På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Del. 7 - «Maybe you have camera?»

Kl.06.00 gikk alarmen på mobilen. Planen i dag var å sjekke ut av hotellet i 7-tiden, ta en taxi til togstasjonen/ buss-stasjon for så å ta en marshrutka til Gali og deretter en til Inguri. Så skulle jeg gå over til Georgia igjen og til slutt ta en marshrutka tilbake til Tbilisi. Måtte starte tidlig siden jeg ville komme meg ut av Abkhazia så tidlig som mulig og ikke komme fram til Tbilisi så alt for seint.

Da alt av obligatorisk morgenstell, samt siste rest av pakkingen var unnagjort, bar det ned til resepsjonen for å sjekke ut. Her satt det nå en dame jeg ikke hadde sett før, og overraskelsen var stor da det viste seg at hun snakket ok engelsk! Slapp dermed å ta opp lommeparløren for å forklare at jeg ville sjekke ut. Utsjekk bestod enkelt og greit i å levere fra meg nøkkelen og ikke noe noe mer. Fikk ingen kvittering eller andre «unødvendige» papirer. Da dette var gjort fikk jeg resepsjonisten til å ringe en taxi for meg. Fikk beskjed om at bilen ville komme om 5 min, så jeg kunne bare sette meg ned å vente. Satte meg ned i en ganske så sliten skinnsofa, men det var egentlig ikke verdt bryet, for med en gang jeg hadde satt meg ble jeg fortalt at taxien stod utenfor og ventet.

Ruslet ut og fikk raskt øye på en Lada Samara som så ut til å ha sett sine beste dager. Den hadde heller ingen taxi-skilt, men det var ingen andre biler å se i nærheten. Gikk bort og åpnet passasjerdøren forsiktig og spurte om dette var taxien. «Da, Da!». Fint. Hoppet inn og sa jeg skulle til stasjonen. Spurte også hvor mye han skulle ha for turen og fikk 100 Rubler (17kr) til svar. Utrolig, akkurat det jeg hadde lest at det skulle koste!
Da vi kjørte ut av sentrum kjente jeg meg først ikke igjen siden det var bekmørkt, men etter en liten stund fikk jeg øye på bensinstasjonen jeg hadde sett dagen før da jeg ga opp å finne stasjonen. Det viste seg at jeg bare skulle fortsatt å gå, for noen hundre meter lengre borte lå jo stasjonen. Vel fremme gjorde jeg opp for meg og gikk ut i mørket.

Det stod et par marshrutkaer oppstilt og jeg tenkte at den ene sikkert skulle til Gali (hadde lest at det skulle gå en halv 8). Men, nei. Den ene skulle til Psou (grensen mot Russland) og den andre skulle til Gudauta. Begge i motsatt retning av der jeg skulle. Ja,ja, det satt noen menn inne i et lite skur som fungerte som et slags billettkontor, så jeg gikk bort til dem for å spørre om når marshrutkaen til Gali skulle gå. Nok en gang ble enkelt språk tatt i bruk; «marshrutka – Gali?». Til svar fikk jeg «blablablablabla...njet, njet» (eller noe i den duren), men en annen kar bablet noe om «vosim». Vosim betyr 8, og jeg tenkt meg med selv at da går det sikkert en kl. 08.00.

Mens jeg stod og ventet kom plutselig sjåføren fra den ene marshrutkaen bort til meg og begynte å prate. Da han skjønte at jeg ikke snakket russisk og var utlending lyste han opp. Fortalte at jeg var fra Norge, og da lurte han på om jeg var journalist! «Njet, Njet – ja turist». Skjønte ikke så mye av svaret jeg fikk, men han var tydelig begeistret over å snakke med en turist som ikke var fra Russland. Kom på at jeg hadde igjen noen postkort i sekken, så jeg tok fram en liten bunke og viste til ham. Han mente tydeligvis at dette var noe noe mennene som satt i skuret også burde se, så han tok med seg kortene bort og viste de til dem samtidig som han pekte på meg. Da tok det ikke lang tid før en dør bak skuret gikk opp og en eldre politimann kom ut. Visste med en gang at han sannsynligvis skulle se dokumentene mine, og det viste seg selvfølgelig å stemme. Han spurte etter pass og visum, men dessverre for han var alt i sin skjønneste orden. Dermed ble det ingen lett-tjente penger på han denne morgen ;)

Da dette var gjort hadde sjåføren fått tilbake kortene, og nå ville han gi de tilbake til meg. Gjorde det klart at han bare kunne ha dem, noe han ble veldig glad for. Samtidig fortsatte han å prate til meg. Skjønte selvfølgelig ikke så mye av det han sa, men han skjønte ikke mer av mine svar på norsk og engelsk. Uansett, på tross av dette stod vi og pratet i over 10 minutter før han måtte gå, da han hadde en marshrutka å kjøre. En veldig morsom opplevelse! :D

Klokken ble 08.00, men ingen marshrutka til Gali var å se. Gikk bort til skuret igjen, men på svaret jeg fikk, virket det ikke som det var noen marshrutka til Gali. Begynte å bli litt små-bekymret, men jeg hadde en back-up-plan. Jeg kunne ta en taxi helt til grensen fra Sukhumi for 1500-2000 Rubler, men jeg tenkte at jeg fikk vente litt til.

Da klokken etter hvert ble over halv 9 begynte jeg seriøst å tenke på å finne meg en taxi, men den planen gikk raskt i vasken. Det viste seg nemlig da jeg åpnet lommeboken at jeg manglet 1000 Rubler! Dermed hadde jeg ikke nok penger til å ta en taxi. Tenkte med meg selv “hva f***?”, jeg hadde jo alle pengene før jeg gikk fra hotellet. Men så slo det meg plutselig; da jeg betalte taxisjåføren ga jeg han noen 10-rubler i tips, men i den mørke bilen hadde jeg på uforklarlig vis greid det kunststykket å gi han over 1000-rubler i tips! :drunk: Nå var jeg nødt til å ta en marshrutka, men så ut til å bli verre enn først antatt. Gikk bort til skuret igjen og nå la jeg merke til en rutetabell der det stod “Сухум-Гал», eller «Sukhum-Gal», og mange avganger listet opp, bla 07:30, 08:30 osv. Pekte på tabellen og mannen inne i skuret, men han bare ristet på hodet og virket lettere irritert på denne dumme utlendingen. Jeg på min side ble heller lettere fortvilt over hele situasjonen. Men, men, etter noen minutters fundering kom jeg i hvert fall frem til hvorfor det ikke var noe noen marshrutka til Gali – det var jo lørdag..

