På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Tusen takk til alle for de hyggelige tilbakemeldingene! Beklager at det har drøyet en litt, men her kommer i hvert fall neste del :)

Del.5 - «This is serious border!»

Det var først da jeg steg ut av drosjen og slang igjen døra at det gikk opp for meg hva jeg var i ferd med å begi meg ut på. Først skulle jeg komme meg “ut” av Georgia, så skulle jeg gå halvannen kilometer på en nedlagt vei til et land hvor jeg ville være i deep shit hvis noe skulle skje med tanke på at det ikke er mulig å få konsulær støtte i Abkhazia. På toppen av det hele ville mitt første møte med Abkhazia være Gali regionen. Gali er det enste området i Abkhazia hvor de aller fleste er etniske georgiere. De flyttet tilbake på slutten av 90-tallet, men de fleste er meget fattige, og veldig lite oppbyggingsarbeid har blitt gjort siden krigen.
Et av problemene er at de abkhaziske myndighetene ikke gidder å gjøre så mye med sikkerheten i området, noe som gjør at det er beryktet for lovløse tilstander og kriminelle nettverk. Ran skjer ganske ofte og antallet eskalerer visst nok utover dagen. Dette var den største grunnen til at jeg ville være tidlig ute. Det er heller ikke så lenge siden en turist ble ranet og banket opp rett ved grensen etter stengetid, og måtte tilbringe én uke på sykehus før han etter hvert fikk hjelp av røde kors til å komme seg tilbake til Georgia. (http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=2331330)
Kan legge til at grensen til Russland, på den andre siden, er helt normal og blir brukt av tusenvis av russere hvert år. Det enste problemet her er at alle som ikke er russere må her ha visum med to innreiser til Russland. (Man har ikke lov å reise fra Russland via Abkhazia til Georgia).

Uansett; i det taxien forsvant tilbake til sivilisasjonen fant jeg fram papirene mine. Før jeg kunne gå over til “the other side”, måtte jeg registrere meg hos det georgiske politiet. Tuslet bort til den vesle betongbygningen jeg hadde lest at de skulle holde til i, men jeg hadde ikke helt forberedt meg på det jeg skulle se når jeg stilte meg opp foran vinduet. Inne satt det nemlig to politimenn og sov :colgate: Dunket forsiktig på glasset, men til ingen nytte. Forsøkte så igjen, men ingen reaksjon denne gangen heller. Tenkte at jeg egentlig bare kunne gå over uten å registrere meg, men fant ut at jeg kanskje kunne få problemer da jeg skulle tilbake. Dermed dunket jeg på for tredje gang, og nå ble det plutselig tegn til liv der inne. Den ene mannen løftet hodet sitt forsiktig og fikk plutselig et forskrekket utrykk da han så at det stod en kar utenfor. Han vekket den andre og lukket opp vinduet. Sendte inn passet og den abkhaziske innreisetillatelsen. Ble spurt om hva navnet mitt var, og da jeg svarte «Christopher», fikk jeg til svar: “Christopher...hmmm...Christoph Colobus! :D”. Det ble med andre ord fort klart at dette var to hyggelige karer. Ble også spurt om hvor jeg skulle og om jeg var turist. Etter dette fikk jeg beskjed om å vente.


Snek til meg dette bildet med mobilen. Ut til venstre går veien over til Abkhazia.

Mens jeg ventet tok de en telefon til noen, og de bladde igjennom passet mitt. Vet ikke hvorfor, men de studerte visumet jeg hadde fra Hviterussland meget nøye. Ble også tilbudt en sigarett, men den takket jeg høflig nei til ;). Da jeg hadde stått og ventet i over 15 min gestikulerte den ene politimannen at det var kaldt ute, og pekte så på meg og deretter på døren inn. Gikk inn, og det viste seg at de hadde problemer med å få scannet passet mitt, siden maskinen var «kaputt». Kom plutselig på at jeg hadde en kopi av passet mitt i dokumentmappen min, så jeg tok fram denne og lurte på om ikke det var ok at de fikk den? Joda, det var ingen problem. Fikk så tilbake passet og innreisetillatelsen. Så, drøyt 20 minutter etter at jeg kom, tok jeg farvel med dem, dog ikke før jeg hadde gitt dem et postkort med bilde av preikestolen :D

Nå var det ikke noe annet å gjøre enn å ta beina fatt å gå de trøye 1500 meterne over til Abkhazia.


