Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

DY har väl tecknat avsiktsförklaringar om att leasa 2st Boeing 787-8 med ett leasingbolag. Boeing har ingen DY 787 beställning i orderboken.

Det som står i pressemeldingen (jfr. første innlegg) er følgende: "I dag undertegnet selskapet den første leasingkontrakten på to fly med det amerikanske leasingselskapet ILFC. Norwegian har med dette sikret seg aller nyeste generasjon fly, tilpasset fremtidens krav til passasjerkomfort og miljø."

Jeg forstår dette dithen at de har en leasingavtale for to fly. Det høres ikke ut som LOI, men jeg kan ta feil. Det er jo ikke uvanlig at flyselskaper velger å lease kontra å kjøpe fly selv.

Det som står i pressemeldingen (jfr. første innlegg) er følgende: "I dag undertegnet selskapet den første leasingkontrakten på to fly med det amerikanske leasingselskapet ILFC. Norwegian har med dette sikret seg aller nyeste generasjon fly, tilpasset fremtidens krav til passasjerkomfort og miljø."

Jeg forstår dette dithen at de har en leasingavtale for to fly. Det høres ikke ut som LOI, men jeg kan ta feil. Det er jo ikke uvanlig at flyselskaper velger å lease kontra å kjøpe fly selv.
Nå roter du litt, de 2 første er Leaset fra ILFC. De 2-3 som kommer fra Islande er det LOI på, men Kjos &Co hadde ikke kungjort dette dersom det var usikkert om de kommer.

Det spennede er hvor de skal få de neste fra, men det er velkjent i flybransjen at DY er interesert i å kjøpe plasser i køen.

Nå roter du litt, de 2 første er Leaset fra ILFC. De 2-3 som kommer fra Islande er det LOI på, men Kjos &Co hadde ikke kungjort dette dersom det var usikkert om de kommer.

Det spennede er hvor de skal få de neste fra, men det er velkjent i flybransjen at DY er interesert i å kjøpe plasser i køen.

Neida, det er mye som tyder på at jeg ikke roter...;) Som du ser så svarer jeg på en påstand fra L-1011 om at det bare er prat på Kjos & DY og ingenting "firm", og at alt de har så langt er LOIs. Min erindring var at leasingkontrakt på to maskiner er underskrevet, og jeg skriver bare at disse kontraktene ikke synes å være LOIs (avsiktsförklaringer).

At det er skrevet LOI på 3 maskiner i forhold til sagaøyene kommer i tillegg.

Tror ni Kjos ska välja till "crew bunks" till sin 787-8 flotta?
Vad var förresten orsaken till att Kjos valde den mindre Boeing 787-8 och inte den större B787-9?

Hvilebestemmelsene for piloter kommer de ikke unna uansett, saa det anser jeg som sannsynlig. Tror foroevrig at det er standard.

787-9 kommer ikke i trafikk foer 2013 saa det blir for sent. 787-8 er nok ogsaa en bedre stoerelse for det skandinaviske markedet, som tross alt er litt mindre enn de markedene hvor Air Asia opererer.

Crewbunks är inte standard på Boeing 787. Vill DY ha crewbunks så får de beställa det av Boeing. Det går att flyga rikigt långt utan crewbunks och med endast 2 piloter enligt gällande regelverk. TUIFly Nordic är ett bra exempel på detta. De flyger Phuket-Oslo non-stop med 767-300ER utan crewbunks och med endast 2 piloter. Flygtiden HKT-OSL är mer än 12h non-stop.

Aa ikke ha crewbunks betyr at man maa blokkere passasjerseter for crewrest paa lengre flyvninger. Da blir det et regnestykke for operatoeren hva som loenner seg. Hviletidbestemmelsene maa overholdes uansett - crewbunks eller ikke.

Kjos har tidligere sagt at planen er at "Norwegian Atlantic" skal børsnoteres på Stockholmbørsen. Derfor vil det sansyligvis bli et svenskregistrert aksjeselskap (Norwegian TBN AB). Det vil da sikkert ha hovedkontor i Sverige, men være god kunde av tjenester fra Norwegian Air Shuttle AS (NAS) i Oslo liksom datterselskaper i f.eks. Thailand og USA.