Vel, vel, jeg hadde uansett ikke noe særlig valg, så jeg ble bare stående å vente. Stod i mine egne tanker da en middelalderen dame plutselig kom bort til meg og begynte å prate. Noen hadde tydeligvis sagt at jeg skulle til Gali for hun pekte på meg og så seg selv mens hun gjentok «Gali!? Taxi, taxi Gali!?». Til å begynne med ble jeg litt betenkt, men samtidig visste jeg godt at det er veldig vanlig i denne delen av verden å dele en taxi når man skal mellom to byer. Dessuten hadde jeg vel egentlig ikke noe valg? Spurt hvor mye det kostet, men det visste hun ikke. Hmmm...jeg kunne ikke bare kaste meg med, for så å risikere at jeg ikke hadde nok penger. Jeg måtte jo også komme meg fra Gali til Inguri. Hun prøvde iherdig å få meg med, og det var rett før jeg sa ok. Men så, ut av intet kom det plutselig en marshrutka i full fart inn foran oss. Koblet ikke helt med en gang, men så la jeg merke til at det stod «Гал» i frontruta! Da var det bare å stue sekken inn bak og så stige om bord. Mens vi stod å ventet på at flere folk skulle komme, betalte jeg sjåføren de 200 rublene turen kostet. Da klokken ble nesten 10.00, etter en halvtimes venting, startet vi endelig opp og la i vei sørover.

Hadde kjørt en stund da jeg syns jeg hørte noen som sa «man..man......man». Tenkte ikke noe særlig over det med en gang, men så gikk det opp for meg at det var damen som ville dele taxi med meg som prøvde å få tak i meg. Skjønte ikke hva hun ville først, men etter litt fram og tilbake kom jeg fram til at hun lurte på hvor jeg var fra. Sa jeg var fra Norge, og sendte bort et postkort til henne :)
Turen gikk ellers rolig for seg, og det var mildt sagt deilig å kunne senke skuldrene for en stund.

Etter halvannen times kjøring kom vi fram til Gali. Utenfor så jeg at det stod en del marshrutkaer og taxier, så nå var planen å finne første og beste transportmiddel, og så komme meg til grensen. Gikk ut og bak for å hente ut sekken, og idet jeg snudde meg for å gå over veien fikk jeg med en gang øye på en kjent kar. Det var ingen ringere enn han som kjørte meg fra grensen til Gali to dager tidligere! Fant fram 300 Rubler og tok med meg sakene bort til ham. Han gliste stort da han så meg, og enda større da jeg viftet med pengene mens jeg sa «Inguri». Da jeg hoppet inn i den lille marshrutkaen hans, viste han stolt frem postkortet han hadde fått av meg for to dager siden. Det stod fremdeles fint plassert i frontruta :D

På veien til grensen stoppet vi og plukket opp en del folk, bla en russisk soldat. Ellers skjedde det en litt spesielt episode. Sjåføren stoppet plutselig ved en gruppe politimenn som stod langs veien med Ladaen sin. Han gikk ut og bort til en av mennene og og tok ham i handa samtidig som de utvekslet noen ord. Da det var gjort hoppet han inn igjen og så kjørte vi avsted. Det hele tok 30 sek. Har ikke peiling på hva som skjedde, men har en liten misstanke om at en liten «avgift» kanskje ble betalt. Uansett var jeg glad de ikke la merke til meg, da jeg har lest om folk som har hatt litt kjedelige møter med politiet i Gali. Vel, vel, noen minutter senere kom vi fram til grensen.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Tok farvel med sjåføren og gikk mot den første av to kontrollposter. Det var en del folk nå, i motsetning til da jeg var her sist, så jeg måtte stå noen minutter i kø. (De som bor i Gali-området bruker grensen mye i forbindelse med besøk av slektninger i Georgia, samt at mange tar turen over for å kjøpe og selge ting.)

De som stod foran meg i køen var for det meste eldre damer, og jeg la merke til at i hvert fall en av dem brukte et sovjetisk pass! Tydelig at ikke alle i Abkhazia som får russiske pass kastet etter seg. Etter noen minutter ble det min tur. Her måtte jeg bare vise frem passet, noe som ikke tok lang tid. Neste post derimot, tok litt lengre tid. Etter et par minutter i kø her også, sendte jeg passet og visumet inn gjennom sprekken under det sotede vinduet. Det varte og rakk, og FSB-offiseren som satt inne og sjekket dokumentene virket ikke som han hadde det travelt. Stod og ventet på å få igjen passet da en en soldat plutselig dukket opp. Han begynte å prate til meg på russisk, men jeg skjønte selvfølgelig ikke noen ting. Spurte forsiktig om han snakket engelsk, og fikk dette til svar: «Eeeh..well..yes..little bit.......eeeee...maybe you have camerera?». Svarte at joda, jeg hadde med meg et kamera, og fikk da til svar: «Ok, please come with me». Tenkte ikke så mye mer enn at «jaja, nå blir jeg avhørt av en russisk soldat....en gang må jo være den første» ;) Ble ikke særlig nervøs da jeg visste at jeg ikke hadde noe å skjule, samt at denne soldaten virket ganske hyggelig. Han var også på min alder.

Fulgte etter han bak noen små bygg og inn i en liten brakke med beskjed om å lukke døren etter meg. Det var bare ett rom i brakka, og her stod det en seng, en stol, og et skap. Ikke noe særlig mer. «Please sit down......may I see camera?». Satte meg ned og ga ham fotoapparatet. Han satte seg ned og begynte å kikke igjennom bildene. «ooo, that's nice......hmmmm...very nice...nice......oh, nice beach....what is this...?» «Ehm...it's a chicken that was wandering around in Sukhum». «Ahaa.....I like chicken!» :colgate: Minuttene gikk og det kom stadig nye bilder. Hadde tatt ganske mange, og det virket som han etter hvert begynte å bli litt lei. «You like take picture, huh? :) ..but it's nice». Etter hvert kom han til bildene jeg hadde tatt i Tbilisi. «Wow! That's nice city! Where this is? Svarte at jo det var i Tbilisi, og fikk da til svar: «What!? Is this Tbilisi! Hmmm...very nice! Da han innså at det ikke var flere bilder fra Abkhazia fikk jeg tilbake kamerat. Han spurte meg så litt om hva jeg hadde gjort mens jeg var her, hva jeg syntes om Sukhumi, hvor jeg skulle, hva jeg drev med osv, men han var hele tiden veldig hyggelig, og det virket som om han for det meste spurte av egen interesse. Etter 15-20 minutter fikk jeg beskjed om at alt var greit, men før jeg fikk gå, fikk jeg et litt forsiktig spørsmål. «On georgian side...eeee...what do they do? They ask questions? You have to show dokuments?» Svarte enkelt og greit at de bare sjekket dokumentene, og det var tydeligvis et godt nok svar. Fikk tilbake passet og så fulgte han meg bort til veien igjen. Sa «dosvedanije» og fikk til svar «yes, bye, bye, maybe we met here again some day:)».

