Stenger hovedrullebanen på BDU i 16 dager

Glenn

ScanFlyer Gold
BDU stenger i 16 dager

Hei.

Kom over en sak her.

Hovedrullebanen på Bardufoss flystasjon blir stengt fra 12. til 28. juni grunnet legging av nytt asfaltdekke.

http://nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=4706

I praksis betyr det at hele BDU blir stengt.

Sjekka Norwegian.no, fullt mulig å bestille flybilletter i denne perioden.
Betyr det at det blir sendt ekstra fly opp til TOS og EVE i denne perioden?

Last edited:
Re: Stenger hovedrullebanen på BDU i 16 dager

DY har vel planer om å lande på taxebanen? Kjos er jo tross alt gammel Jagerpilot!

Men spøk til side. er det mulig å bruke taxebanen slik det ble gjort i bodø da de la nytt dekke der? Er vel ikke uvanlig at Natobaser har mulighet å ta ned fly på taxebanen.

er det mulig å bruke taxebanen slik det ble gjort i bodø da de la nytt dekke der? Er vel ikke uvanlig at Natobaser har mulighet å ta ned fly på taxebanen

For smal og for kort, samt ikke godkjente hinderflater. Når har ikke jeg vært inne i prosessen på flere uker, men poenget med en slik stenging er å få jobbe i fred, dvs det vil ta lengere tid om man skal ha trafikk på resten av flyplassen!

Helikopter til/fra Evenes eller Tromsø? Evt. buss til/fra Tromsø?

Men spøk til side. er det mulig å bruke taxebanen slik det ble gjort i bodø da de la nytt dekke der? Er vel ikke uvanlig at Natobaser har mulighet å ta ned fly på taxebanen.

Nå er ikke Y på Bardufoss slik Y er på andre tilsvarende flyplasser. Der den utgjør den del av P1 (main ramp) går den ikke akkurat rett frem for å si det slik.

Ser det står i tittelen at hovedbanen stenges i 16 dager. Vil det si at det finnes en til på BDU, og i så fall hvorfor kan ikke DY bruke den?

Ser det står i tittelen at hovedbanen stenges i 16 dager. Vil det si at det finnes en til på BDU, og i så fall hvorfor kan ikke DY bruke den?

LOL, ja, det er to baner på BDU :D:p

Tittelen er mongo. Stenges den ENE banen, erre kveld på BDU

Helt enig at overskriften på nyheten er helt elendig. Emnetittelen på tråden er iallefall endret til noe mer beskrivende.

Hvor mange flyplasser har to rullebaner da som er operative? Er det bare Sola og Gardermoen?

Sorry for off-topic.

Da samme rullebane ble asfaltert i '96-'97 bruke SAS taxibanen for å få F50en inn og ut.

Jeg har flydd på Bardufoss i 6 måneder og jeg visste ikke at det var flere enn én RWY der... eller menes det at RWY10 stenges imens RWY28 holdes åpen? ;) -Eller regner man med Fossmofeltet? ;)

Det finnes faktisk en annen bane;), se på kartet, til høyre. Ble vel påbegynnt av tyskerne under krigen, men aldri gjort ferdig.

Hvordan er tilstanden der idag, bare jordbunn ?

Kartbilde fra Finn.no

Attachments

• bdu.jpg
    bdu.jpg
    96.7 KB · Views: 375

Jeg tror min bestemor er glad for at den banen ikke ble fullført, for hun er ikke videre begeistret for fly over hustaket. Når det er sagt, så har forsvaret en tendens til å drive lavtflyvning med helikopter så og si rett over hustaket hennes på vei til og fra Blåtind, noe hun heller ikke er fryktelig glad i...

Det finnes faktisk en annen bane;), se på kartet, til høyre. Ble vel påbegynnt av tyskerne under krigen, men aldri gjort ferdig.

Hvordan er tilstanden der idag, bare jordbunn ?

Kartbilde fra Finn.no

Noen få avganger og landinger ble gjort vinteren 1945 på Fossmostripa. Den har jo i ettertid blitt brukt av Hærfolkene som treningsfelt for panser, så du kan jo tenke deg tilstanden. Forøvrig gikk det en taksevei fra flystasjonen til Fossmo, Baggerstrasse.
:)

Ihht AIP så er det kun en rullebane på BDU (se bilde). Finner ikke noe info om at det finnes en stripe til...

Attachments

• bdu.jpg
    bdu.jpg
    65.4 KB · Views: 290

Noen få avganger og landinger ble gjort vinteren 1945 på Fossmostripa. Den har jo i ettertid blitt brukt av Hærfolkene som treningsfelt for panser, så du kan jo tenke deg tilstanden. Forøvrig gikk det en taksevei fra flystasjonen til Fossmo, Baggerstrasse.
:)

Det stemmer, har selv vært der med CV90. Og nei, underlaget er IKKE fint og jevnt, tro meg :drunk:

Back