Ikke så mørkt lenger, heldigvis.

Etter å ha gått ca 500 meter kom jeg til et telt med et par bevæpnede georgiske soldater utenfor. Gikk forsiktig bort til dem å lurte på om de skulle se på passet mitt, men det skulle de ikke og jeg ble vinket videre. Her var det også plassert svære betongblokker i veien.
Noen meter lenger borte begynte broa som går over til den abkhaziske siden. Her stod det også et spesielt monument, i form av en diger revolver som hadde fått løpet knyttet igjen.

Snek til meg et et bilde og en liten filmsnutt med mobiltelefonen. Det er fotoforbud i området, men jeg måtte bare dokumentere det mest bisarre jeg noen gang har gjort!




https://www.youtube.com/watch?v=4Z6BZOlBug4
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Etter omtrent 15 minutters gange kunne jeg ta min første skritt på abkhazisk jord, men det ble ikke mange skrittene før jeg måtte frem med passet og innreisetillatelsen igjen. Rett etter broa var nemlig den første vaktposten. Den bestod av et lite skur med en FSB offiser inni (grensen blir drevet av FSB, den russiske sikkerhetstjenesten, og på de svarte uniformene stod det tydelig «ФСБ» ). Måtte sende inn passet og innreisetillatelsen gjennom en liten sprekk. Ett par minutter og en telefonsamtale senere ble jeg vinket videre. Fra denne posten til den neste, måtte jeg gå ca 100 meter inni en smal korridor av høye gjerder med piggtråd på toppen, som gikk parallelt med veien. Denne posten var mer «serious» enn den første. Dette var en litt større bygning med et vindu man ikke kunne se igjennom, i tillegg til en liten sprekk for dokumenter. Nok en gang stakk jeg inn passet og innreisetillatelsen. Ble spurt noen spørmål på russisk av personen som satt på andre siden av glasset, men skjønte selvfølgelig ikke stort av det som ble sagt. Dog gikk jeg ut i fra at de gikk på hvor jeg skulle, hvor lenge jeg skule være i der osv. Det viste seg å stemme, for etter at jeg hadde svart at jeg skulle til Sukhumi (Sukhum på russisk, og jeg var konsekvent på å si Sukhum i Abkhazia og Sukhumi i Georgia), at jeg skulle være der i to netter og navnet på hotellet, så kom passet ut igjen og jeg hadde offisielt blitt sluppet inn i Abkhazia.

Hadde lest at det på morgenen skulle være en marshrutka direkte fra grensa til Sukhumi, men jeg kunne raskt konstatere at det ikke var tilfelle nå. Derimot var det et par som skulle til Gali så jeg gikk bort til den ene, en gammel Ford transitt. Ble møtt av den eldre sjåføren som fikk dollar tegn i øynene med en gang han skjønte at jeg var en turist, og at jeg ikke snakket russisk. Spurte hvor mye han skulle ha til Gali (en av de få tingene jeg kan si på russisk er «hvor mye?»), samtidig som jeg tok fram penn og papir slik at han kunne skrive ned prisen. Han skulle ha 300 Rubler (de bruker russiske rubler i Abkhazia) noe jeg med en gang visste var latterlig mye, da det skulle koste 200-300 helt til Sukhumi, men jeg gadd ikke å styre så jeg sa at det var greit. Hoppet inn i bilen hvor det bare satt en person, og jeg tenkte med en gang at vi kom til å bli stående en god stund for å fylle opp alle plassene, men den gang ei. Sjåføren startet nemlig opp og satte avsted mot Gali med en gang.