En ny erfaring rikere kunne jeg endelig gå over til Georgia igjen. Det hadde vært to uforglemmelige dager, og alt hadde gått veldig greit. Men jeg var glad for å være på vei tilbake til litt mer kjente omgivelser.


På broa på vei tilbake til Georgia.




Nettopp kommet over på Georgisk side. Beklager kvaliteten, men tok det med mobilen og den er mildt sagt ikke av beste sort. (Bruker heller pengene på reising ;) )
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Vel tilbake ved grenseposten i Georgia var det et yrende liv med masse folk, taxier og marshrutkaer. Tenkte først at jeg måtte ta en taxi eller marshrutka til Zugdidi, for så å ta en marshrutka til Tbilisi, men i det jeg kom gående inn på plassen var det en mann ved siden av en marshrutka som ropte til meg: «Tbilisi!». Fantastisk! En marshrutka direkte til Tbilisi var ikke å forakte. Men før jeg kunne hoppe om bord, måtte jeg vise passet til politiet. Gikk bort til bygningen jeg hadde registrert meg i på torsdagen og stilte meg i kø, da det stod en mann foran meg. Trodde han skulle vise dokumentene sine, men så snudde han seg og snakket til meg på perfekt engelsk. Han var i sivil, men jobbet tydeligvis der for jeg kunne nemlig vise passet til han. Etter en lite sjekk var alt i orden og jeg ble ønsket velkommen til Georgia. Svarte: «well, haven't I been i Georgia all the time? ;)». Fikk et stort smil tilbake.

Gikk bort til marshrutkaen som skulle til Tbilisi og hoppet inn. Fra før av satt det bare to personer om bord, så jeg regnet med at det ville bli en del venting før vi kunne begynne å kjøre. Kom plutselig på at jeg ikke hadde spist noe så langt denne dagen, men hadde heldigvis kjøpt litt proviant kvelden før, så jeg hadde en pakke med havrekjeks i sekken. Dermed ble et herskapelig måltid bestående av russiske havrekjeks og vann inntatt mens jeg ventet på at vi kunne komme oss avgårde. Ja, der er viktig å unne seg litt luksus når man er på ferie ;)


Nok av marshrutkaer...

Etter en drøy halvtimes venting, litt før klokken 13.00, hadde det kommet nok folk til at vi kunne legge i vei mot Tbilisi. Mens det tar 9 timer med toget fra Tbilisi til Zugdidi, er turen unnagjort på drøyt 5 med marshrutka. Regnet derfor med å være fremme i Tbilisi rundt klokken 18.00.

På vei østover kjørte vi bla gjennom Georgias nest største by Kutaisi. Som jeg nevnte tidligere i rapporten er det her parlamentet ligger. Ellers ble det et par stopp langs veien hvor det var mulig å kjøpe mat og drikke.


Kaukasusfjellene dominerte stadig landskapet. Ca et par timer fra Tbilisi.




En flyktningeleir for Ossetere, ikke langt fra Gori. Kjørte forbi her på onsdagen også.

Kom fram til Tbilisi litt over klokken 18.00. Hadde ikke peiling på hvilken buss-stasjon vi ville komme inn på, men til min store glede endte vi opp ved togstasjonen. Dette var perfekt da hotellet jeg skulle bo på ikke lå langt borte. Dessuten kunne jeg ta en marshrutka fra stasjonen til Jerevan neste dag. Turen kostet for øvrig 25 Lari, eller ca 85 kr.

Hotell Margi, hotellet jeg skulle på på, lå som sagt ikke langt borte, men jeg viste ikke hvor. Fant derfor ut at det enkleste nok var å ta en taxi. Gikk bort til en gjeng med eldre taxi-sjåfører som stod og pratet skit. Viste hotellets adresse til en av sjåførene, men det viste seg at ingen av dem visste hvor det lå. Men så, etter litt frem og tilbake kom den ene på at han i hvert fall visste hvor gaten lå. Dermed bar det i vei. Kjørte ikke i mer enn 3-4 minutter før vi svingte inn på David Agmashenebeli Avenue som var gaten hotellet skulle ligge i. Siden sjåføren ikke visste hvor hotellet lå, fant jeg ut jeg bare kunne gå ut og så heller finne det på egenhånd. Betalte 5 Lari og gikk ut i en gate som var ganske ulike den delen av Tbilisi jeg hadde sett tidligere i uken. Ut i fra arkitekturen kunne man nesten tro man var i en hvilken som helst by i Europa. Det var også en god del fasjonable butikker her. Men uansett; jeg skulle ikke handle, men finne hotellet. Husnummeret var 142 og etter litt leting fant jeg fram.

Det var ikke så rart taxi-sjåfører ikke visste hvor det lå, og det var egentlig flaks at jeg fant det så fort. Det var nemlig et ganske lite hotell med bare et lite skilt som hang ut av veggen. For å komme inn måtte man ringe på en knapp ved siden av døra før man ble sluppet inn. Vel inne kom man inn i en ganske anonym oppgang, og man måtte opp en liten trapp før man kunne gå inn døra til selve hotellet. Her ble jeg møtt av ei veldig hyggelig jente som stod i resepsjonen. Hun fortalte at de hadde to ledige rom, og at jeg skulle få se begge to slik at jeg kunne velge det jeg ville ha. Nice touch! Valgte rommet som lå en etasje opp, med utsikt ut over David Agmashenebeli Avenue. Rommet var som resten av hotellet, fint og velholdt, og det var gratis WiFi.


Luksus med dyne!


