L1011-500
ScanFlyer Silver
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia
Del. 11 - «Punktum finale..»
Så alt for tidlig ringte alarmen på mobilen, men det var bare å komme seg opp. Tok en oppkvikkende dusj og pakket ned siste rest før jeg labbet ut til resepsjonen for å sjekke ut rett rundt 03.00. Utsjekk gikk fort, og jeg fikk beskjed om at drosjen jeg hadde bestilt kvelden før stod utenfor og ventet på meg. Takket for meg og gikk ut til drosjen. Før jeg satte meg inn spurte jeg om han skulle ha 2000 Dram for turen, noe han nikket bekreftende til. Fint! Så bar det ut av byen og mot Zvartnots hvor flyplassen ligger. Nesten ikke liv i byen på denne tiden av døgnet, men det var det dog når vi kom ut av sentrum. Mellom byen og flyplassen ligger det nemlig et slags mini Las Vegas med en kasinoer og tvilsomme herreklubber langs veien. Jaja, vi suste rett forbi, og noen minutter senere ankom vi flyplassen. Gjorde opp for meg og trasket inn i terminalen ca 03:20.
12.02.2014
EVN-VIE, OS642
A319, OE-xxx
Avgang: 05:20
Stille og rolig i terminalen og jeg finner fort innsjekkingsskranken. Ingen kø i det hele tatt og et par minutter senere har jeg blitt sjekket inn og sendt avsted bagasjen. Neste stopp er passkontrollen hvor det er litt kø, men det tar maks 5 minutter før det blir min tur. Noen strakser senere har jeg fått mitt fjerde armenske stempel i passet og jeg kan fortsette til sikkerhetskontrollen. Ingen kø her heller så den forseres fort og greit uten form for dramatikk.
Kjente at jeg trengte en kopp kaffe - og det litt fort, så jeg gikk rett til Segafredo. Kjøpte meg en kopp med kaffe og ei flaske vann før jeg slo meg ned ved et ledig bord. Da jeg tok opp telefonen for å surfe litt på verdensveven hadde den husket nettverket siden sist så den hadde allerede koblet til «Zvartnots Public». Smooth. Surfet litt på nettet mens jeg våknet opp litt, men etter en halvtime sluttet nettet å virke (det er gratis WiFi i terminalen). Tenkte at det sikkert virket en annen plass, så jeg ruslet bort og satte meg i de gode stolene som er vendt mot apron.

Ikke noe problem å få seg en ledig plass
Ble sittende å se på noen dokumentarer på Youtube og tiden gikk ganske fort, så plutselig var det tid for boarding. På veg til gaten måtte jeg måke meg vei gjennom en haug russere som stod i kø for bli med S7 til Domodedovo. Jaja, det var ikke bare der det var kø kan man si. En diger «kø» hadde dannet seg hos oss også, men etter en liten evighet kom man seg omsider om bord.
Ble ønsket velkommen av et litt morgentrøtt crew (fullt forståelig). Lys og fres cabin med lyseblå bulkheads og grå recaroseter. En del kø i midtgangen, men hadde heldigvis 7F, så trengte ikke stå å stampe så lenge. Pute og teppe lå klart i setet som ellers var veldig behagelig. Mens folk stadig kom om bord håpte jeg at jeg skulle få ledig midtsete, men det viste seg at det ble så godt som stinn brakke. Dermed ble det sidemann. Jaja.
På tross av mye folk, ble hårfønerne startet på tid og det ble informert om at flytiden ville bli ca 3 t 45 min. Dog måtte vi innom de-ice en tur, så vi ble noen minutter sene. Mens vi de-icet, durte S7 rett forbi oss og tok av. Litt spesielt syns jeg, da det også var en A319 og den landet så godt som samtidig som vår kjerre – men de-ice , det trengte de tydeligvis ikke... Nåja, sikkert en naturlig forklaring på det, men stusset litt. Det ble uansett vår tur etter hvert og vi linet opp og tok av mot vest. Helt svart ute, så ikke mye spennende å se. En liten stund senere kom serveringen i gang. Frokosten vi fikk bestod av eggerøre, stekte poteter og sopp, yoghurt, og rundstykker. Av drikke valgte jeg ganske enkelt appelsinjuice. Alt i alt var maten helt innafor egentlig. Da matbrettene var samlet inn igjen, la jeg meg til å sove. Sov så litt på og av helt til vi var på vei ned. Ikke noe spesielt å nevne fra resten av flighten enn at vi landet på rute ca kl. 06:00. Taxet til fjernpark, noe som innebar bussing til terminalen. Greit nok, men det høljet ned ute, så det var nesten så man ble våt bare av å gå ned trappen og bort til bussen.
Vel inne i terminalen bar det til passkontrollen hvor det ble en del kø, men det gikk greit unna. Sikkerhetskontrollen gikk også smertefritt, men kontrolløren der jeg gikk gjennom var ekstremt morgengretten. Jaja. Da jeg kom meg ut i terminal F var det ca fire timer til Oslo-flyet skulle gå. Ventetiden ble i det store og det hele brukt på lesing, surfing på nettet samt notatskriving.

