv økning i trafikken, både utland og innland.

SAS MÅ ikke ha bonus for og klare seg i konkurransen med de du nevner. KL har jo ikke et innenlandsmarked i det hele tatt! SAS Norge har aldri hatt så gode resultater som de to siste årene og det skyldes bla ny prispolitikk ( som følge av DY's inntreden ) som har gitt en eksplosiv økning i trafikken, både utland og innland.

Svaret ligger i det Tommy er inne på

Karsten, SAS har vært på markedet siden 1946 og har bygd opp en helt annen type virksomhet enn av hva DY har klart på 5 år. Dette hadde DY aldri klart hvis man hadde hatt bonus i Norge.Skal vi ha konkurranse i Norge og forsåvidt Danmark så må vi velge bort noe, og det er bonus. Som du selv sier, SAS er en spiller i det globale markedet, gjennom Star Alliance og jeg fortstår poenget ditt med at de skal ha samme virkemidler som deres medspillere har. MEN medspillerne har ikke Norge som hjemmemarked med bare 4,5 mill. innbyggere. Du kan heller ikke sammenligne DY og NB. DY har klart og lage et produkt på innland Norge som til en viss grad klarer og konkurrere med SAS, til alles glede. Det er bare og se på flyprisene i Norge, de har stupt siden DY's inntreden. Nå er det mulig og ta seg en tur gjennom jobb, til slekt og venner uten og betale flere 1000 kroner. Er det DY's feil at SAS velger fortsatt og være et nettverksselskap med en dyr organisasjon?

ehmmmm.... DY sitt produkt er?

og si at prisene er blitt lavere etter DY`s inntreden medfører vel ikke helt riktighet. Det viser seg jo at det motsatte har skjedd; det norske innlandsmarkedet er vanvittig stort ettersom demografien i landet er som den er, at begge selskaper stikker hånda langt nedi honningkrukka er jo ikke til å stikke under en stol, så jeg merker jeg får angina light av at DY lever på den greia om å redde mannen i gata fra store, slemme SAS når de i tillegg har service som suger.

Service som suger? Den synes jeg du skal utdype litt nærmere. Siste konsumprisindex viser at flyprisene har falt over 10% siste kvartal. Og ikke kom og fortell at prisene ikke har gått ned siden DY kom på markedet, påstår du noe annet så er det direkte uvitenhet.
Lørdagsregel og Apex er historie, det tror jeg Norge er glad for. Eller som noen passasjerer sier til meg, vi er så glade for at dere er her:)

Priser, litt etter hukommelsen: På det dyreste, før Norwegian kom igang for alvor, kostet en standard tur-retur fullprisbillett Oslo-Molde/Kristiansund ca. 3500.- Etter at Norwegian kom inn på markedet sank prisen merkbart, og den samme type billett ligger idag på i overkant av 2000.- Kjøpt gjennom bedriftens reisebyrå.

Billettprisene med fly innenlands har gått noe ned de siste fire årene. Det er særlig billettprisene for forretningsreisende som har sunket, fra omkring 3000 kroner pr reise i 2003 til omkring 2700 kroner i 2007 (første tertial). Prisen for de som reiser i privat ærend har ikke endret seg nevneverdig. Andelen forretningsreiser har i perioden økt fra 56 til 60 prosent, mens andelen private reiser har sunket tilsvarende.

Det er vel kanskje ikke noe sjokk om flyprisene varierer enkelte tider av året.

SAS jo gratis kaffe og te, samt frokost, innsjekk av bagasje, jeg synes personlig det er trivelig med noen som gjør noe på en flytur, DY har jo ikke servering i sør-norge engang.... Så kan man jo snakke om gratis insjekk av bagasje, sjekk inn på WAP, SMS, nett.

Men ingen tvil om at alle trenger konkurranse - men ikke på betingelser satt av en av verdens siste kommuniststater.

Det er det ingen tvil om, har stor respekt for TOS. Men det er viktige aspekter som ikke tas inn i argumentasjonen hans. Tror at svenske myndigheter har funnet en mye bedre loesning paa denne problematikken.

Nå har det, meg bekjent, aldri blitt fremmet en løsning for det norske markedet a la den svenske løsningen av SAS. Om de har gjort det så har de fått dårlig hjelp/konsulentbistand. Jeg tror at om SAS hadde gjort grundig arbeid den gangen forbudet ble lagt ned så ville resultatet kunne blitt et annet. Jeg har hørt at SAS aldri lanserte alternative løsninger med god, konkurranseøkonomisk argumentasjon. Såvidt jeg har fått med meg hadde de ikke engang bistand av økonomer på den saken, og overlot saken til advokater (som med all respekt ikke er egnet til å belyse den konkurranseøkonomiske siden av saken). Dette er riktignok basert på annenhåndsinformasjon, men jeg har en viss tiltro til at dette ikke er så langt unna sannheten.