En liten oppgradering av baderoms-forholdene også ;)

Slang i fra meg tingene mine før jeg gikk ut for å spise. God og mett tok jeg en liten rusletur for å se litt på livet. Kjøpte også litt proviant jeg kunne ha med på turen til Armenia neste dag. Da dette var gjort tuslet jeg tilbake til hotellet.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Fortsatt strålende lesning. Jeg ser frem til fortsettelsen av turen i Armenia.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Supert skrevet og fotografert, gleder meg til fortsettelsen :up:
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Takk, takk folkens :) ....Ja, den som venter den.... ;)

Del. 8 - «Til Jerevan med en cargo-hauler»

Dagen for å vende sørover til Armenia var kommet. Det var mildt sagt fantastisk å sove i en god og varm seng, men da klokka ble i halv 9-tiden var det på tide å stå opp. Tok en dusj og gikk ned for å spise frokost rett etter at klokka hadde blitt 9. Vel, det viste seg at frokosten bare varte frem til 9, men de to hyggelige damen som styrte resepsjonen/ kjøkkenet sa at det ikke var noe problem. De disket opp med egg, pølser, flere forskjellige oster og syltetøy, samt et lite kakestykke og en stor kopp kaffe. Følte at jeg var litt til bry, men er det en ting de liker i Georgia, så er det å varte opp gjestene sine.


Utsikten fra rommet.

Etter at jeg hadde spist opp og takket pent for meg, gikk jeg opp på rommet for å hente sakene mine. Deretter bar det ned igjen for å sjekke ut. Klokka hadde nå blitt omtrent 10:00. Planen var å gå opp til jernbanestasjonen for å finne en marshrutka som skulle til Jerevan. Egentlig går de fleste marshrutka til Jerevan fra en annen buss-stasjon, et stykke utenfor sentrum, men det skulle gå en del fra stasjonen også. Visste dog ikke når disse kjørte fra stasjonen, bare at det var forholdsvis få avganger her i fra, men jeg tenkte at jeg kunne gå opp å se. Skulle det vise seg at det ikke var noen som skulle til Jerevan før på lenge, så kunne jeg alltids ta en taxi til den andre buss-stasjon.

Rusleturen opp til jernbanestasjonen tok ikker mer enn ca et kvarters tid. Forran stasjonsbygningen stod det ganske mange marshrutkaer oppstilt, og jeg tenkte at av alle disse må det vel være en som skal til Jerevan?


Stasjonen.

Hadde ingen anelse om hvor jeg måtte gå for å finne en marshrutka som kanskje skulle til Jerevan, så det var bare å ta i bruk den vanlige metoden. Gikk bort til en mann som så ut til å ha røykepause og spurte «Marshrutka – Jerevan?», men han bare trakk på skuldrene og ristet på hodet. Nei, vel, da var det bare å gå videre til neste mann. Denne karen var mer behjelpelig. Han ropte bort til noen menn som stod ved en ganske sliten marshrutka kanskje 30 meter bortenfor, mens han pekte mot dem. Gikk bort til dem og joda, på skiltet i frontruta stod det «Ереван» (Jerevan på russisk). Sjåføren kunne også bekrefte at han skulle til Jerevan. Han lukket opp skyvedøra for meg og stuet inn sekken min før jeg fikk gå om bord. Vel, for å sid det slik; jeg skjønte hvorfor jeg ikke kunne slenge inn sekken min selv. Da jeg hoppet inn viste det seg nemlig at dette ikke var en vanlig marshrutka, men en slags «combi». Det var seks seter mens resten av minibussen var fylt opp av kasser med mandariner, tomater, paprika og en del andre ting og tang. Fra før av satt det bare to damer og en liten unge inne i varmen, så det var heldigvis ikke noe problem å få seg et ledig sete.

Det var ikke noe annet ta seg til enn å sitte å vente på at vi skulle begynne å kjøre, men jeg hadde jo ingen idé om når det ville skje. Men etter en liten stund kom sjåføren og sa «Drive – 11». Ok en liten halvtime går jo fort tenkte jeg. Vel, klokka ble 11, men ingen ting så ut til å skje. Men så, drøye 5 minutter senere gikk plutselig døra opp. Utenfor stod det et lass med enda flere kasser mandariner og tomater, i tillegg til noen svære sekker med ett eller annet samt et bildekk. Vi kunne umulig ha plass til alt det tenkte jeg med meg selv, men joda, her skulle det stues. Vi som satt inne i «varmen» (varmere enn utenfor i hvert fall) måtte pent gå ut mens alt ble stuet inn.


Ikke bare vår marshrutka som ble lastet til randen for å si det slik ;)

De som lastet inn hadde tydeligvis gjort dette mange ganger før, for etter drøye 15 minutter hadde de fått plass til alt sammen. I mens lastingen foregikk hadde det kommet et par til som skulle være med så vi ble totalt seks stykk. Hoppet inn igjen og endelig kunne vi legge i vei mot Armenia da klokka var 11:30. Dog skal det sies at jeg var skeptisk til om vi i det hele tatt ville komme fram til grensen, så fullastet som vi var samtid som selve kjøretøyet så ut til å ha sett bedre dager. Vel, vel...Vi kom oss i det minste avgårde.


Ikke plass til så mye mer bak meg ;)







Ja...det var ikke helt optimalt for komforten å ha en kasse mandariner mellom beina på en 7-timers tur, men det gikk nå greit ;)

Hadde ikke kjørt lenge da folk begynte å finne fram penger for å betale, og sjåføren ropte bak til meg «Guy!– money, money :colgate:» . Han skulle ha 30 Lari, nok en gang det samme som jeg hadde lest at det skulle koste. Da jeg hadde betalt var det bare å lene seg tilbake å tenke at nå var det strake veien til Jerevan. Eller ikke. Før vi kunne kjøre ut av Tbilisi måtte vi nemlig stoppe å fylle luft i dekkene. Stoppet utenfor en bygning, og ut kom en mann med en liten kompressor. Deretter bar det opp en smal gate like i nærheten av gamlebyen for å utveksle noen penger med en eller annen fyr det var tydelig at sjåføren kjente godt. Da dette var gjort kunne vi omsider begynne på turen sør-over.