Ganske stille og rolig.

Et kjedelig bilde ut av vinduet..
12.02.2014
VIE-OSL, OS335
Fokker 100, OE-LVG
Avgang: 10:20
Ruslet bort til gaten i god tid før boarding. Utenfor stod Tyroleans Star Alliance-bemalte Fokker 100 og ventet. Så fram til denne flighten da jeg ikke hadde fløyet Fokker 100 før (ikke 70 heller for den saks skyld).
Endelig! Etter 4 timer som føltes som minst 12, startet endelig boardingen. Fiffen gikk selvfølgelig om bord først, men jeg var en av de første av oss dødelige. Ble ønsket velkommen et hyggelig crew før jeg satte kursen nedover midtgangen. Hadde heldigvis sete langt bak, nærmere bestemt 20A. Når jeg sier heldigvis så mener jeg at når man flyr med fly som har motorene i hekken, så skal man sitte langt bak. Helst rett ved motorene :colgate:
Vel,vel. Knyttenevetesten ble ikke bestått, men setene var helt ok å sitte i og kabinen var ellers ny og fin.

Kjapp boarding og vi forlot gaten i rute. Noen minutter senere sang de to Rolls Royce motorene for full hals mens vi steg til værs. Serveringen på denne flighten bestod av «something sweet or salty» - mer konkret enten en liten pose med peanøtter eller en liten sjokolade. Valgte sjokoladen, samt en kopp med kaffe og et glass vann.