Ikke lenge etter at vi hadde kjørt fra grensen fikk jeg se med egne øyne hvor trist dette området så ut. De fleste bygningene var bare ruiner, og de husene som stod, så ut som om de skulle til å falle ned. 20 deprimerende minutter senere kom vi fram til Gali og vi stoppet ved en stor plass hvor det stod parkert et stort antall marshrutkaer. Den andre passasjerer hoppet ut og jeg tok også med meg bagasjen og skulle til å hoppe ut. Men så begynte sjåføren høylytt å protestere. Skjønte at han ikke ville at jeg skulle av her, men jeg sa bare «Marshrutka – Sukhum!» mens jeg pekte på minibussene som stod parkert på plassen. Men neida, han ville ikke at jeg skulle av her, og den andre mannen som nettopp hadde gått ut begynte også å bable. Kom til å tenke på det Marine hadde sagt om at jeg ikke skulle stole på noen, men etter et par minutter sa overga jeg meg. Satte meg ned igjen og vi begynte å kjøre. Trenger sikkert ikke å si at jeg var litt anspent nå, men det viste seg at det ikke ble lange kjøreturen. For etter noen hundre meter kom vi til en ny «buss-stasjon» og sjåføren pekte på en ny og fin marshrutka mens han sa «Sukhum, Sukhum!». Før jeg gikk ut fant jeg frem et postkort med bilde av Geirangerfjorden og ga til sjåføren. Han ble tydeligvis gla, for han lyste opp som et lite barn og utbrøt noe på russisk som hørtes omtrent slik ut: «WOW, OMG! NORVEGIJA!», før han plasserte det i frontruta. :)

Gikk over veien og bort til marshrutkaen som jeg ble fortalt skulle til Sukhumi. Joda i frontruta stod det «Cyxym», og da jeg skulle til å gå inn kom sjåføren. Han tok sekken min og stuet den inn bak mens han fortalte hvor mye det kostet til Sukhum. Skjønte ikke så mye av det han sa, men oppfattet noe med «2». Tok fram pennen igjen og skrev «200?» på hånda og fikk et bekreftende nikk tilbake. Hoppet inn og satte meg ned. Endelig kunne jeg slappe av.


Gali.


Så en fin ting i Gali, og det var denne Volgaen fra 50-60-tallet. Dette var den fineste bilen en «vanlig» person kunne kjøpe i sovjetunionen på den tiden. (Legg merke til at bygningen bak bilen er helt tom).

Da klokka ble rett over ni, etter kanskje 15-20 minutters venting, la vi i vei nordover mot hovedstaden.


Ett av mange ødelagte hus.

http://www.youtube.com/watch?v=EusiIh4jACk


Langt der borte stiger Kaukasusfjellene opp fra slettelandet.

Etter å ha kjørt i ca halvannen time kom vi til en by som virket forholdsvis stor og som så ganske velstelt ut. Var usikker på om det var Sukhumi da jeg trodde turen skulle ta over to timer, men plutselig stoppet sjåføren ved siden av veien og ropte ropte «sentrum, sentrum» til meg mens han pekte ned til venstre. Flott! Betalte og hentet ut bagasjen før jeg ruslet nedover der sjåføren hadde pekt. Gikk igjennom en fin park før jeg plutselig kom ned til sjøen. Kjente igjen noen bygninger jeg hadde sett bilder av og skjønte at jeg var så midt i smørøyet man kunne komme.

Det første jeg skulle gjøre var å finne hotellet jeg skulle bo på. Hadde ikke noe kart, men visste at det skulle ligge i Lakoba-gaten, og at det lå vest i byen. Dermed satte jeg kursen vestover langs den flotte promenaden. Et øyeblikk senere hørte jeg en svak lyd i det fjerne som hørtes ut som et helikopter. Og jada, da jeg snudde meg fikk jeg øye på to Russiske Mi-17 som fløy forbi like utenfor byen.



Mens jeg ruslet langs promenaden ble det stadig tydeligere at dette faktisk var en kjempefin by. Etter noen hundre meter tok jeg til høyre og innover i byen igjen. Kom raskt over Lakoba-gaten, og gikk så i den retningen som skulle være den rette. En god stund senere, da jeg var i ferd med å snu, la jeg plutselig merke til en stor bygning som så ut som hotellet mitt. Fortsatte ned gaten og det viste seg å stemme. Hotellet jeg skulle bo på het Hotel Inter-Sukhum og jeg hadde booket et rom via hjemmesiden deres før jeg reiste. Det tok en stund før jeg fikk en bekreftelse fra dem, men hva kunne man forvente når de beskrev seg slik: « Hotel Inter-Sukhum is a modern, comfortable hotel with a decent level of service» :colgate:

Gikk inn og bort til resepsjonen hvor det satt et par stykker og halvsov. Forklarte at jeg hadde reservert et rom, men jeg skjønte fort at ingen av disse kunne et ord på engelsk. Da var det bare å finne fram lommeparløren og slå opp på «I have a reservation». Dette hjalp og den ene mannen skrev ned 3000 (i underkant av 500,-) på et stykke papir. Da jeg hadde betalt fikk jeg overlevert en diger nøkkel med rom-nummeret på, men ingen kvittering. Tok heisen opp til 3. etasje og fant rommet mitt. Det var ikke allverdens å skryte av, men til snaue 250,- pr natt kunne jeg ikke klage, og dessuten kom jeg ikke til Abkhazia for å sove. Slang i fra meg bagasjen og sorterte rublene mine før jeg gikk ut igjen. (Ingen av de få minibankene i Abkhazia tar vestlige kort, så rubler måtte jeg ha med meg fra Georgia).

Nå var det bare en ting igjen som måtte gjøres før jeg kunne begynne å utforske byen, nemlig å få ordnet visumet. Hadde ikke fått noe info fra abkhaziske myndigheter om hvordan jeg skulle ordne dette, men heldigvis hadde jeg lest meg opp ved hjelp av diverse Google-søk.
Først måtte jeg finne utenriksdepartementet, så ville jeg bli henvist til en bank for å betale avgiften og da det var gjort kunne jeg komme tilbake for å få visumet.
Utenriksdepartementet skulle ikke være vanskelig å finne, da det i likhet med hotellet også skulle ligge i Lakoba-gaten (dog i den andre enden).

Mine antakelser viste seg å stemme, og jeg fant fort fram til den rette bygningen. Den var ganske stor og dominerende i forhold til omgivelsene så den var ikke vanskelig å få øye på heller.
 
Last edited:
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia


Utenriksdepartementet.

Rett innenfor døra stod det en kar og passet på. Sa bare «visa» til han og så pekte han bort til en dame som satt i en skranke litt bortenfor. Da jeg kom bort til henne og viftet med passet fikk jeg raskt et surt blikk tilbake og en liten lapp slengt til meg. Hun sa ikke noe, og jeg skjønte ingen ting før jeg så på lappen. Der stod det « yл cахарова 33» og det var da jeg kom på at jeg faktisk hadde lest at man nå måtte til et departement i Sakharova-gaten for å få visum. Dermed var det bare å gå ut igjen for så å prøve å finne fram til Sakharova 33. Rett etter at jeg kom ut fikk jeg se noe ganske snodig. En gammel Lada stoppet ved siden av veien og ut kom det to godt voksne damer og en forholdsvis ung mann....med en AK-47. Ble så forfjamset at jeg ikke fikk med meg hvor han gikk eller hva han skulle, men ingen så ut til å heve et eneste øyenbryn. Jaja, verden gikk videre og det gjorde jeg også.

Hadde ingen anelse om hvor Sakharova 33 var, men ved hjelp fra noen forbipasserende fant jeg etter hvert fram.


Sakharova 33. Dette departementet het noe så fint som «Ministry of Repatriation», og i motsetning til utenriksdepartementet, så var jo både bygningen og omgivelsene riktig så flotte!

Gikk inn og fulgte skiltingen (som bla. var på engelsk) til konsulær-avdelingen. Der ble jeg møtt av to hyggelige damer som pratet engelsk. De kunne fortelle at han som hadde ansvar for å utstede visum hadde pause nå, men at jeg kunne gå til banken og betale for visumet, og så komme tilbake om en times tid. Hadde lest at man måtte til Sberbank for å betale visumet, men jeg ble fortalt at jeg kunne gå til hvilken som helst bank. Takket for hjelpen ruslet ut igjen. Måtte ikke gå langt før jeg kom over en bank. I skranken satt det en dame som kunne noen få ord engelsk og etter et par minutter fikk jeg et papir jeg måtte ta med meg til en annen skranke . Gikk bort til den andre skranken og fikk fikk spørsmål om jeg ville betale med dollar eller rubler. Valgte rubler og måtte ut med litt under 400, eller ca 60 kr. Da dette var gjort kunne jeg ta med meg lappen og gå. Det var enda en god stund til jeg kunne gå tilbake til visumkontoret, så jeg tok turen ned til sjøen for ta omgivelsene der i nærmere øyesyn.