Kjørte i omtrent halvannen time før vi kom fram til grenseområde. Her måtte alle ut bortsett fra sjåføren. Fulgte strømmen inn i et nytt og moderne bygg hvor det en liten kø før passkontrollen. Heldigvis gikk det ganske fort, så det tok ikke lang tid før man hadde blitt stemplet ut av Georgia (av stempelet kunne jeg lese at dette var Bagratashen-grenseovergangen). Etter å ha passert passkontrollen bar det ut på den andre siden hvor vi måtte vente noen minutter på sjåføren og bilen.


Tok dette mens vi ventet på sjåføren.

Da han kom hoppet vi inn og så kjørte vi over til Armenia hvor vi nok en gang måtte ut. Her virket alt ganske gammelt, og det var ikke noe bygg vi måtte inn i. Isteden var det sluser for folk og biler under et tak av den typen man finner på bensinstasjoner. Litt kø her også, men det tok ikke noe lengre tid her enn i Georgia. Passkontrolløren her var litt mer muggen, men han ble blidere da han så at jeg hadde vært i Armenia en gang tidligere og det gikk fort å få dagens andre stempel i passet, akkompagnert av et «Welcome back to Armenia!». Så var det bare å rusle bort til noen av de andre som stod å ventet på sjåføren. I mens vi ventet la jeg merke til at den enste mannlige passasjeren bortsett fra meg, så ut til å ha problemer i passkontrollen. Da sjåføren kom kjørende for å plukke oss opp hadde han enda ikke dukket opp. Dog dukket det opp en annen kar, nemlig en toller.

Jada...før vi fikk fortsette til Jerevan ble en stor port åpnet rett bortenfor og vi ble dirigert inn i en slags bakgård hvor det stod noen lastebiler fra før. Sjåføren og den ene damen forsvant (mistenker at en god del av lasten var hennes), mens vi andre ble sittende igjen. Da det hadde gått noen minutter fant jeg like godt fram en bok da det ikke var så mye annet å ta seg til. Mens jeg satt å leste fikk jeg et par mandariner av de andre. Veldig hyggelig :) (Om de hadde de med seg, eller om de tok av lasten vet jeg ikke ;) )
Det gikk nesten en halvtime før sjåføren og damen kom tilbake. Med seg hadde de en toller som raskt begynte å kikke gjennom lasten og bilen så godt han kunne. Men arbeidsro fikk han ikke akkurat. Hun som hadde ansvaret for en del av lasten stod og kjeftet høylytt på ham mens han holdt på. Utrolig morsomt! Hun var i 30-årene og bitteliten, men hun var ikke redd for å si sin hjertens mening for å si det slik :colgate: 5-10 minutter senere hadde han gjort seg ferdig med inspeksjonen og vi kunne kjøre ut av av bakgråden. Eller ikke. Det viste seg at kjerra plutselig ikke ville starte. Dermed måtte jeg ut hjelpe til å skutte bilen i gang. :colgate: Det ble heldigvis fort liv under panseret og vi kjørte bort på en parkeringsplass. Så forsvant sjåføren med bunke papir i tillegg til noen penger. 10 min seinere kom han tilbake og vi kunne endelig ta fatt på resten av turen. (Så ikke noe mer til den andre mannen).

Stoppet et par ganger ikke langt fra grensen for å plukke opp et par stykker, men ellers gikk det radig for seg. Det var ellers lett å merke at vi nå befant oss i Armenia; 1 av 5 biler var nå en Lada eller en Volga ;) Landskapet endret seg også ganske fort, og snart kjørte vi gjennom daler, og langs fjellsider. Byggeskikken endret seg også. Større bygninger var nå ofte laget i i «rosa» tuff, en steintype som er veldig mye brukt i Armenia.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Etter å ha kjørt i noen timer stoppet vi en en liten by. Sjåføren gikk ut og forsvant, mens vi andre ble sittende igjen i bilen. Noen minutter senere kom han tilbake, dog ikke tomhendt. Med seg hadde han et stort brød som bokstavelig talt var rykende ferskt. Da han kom inn rev han det opp i biter og delte det ut til oss! Skulle likt å sett det her hjemme ;) Vi forsatte ferden, og da klokka nærmet seg 19:00 kjørte vi inn i Jerevan og kjente trakter. Kjørte på kryss og tvers av byen før vi endte opp ved jernbanestasjonen. Tok farvel med sjåføren og hoppet ut. Kunne egentlig ta metroen opp til en stasjon ikke så langt fra hotellet, men fant ut at jeg like godt kunne få en taxi til å kjøre meg helt fram. Gikk bort til en eldre mann og Ladaen hans, men han skulle ha 3000 dram for turen, noe som var uaktuelt. Selv om stasjonen ligger litt utenfor bykjernen hvor det er en fastpris på 600 dram, var 3000 alt for mye. Men etter litt trykking fram og tilbake på telefonen ble vi enige om 1500 (ca 21 kr). Hoppet inn og så freste vi avsted. En liten stund senere kjørt vi inn på Mashtots avenue som er hoved-gjennomfarståren i Jerevan. Like etter var vi fremme ved Hotel Meg hvor jeg skulle tilbringe de neste tre nettene.

Bodde her da jeg var i Armenia i fjor, så da jeg gikk inn i gangen og bort til resepsjonen var det nesten som å komme hjem. Innsjekk gikk fort, og jeg kunne konstatere at det var de samme hyggelige menneskene som fremdeles jobbet her.


God plass. Alle rommene har også en ganske stor kjøkkenkrok og en minibar. (Alt lyset er ikke på, så derfor det ser litt mørkt ut ;) )


Forholdsvis stort bad også.



Nok en gang ble standard prosedyre utført: la i fra meg tingene og gikk ut på byen for å finne meg noe å spise. Var skrubbsulten så jeg gikk for den første og beste restauranten jeg fant. Vel, det viste seg å være en tysk restaurant der servitørene sprang rundt i lederhosen og dirndl. Ble nesten litt pinlig berørt, men det gikk greit. De var i hvert fall hyggelige og maten var helt ok.
Etterpå tok jeg en tur rundt i byen før jeg gikk tilbake til hotellet.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Hehe, joda, men vet ikke helt når ;) Har ikke helt hatt skrivelysten i det siste, samt at jeg har vært på en liten tur igjen. Men skal se om jeg får skrevet litt i helgen :)
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Takker og bukker! Håper på en fortsettelse.... :)
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Hei, hei, er er jeg ;) Men, ja, nå har jeg faktik skrevet nesten ferdig, mengler bare litt av hjemreisen. Fristet til å si at vi får se til helgen, men så ser jeg hvordan det gikk sist... :colgate:
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Del. 9 - «The pink city»

Noe av det første jeg gjorde da jeg stod opp var å ringe resepsjonen for å be om frokost. (Hotel Meg har ikke noe frokostsal, så man får den servert på rommet). Noen minutter senere dunket det på døra og inn kom ei blid dame med et lite trillebord med mat og servise på. Deretter dekket hun på til meg, og straks kunne jeg begynne å spise. Utvalget og presentasjonen var helt identisk med slik det var sist gang, bortsett fra at jeg nå fikk en omelett i tillegg. Ellers utrolig godt brød og himmelsk aprikossyltetøy! Hadde drømt om sistnevnte siden jeg reiste fra Armenia sist :colgate:


Tok dette bilder av frokosten i fjor, men bortsett fra omeletten var alt som sagt det samme i år.