Jeg synes også du, Tommy777, har endel interessante poenger knyttet til dette med endret reisemønster. Jeg vil tro at dette, om det viser seg å være en generell trend, kan bidra til en oppmykning på sikt. Det er selvsagt også et poeng at når DY får etablert seg godt og grundig i det norske markedet så er nok faren ved å reintrodusere bonus på et eller annet nivå mindre problematisk.

Jeg skjønner imidlertid fortsatt ikke hvorfor det er flyselskapene som skal legge ting til rette for de som reiser mye. Om man krever at den ansatte skal reise på billigbilletter så regner jeg med at frafall av fordeler man tidligere har hatt under reise (pga reise på dyrere billetter) ville jeg trodd at de som reiser mye kompenseres for av sin egen arbeidsgiver gjennom høyere lønn, eller andre frynsegoder.

Men ingen tvil om at alle trenger konkurranse - men ikke på betingelser satt av en av verdens siste kommuniststater.

Hvor er det du bor, og hvilket land er det du snakker om her...? Kommuniststater har tradisjonelt ikke vært så opptatt av konkurranse. Der i gården var det mer snakk om sentralplanlegging. Det er vanskelig å finne så veldig mange land i verden som praktiserer denne typen økonomisk organisering. Om det er Norge du snakker om så er det nok vanskelig å kunne definere Norge som en kommuniststat, selv om en litt forvirret svensk minister en gang forsøkte seg på dette begrepet om Norge. dette ble vel sagt litt i frustrasjon for at han innså at de hadde gått inn på en for dem dårlig deal mht til verdsetting av Telenor kontra Telia. Historien har nok vist at basis for verdsettingen av Telenor var mye nærmere realitene enn basis for verdsetting av Telia var, så var nå det sagt......;)

Etter aa ha lest gjennom mange svaert gode innlegg fra begge sider er det interessant aa se at hvordan de som argumenterer mot Bonus systemer paapeker at det er belastning for bedriftene ( i form av dyrere billetter, unoedvendig kostbare omveier for aa faa poeng etc. ) og de fleste av disse kommer fra "DY leiren" som jeg faktisk hadde forventet at skulle tale min sak som passasjer :exclaimation

Derimot er det tilhengererne av Bonus systemene "SAS leiren" som paapeker hva dette betyr for meg som passasjer:exclaimation og som bryr seg om mitt staasted..(I hvertfall slik jeg ser det).

Vaar organisasjon er 100% finansiert av innsamlede midler, og jeg har aldri opplevd bedre styrt oekonomi i noen av de bedriftene jeg har jobbet for gjennom 25+ aar i arbeidslivet. Vi kan alltid velge Flyselskap selv ved reiser, noe som er vanlig i de fleste bedrifter her borte, og om en reiserute koster USD100-200 mere kan det likevel vaere en god investering i form av oekt trivsel for den ansatte. Paa samme maate som jeg sitter her i mitt eget kontor med vindu mot Lake Unuion og Space Needle, det er ingen tvil om at et kontorlandskap ville ha vaert mye billigere, men de betydelige ekstra kostnadene ved aa bygge kontorer betaler seg daglig i form av oekt produktivitet.

Saa at jeg kan velge Hawaiian paa min neste jobbreise, fremfor Northwest som ble noe billigere, gjoer at byrden:exclaimation ved aa reise blir noe lettere, ja for det aa reise i jobb er for det meste en byrde(mulig unntak er 4 dager i Honolulu i Januar)....men Sacramento i Juni forblir en byrde fra jeg forlater fergekaia til jeg er tilbake paa fergekaia.....og ikke 10 ville hester ville faatt meg til aa fly via Denver til Sacramento for aa sanke poeng, ikke ville jeg noensinne ha foreslatt det heller, og MD11 jeg tviler sterkt paa at noen Norske bedrifter godkjenner en OSL-CPH-SVG som vel koster 2-3 ganger saa mye som OSL-SVG, hvis de gjkoer det er det bedriften det er noe fryktelig galt med - ikke den reisende med bonus kortet trykket til sitt hjerte......:8:

Naar jeg ser paa hva jeg mottar i posten, via email etc. fra Continental, Lufthansa, Jetblue og Hawaiian, vil jeg tro at en meget stor del av Bonusprogrammenes budsjetter finansieres Markedsfoerings ressurser i de forskjellige flyselskapene, midler som neppe ville bli foert tilbake i form av billigere billetter om Bonus systemene ikke fantes....og det er effektive kampanjer, CO sender meg Latin Amerika, LH Sender Skandinavia og Italia, Hawaiian sender Hawaii(Duh!!) og det virker.....