En halvtime senere gikk turen tilbake til « Ministry of Repatriation». Da jeg kom tilbake til konsulær-avdelingen ble jeg møtt av han som skulle ordne visumet mitt. Ga ham passet og fikk beskjed om å vente på gangen i fem minutter. Etter maks tre kom han ut igjen med passet og et 10 dagers turistvisum i de abkhaziske fargene. (Abkhaziske visum limes ikke inn i passet da man dessverre må levere dem inn igjen ved grensen når man forlater landet).



Da jeg omsider hadde gjort alt det som måtte gjøres av formaliteter kunne jeg endelig begynne å utforske Sukhumi.




Minnesmerke over de som døde i krigen.


Den tidligere regjeringsbygningen som har stått helt tom siden krigen for 20 år siden. Bygningen står i dag som et symbol over seieren.



Et aldri så lite panoramabilde.






Hvis jeg ville kunne jeg bare gått rett inn, men jeg var litt for feig ;)








...


Sergei Bagapsh som var president fra 2005 til han døde etter en operasjon i 2011.
 
Last edited:
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia


Uansett hvor man gikk var det aldri langt mellom ødelagte og tomme bygninger. Det som også var interessant var at det kunne være et fint hus i god stand rett ved siden av et forlatt og ødelagt et.


Elsker slike veggmalerier!


Langs promenaden.




Hotell Abkhazia. Dette har også stått tomt siden krigen, men det så ut som man nå hadde startet en eller annen form for totalrenovering.


Det var flere slike små statuer langs promenaden. Dette var vesle Chik og kyllingen hans :)


En gammel og forlatt pir.


Den eldre garde spiller sjakk og backgammon mens de løser verdensproblemer.




En liten kontrast fra Tbilisi med sine -10 grader og snø. Her, drøye 40 mil borte, var det rundt 12 grader, grønt gress og palmesus.

Etter hvert som jeg ruslet rundt ble jeg mer og mer fascinert av Sukhumi. De store kontrastene mellom de forskjellige bygningene, den blå himmelen, det grønne havet, palmene og de lokale som så ut til nyte livet, var alle med på å skape en spesell stemning. Dog skal det sies at det nok ikke hadde vært like koselig om sommeren, med tanke på at landet da invaderes av ferielystne russere. Bortsett fra at det var lavsesong var det også ekstra få turister i byen siden grensen med Russland var stengt for kjøretøy som følge av sikkerhetsopplegget rundt OL.








Litt spesielt å tenke på at det faktisk har bodd folk her en gang.


Denne bygningen var datert 1800 – ett eller annet.

Prøvde å finne det tidligere forskningssenteret for apekatter og som fremdeles har et stort antall i fangenskap, men jeg fant det ikke. (I sovjet-tiden ble senteret brukt til å trene opp apekatter som skulle sendes ut i verdensrommet. Mange har kanskje også hørt historien om at Stalin ville ha superkrigere som var en krysning mellom ape og menneske. Vel, eksperimentene med en slik hybrid skal visst nok ha blitt utført her).


Sukhumis botaniske hage.


En forlatt stasjon rett nord for sentrum.


En gang i tiden har det jo vært riktig så fint her!
 
Last edited:
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia




Det siste toget som stoppet her var kanskje fullt av solhungrige sovjetborgere?

Det ble tid for å få i seg noe mat, så jeg gikk tilbake til promenaden hvor det var en del spisesteder. På veg ned gjennom sentrum kom jeg over en butikk det var noe kjent med:


:colgate: Denne hadde gått over fra å selge møbler til leker ;)


Tror ikke jeg ville kommet på kant med disse damene :colgate:

Fant meg fort en restaurant nede ved promenaden. Menyen var selvfølgelig bare på russisk, men den ene servitøren kunne noen få ord på engelsk så etter litt fram og tilbake fikk jeg bestilt en pastarett. Kunne sikkert funnet noe mer spennende, men av og til er det enkleste ofte det beste ;) Fikk også spørsmål om jeg ville ha en øl til maten, noe jeg takket ja til. Lurte på om de hadde en lokal variant, men det mest lokale de hadde var Budweiser (riktig nok ekte vare fra Tsjekkia). Ellers var maten veldig god, men jeg ble ikke sittende alt for lenge før jeg gjorde opp for meg og fant veien ut igjen.

Klokken hadde ikke blitt mer enn ca halv sju, men jeg var ganske trøtt og sliten, så jeg fant ut at jeg skulle begynne å bevege meg mot hotellet.