Etter frokost ble det tid for å ta turen ut. Hadde egentlig ikke noen plan for dagen, bortsett på å rusle rundt å se på byen, selv om jeg hadde sett det meste fra før. Det første jeg gjorde var å gå opp kaskaden og videre opp til monumentet som ble satt opp da Armenia hadde vært med i Sovjetunionen i 50 år. Vanligvis har man fantastisk utsikt over byen og ikke minst Armenias nasjonalsymbol, Ararat-fjelellet (som ligger i Tyrkia i dag), men det var utrolig disig denne dagen så det var ikke stort å se. Hadde heldigvis været med meg forrige gang ;)


Kaskaden ses i bakgrunnen. I hele området rundt her er det plassert ut masse kunst.


Kaskaden igjen. Den ble påbegynt i Sovjet-tiden, men er ennå ikke helt ferdig.




mjaaa....


Slik så det ut sist :)





Ja, ikke helt ferdig som sagt..



50-års monumentet.

Vel oppe tok jeg turen bort til Victory Park og Mother Armenia, som jeg ikke fikk sett sist. Hele området her var ekstremt folksomt for å si det mildt. Not. Tror jeg så to andre mennesker mens jeg ruslet rundt der oppe. Tenkte å ta turen innom Andre verdenskrig museet, men det var jo mandag, og i likhet med museer verden over betyr jo det stengte dører. Vel, vel fikk i vært fall tatt omgivelsene i nærmere øyesyn. Som vanlig i «seiersparkene» i østblokken var det utstilt litt militærutstyr samt en fornøyelsespark. Sistnevnte var dog stengt nå.


Folksomt...




Mother Armenia





Lokal variant med drueranker ;)
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia




En sliten Mig-19


En T-34 må en hver seierspark ha ;)


Inngangen til museet som lå i sokkelen til Mother Armenia. Samme opplegg som i Kiev.

Tuslet etter hvert tilbake og ned til sentrum igjen.


Ja..som kjent er ikke Armenia og Aserbajdsjan bestevenner, grunnet Nagorno Karabakh som jeg dessverre ikke hadde tid til å besøke denne gangen. Men NK er høyt på to-do-listen.


Uff...Kjører rundt en del nye busser og ambulanser som er gitt av Kina. Lurer på hva Armenia har forpliktet seg til ovenfor Kina. :rolleyes:


Typisk armensk arkitektur med buer og ikke minst den karakteristiske rosa steinen som jeg har nevnt tidlige, og som har gjort at Jerevan kalles «The pink city».

Gikk for å finne en liten kirke jeg hadde lest om som skulle ligge litt bortgjemt i en bakgård, og etter litt frem og tilbake fant jeg den omsider. Kan dessverre ikke huske hva den het.




Viktig å kvitte seg med hageavfallet..

Vandret så stort sett rundt på måfå og kikket på mye jeg hadde sett før, og litt nytt, Var bla. Innom vernissage-markedet, men siden det var mandag og ikke lørdag var det forholdsvis lite aktivitet her. Tok også en tur med metroen ned til jernbanestasjonen, da jeg syns den har en utrolig stilig arkitektur (stalinistisk). Metroen er ellers litt interessant, da den bare har en linje, og togene har bare to vogner. Med andre ord er den ganske liten. Samtidig er den større enn den skulle vært, da Jerevan egentlig ikke skulle hatt noen metro. Det hadde seg nemlig slik at byer i Sovjetunionen som hadde mer enn 1. mill innbyggere hadde rett på en metro, men det hadde altså ikke Jerevan. Hva som gjorde at de fikk en likevel er ikke godt å si, men ved mitt forrige besøk ble jeg fortalt en historie som visst nok verser.

Innbyggerne og myndighetene i Jerevan hadde veldig lyst på en metro, men de kunne som sagt ikke få en pga folketallet. Men det satte ingen stopper for kreative ideer. For å gjøre en lang historie kort, ble det arrangert totalt trafikk-kaos en gang Bresjnev og andre høytstående partimedlemmer fra Moskva var på besøk i byen. De ble overbevist om at Jerevan faktisk trengte en metro, og noen år senere stod den ferdig :colgate: Vel, vel, nok om metroen. Det ble dessverre ingen gode bilder av stasjonen pga motlys.


Nasjonalmuseet ved Republic Square. (Selvfølgelig tidligere Lenin Square).


Republic Square


Saint Gregory the Illuminator katedralen.


Den gamle «Russland kinoen» til venstre (som nå huser noen butikker) og et vakkert leilighetskompleks til høyre.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia


Kinoen igjen. Digger arkitekturen som forresten skal forestille store og lille Ararat :)


Stasjonen i motlys.


En statue utenfor stasjonen. Legg merke til Halen på hesten. Ja, det et par bein, nærmere bestemt beina til en araber. Skulptøren skal visst nok ha sett for seg at fienden kom ut av bakenden til hesten ;)


Et lite marked ved stasjonen. Legg merke til teksten på genseren til den gamle damen xD!


Dette bildet er ganske representativt for bilparken i Armenia, dog spesielt på landsbygda. Lada, Volga, Lada, Lada, Volga :colgate:

Senere tenkte å ta en tur innom et svært innendørs grønsakmarked jeg ville innom sist, men som da var helt stengt og forlatt. Vel, nå skjønte jeg hvorfor. Det var nemlig bygd om til et supermarked med ganske stive priser til Armenia å være. Jaja, jeg fikk i det minste kjøpt ei flaske Ararat «konjakk» og ei med aprikosvodka. Ararat er en ganske kjent brandy som blir laget i Jerevan på armensk vin. Stalin skal ha gitt en kasse Ararat til Churchill på Jalta i 1945, og det sies at det ble hans favoritt. Aprikosvodkaen (som egentlig ikke er vodka, da den er destillert på aprikoser, og ikke korn) er på den andre siden min favoritt ;)


Inngangspartiet til det tidligere grønnsaksmarkedet som nå hadde blitt et supermarked.