Saa DY Folket det er hyggelig at dere bekymrere dere for min Organisasjons oekonomi....men hva med meg som bare er en passasjer:rolleyes:

Saa DY Folket det er hyggelig at dere bekymrere dere for min Organisasjons oekonomi....men hva med meg som bare er en passasjer:rolleyes:

Nå føler ikke jeg meg som en av DY folket, men tar likevel sjansen på å svare. For det første så er det ikke kostnadene ved å drifte bonusprogrammet som bekymrer meg (dette er i stor grad en fast kostnad som ikke bør påvirke prissettingen av flypriser i særlig grad). Det er effekten i form av lojale kunder, og derigjennom en mulighet til å ta høyere pris på reisene og skvise konkurrenter ut av markedet, som bekymrer meg. Nå har Tommy777 anført noen relativt gode poenger angående endret reisemønster for forretningsreisende, og selv om jeg ikke tror vi er helt der Tommy hevder vi er, så¨er dette aspekter som konkurransemyndighetene må vurdere. Dette kan bl.a. innebære at en sterkere styring av reisevalg for de ansatte bidrar til å svekke lojalitetseffekten av bonusprogrammer, slik at mulighetene for bonusutsteder til å hente ut høyere billettpriser svekkes. Spørsmålet er imidlertid da om selskaper som SAS i det hele tatt ønsker bonusprogrammer.

For det andre; jeg er ikke så bekymret for reiseutgiftene til organisasjoner/bedrifter (disse kan delvis veltes over på kundene). Jeg er mer opptatt av prisene som Ola & Kari må ut med når de skal reise i egen regi. Hvis det er slik at man tror på at bonusprogrammer bidrar til høyere priser på sikt (noe jeg nok helt klart heller mot), så skjønner ikke jeg hvorfor jeg som reisende skal være med å betale for ekstraservice for de som reiser veldig mye gjennom å innføre bonus (med påfølgende høyere priser for meg selv). Dette har ingenting med misunnelse å gjøre. Jeg mener at bedriften som sender sine ansatte ut på reiser må kompensere for dette på et eller annet vis. Om man ikke tror at bonus bidrar til høyere priser så er det mindre vanskelig å være enig i at man kan gi bonus slik at de som reiser mye for fordeler (men det tror altså ikke jeg er tilfellet i det norske markedet).

Hvor er det du bor, og hvilket land er det du snakker om her...? Kommuniststater har tradisjonelt ikke vært så opptatt av konkurranse. Der i gården var det mer snakk om sentralplanlegging. Det er vanskelig å finne så veldig mange land i verden som praktiserer denne typen økonomisk organisering. Om det er Norge du snakker om så er det nok vanskelig å kunne definere Norge som en kommuniststat, selv om en litt forvirret svensk minister en gang forsøkte seg på dette begrepet om Norge. dette ble vel sagt litt i frustrasjon for at han innså at de hadde gått inn på en for dem dårlig deal mht til verdsetting av Telenor kontra Telia. Historien har nok vist at basis for verdsettingen av Telenor var mye nærmere realitene enn basis for verdsetting av Telia var, så var nå det sagt......;)

nei her må vi jo for all del ikke finne på å ta ting med en klype salt....:nor

poenget mitt er bare at norge er så j.... sosialdemokratiske (og det er vel og bra) men at Norge skal være det eneste landet i verden med forbud mot bonuspoeng innenlands er jo noe jeg trodde bare kunne skje i Norge.

Jeg er mer opptatt av prisene som Ola & Kari må ut med når de skal reise i egen regi. Hvis det er slik at man tror på at bonusprogrammer bidrar til høyere priser på sikt (noe jeg nok helt klart heller mot), så skjønner ikke jeg hvorfor jeg som reisende skal være med å betale for ekstraservice for de som reiser veldig mye gjennom å innføre bonus (med påfølgende høyere priser for meg sel

Men nå er det jo nettopp slike som reiser mye og som betaler høye priser som nettopp gjør at billettene til "Ola og Kari" kan kjøpes billigt.

De som reiser mye bør også få nyte fordelene når de en gang iblant reiser billig på egen regning. Det er mange som opptjener gullkort gjennom jobben, men som ikke har råd til businessbilletter når de reiser privat, og jeg synes da det er rett og rimelig at disse får nyte godt av mange av de samme fordelene da, som når de reiser i jobben.