Grei utstik
Ellers en standard flight hvor det ikke akkurat skjedde så mye spennende. Landet på OSL etter drøye to timer. Da vi kom til gaten viste det seg at broen var litt vrang, så vi ble sittende å vente i 5-10 min før den ville oppføre seg. Sa farvel til crewet og satte snuten mot baggage reclaim. Var trøtt å lei, så gikk bare rett gjennom taxfree'en. Slapp å stå å vente på bagasjen da ryggsekken min lå på båndet da jeg kom. Tok den med meg og gikk ut for å ta noe luft.
12.02.2014
OSL-SVG, SK4027
737-700, LN-TUA
Avgang: 14:40
Luftet meg i noen minutter før jeg gikk inn igjen og sendte avsted bagasjen for dagens siste flight. Mye folk i sikkerhetskontrollen, så det tok 10-15 minutter før det ble min tur. Som alltid da jeg er på OSL blir jeg plukket ut for en random kontroll. Har skjedd de tre siste gangene, så ble ikke veldig overrasket
Jaja. Kom meg ut på andre siden etter hvert og det var ca halvannen time til flyet mitt skulle gå. Kjøpte meg en baguett på Upper Crust før jeg tok den strabasiøse gåturen over til 19A. Var utrolig trøtt å lei, og det var ikke akkurat oppløftende når det etter hvert ble gitt beskjed om at det var noe snag på flyet, og at boarding ville bli utsatt på ubestemt tid. Heldigvis tok det bare 10-15 min før problemet var ordnet og boardingen startet.
Vel om bord fant jeg 12F og jeg ble straks i bedre humør. Er noe med å gå om bord i et SAS fly når man har vært borte en stund. Litt hjemmekjært. Pushet fra gaten 10 min etter rute og kapteinen informerte om at vi måtte innom de-ice før vi kunne legge i vei mot Stavanger. Som sagt, så gjort. Da vi ble ferdige kunne vi omsider takse ut på rullebanen og ta av. Turen over fjellet var ellers særdeles lite spennende. Standard tur som er beskrevet 1000 ganger før. Dessuten halvsov jeg stort sett i fra vi tok av til vi nesten var nede igjen på bane 18 på SVG. Kan dog nevne at sidemannen klaget sin nød til kona si angående stemmen til den ene flyvertinna. Hun hadde ganske lys og pipete stemme for å si det på den måten og denne mannen klaget konstant på dette og et par ganger prøvde han å imitere henne. Virket ikke som han brydde seg at det satt folk rundt ham
Uansett; vel nede på Sola kom man seg etter hvert ut og noen minutters venting senere plukket jeg opp sekken min. Så bar det ut i bilen til en kompis og turen var over for denne gang.
Da må jeg si takk for meg og takk for titten. Baklager at jeg ikke fikk fullført rapporten før nå, men hva er det man sier? Bedre seint enn aldri?
Del. 11 - «Punktum finale..»
Så alt for tidlig ringte alarmen på mobilen, men det var bare å komme seg opp. Tok en oppkvikkende dusj og pakket ned siste rest før jeg labbet ut til resepsjonen for å sjekke ut rett rundt 03.00. Utsjekk gikk fort, og jeg fikk beskjed om at drosjen jeg hadde bestilt kvelden før stod utenfor og ventet på meg. Takket for meg og gikk ut til drosjen. Før jeg satte meg inn spurte jeg om han skulle ha 2000 Dram for turen, noe han nikket bekreftende til. Fint! Så bar det ut av byen og mot Zvartnots hvor flyplassen ligger. Nesten ikke liv i byen på denne tiden av døgnet, men det var det dog når vi kom ut av sentrum. Mellom byen og flyplassen ligger det nemlig et slags mini Las Vegas med en kasinoer og tvilsomme herreklubber langs veien. Jaja, vi suste rett forbi, og noen minutter senere ankom vi flyplassen. Gjorde opp for meg og trasket inn i terminalen ca 03:20.
12.02.2014
EVN-VIE, OS642
A319, OE-xxx
Avgang: 05:20
Stille og rolig i terminalen og jeg finner fort innsjekkingsskranken. Ingen kø i det hele tatt og et par minutter senere har jeg blitt sjekket inn og sendt avsted bagasjen. Neste stopp er passkontrollen hvor det er litt kø, men det tar maks 5 minutter før det blir min tur. Noen strakser senere har jeg fått mitt fjerde armenske stempel i passet og jeg kan fortsette til sikkerhetskontrollen. Ingen kø her heller så den forseres fort og greit uten form for dramatikk.
Kjente at jeg trengte en kopp kaffe - og det litt fort, så jeg gikk rett til Segafredo. Kjøpte meg en kopp med kaffe og ei flaske vann før jeg slo meg ned ved et ledig bord. Da jeg tok opp telefonen for å surfe litt på verdensveven hadde den husket nettverket siden sist så den hadde allerede koblet til «Zvartnots Public». Smooth. Surfet litt på nettet mens jeg våknet opp litt, men etter en halvtime sluttet nettet å virke (det er gratis WiFi i terminalen). Tenkte at det sikkert virket en annen plass, så jeg ruslet bort og satte meg i de gode stolene som er vendt mot apron.

Ikke noe problem å få seg en ledig plass

Ble sittende å se på noen dokumentarer på Youtube og tiden gikk ganske fort, så plutselig var det tid for boarding. På veg til gaten måtte jeg måke meg vei gjennom en haug russere som stod i kø for bli med S7 til Domodedovo. Jaja, det var ikke bare der det var kø kan man si. En diger «kø» hadde dannet seg hos oss også, men etter en liten evighet kom man seg omsider om bord.
Ble ønsket velkommen av et litt morgentrøtt crew (fullt forståelig). Lys og fres cabin med lyseblå bulkheads og grå recaroseter. En del kø i midtgangen, men hadde heldigvis 7F, så trengte ikke stå å stampe så lenge. Pute og teppe lå klart i setet som ellers var veldig behagelig. Mens folk stadig kom om bord håpte jeg at jeg skulle få ledig midtsete, men det viste seg at det ble så godt som stinn brakke. Dermed ble det sidemann. Jaja.
På tross av mye folk, ble hårfønerne startet på tid og det ble informert om at flytiden ville bli ca 3 t 45 min. Dog måtte vi innom de-ice en tur, så vi ble noen minutter sene. Mens vi de-icet, durte S7 rett forbi oss og tok av. Litt spesielt syns jeg, da det også var en A319 og den landet så godt som samtidig som vår kjerre – men de-ice , det trengte de tydeligvis ikke... Nåja, sikkert en naturlig forklaring på det, men stusset litt. Det ble uansett vår tur etter hvert og vi linet opp og tok av mot vest. Helt svart ute, så ikke mye spennende å se. En liten stund senere kom serveringen i gang. Frokosten vi fikk bestod av eggerøre, stekte poteter og sopp, yoghurt, og rundstykker. Av drikke valgte jeg ganske enkelt appelsinjuice. Alt i alt var maten helt innafor egentlig. Da matbrettene var samlet inn igjen, la jeg meg til å sove. Sov så litt på og av helt til vi var på vei ned. Ikke noe spesielt å nevne fra resten av flighten enn at vi landet på rute ca kl. 06:00. Taxet til fjernpark, noe som innebar bussing til terminalen. Greit nok, men det høljet ned ute, så det var nesten så man ble våt bare av å gå ned trappen og bort til bussen.
Vel inne i terminalen bar det til passkontrollen hvor det ble en del kø, men det gikk greit unna. Sikkerhetskontrollen gikk også smertefritt, men kontrolløren der jeg gikk gjennom var ekstremt morgengretten. Jaja. Da jeg kom meg ut i terminal F var det ca fire timer til Oslo-flyet skulle gå. Ventetiden ble i det store og det hele brukt på lesing, surfing på nettet samt notatskriving.