Det ble så litt mer rusling rundt på måfå, samt tid for en matbit.


Noy – et av de store destilleriene i Armenia.





Ararat destilleriet, eller «Jerevan konjakkfabrikk» som det russiske skiltet sa.


Alexander Maysnikyan, som var en armensk kommunist som gjorde en del bra for Armenia, og som dermed for lov å stå den dag i dag.


Northern Avenue midt i Jerevan. Nye bygninger, noen merkebutikker og en del spisesteder.


Operahuset.


Gammelt møter nytt ;)


Parlamentsbygningen.

Fant ut at jeg skulle stikke tilbake til hotellet for å ta det litt piano, og så heller gå ut å spise middag senere. Så, som sagt, så gjort.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Ut på kvelden tok jeg turen ut for å spise. Det ble nok en gang shashlik, dog den armenske varianten som heter noe på “k”. Hadde ellers med meg kameraet, så tok også noen kveldsbilder når jeg først var ute å gikk.


Operahuset igjen.


Mother Armenia.


Kunst ved Kaskaden.


Jerevan by night – sett fra Kaskaden.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Del. 10 - «Hva har Fridtjof Nansen og Harry Potter til felles?»

Siste dag på reise før jeg skulle dra hjem stod plutselig for tur. Denne dagen skulle jeg ta turen til Garni Tempel og Geghard-klosteret, som ligger en times tid fra Jerevan.

Da frokosten var unnagjort slang jeg sekken over ryggen og gikk ut. For å komme seg til Garni Tempel og Geghard må man komme seg til den lille landsbyen Garni. Man kan enten ta taxi eller...ja, du gjettet riktig; marshrutka. Min plan var å ta marshrutkaen, men denne går fra en buss-stasjon et godt stykke utenfor sentrum som heter GAI Poghots. Måtte dermed finne meg en taxi som kunne ta meg dit. Fant fort en, men han skulle ha 3000 dram og ville ikke gi seg med det. Da var det bare å gå til nestemann. Fikk presset ned prisen til 2000,- som er det samme det koster til flyplassen.

Det var faktisk et godt stykke lenger ut til denne buss-stasjonen enn jeg hadde trodd, og det tok mellom 10 og 15 minutter før jeg ble sluppet av på riktig sted. Så først ikke buss-stasjonen, men visste det var rett plass da den skulle ligge like ved en mercedes-forhandler, og den var det første jeg så da jeg hoppet ut av taxien. Dog fikk jeg fort øye på buss-stasjon som lå på andre siden av veien. Gikk bort og spurte en mann om hvor Marshrutkaen til Garni var. Han pekte så på en gammel buss, mer spesifikt en PAZ 3205. Det satt noen folk inni bussen og ventet, men jeg ble stående og vente litt utenfor.

Stod og ante «fred og ingen fare», da det plutselig dukket opp en annen turist! Det viste seg å være en meget hyggelig amerikansk-libaneser som også hadde tenkt seg til Garni. Vi ble stående å prate om løst og fast, og etter en liten stund kom sjåføren. Da var det bare å hoppe inn, og kort tid senere satte vi avsted. Turen til Garni tok ca 45-50 minutter og tiden gikk stort sett med til å prate med den andre turisten.

https://www.youtube.com/watch?v=MTtWFZYvQy0&list=UUSTqVNF7ETOw6m9FWLs1uMA
En liten snutt fra turen opp til Garni.

Vel fremme i Garni betalte vi for oss (turen kostet rundt 300 dram eller 4,5 kr) og hoppet ut. Så raskt et skilt til Tempelet og vi ruslet nedover der det pekte. Hadde ikke gått mange meterne da vi traff på en eldre mann med en gammel, rusten Lada som meget gjerne ville kjøre oss opp til Geghard-klosteret. Fikk etter litt frem og tilbake forklart han at vi ville komme tilbake senere. Et par minutters gange senere kom vi til porten inn til tempelet og området rundt. Kjøpte billett (1000 Dram) og så var det bare å utforske.

Garni Tempel er kort fortalt det eneste hedenske tempelet som er igjen i Armenia, og ble bygget i det første århundre. Det falt sammen under et jordskjelv på 1600-tallet, men ble bygget opp igjen en gang under sovjet-tiden.








Landskapet rundt tempelet.


On the edge kan man vel si ;)


Et gammelt bad som var under tak.



Da vi følte vi hadde sett nok bestemte vi oss for å gå tilbake å se om vi kunne finne den gamle drosjesjåføren slik at han kunne kjøre oss til Geghard-klosteret som ligger ca 10 km fra Garni. Vi fant han fort og han ble veldig gla da han så at vi faktisk kom tilbake. Ved hjelp av enkle tall på russisk, fingerspråk og litt gestikulering ble vi enige om en pris på 3000 Dram frem og tilbake, inkludert venting. Vi hoppet inn og sjåføren startet motoren med et brak. Deretter tok han omtrent sats med venstrefoten og spendte inn clutchen før han brøt håndbak med girspaken. Så ruste vi avgårde med turtallsmåleren nesten på det røde :colgate: Denne gamle traveren hadde sett sine beste dager, så vi humpet avsted i rundt 40 km/ t. Underveis tok sjåføren plutselig frem en bunke med postkort fra solskjermen og viftet dem foran meg. Det var tydelig at han ville tjenes noen ekstra dram, men istedenfor å finne frem lommeboka fant jeg frem et postkort fra Flekkefjord ga ham det isteden :colgate: Han ble litt overrasket først, men så smilte han stort og puttet det inn i bunken med kort fra Armenia. Kanskje noen framtidige turister blir tilbudt å kjøpe postkort fra Flekkefjord? Hehe.

Etter en 20 minutters tid kom vi endelig frem til klosteret, og sjåføren gestikulerte at vi bare kunne gå, og så kunne vi betale hele beløpet når vi hadde kommet tilbake til Garni igjen. Flott!