Ellers er vi vel enig om at lojalitet om at lojalitet bør belønnes, vi er vel bare litt uenige i hvordan;)

nei her må vi jo for all del ikke finne på å ta ting med en klype salt....:nor

poenget mitt er bare at norge er så j.... sosialdemokratiske (og det er vel og bra) men at Norge skal være det eneste landet i verden med forbud mot bonuspoeng innenlands er jo noe jeg trodde bare kunne skje i Norge.

For all del, jeg tok deg ikke helt alvorlig (men det er av og til vanskelig å vite). Det kan være greit å slenge på et "blinkefjes"...;)

Jeg tror ikke sosialdemokratiet har så veldig mye med saken å gjøre, men det er mulig jeg tar feil. Jeg trodde at forbudet var basert på en relativt grundig konkurranseøkonomisk analyse av problemstillingen og markedsstrukturen i Norge, foretatt av svært kompetente økonomer og jurister. Mange av disse vil nok heller ikke bekjenne seg til sosialdemokratiet, for alt jeg vet. Prøv nå å huske på at en type løsning er en god ide i et land, mens en annen løsning kan være en god ide i et annet land (det er ikke noen "one size fits all" løsning på denne typen problematikk).

Det er noen ting jeg lurer på når jeg leser en rekke av innleggene her:

1. Er det noen som kan komme med en kvalifisert gjetning på hvor mange flere SAS kunder som ville opptjent gullstatus om man hadde bonus innenlands?
2. Hvorfor kan ikke SAS f.eks. gjøre det lettere å opptjene status ved utenlandsreiser? Dette er selvsagt en imperfekt måte å korrigere for manglende opptjening innenlands (men graden av imperfeksjon vil være avhengig av reisemønster til de som ville blitt gullkunder ved innenlandsopptjening).
3. Hvorfor redusererer de opptjening på en rekke billige billetter (som også forretningsreisende benytter seg av)? Dette gjør de ikke lettere å få lojale kunder.

Nå føler ikke jeg meg som en av DY folket, men tar likevel sjansen på å svare. For det første så er det ikke kostnadene ved å drifte bonusprogrammet som bekymrer meg (dette er i stor grad en fast kostnad som ikke bør påvirke prissettingen av flypriser i særlig grad). Det er effekten i form av lojale kunder, og derigjennom en mulighet til å ta høyere pris på reisene og skvise konkurrenter ut av markedet, som bekymrer meg. Nå har Tommy777 anført noen relativt gode poenger angående endret reisemønster for forretningsreisende, og selv om jeg ikke tror vi er helt der Tommy hevder vi er, så¨er dette aspekter som konkurransemyndighetene må vurdere. Dette kan bl.a. innebære at en sterkere styring av reisevalg for de ansatte bidrar til å svekke lojalitetseffekten av bonusprogrammer, slik at mulighetene for bonusutsteder til å hente ut høyere billettpriser svekkes. Spørsmålet er imidlertid da om selskaper som SAS i det hele tatt ønsker bonusprogrammer.

For det andre; jeg er ikke så bekymret for reiseutgiftene til organisasjoner/bedrifter (disse kan delvis veltes over på kundene). Jeg er mer opptatt av prisene som Ola & Kari må ut med når de skal reise i egen regi. Hvis det er slik at man tror på at bonusprogrammer bidrar til høyere priser på sikt (noe jeg nok helt klart heller mot), så skjønner ikke jeg hvorfor jeg som reisende skal være med å betale for ekstraservice for de som reiser veldig mye gjennom å innføre bonus (med påfølgende høyere priser for meg selv). Dette har ingenting med misunnelse å gjøre. Jeg mener at bedriften som sender sine ansatte ut på reiser må kompensere for dette på et eller annet vis. Om man ikke tror at bonus bidrar til høyere priser så er det mindre vanskelig å være enig i at man kan gi bonus slik at de som reiser mye for fordeler (men det tror altså ikke jeg er tilfellet i det norske markedet).

Kill a Commie for Tommy :colgate::colgate:

Del en er vi vel ferdig aa diskutere.

Naa tror jeg ikke at prisene vil oeke dersom man innfoerer samme ordning som i Sverige. In fact, prisene i Sverige er ikke hoyere enn innenriks Norge, tvert imot selv om man i Sverige kan opptjene grunnpoeng for status... Dette gjelder for Medel Svensson og Business Svensson.

Og dessverre har mange av de som reiser ofte fastloenn og vil ikke kunne kompenseres for slike ting uten aa bli beskattet. Systemet med status ligger der av naturlige aarsaker: For aa skape lojalitet blandt folk som reiser mye, beloenningen er at reiseopplevelsen blir MYE enklere og bedre.

Og det er derfor vi burde gjoere som i Sverige ved neste korsvei.

Back