Kjos sier vel kun at selskapene (DY og DY Longhaul) burde vært notert på Stockholmsbørsen via en duallisting, noe som er vanlig dersom de ønsker å hente kapital fra flere markeder. Videre vil DY LH driftes fra Fornebu, så å slutte at selskapet vil bli svensk er nok noe prematurt.

w

Last edited:

Hvilebestemmelsene for piloter kommer de ikke unna uansett, saa det anser jeg som sannsynlig. Tror foroevrig at det er standard.

787-9 kommer ikke i trafikk foer 2013 saa det blir for sent. 787-8 er nok ogsaa en bedre stoerelse for det skandinaviske markedet, som tross alt er litt mindre enn de markedene hvor Air Asia opererer.

Kommer ikke Norwegian igang med planene om langdistanse før i 2013?

DY skal fly 787-8 og vil få sine første to maskiner neste høst. Dermed ligger det (tipper jeg) an til BKK fra 01nov12 og JFK 01apr13. Vinteren blir nok mye brukt på innfasing. Regn med en del 787 på Kanarirutene.

Blir spennende å se åssen seatingen blir på disse flyene. Kan
ikke huske å ha sett noen seat map med 291 seter på 787. Noen
som har noen idèr om åssen det kan bli. Ser for meg 3+3+3
bak.

Blir spennende å se åssen seatingen blir på disse flyene. Kan
ikke huske å ha sett noen seat map med 291 seter på 787. Noen
som har noen idèr om åssen det kan bli. Ser for meg 3+3+3
bak.
Frykter 3+3+3 håper på 2+4+3 En løsning jeg liker mye bedre. Passer bedre til grupper på 2, 4, 5, 7, 8, 10 og er like bra for grupper på 1, 3, 6, 9

De klarer vel ikke å gjøre som SAS 2+5+2 den dummeste løsning noen sinne.

Frykter 3+3+3 håper på 2+4+3 En løsning jeg liker mye bedre. Passer bedre til grupper på 2, 4, 5, 7, 8, 10 og er like bra for grupper på 1, 3, 6, 9

De klarer vel ikke å gjøre som SAS 2+5+2 den dummeste løsning noen sinne.

Har SAS 2+5+2...? Det må i så fall være i hin hårde dager med DC-10. Det er vel 4 i midten på A330/340?

SAS fasade ut den sista DC-10-30 för 19 år sedan, år 1992 och har sedan dess inte haft någon 2+5+2 seating. I Boeing 747-200 hade SAS 3+4+3, B767 2+3+2 & i dagens A330/A340 2+4+2. Flera bolag som flyger Boeing 777 använder dock fortfarande den "obehagliga" 2+5+2.
Jag är övertygad om att Norwegians interkont LCC bolag kommer använda 3+3+3 seating i B787. Det är inte den komfortmedvetne resenären som kommer bli primärkunden till DY interkont, utan den extremt prismedvetne.
Dock tycker jag det är märkligt att DY LCC bolag inte låter mat ingå på 10-13h flygnngar. Låt pax betala för dryck men inkludera maten. Höj priset lite och inkludera maten. Annars kommer de såklart finnas de snåla pax som väljer bort maten och sedan sitta hungriga under den långa resan. Om de dessutom börjar dicka alkohol istället kan de skapa en obehaglig atmosfär i LCC kabinen.
Det är pga av detta som mat ingår på interkontflygningar med Novar, Thomas Cook & TUIFly Nordic. För att det blir en säkrare och lugnare interkont flygresa när alla pax får mat. På kortare flygresor får pax beställa mat.

Jag är övertygad om att Norwegians interkont LCC bolag kommer använda 3+3+3 seating i B787. Det är inte den komfortmedvetne resenären som kommer bli primärkunden till DY interkont, utan den extremt prismedvetne.