Geghard er et gammelt kloster som er på UNESCO verdensarvliste og ble bygget på 1200-tallet. Det spesielle med klosteret er at det meste er hugget ut i fjellet, så det er egentlig mye større enn det ser ut til på utsiden.


Gratis å komme inn her.




Inne. Alt er hugget ut i fjellet!







En bekk som renner inni klosteret og som visst nok skal være hellig.


Nok en gang; alt er hugget ut i fjellet!



Det var utrolig stilig å se hvordan de aller fleste rommene, komplett med søyler, skrift og dekorasjoner var hugget ut i fjellet, spesielt med tanke på at det ble gjort for 800 år siden!


Måtte ta et bilde av denne flotte UAZ'en!
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Følte etter hvert at vi hadde sett nok, så vi tuslet ned til parkeringsplass hvor sjåføren stod å pratet skit med noen andre menn. Den ene lurte på hvor vi var i fra, og da jeg sa jeg var norsk fikk jeg til svar: Ah, Norway – Good fish! Altså i samme duren som det sentral-asiaten sa til meg i Georgia. Ikke noe troll og fjorder her i gården ;)

Uansett, vi kom oss inn i bilen igjen, og nok en gang humpet vi i vei. Da vi nærmet oss Garni begynte sjåføren å bable om Jerevan og mercedes, og det viste seg at han selvfølgelig gjerne ville kjøre oss helt til Jerevan. Njet njet..Marshrutka sa jeg, men han ga seg ikke så lett. Etter litt fant jeg fram noen sedler med dram og viste mens jeg pekte på han, for så å ta frem et par mynter mens jeg sa marshrutka. Altså for å vise at det var billigere med Marshrutka. Han forstod poenget mitt og ga seg da ganske fort ;) Vel nede i Garni igjen betalte vi for oss og tok farvel med sjåføren.


Vår kjære Lada og sjåfør tilbake i Garni :)

Hadde ikke noe hast med å komme tilbake til Jerevan, så vi ruslet litt rundt og tok denne spennende metropolen i nærmere øyesyn. Var også innom landhandelen (ville i hvert fall vært kalt det om det var i Norge) for å kjøpe noe å bite i og noe å drikke.


Busy place!




Varebilen er en RAF (Riga Autobus Fabrika eller i den duren) som ble bygd på lisens i Armenia av ErAz (Jerevan bilfabrikk) og selvfølgelig med Ararat-fjellet som logo ;)

En stund senere så vi noen folk som samlet seg ved bussholdeplassen, så vi gikk også bort, da deg sikkert betydde at det snart skulle komme enmarshrutka. Joda, etter en 5-10 min kom det en marshrutka kjørende. Denne gangen var det en GAZ Gazelle, en liten russisk minibuss som blir mye brukt som marshrutka. Det satt noen på fra før, og da alle hadde kommet vel inn hadde vi fylt alle setene, og det var ekstremt trangt for å si det forsiktig! Men, men - heldigvis ikke så veldig langt tilbake til storbyen.

Turen tilbake til Jerevan tok litt korter tid nå, så etter drøyt 40 trange minutt kjørte vi inn på buss-stasjon. Tok farvel med min midlertidige reisekamerat da han skulle tilbake til sentrum, mens jeg hadde planer om å holde meg i området litt. Tenkte nemlig å ta en titt i Fridtjof Nansen-parken som kun lå et steinkast unna. Nå tenker nok noen «Hvorfor i alle dager har de en Fridtjof Nansen park i Armenia?». Vel kort fortalt er Nansen en helt i Armenia etter at han (og Quisling) prøvde å hjelpe armenske flyktninger etter folkemordet under 1. verdenskrig. Sist jeg var i Jerevan kom jeg over en statue av ham midt i sentrum.



En eller annen fyr på en hest ved inngangen til Nansen-parken.

Tuslet rundt i parken, men jeg må innrømme at jeg ikke ble så imponert. Dog skyldtes nok det at det var midt på vinteren. Tipper det er fint her om sommeren da alt er grønt og fint! Ellers virket det som at hovedpoenget med parken var å være en grønn lunge i lokalmiljøet, da den lå omkranset av triste leilighetskomplekser.


Ja, litt så, som så.

Vel, vel. Jeg tuslet frem og tilbake i parken men jeg reflekterte litt på turen, da jeg plutselig fikk øye på en stor bygning som så ut som en borg. Da jeg kom nærme fikk jeg bekreftet at joda, det var en slags dårlig kopi av en borg, men det rareste var da jeg la merke til et stort bilde av Harry Potter! Over inngangspartiet stod det også «Harry Potter» og på toppen av tårnene var det vimpler med de fire «husene» i Harry Potter. Du store kineser! Er det her de har gjemt Galtvort, midt i Armenia!? Gikk bort til døra, men den var låst og inne var det helt mørkt. Fant dermed ikke ut hva dette var for noe. Har tenkt litt på det fra tid til annen siden jeg kom hjem, helt til jeg nå fikk tips om å googlet det, og det viste seg at det var noe så normalt som en kafe! :colgate: (Fatter ikke hvorfor jeg ikke har googlet det før, da jeg pleier å ty til google ganske fort når jeg lurer på noe..)


Galtvort i Jerevan :colgate:








Så ja; hva har Nansen og Harry Potter til felles da? Jo de er begge godt representert i Jerevan ;) Jaja, gikk etter hvert tilbake til området rundt buss-stasjon for å finne meg en taxi tilbake til sentrum. Nok av taxier lurte rundt i området, men jeg gikk selvfølgelig bort til en Lada-taxi. En hyggelig kar med munnen full av gull skulle ha 1500 Dram for å kjøre meg til sentrum. Deal! Hoppet inn og så kjørte vi avsted. Drøye ti heseblesende minutter gjennom litt mer livlig trafikk enn her hjemme, hoppet jeg av ved operahuset.

Min siste plan for dagen var å finne meg et sted å spise, og så gå tilbake til hotellet for å pakke og ikke minst sove (skulle opp kl.2 neste morgen). Gikk ned Northern Avenue og fant meg noe så spennende som en pizzarestaurant like ved Republic Square. Pizzaen var dog veldig god og som alt annet her nede, snill med lommeboka. Tok en Armensk kaffe (tyrkisk) til «dessert» før jeg luffet tilbake til hotellet. Pakket sammen alle sakene min før jeg satte alarmen på 02.30 og dro dyna over hodet.
 
Back
Top