Kom tilfeldigvis over en artikkel på nettet der kunstneren beskrev denne pingvinen. «This penguin is a foreigner who came to our town and feels at home here, he is sitting at a small table and jotting something down.»








Utrolig flott!

 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Vel tilbake på hotellet prøvde jeg å finne ut om det var trådløst nettverk, men det var det selvfølg ikke. Kan også nevne at telefonen ble ubrukelig med en gang jeg kom over grensen til Abkhazia, så jeg følte meg plutselig litt isolert ;)
Ellers merket jeg at rommet nå var ekstremt kaldt, men jeg fant etter hvert ut hvordan jeg skulle få «varm» luft fra air condition'en. Eller.....nei. jeg stilte den på max temperatur, men lufta som kom var ikke mye varm akkurat. Det hjalp heller ikke at den slo seg av etter en time eller noe i den duren. Jeg oppdaget også et annet problem etter hvert. Det var nemlig ingen dyne! Ikke et lite laken en gang! Tok turen ned i resepsjonen for å høre om det var mulig å få en dyne, men jeg kunne like hjerne har spurt veggen om hjelp. Ingen skjønte noen ting, (tror helst de ikke ville skjønne) og jeg ga ganske fort opp. Fikk heller bare kle på meg.

Noen bilder av mitt fantastiske rom:




Hadde verdens største TV!




:drunk:





Det ble etter hvert tid for å (prøve) å få seg en god natts søvn. Forberedte meg for natten med å ta på meg ullundertøy, bukse, t-skjorte, genser og ullsokker. Men det var fremdels veldig kaldt. Dog var jeg ganske så trøtt etter en lang dag, så jeg sovnet faktisk etter hvert, men jeg våknet midt på natten igjen av at jeg holdt på å fryse ihjel. Da var det bare å ta på seg lue og votter også. Å nei, jeg tuller ikke. Det var ekstremt kaldt, og jeg er ikke en person som fryser så fort for å si det mildt. Lue og votter hjalp litt, og jeg sovnet faktisk omsider igjen.

Det hele var litt kjipt der og da, men nå må jeg bare le av hele opplegget :colgate:
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Spennende rapport fra veldig spennende destinasjon! Ser virkelig fram til mer :)
Må forøvrig si det er imponerende hvor stålkontroll du har på bakgrunnsinformasjon og historie.

Nå var det bare en ting igjen som måtte gjøres før jeg kunne begynne å utforske byen, nemlig å få ordnet visumet. Hadde ikke fått noe info fra abkhaziske myndigheter om hvordan jeg skulle ordne dette, men heldigvis hadde jeg lest meg opp ved hjelp av diverse Google-søk.
Først måtte jeg finne utenriksdepartementet, så ville jeg bli henvist til en bank for å betale avgiften og da det var gjort kunne jeg komme tilbake for å få visumet.

Er ikke skikkelig exsovjetrepublikk før du har et håpløst byråkrati vettu ;)

Ser forresten badet ditt og høyner med badet jeg hadde i Rangoon - type åpen løsning for spillvann ^_^
 
Last edited:
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Takk for en spennende og flott rapport!
Ser frem til mer fra dette eventyret.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Bukker og takker for en svært spennende, interessant, givende og til dels nifs reise. Dette var imponerende lesning, på alle måter.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Flott rapport.. Bra skrevet og fine bilder. Takk for at du tok deg tiden til å dele dette.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Wow! Dette er jo helt fantastisk. I min lille dumme verden hadde jeg ikke tenkt at slike steder fantes engang. Herlig, herlig, herlig.

Abkhazia hadde jeg ikke engang hørt om
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Takker så mye alle sammen! :)

Beklager ellers for at det går så lang tid mellom oppdateringene, men jeg skriver fortsatt, dog kommer og går skrivelysten litt, så ting tar tid. Skal selvfølgelig fullføre rapporten ;)
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Takk for meget interessant rapport så langt. Må innrømme at jeg venter spent på delen om Armenia da jeg reiser på en noe impulsiv 5-dagers tur til Yerevan i påsken. Tar gjerne imot noen tips fra en som er kjent i området da dette er upløyd mark for min del.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Long time no see? ;)

Del.6 - «En hviledag i Sukhumi»


Good morning Sukhumi!