Ganske stille og rolig.

Et kjedelig bilde ut av vinduet..
12.02.2014
VIE-OSL, OS335
Fokker 100, OE-LVG
Avgang: 10:20
Ruslet bort til gaten i god tid før boarding. Utenfor stod Tyroleans Star Alliance-bemalte Fokker 100 og ventet. Så fram til denne flighten da jeg ikke hadde fløyet Fokker 100 før (ikke 70 heller for den saks skyld).
Endelig! Etter 4 timer som føltes som minst 12, startet endelig boardingen. Fiffen gikk selvfølgelig om bord først, men jeg var en av de første av oss dødelige. Ble ønsket velkommen et hyggelig crew før jeg satte kursen nedover midtgangen. Hadde heldigvis sete langt bak, nærmere bestemt 20A. Når jeg sier heldigvis så mener jeg at når man flyr med fly som har motorene i hekken, så skal man sitte langt bak. Helst rett ved motorene :colgate:
Vel,vel. Knyttenevetesten ble ikke bestått, men setene var helt ok å sitte i og kabinen var ellers ny og fin.

Kjapp boarding og vi forlot gaten i rute. Noen minutter senere sang de to Rolls Royce motorene for full hals mens vi steg til værs. Serveringen på denne flighten bestod av «something sweet or salty» - mer konkret enten en liten pose med peanøtter eller en liten sjokolade. Valgte sjokoladen, samt en kopp med kaffe og et glass vann.

Grei utstik

Ellers en standard flight hvor det ikke akkurat skjedde så mye spennende. Landet på OSL etter drøye to timer. Da vi kom til gaten viste det seg at broen var litt vrang, så vi ble sittende å vente i 5-10 min før den ville oppføre seg. Sa farvel til crewet og satte snuten mot baggage reclaim. Var trøtt å lei, så gikk bare rett gjennom taxfree'en. Slapp å stå å vente på bagasjen da ryggsekken min lå på båndet da jeg kom. Tok den med meg og gikk ut for å ta noe luft.
12.02.2014
OSL-SVG, SK4027
737-700, LN-TUA
Avgang: 14:40
Luftet meg i noen minutter før jeg gikk inn igjen og sendte avsted bagasjen for dagens siste flight. Mye folk i sikkerhetskontrollen, så det tok 10-15 minutter før det ble min tur. Som alltid da jeg er på OSL blir jeg plukket ut for en random kontroll. Har skjedd de tre siste gangene, så ble ikke veldig overrasket

Vel om bord fant jeg 12F og jeg ble straks i bedre humør. Er noe med å gå om bord i et SAS fly når man har vært borte en stund. Litt hjemmekjært. Pushet fra gaten 10 min etter rute og kapteinen informerte om at vi måtte innom de-ice før vi kunne legge i vei mot Stavanger. Som sagt, så gjort. Da vi ble ferdige kunne vi omsider takse ut på rullebanen og ta av. Turen over fjellet var ellers særdeles lite spennende. Standard tur som er beskrevet 1000 ganger før. Dessuten halvsov jeg stort sett i fra vi tok av til vi nesten var nede igjen på bane 18 på SVG. Kan dog nevne at sidemannen klaget sin nød til kona si angående stemmen til den ene flyvertinna. Hun hadde ganske lys og pipete stemme for å si det på den måten og denne mannen klaget konstant på dette og et par ganger prøvde han å imitere henne. Virket ikke som han brydde seg at det satt folk rundt ham

Uansett; vel nede på Sola kom man seg etter hvert ut og noen minutters venting senere plukket jeg opp sekken min. Så bar det ut i bilen til en kompis og turen var over for denne gang.
Da må jeg si takk for meg og takk for titten. Baklager at jeg ikke fikk fullført rapporten før nå, men hva er det man sier? Bedre seint enn aldri?