Slik jeg tolket Boeing under besøket hos dem sist høst så kommer de aller fleste kundene til å gå for 3-3-3 på økonomiklasse på 787, ikke bare lavprisselskapene

. Höj priset lite och inkludera maten. Annars kommer de såklart finnas de snåla pax som väljer bort maten och sedan sitta hungriga under den långa resan. Om de dessutom börjar dicka alkohol istället kan de skapa en obehaglig atmosfär i LCC kabinen.
Det är pga av detta som mat ingår på interkontflygningar med Novar, Thomas Cook & TUIFly Nordic. För att det blir en säkrare och lugnare interkont flygresa när alla pax får mat. På kortare flygresor får pax beställa mat.

Når DY skal reklamere for billige reiser teller hver hundrelapp. Kan de annonsere priser på 2500kr t/rt NYC uten mat i stedet for 2700kr inkludert mat, så går de sikkert for å få lavest mulig grunnpris. Dette går på å opprettholde imaget som "billig" og dermed kapre nye kunder. Det blir helt sikkert masse kunder som kjøper billett på DY på default, de gidder ikke sjekke konkurrentene siden de har fått inn med morsmelka at DY er billigst.
Kanskje DY går for 3-4-3 i økonomi? Det er jo selskap som har det på 777, så kanskje det går i 787 også:colgate:

Får da inderlig håpe at Norwegian ikke begynner med gratis mat. Det er da mye bedre å få billetten billigere slik at man selv kan velge hva slags mat man vil kjøpe ombord i stedet for å bli servert noe man ikke liker i det hele tatt.

Får da inderlig håpe at Norwegian ikke begynner med gratis mat. Det er da mye bedre å få billetten billigere slik at man selv kan velge hva slags mat man vil kjøpe ombord i stedet for å bli servert noe man ikke liker i det hele tatt.

Fra aftenposten om Kjos.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos bekrefter at selskapet for første gang innfører to klasser, men sier at det fortsatt vil være slik at alle må betale for servering og service om bord.

Så her må nok alle kjøpe mat og drikke selv ja..

Hvis du reiser på første klasse, og da spesielt natt flighter som starter sent, så vil en se at mange legger seg til å sove med en gang. Champagne, kanapeer, dyre viner og gourmet flymat forblir urørt. For mange er det en rar prioritering, men slik er det bare med første klasse. De har så god økonomi at det ikke spiller noen rolle. Basta!

Business klasse er litt anneledes. Hær spiller pris ofte en stor rolle i valget mellom turist klasse eller business klasse. Også på business klasse er det veldig også ofte at noen sier "god natt" til all servering og dill-dall. Det eneste som teller er et godt sete, plass og ro. Det hadde sikker vært mange flere som gladelig hadde latt maten stå for 2 timers ekstra søvn, men mange synes de har betalt dyrt for business luksusen og "forplikter" seg til å la seg "wine og dine" selv om klokka er 2 på natta.

Jeg et busniness sete uten dill-dall'et inkludert blir et meget populært produkt. Får du det setet mye billigere så føles det riktigere for de som bare vil sove. Er prisen bra nok vil det lokke mange fra økonomi klasse over på business, også de som reiser privat. Mange vil være fornøyd med å kjøpe en baguette til 60 kroner hvis sulten melder seg bare de får sitte godt.

Så mitt tips til Norwegian; Tilby ekte 180 graders "lie-flat" og kun det til en meget attraktiv pris. Under bestilling kan de som ønsker og har råd hake av etter behov på baggasje, toalettveske, tøfler, 3 retter gourmet middag med godt drikke etc. etc.

Det er tydelig ikke alle som har tro på planene til Kjos:
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2153511.ece

Lidman som eier og driver konsulentbyrået Aeropol, tror lavprisflyselskapene bommer grovt når de satser på langdistanse.

Slik jeg ser det, så passer ikke lavprismodellen for long haul. Da må de i så fall ha kjempestore markeder, som for eksempel mellom England og India. De aller fleste reisende skal videre fra New York og Bangkok, dermed lønner det seg i stedet å reise med flyselskapet som for eksempel Continental, som har bedre forbindelser videre. Det er også enklere å fly med nettverksselskaper som SAS, sier Lidman

Status
Not open for further replies.
Back