Etter en kald natt ble det omsider morgen og dag to i Abkhazia stod for tur. Det ble en varm og god dusj før jeg slang sekken på ryggen og gikk ut fra hotellet i 10-tiden. Ganske sikker på at jeg egentlig hadde frokost inkludert i rom-prisen, men jeg fant ut at det nok var lurest å finne meg en kafé ;)



Fant meg en Segafredo kafé ved promenaden. Null stress å bestille mat her, da det var bilder på menyen og det stod en del på engelsk. I tillegg kunne den ene servitøren noen ord på engelsk. Spiste en helt ok panini-lignenede sak og drakk en diger kopp med kaffe før det var tid for å bevege seg ut igjen.

Denne dagen hadde jeg planlagt å ta en tur til Novy Afon som er en liten by noen mil nord for Sukhumi. Den er kjent for et vakkert kloster som originalt ble bygd av greske munker, samt en diger grotte hvor man kan være med på guidede turer. (Det er flere enorme grotter i Abkhazia, bla verdens dypeste som er over 2 km dyp!) For å komme seg til Novy Afon hadde jeg lest at man kunne ta en Marshrutka fra hoved-jernbanestasjonen. Denne stasjonen skulle ligge et sted nord-vest i byen, et lite stykke fra sentrum. Bortsett fra at det skulle gå an å gå dit fra sentrum viste jeg ikke så mye mer.
Tok dermed beina fatt og gikk nordover til jeg kom til jernbanesporet. Der fortsatte jeg vestover.


16 mil til Sotsji hvor vinter-OL skulle starte senere samme dag. Skiltet er på abkhazisk, russisk og engelsk (eller, det står i hvert fall med latinske bokstaver).


Jernbanesporet.

Jeg gikk og gikk, men fant ikke stasjonen. Etter hvert som tiden også gikk var jeg sikker på at jeg var på feil sted, og jeg ruslet tilbake mot sentrum. I mens begynte jeg å fundere på om jeg skulle gidde alt styret med å finne stasjonen og så prøve å finne riktig marshrutka osv. Kom forholdsvis raskt fram til at jeg skulle droppe Novy Afon, og heller ta en rolig «hviledag» i Sukhumi.


På veg tilbake til sentrum kom jeg over denne høna som spankulerte rundt med duene i en liten park.


Man skulle ikke langt fra sentrumskjærnen før det ikke var like velholdt over alt.


Et eller annet offentlig bygg. Legg merke til hammeren og sigden.

Tilbake i sentrum brukte jeg stort sett dagen til å rusle rundt å kikke der jeg ikke hadde vært dagen før. Benyttet også anledningen til å bare slappe av med en bok på en benk ved promenaden.





Måtte ofte minne meg på at det faktisk bare var februar!


Vet ikke hva dette bygget var for noe, men det så i hvert fall ut til å være ganske nytt.










Gikk helt til enden av promenaden. Det var et godt stykke!




Nasjonalbanken.
 
Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia


Gult er kult! En strøken Moskvitch :)





Middagen denne dagen ble inntatt på en restaurant der ingen kunne et eneste ord engelsk, men med hjelp av lommeparløren fikk jeg etter litt frem og tilbake bestilt meg en eller annen kjøttrett. Smakte helt ok, men prisen var litt vel stiv i forhold til det jeg fikk. Dog skal det sies at prisnivået i Abkhazia var markant høyere enn i Georgia.

Etter en rolig, men fin dag ble det til slutt tid for å bevege seg tilbake til hotellet.
Vel tilbake på Inter-Sukhum hadde rommet blitt litt varmere faktisk, men det var fremdels ganske kaldt. Ellers var det ingen som hadde vært innom rommet og ryddet, men jeg hadde vel egentlig ikke forventet det. Kan legge til at det var tydelig at det var lavsesong. Så nesten ingen andre, hverken gjester eller ansatte (bortsett fra de som satt og halvsov i resepsjonen).

Siden det var OL-åpning i «nabobyen» denne kvelden ble jeg sittende å se på åpningsseremonien.


Hadde egentlig trodd at skjermen skulle gå i svart da denne gjengen kom ;)


Nesten så jeg måtte felle en tåre!

Ellers ble det nok en kjølig natt, men rommet var som sagt litt varmere nå, så jeg slapp å ta på meg lua og vottene :colgate: .
 
Back
Top